Tutorial: Sotat i Taupe


Nu var det länge sedan jag gjorde en tutorial, det har helt enkelt inte gått att ta vettiga bilder under de senaste månaderna eftersom det i princip inte har varit något dagsljus ute... Nu börjar vi gå mot ljusare tider däremot, så jag tänkte börja försöka hinna med att göra fler tutorials då och då =) Idag tänkte jag visa hur man gör en enkel och lite mjukare sotning med bara tre ögonskuggor.

Är det något speciellt du skulle vilja se en tutorial på? Lämna en kommentar med dina önskemål!


In English: It's been a while since I posted a tutorial, it's mostly because I haven't been able to take decent pictures for the past few months because of the lack of daylight... It's starting to get lighter and lighter outside though, so my plan is to start doing more tutorials from now on =) Today, I thought I'd show you how to do a simple and a bit softer smoky eye with only three eyeshadows.

Do you want to se a tutorial of something specific? Let me know in the comments section!



Produkter / Products used:


Ansikte / Face
  • MAC prep + prime skin
  • MAC select cover up concealer - NW20
  • MAC studio fix fluid foundation - NW20
  • MAC cremeblend blush - so sweet, so easy
  • MAC Fix+
Ögon / Eyes
  • UDPP
  • MAC eyeshadow - carbon
  • MAC eyeshadow - satin taupe
  • MAC eyeshadow - phloof!
  • MAC kohl power eye pencil - feline
  • MUS tri brow colour
  • MAC fluidline - blacktrack
  • MAC plush lash mascara
  • H&M brow fix
Läppar / Lips
  • MAC lipstick - patisserie



 

Steg 1 - Börja med ett rent och återfuktat ansikte. Applicera din bas av primer, concealer och foundation, och lägg även på ett kallt rosa krämrouge (jag har använt so sweet, so easy cremeblend blush från MAC) på kinderna innan du fixerar allt med puder. Jag förklarar mer i detalj hur jag lägger min bas här.

Step 1 - Start with a clean and moisturized face. Apply your base of primer, concealer and foundation, and also apply a cool toned pink creme blush (I've used so sweet, so easy cremeblend blush from MAC) before you fix everything with powder. I explain more in detail how I do my base here.





Steg 2 - När ansiktsbasen är färdig är det viktigt att lägga en bra bas på ögonlocken för att skuggan ska sitta på plats hela dagen och inte lägga sig i veck. Med en bas fäster dessutom skuggorna mycket bättre, och dom blir mycket mer färgintensiva än om man lägger dem på bar hud. Min favoritögonprimer heter Primer Potion och kommer från Urban Decay. Jag applicerar 2-3 streck med applikatorn på ögonlocket och sen smetar jag ut det jämnt över ögonlocket med ett finger.

Step 2 - When the base for the face is done, it's important to apply a good eye primer so that your eyeshadow will stay in place the entire day and not crease on your lid. With a good primer, the shadows will stick much better, and the colours will be more vibrant than they would be on bare skin. My favourite eye primer is Primer Potion from Urban Decay. I apply 2-3 lines with primer on my lid using the applicator, and then I smudge the primer over the entire lid with my finger.





Steg 3 - lägg på ett löspuder under ögat för att skydda mot nerfallande ögonskugga. Trillar det ner ögonskugga under appliceringen och du har löspuder under ögat så är skuggan lätt att borsta bort efteråt tillsammans med löspudret.

Step 3 - apply some loose powder underneath your eye, to catch up any fallout from the eyeshadow during application. The fallout will be easy to brush off later together with the loose powder.






Steg 4 - Tryck fast en mellanmörk gråbrun skugga över hela det rörliga ögonlocket med en platt, tät ögonskuggspensel. Jag har använt ögonskuggan Satin Taupe och pensel #239 från MAC.

Step 4 - Press a medium taupe eyeshadow onto the entire lid with a flat, dense eyeshadow brush. I've used the eyeshadow Satin Taupe and brush #239 from MAC.






Steg 5 - Svep på en skimrig, ljus highlighterskugga på brynbenet med en fluffig blending brush för ett skirt resultat. Jag har använt ögonskuggan Phloof! och pensel #217 från MAC.

Step 5 - Sweep on a shimmery, light highlighter eyeshadow on the brow bone with a fluffy blending brush for a sheer result. I've used the eyeshadow Phloof! and brush #217 from MAC.






Steg 6 - Tona den skarpa kanten på ögonskuggan du la på ögonlocket med samma fluffiga pensel du la highlighterskuggan med i svepande, gnuggande rörelser för en mjuk övergång.

Step 6 - Blend the sharp line of the eyeshadow you applied on the eyelid with the same fluffy brush you used to apply the highlighter with in sweeping, rubbing motions for a soft gradient.






Steg 7 - Jobba in en matt svart ögonskugga i en stor fluffig pensel och applicera med svepande rörelser i globlinjen och yttre v:et. Ta hellre för lite skugga att börja med, det är lättare att lägga på mer än att ta bort! Jag har använt ögonskuggan Carbon och pensel #224 från MAC.

Step 7 - Pick up a matte black eyeshadow on a large, fluffy brush and apply it with sweeping motions in the crease and outer v. Rather use a smaller ammount to begin with, it's easier to apply more than to remove it! I've used the eyeshadow Carbon and brush #224 from MAC.






Steg 8 - Borsta bort löspudret under ögat. Lägg en svart kohlpenna längs den undre fransraden och på vattenlinjen. Sudda pennan med en eyelinerpensel eller en tops och fixera den med en svart ögonskugga för att förhindra att den kladdar. Jag har använt kohlpennan Feline och ögonskuggan Carbon från MAC.

Step 8 - Brush off the loose powder under the eye. Apply a black kohl pencil along the lower lash line and on the waterline. Blend the brush with an eyeliner brush or a q-tip and fix it with a black eyeshadow to prevent smudgeing. I've used the kohl pencil Feline and the eyeshadow Carbon from MAC.






Steg 9 - Fyll i ögonbrynen och lägg en svart eyeliner längs övre fransraden. Jag har använt MUS tri brow colour till ögonbrynen och MAC blacktrack fluidline till eyeliner, och den platta snedskurna penseln #208 från MAC till både bryn och liner.

Step 9 - Fill in your eyebrows and apply a black eyeliner along the upper lash line. I've used MUS tri brow colour for the brows and MAC blacktrack fluidline as eyeliner, and I've used the flat angled brush #208 from MAC for both brows and liner.






Steg 10 - Lägg en highlighterskugga i inre ögonvrån med en rund pensel med långa strån. Jag har använt ögonskuggan Phloof! och pensel #222 från MAC.

Step 10 - Apply a highlighter eyeshadow in the inner corner of the eye with a round brush with long bristles. I've used the eyeshadow Phloof! and brush #222 from MAC.






Steg 11 - Lägg på två lager mascara på de övre och undre fransarna. Fixera brynen med brynfix. Jag har använt mascaran Plush lash från MAC till fransarna och Eyebrow fix från H&M till brynen.

Step 11 - Apply two coats of mascara on both upper and lower lashes. Fix your eyebrows with brow fix. I've used the mascara Plush lash from MAC for my lashes and Eyebrow fix from H&M for the brows.






Steg 12 - Applicera ett skirt nudestift på läpparna. Jag har använt läppstiftet Patisserie från MAC.

Step 12 - Apply a sheer nude lipstick. I've used the lipstick Patisserie from MAC.






Steg 13 - Spraya ansiktet med en glycerinspray och jobba in den med en stor puderborste för att återfukta och få bort puderkänslan. Jag har använt Fix+ och borste #150 från MAC.

Step 13 - Spray your face with a glycerin spray and buff it in with a large powder brush to moisturise and get rid of the powdery look. I've used Fix+ and brush #150 from MAC.









Emilie

åååh. Blev sugen på att göra någonting med allt jag har här hemma, får kanske bli en omgång när jag kommit framåt i pluggandet ^^ :D

2010-02-17 @ 09:07:30
URL: http://vintertroll.blogg.se/
Bella

Oerhört fint, allt du gör är jätte fint och väldigt inspirerande ^^

2010-02-17 @ 10:23:49
Pinch

So pretty! And yay, I have all the products! Finally :D Good job on this, Satin Taupe already has a dip in it, but I don't feel like I use it very often.. Strange :) It's such a versatile and pretty colour! It goes with almost everything else :)

2010-02-17 @ 10:41:38
URL: http://pinchypea.ch
bella

läckert! du passar super i lite mörka sotiga färger!

så sådana hade jag gärna sett mer av! o kanske lite ppeachiga bronziga färger?

2010-02-17 @ 12:47:48
Viola, Killer Colours

Oh, jag känner igen mig så himla mycket i hur du använder liner och kajal här! Mitt absoluta favoritsätt för mörkare ögonsmink. Det blir så himla intensivt när man ligger kajalen kilformat under ögat, mums. Det passar ju helt utomordentligt bra på dig. Mer av detta!

2010-02-17 @ 13:06:47
URL: http://killercolours.blogg.se/
Andrea

Jag dör, gud vad fin du är osminkad! Du bara lyser!! :) Gah, du har en bra make-up day. Snygg sminkning! Jag vet inte vilken som är finast before eller after- shoten :)

2010-02-17 @ 13:08:23
Purity

Emilie: Fram med skuggorna och länka till resultatet sen! =D



Bella: Tack!



Pinch: Thanks hun! Satin Taupe is one of my favourite neutrals, it just goes so well with everything!



bella: Tack! Jag är inne i en sotningsperiod nu tror jag =) Skriver upp dina önskemål så får vi se om det blir någon tutorial på det!

2010-02-17 @ 13:08:58
URL: http://purity.webblogg.se/
Purity

Viola: Kajal gör mycket, och speciellt feline är så himla intensiv att man får ett himla tryck i sminkningen. Tack!



Andrea: Vad söt du är! =D Dock har jag ju lagt basen på första bilden, det gör mycket för helhetsintrycket tycker jag =)

2010-02-17 @ 14:13:30
URL: http://purity.webblogg.se/
Sexy Sadie

Veldig bra, kjære.

Jeg får prøve ut din tut i morgen når jeg har taupetorsdag. Men jeg vil ha litt mørkere lepper da, siden jeg foretrekker det. Så jeg velger meg en i samme sjatering som du har der du er Sally. ;)



2010-02-17 @ 14:24:07
URL: http://www.sexysadie.norblogg.net
Anonym

Åh, så himla fint!



Vad är egentligen glycerinspray, vad kostar det och var kan man köpa det? Fixerar det?

2010-02-17 @ 19:57:40
Purity

Sexy Sadie: Mörka läppar är dödligt snyggt ihop med en sotning med =D



Anonym: En glycerinspray är en fuktspray bestående av bland annat glycerin och vatten, som du sprayar i ansiktet för att ge fukt. Perfekt på flygresor, till exempel! Det tar även bort den pudriga känslan från ansiktssmink, vilket ger ett mer naturligt resultat. Dock så fixerar det inte din makeup, men den hjälper till att smälta in din bas i huden i ansiktet. Den jag använder kommer från MAC och heter Fix+, 155 kr ligger den på. Make up store har en bra dom med, den heter Face mist och kostar ungefär lika mycket.

2010-02-18 @ 10:40:20
URL: http://purity.webblogg.se/
fannis beautyblog.

åh vad du är vacker! du bara lyser, på något lustigt och härligt sätt. gorgeous.

och detta är nog min favoritsminkning ever, EVER!

2011-01-07 @ 22:21:25
URL: http://makeupbyfanni.blogg.se/
Purity

fannis beautyblog: Men åh vad gullig du är, tack så mycket!

2011-01-10 @ 22:48:40
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy