MAC - Naked Honey collection


Honung! Bina älskar det; jag älskar det =) Och den här kollektionen ser verkligen supermumsig ut! Hudvårdsprodukter är något jag tycker saknas i MACs sortiment, så det är på tiden att dom släpper lite hudkrämer och duschtvålar!


MAC Naked Honey
Release Date: 11 June 2009 (US/Canada), July 2009 (International)



Lipglass - (LE) $14.00
  • She’s a Star - Light neutral gold
  • Queen Bee - Mid-tone apricot with multi-dimensional pearl
  • Buzz - Dark copper brown with multi-dimensional pearl

Eyeshadow - (LE) $14.50
  • Crème de Miel - Frosty light yellow gold
  • Pollinator - Mid-tone warm reddened peach with pearl
  • Buckwheat - Dark copper brown with multi-dimensional pearl

High-Light Powder - (LE) $24.50 - A high -light powder specially created for the Naked Honey Collection . Features an embossed honeycomb pattern . Super fine, impeccably pearlized , it creates so ft high lights. On cheek , brow , shoulders – anywhere on the body .
  • Honey Light - A light peachy gold with shimmer
  • Golden Nectar - Muted golden tan with gold shimmer

Naked Honey Skin Salve - (LE) $18.50
  • Formulated from honey , organic beeswax, sun flower oil and other natural ingredients , this rich honey –scented and flavoured salve instantly moisturizes and helps recondition dry skin . Multi -purpose . Use everywhere .

Naked Honey Hand And Body Cream - (LE) $22.50
  • A sensuous cream made fro m bio-converted honey , shea butter , and vitamins c and e derivatives . Absorbs quickly for skin -softening moisture . Conditions , nourishes , protects . Use on all areas where ultra -moisture is called for .

Naked Honey Body Wash - (LE) $19.50
  • Formulated fro m bio -converted honey, this body wash cleanses the skin while pro viding the soothing and moisturizing benefits of lavender , narcissus , jasmine flower and blue agave extracts . Pro vides a sensual, calming , cleansing experience .

Creations: Naked Honey - (LE) $22.50
  • An aromatic journey that traces honey ’s fragrant heart back to summer ’s sweetest blooms. Energy starts to buzz, spirits soar, light flora l and woodsy notes float toward an electric finale. Sweet and sexy all the way.

Creations: Africanimal - (LE) $22.50
  • A scent that starts with a honey-ness that ’s seductive and given its dash of pepper , not without spice . Add a dark kiss of bergamot and wood , and an aromatic orgy breaks out to create a scent that ’s all-honey, but far fro m sweet .






Jag kan nästan känna honungsdoften redan bara av att titta på produkterna! Highlightpudret ser ju helt underbart ut. Hudkrämen kommer definitivt att få flytta hem till mig i sommar!

Källa: Temptalia.com




MAC - Creme Team collection


Ohooo, en lippie-kollektion i fräscha, krämiga färger nu till våren är precis vad jag har längtat efter! Damn you MAC, hur ska jag ha råd med både det här och Hello Kitty?!


MAC Creme Team
Release Date: February 2009 (US/Canada), Unknown 2009 (International)




Cremesheen Lipstick
  • Creme Cup - Light blue pink (LE)
  • Shy Girl - Coral beige (LE)
  • Crosswires - Pinky orange (Permanent)
  • Lickable - Clean bue pink (LE)
  • Lavender Whip - Lavender (LE)
  • Creme in Your Coffee- Mid-tone brown (LE)
  • Hang Up - Deep berry (Permanent)

Cremesheen Glass

  • Ever So Rich - Sheer Lilac
  • Fashion Scoop - Pale cool baby pink with light pear
  • Boy Bait - Light neutral beige with pearl
  • Partial To Pink - Light creamy yellow pink with light gold pearl
  • Melt In Your Mouth - Mid-tone creamy clean pink
  • Petite Indulgence - Mid-tone bright blue pink
  • Creme Anglaise - Mid-tone neutral mauve
  • Looks Like Sin - Sheer deep berry

Cremestick Liner (Permanent)
  • Sublime Culture - Pink/caramel fusion
  • Pink Treat - Dirty Pink
  • Caramellow - Neutral caramel
  • Velvetella - Blackened plum










Vilka härliga namn, och vilken produktbild! Wow! Melt in your mouth låter som en spännande nyans... Glossen ser verkligen riktigt härligt krämiga ut. Både det lila stiftet och glosset lockar och drar i mig, frågan är bara hur bärbart ett lavenderfärgat läppstift är =P Ska bli spännande att få se dom här produkterna "in action" och se hur glossen ser ut jämfört ett vanligt lipglass. Jag köpte aldrig något creamsheen-stift när dom lanserades sist men jag är riktigt sugen på att testa formulan!

Källa: Specktra.net och Temptalia.com




MAC - Colour Ready collection


Color ready är en kollektion som fokuserar mest på produkter som förbereder huden för makeup; tre nya prep + prime-produkter lanseras i och med den här kollektionen, varav en är limited edition och de andra två är nykomlingar i det permanenta sortimentet.


MAC Colour Ready
Release Date: 2 April 2009 (US/Canada), Unknown (International)




Prep + Prime Transparent Finishing Powder - (PERM) $21.00
  • A lightweight, colourless, loose powder that works well on any skin tone. It is formulated with special optics and ingredients that help add dimension and creaste a blurring effect. The silky powder helps set and stabilize makeup and works well with all MAC foundations. It can also be worn on bare, moisturized skin for a natural, "fresh-faced" look. This finely milled powder feels virtually weightless on the skin. It creates a sheer, invisible veil on the skin, helping to minimize the appearance of unwanted shine and leaving skin looking flawless. It is dermatologist-tested, non-acnegenic, and safe for use by contact lens wearers.

Prep + Prime Line Filler - (PERM) $17.50
  • Instantly minimizes the appearance of fine lines and wrinkles on the surface of the skin. This cutting-edge formula dries down to a natural matte finish, making skin appear smoother instantly. The innovative formula incorporates technology that uses a combination of corn kernel extract and acetyl hexapeptide-8 that helps to firm the skin and boost the skin's natural collagen production. The formula also incorporates technology which helps to relax the look of facial tension and expression lines. A combination of key ingrediens form white spherical powders that optically blur the appearance of fine lines. When used over time, the natural collagen boosters incorporated into the formula significantly improve the firmness of the skin and help to minimize the appearance of fine lines. It is dermatologis-tested, non-acnegenic, and suitable for all skin types.

Prep + Prime Skin Refined Zone - (LE) $17.50
  • A lightweight emulsion that helps control sebum (oil) and shine on the skin's surface and immediately reduce the appearance of pores on the skin. It dries down to a natural-looking, natural-matte finish. Over time, it genlty exfoliates the skin, helping to unclog pores, keeping them clean, clear and less visible. It also helps to improve skin tone over time and provides a smooth, even surface for improved makeup application. For daytime use, apply it over your fave mac moisturizer and under other p&p products and foundation. For nighttime use, it should be applied to cleansed skin before moisturizer. It is dermatologist-tested and appropriate for all skin types.

Lipstick - (Perm) $14.00

  • Show Orchid - Vivid hot pink (Amplified Creme) (Perm Pro)
  • Impassioned - Amped-up fuchsia (Amplified Creme) (Perm)

Eye Shadows - (Perm) $14.50
  • Bitter - Vivid bright golden green flecked with shimmer (Velvet) (Perm at MAC stores and MACcosmetics.com)
  • White Frost - Vivid bright white with icy shimmer (Frost) (Permanent)

Penultimate Liner (Perm) - $16.50
  • Rapidblack - True black

Brow Pencil - (Perm) $14.50
  • Stud - A deep rich blackened brown

Brush - (Perm) $34.00
  • #129SH: Short-Handled Blush/Powder Brush - Includes a travel pouch to keep your brush clean. This brush is particularly good for blush application. The fibers are soft and form a full, rounded shape.





Jag älskar promobilden för den här kollektionen! Självklart så är det den prep + primeprodukt jag är mest sugen på som är LE =/ Får köpa på mig några tuber med andra ord om det visar sig att den fungerar bra för mig. Show Orchid-läppstiftet låter sjukt fint, det kommer jag kanske passa på att köpa eftersom det är en pro-produkt!

Källa: Specktra.net och Temptalia.com




MAC - Sugarsweet collection


Vår = pasteller! Sugarsweetkollektionen innebär även några nya shadesticks, som MAC för tillfället tar bort nyans för nyans ur sortimentet vilket är riktigt synd, så det är kul att det kommer några nya!


MAC Sugarsweet
Release Date: 19 March 2009 (US/Canada), Unknown (International)



Eyeshadow - $14.50

  • Sugarshot - Pale frosty beige (Lustre) (LE)
  • Dear Cupcake - Mid-tone pink coral with gold pearlized pigments (Satin) (LE)
  • Aquavert - Soft mint with white pearlized pigments (Veluxe Pearl) (LE) (Repromote from Lure Summer 06)
  • Stars 'n' Rockets - Lavender with red/pink reflects (Veluxe Pearl) (Permanent)
  • Club - Muted reddish brown duo-chrome with green opalescent shimmer (Satin) (Permanent)

Shadestick - (LE) $16.50
  • Cakeshop - Frosted light neutral beige
  • Lemon Chiffon - Frosted pewter
  • Butternutty - Frosted pale white gold
  • Red Velvet - Frosted mid-tone pink
  • Penny - Light pinky copper (Repromote)

Lipstick - $14.00
  • Sweet Thing - Mid-tone magenta with multi-dimensional pearl (Lustre) (LE)
  • Bubbles - Sheer frosty white beige (Glaze) (LE) (Repromote of DCd Item)
  • Touch - Peachy cinnamon (Lustre) (Permanent)
  • Lollipop Loving - Mid-tone coral with subtle green with gold iridescence (Glaze) (LE) (Repromote from Heatherette Spring 2008)
  • Saint Germain - Pastel pink (Amplified Creme) (Permanent in select Europe locations)

Tri-Colour Lipglass (LE) - $17.50

  • Tasty - Top: Sheer blue pink with reflects. Middle: Mid-tone blue pink with duo-chrome pearlized pigments. Bottom: Dark creamy red pink
  • Just Dessert - Top: Sheer yellow pink with reflects. Middle: Mid-tone yellow pink with duo-chrome pearlized pigments. Bottom: Mid-tone creamy yellow pink
  • Simply Delicious - Sheer peach with reflects. Middle: Pale coral with duo-chrome pearlized pigments. Bottom: Creamy mid-tone coral
  • Triple-Yum - Top: Sheer gold with gold reflects. True gold with duo-come pearlized pigments. Bottom: Mid-tone bronze
  • Consume Me - Top: Sheer white with reflects. Middle: Pale mint with duo-chrome pearlized pigments. Bottom: Creamy light peach with pearlized pigments

Mineralize Skinfinish - (LE) $25.00
  • Perfect Topping - Pink/Peach/Lavender melange
  • Refined - Tan/Peach/Coral melange

Mascara - (Perm) $12.00
  • Zoom Lash: Zoomblack - Rich black

Lash (Perm) - $12.00
  • #34 Lash - Dramatically long. Wispy. Features a long, winged-corner edge.

Nail Lacquer (LE) - $11.00
  • Peppermint Patti - Creamy mint green (Cream)
  • Seasonal Peach - Creamy pale peachy pink (Cream) (Repromote from Creme Sheen Fall 08)
















Hm. Jag vet inte om den här kollektionen riktigt faller mig i smaken, den är nästan för sötsliskig! Glossen lär ju bli en enda röra efter några användningar i alla fall. Synd att shadesticksen var i pastellfärger när de väl kom tillbaka eftersom det är de färgstarka shadesticksen jag saknar... Nä, den här kollektionen kommer jag nog faktiskt stå över om det inte kommer swatch-bilder som övertygar mig om motsatsen!

Källa: Specktra.net och Temptalia.com




MAC - Well Defined collection


I vår släpper MAC en ny, permanent foundation -och concealerlinje, nämligen Studio Sculpt. Foundationen är gel-baserad och passar speciellt personer med torr hud eftersom den återfuktar.


MAC Well Defined
Release Date: 5 February 2009 (US/Canada), Unknown (International)



Studio Sculpt SPF15 Foundation - (Perm)
  • NC15, NC20, NC30, NC35, NC37, NC40, NC42, NC44, NC45, NC50, NC55, NW15, NW20, NW25, NW30, NW35, NW40, NW43, NW45, NW47, NW50, NW55

Studio Sculpt Concealer - (Perm)

  • NC15, NC20, NC30, NC35, NC42, NC45, NC50, NW15, NW20, NW25, NW30, NW35, NW40, NW45, NW50

Prep + Prime Face Primer - (Perm) $23.00USD
  • An ultra-fluid lotion formulated with special-effect silicones. Calms and soothes the skin, blots away excess oil, and evens out skin redness. Improves the laydown and application of foundation or powder.

Brushes
  • #191 Foundation Brush - A large, flat, square-shaped synthetic-fibre brush with a fine firm edge for distribution and blending of liquid, emulsion or cream products on the face or body. (Perm) - $32.00USD
  • #195 Concealer Brush - Price and Perm status TBD









Studio Sculpt-foundationen skulle passa min hy utmärkt på vintern då jag ofta blir lite torr (på sommaren använder jag helst mineralfoundation men går över till flytande foundation rätt ofta på vintern), jag kommer definitivt att prova den! Concealern låter spännande ut med, tjock och krämig... Perfekt för mörka ringar under ögonen, kanske!

Källa: Specktra.net




MAC - Grand Duos collection


Jag är superförtjust i MACs mineralize-serie (bortsett från ögonskuggorna), och i vår släpps Grand Duos; en dosa med mineralrouge, där ena sidan är melerad och skimrig, och andra sidan är enfärgad och lite mindre skimrig.


MAC Grand Duos
Release Date: 12 March 2009 (US/Canada), Unknown (International)



MSF Blush Duos - (LE) $22.50

  • Love Rock - Gold violet mélange / Bright blue pink
  • Light over Dark - Orange yellow mélange / Deep brown
  • Grand Duo - Copper pink mélange / Plum
  • Earth to Earth - Purple bronze mélange / Yellow brown
  • Hot Planet - Copper yellow mélange / Mid-tone plum
  • Intenso - Orange yellow mélange / Deep brown
  • Moon River - Blue pink mélange / Pale yellow pink

Brushes
  • #188 Brush - A flat-topped, full circular brush used for lightweight application and blending of any formula colour – fluid, cream, powder or pigment. Ideal for creating soft layers or adding textures. Made from a soft blend of goat and synthetic fibres. (Perm) - $34.00USD



Ena sidan ser ut som ett skimrigt MSF-puder, och det andra som ett rouge... Jag måste ha minst ett! Svårt val dock. Grand Duo och Hot Planet ser sjuuukt fina ut! Jag har inte testat MACs MSF-rouge än, men jag älskar deras MSF-puder och foundation så jag kommer nog inte bli besviken på rougen =)

Källa: Specktra.net




Not so shy möter snowscene


När Rocketqueen visade bilder på hur fina läppar man kan få med hjälp av lip stainet "not so shy" och lipglasset "snowscene" (båda från MAC) var jag tvungen att testa själv! Och jag håller med henne till fullo, det här är verkligen en fullträff till läppkombo! Tack för inspirationen, RQ!




Här kan ni se Rocketqueens snygga läppar med samma lippie-kombo!




Swatches - MAC Chill


Här kommer swatches på mina chill-produkter som damp ner i brevlådan igår =) Kommer nog att uppdatera med bilder på lipglassen på läpparna senare, det är så dåligt ljus ute att det inte går att få bilder som gör färgerna rättvisa...



Från vänster till höger: Wintersky, mont black, mont black över blackground paint pot, blackground paint pot. Alla skuggor är applicerade över en bas av UDPP och bilden är tagen i lampljus.



Från vänster till höger: Snowscene, Naked frost och Frozen dream. Ser ni allt det underbara skimret och glittret i samtliga gloss? Jag är kär i alla tre!



Rapidblack penultimate liner. Den här filtspetspennan med flytande eyeliner är grym! Den ger ifrån sig allt från lagom tjocka linjer till tunna tunna spetsar och fina linjer, beroende på vilket tryck och vilken vinkel man använder. Jag brukar inte kunna använda flytande eyeliners (använder gel-liner vanligtvis) för dom irriterar ofta mina ögon och får dom att börja rinna, men den här fungerar alldeles perfekt ihop med mina ögon. Hurra! Dessutom blir den sådär kolkolsvart som bara en flytande eyeliner kan bli, och är löjligt enkel att applicera!




Chill-paket!


Min sambo fyllde år igår, men jag fick också ett paket! På posten, då. Det innehöll mina chill-produkter (+ en paint pot) som min mamma hade köpt åt mig och skickat, plus en jättefin mössa som min syster Tove har stickat åt mig och godis åt kissarna =) Tack så jättemycket!





Snowscene, naked frost och frozen dream




Wintersky och mont black




Rapidblack penultimate liner




Blackground paint pot


Behöver jag säga att jag var i extas när jag öppnade paketet? =D Glossen är ännu finare än vad jag trodde att de skulle vara, dom kommer nog att användas flitigt! Swatches kommer alldeles strax =)




Skogsbrand


Jag har inte hunnit haka på Rouaas sminktema naturfenomen den här veckan eftersom jag har varit sjuk, men efter att ha sett Sminkans otroligt vackra skogsbrands-makeup blev jag så himla inspirerad att jag var tvungen att göra ett försök själv! Min skogsbrand är å andra sidan inte i närheten lika kreativ som hennes, och den saknar gult, men jag måste jobba med det här sminket ikväll så jag var tvungen att hålla mig i kragen litegrann ;) Min hy är för övrigt knastertorr idag, så jag har altså inte drösvis med foundation och puder utan det är min hy som kan få det att se lite kakigt ut...

Ansikte
  • Smashbox photofinish primer
  • Clinique pore minimizer instant perfector - invisible light
  • MAC studio fix fluid foundation - NW20
  • MAC select cover up color correctors - peach och green
  • MAC mineralize skinfinish/natural - light
  • MAC mineralize skinfinish - soft and gentle
  • Everyday minerals blush - nick nack
  • MUS face mist
Ögon
  • UDPP
  • MAC artifact paint pot
  • MAC beauty marked eyeshadow
  • MAC coppering eyeshadow
  • MAC sushi flower eyeshadow
  • MAC shroom eyeshadow
  • MUS tri brow color
  • MAD minerals indelible gel eyeliner - black cherry
  • Urban Decay 24/7 glide on eye pencil - lucky och zero
  • MAC plush lash mascara
  • H&M brow fix
Läppar
  • MAC prep + prime lip
  • MAC not so shy see thru lip color
  • MAC ola mango! lipglass














Jag började med att lägga UDPP över hela locket, från frans till bryn. Sen la jag den rödkopparfärgade paint poten artifact över det rörliga locket. Över artifact applicerade jag sedan beauty marked, en svart skugga med rött skimmer och glitter som bara kommer fram om man använder just en röd bas under skuggan. I globlinjen suddade jag in orangekopparfärgade coppering med hjälp av en blending brush. Samma blending brush använde jag för att lägga sushi flower, en rosa skugga med orange bas, ännu lite högre upp på brynbenet. Jag highlightade och suddade sedan med min favorithighlighter, shroom. Längs övre fransraden la jag gel-linern black cherry från MAD minerals, som även den är svart med rött glitter. Under undre fransraden la jag den kopparfärgade pennan lucky från urban decay, och över den applicerade jag coppering och sushi flower. Innanför nedre fransraden applicerade jag svarta pennan zero, också från urban decay. Kinderna rosades med lösrouget nick nack från everyday minerals. Jag har inte riktigt fått kläm på lösrouge än utan tycker bättre om pressat rouge för det är mycket enklare att applicera, men det går bättre och bättre varje gång! Läpparna preppades med prep + prime lip från MAC, något som visade sig vara rätt dumt eftersom lip stainet not so shy inte sjönk in lika snabbt i läpparna då... Över not so shy applicerade jag det persikoorange lipglasset ola mango! Fyllde i brynen och målade mascara, avslutade med MUS face mist.




Orangegrön FOTD


Här kommer alltså en gammal FOTD från våren 2008, som ni ser på min hårfärg....

Ansikte
  • MAC prep + prime
  • MAC studio fix fluid foundation - NW20
  • Make up store cover all mix
  • MAC loose blot powder
  • MAC sculpt sculpting powder
  • MAC accentuate shaping powder
Ögon
  • UDPP
  • MAC golden lemon + primary yellow pigment blandade med varandra
  • MAC juiced eyeshadow
  • MAC off the radar pigment
  • MAC orange pigment
  • MAC bright fuchsia pigment
  • MAC golden olive pigment
  • MAC night light pigment
  • MAC vanilla pigment
  • MAC blacktrack fluidline
  • MAC plush lash mascara
  • MAC graphblack technakohl
  • Make up store tri brow colour
  • H&M brow fix











Jag började med en bas av UDPP. I inre ögonvrån applicerade jag en blandning av det matta pigmentet primary yellow och det skira glittriga pigmentet golden lemon. Mitt på locket applicerades den orange ögonskuggan juiced, sedan det orange pigmentet off the radar. I yttre ögonvrån applicerades det matta, starka orange pigmentet orange, och i yttre v:et applicerades det knallrosa pigmentet bright fuchsia. Under ögat applicerade jag de gröna pigmenten golden olive (längst in) och det lite mörkare night light (längst ut). Highlightern på brynbenet är pigmentet vanilla. Fyllde i brynen, målade eyeliner längs övre fransraden och kajal innanför undre fransraden. Mascara. Läpparna målades med lite lite genomskinligt läppglans,




Mavala Freshy


Jag har åkt på en sväng av den alltid lika trevliga vinterkräksjukan, så tills jag är frisk så kommer det nog inte bli några nya FOTDs tyvärr, med tanke på att jag inte har kunnat sitta upp på hela dagen utan att behöva springa och prata med porslinsguden förrän nu, klockan 3 på eftermiddagen och efter att ha tömt min stackars mage på allt den innehöll och lite till... Nåväl, att vara hemma och sjuk ger ju massor med tid för att blogga, så jag tänkte bjuda er på några gamla bilder från 2008 som jag inte har hunnit posta här på bloggen i brist på nya! Först ut blir ett av mina absoluta sommarfavoriter när det kommer till nagellack, knallrosa Freshy från Mavala!






Freshy är som ni ser ett knallrosa krämlack, två lager täcker alldeles lagom och färgen är en perfekt uppiggande sommarfärg! Tyvärr så var det här lacket del av någon LE-kollektion, så det finns nog inte att köpa längre om man inte har riktigt mycket tur. Jag köpte mitt förra sommaren och då fanns det inte många flaskor kvar. Men ser ni det, hugg det på direkten för det är verkligen det perfekta knallrosa lacket!




Veckans bloggtema - Budget vs. Lyx


Den här veckans bloggtema på pret-ty är budget vs. lyx, och det är Sminkan som står för valet av tema! Jag använder gärna budgetprodukter som håller hög kvalitet, och ibland så är faktiskt en del budgetprodukter minst lika bra eller till och med ännu bättre än den dyrare märkesvaran. Jag har både budgetfavoriter och lyxfavoriter inom många skönhetsområden, så därför tänkte jag tipsa om några favoriter inom båda ändarna av prisskalan =)

Ögonskugga: MAC eyeshadow v.s. H&M eyeshadow

Min budgetfavorit nummer ett när det kommer till ögonskuggor är definitivt H&Ms egna ögonskuggor, både singelskuggorna och paletterna. De är väldigt högpigmenterade för sitt låga pris, 39.50 kr, och blir jämna och fina och sitter länge på locket så länge man använder en bra bas. Att min lyxfavorit är MACs ögonskuggor kommer kanske inte som någon större överraskning ;-) enormt stort färgutbud och skuggorna håller fantastisk kvalitet. MAC-skuggorna kostar ca 150 kr/st.


Brynfix: Make up store brow set fix v.s. H&M eyebrow fix

Eftersom alla brow fix innehåller i princip samma sak; hårgelé i en mascaratub, känner jag inte för att lägga speciellt mycket slantar eftersom jag får samma produkt om jag köper H&M's eyebrow fix för 49.50 kr som om jag köper Brow set fix från Make up store för 155 kr. Ett riktigt budgetkap är H&M's egna med andra ord!


Nagellack: OPI v.s. Mavala


Eftersom jag inte får ha nagellack på jobbet så är min nagellackssamling hyfsat liten och består till största delen av minilack från mavala. Dessa är perfekta för mig eftersom jag kan samla på mig många färger till ett lågt pris, ca 30 kr per flaska. Skulle jag kunna använda nagellack mer skulle jag nog däremot köpa på mig några OPI-nagellack, jag har testat ett en gång och min uppfattning från då var att det var ett helt fantastiskt lack, lättapplicerat och höll länge. OPI-lacken kostar ca 150 kr/flaska i den svenska handeln, men du kan få tag på dem billigare än så via ebay t.ex.


Schampo och balsam: Redken v.s. Aussie


I somras började jag använda Redkens schampo och balsam för färgat hår, och sen dess är jag frälst. Håret blir så himla mycket lättare att hantera, det känns bättre och ser bättre ut. Det finns en anledning till att frisörschampon är så dyra med andra ord, ca 250 kr/flaska får du betala hos en svensk frisör för en flaska schampo på 300 ml eller en flaska balsam på 250 ml. Jag köper däremot mitt via lookfantastic.com, eftersom det är betydligt billigare och man kan dessutom spara pengar på att köpa set med 2, 3 eller 4 produkter inom samma serie. Bäst är däremot att köpa direkt i USA eftersom det är där det tillverkas, min pappa köpte med sig ett set med 1 liter schampo och 1 liter balsam för $35! Innan jag använde Redken var min favorit bland schampo och balsam Aussie, ett märke som precis ska lanseras i Sverige som jag hade köpt med mig hem från England tidigare. Speciellt inpackningsbalsamet 3 minute miracle reconstructor är jag förtjust i, återfuktar håret riktigt riktigt bra och gör det mjukt och smidigt. I London kostar Aussie-produkterna mellan 50 och 100 svenska kronor.


Borstar: MAC v.s. Kicks


Bra verktyg är grunden till bra makeup har jag märkt sedan jag började bygga upp min samling av MAC-borstar. Smakar det så kostar det, däremot, MAC-borstar kostar mellan 200 och 500 kr i Sverige, men å andra sidan så kommer du aldrig att behöva byta ut dina MAC-borstar så länge du sköter om dom på rätt sätt. Vill du inte lägga riktigt så mycket pengar så har Kicks riktigt bra borstar för sitt låga pris, de kostar allt mellan 70 och 200-250 kr beroende på borste.


Mascara: Lancôme Hypnôse v.s. Maybelline Great Lash


För tillfället är min favvomascara plush lash från MAC, men innan jag hittade den var jag ett troget fan av den klassiska mascaran med grönrosa tub; Great Lash från Maybelline. Den gör ett riktigt bra jobb när det kommer till att separera fransarna, ge längd och volym, och den kostar under hundralappen. Har man tur kan man hitta den i tvåpack för samma pris som en! En lyxmascara jag själv inte har testat än men som hyllas lite överallt är Hypnôse från Lancôme, som kostar runt 200-250 kr, beroende på inköpsställe.


Vilka är era budget v.s. lyx-favoriter?




Sommarlängtan...


Det är bara januari, men de har varit ett sånt himla fint väder idag med solsken och klarblå himmel att jag inte kunde låta bli att längta till sommaren (trots att jag ser fram emot min skidresa till åre vecka 9). Gult som solen, grönt som gräset och blått som himlen fick samlas på mina ögonlock!

Ansikte
  • Smashbox photofinish primer
  • Clinique pore minimizer instant perfector - invisible light
  • MAC mineralize spf 15 foundation/loose - light
  • Everyday minerals multitasking concealer
  • MAC mineralize skinfinish/natural - light
  • MAC mineralize skinfinish - soft and gentle
  • MAC sculpting powder - sculpt
  • MUS face mist
Ögon
  • UDPP
  • MAD minerals taxi
  • MAC kelly green pigment
  • MAC cool heat eyeshadow
  • MAC climate blue eyeshadow
  • MAC solar white eyeshadow
  • MAC fluidline - blacktrack
  • MAC plush lash mascara
  • Urban Decay 24/7 glide on eye pencil - zero
  • MUS tri brow color
  • H&M brow fix
Läppar
  • MAC prep + prime lip
  • MAC love alert dazzleglass













Jag började med en grund av UDPP över hela ögonlocket. På inre tredjedelen av locket la jag sedan citrongula taxi från MAD minerals. På mitten av locket la lag det gräsgröna pigmenet kelly green från MAC (en ny favorit), som jag suddade in i det gula. På yttre tredjedelen la jag den turkosblå skuggan cool heat från MAC, en riktig sommarfärg! Längst ner mot yttre fransraden och upp i yttre v:et la jag climate blue från MAC, en mörkblå skugga med lila undertoner. Jag highlightade med den kallt champagnefärgade skimriga skuggan solar white.  Sen la jag samtliga färger i samma ordning längs undre fransraden. Fyllde i brynen, målade eyeliner, kajal innanför inre fransraden och avslutade med två lager mascara. Läpparna målades med det rödrosa dazzleglasset love alert, jag älskar verkligen det här glosset! Fullspäckat med skimmer och glitter och underbar färg. Avslutade med att spraya ansiktet med MUS face mist.




Håren genom åren


Förutom smink och andra skönhetsprodukter så är en av mina största passioner hår och extensions, som jag har sysslat med på hobbynivå sedan 2004. Eftersom jag precis bytte hårfärg för första gången på 7 år så tänkte jag visa hur mitt hår har sett ut innan jag blev rödhätta!

Vi kan ju börja med min naturliga hårfärg, eller snarare hur den såg ut runt år 2000 nånting (jag har ingen aning om exakt vilken färg jag har naturligt nu, men jag misstänker att den liknar färgen jag hade sist jag såg den, möjligtvis aningen mörkare):



Sen började den långa resan med svart hår runt 2001, långt hår med självfall och mittbena. Den enda bilden jag hittade från den här tiden har jag dock självklart uppsatt hår, men det räckte ungefär nånstans mellan brösten och midjan:



2004 skaffade jag mina första extensions, blå syntetslingor isatta på salong mot ett grymt överpris. Jag gillade dom grymt mycket däremot! Här ser ni mer av signaturfrisyren:



Senare samma år blev det mina allra första syntetdreads (egengjorda), även de i blått och svart. Superlånga var dom med, när dom var utsläppta var dom ner till rumpan! Speciellt välgjorda var dom inte, men ruskigt bekväma och lätta att sätta upp:



Det blå dreadshåret återanvändes 2-3 ggr, några gånger med lite plast i (vilket jag tyvärr inte har bild på). I slutet av sommaren 2004 hjälpte min syster mig att sätta i mitt första och enda plasthår, som bestod av ca 300 meter av en platt plast som heter rexlace. Det är fruktansvärt tungt eftersom plasten inte är ihålig, så det här håret vägde ca 1,5 kilo. Tungt! Ångrade mig ang. färgvalet efteråt, men jag orkade inte göra om det så det fick vara. Synd att jag inte var mer intresserad av färgglatt smink på den tiden, fatta vilka neongröna och gula sminkningar man hade kommit undan med med det här håret!:



Någon månad senare var det dags för mitt andra egna set syntetdreads, och då hade jag hunnit göra några övningsset åt kompisar emellanåt, så de här dreadsen blev riktigt snygga jämfört med de första!:



Våren 2005 gav jag mig på att göra mina första transitional dreads (dreads som tonas från en färg till en annan), från mörkblått till turkosblått till vitt. Jag hade även syntethår i blått iflätat i luggen. Det här är nog mitt favorithår genom tiderna tror jag:



Hösten 2005 gjorde jag mitt första dreadsset med single ended dreads (varje dread är en dread med en öggla högst upp där man flätar fast dreaden i det egna håret; alla mina tidigare dreads hade varit double ended dreads, dvs varje dread är en dubbelvikt dread med två ändar som man viker på mitten, flätar in den ena änden från mitten och låter den andra änden hänga löst) och jag blev frälst, SE-dreads är så himla mycket skönare, lättare att göra och ligger snyggare mot huvudet!:



Sen blev det extensionspaus på ungefär ett och ett halvt år på grund av diverse orsaker (jag var upptagen med att vara upp över öronen förälskad i min sambo Fredrik som jag träffade i december 2005). Då var nog mitt hår det längsta jag någonsin har haft (Fredrik fick vara med på bilden med, jag har däremot högklackat på mig på bilden för jag går egentligen in under hans haka):



Våren 2006 klippte jag håret i etapper och uppklippt mot ansiktet lagom tills att jag skulle ta studenten:



Sen hände det inte så mycket med mitt hår förrän sommaren 2007. Då hade jag gjort syntetdreads till försäljning i ca ett år och hade mitt senaste dreadshår (dags för ett nytt snart, med andra ord!), ett set med SE-dreads i svart och olika lila nyanser:



I november 2007 fick jag ett ryck och tröttnade helt plötsligt på mitt långa hår. Det klipptes i en kort a-line:



Det svarta piffades upp med syntetslingor i mörkblått, petrolgrönt och svart:



Våren 2008 ångrade att jag hade klippt en frisyr som var så svår att hålla snygg på utväxt, så håret jämnades ut så att det var lika långt fram som bak och jag började spara ut det:



Ungefär så här långt hann det bli till sensommaren 2008:



Sen råkade jag tyvärr ut för en smärre hårkatastrof i och med en misslyckad ettappklippning hos en annan frisör än min vanliga (eftersom det var i samma veva som jag flyttade till Karlshamn från Stockholm) som innebar att underhåret hade samma längd som innan, men allt mitt överhår var väldigt kort. Jag höll håret uppsatt mest under den här perioden och undvek att ta kort på det för jag trivdes absolut inte med det. Julen 2008 klippte jag mig därför i en kort page igen hos min vanliga frisör när jag var hemma i Stockholm över jul och nyår, dock hade den inte lika mycket lutning som den jag klippte vintern 2007. Sen påbörjades operation redhead! 2 bleach baths krävdes för att få mitt hår orangebrunt med mörka toppar och gula rötter, och över detta la vi extremtoningen blood red från special effects. Resultatet:



Vilket leder oss fram till nutid! Topparna på håret ska blekas en gång till i samband med att jag bleker utväxten nästa gång så att hela håret får en mer jämn färg, och eventuellt ska jag lägga i mörka slingor i hela håret istället. Vi får se. Målet just nu är i alla fall att spara ut håret igen, fast rött istället för svart den här gången. Vi får väl se hur det går!




Purity recenserar: MAC gently off eye and lip makeup remover


Jag har varit på jakt efter en bra makeupremover ett tag nu efter att jag började använda shadesticks, paintpots och urban decays vattenfasta pennor, tre ögonmakeupprodukter som är ganska svåra att få bort eftersom de sitter som berget. Tidigare har jag använt en makeupremover från Nivea som fungerar väldigt bra till enbart skuggor och icke-vattenfast mascara, men den har irriterat min hud väldigt mycket om jag har använt produkter som sitter lite bättre, eftersom jag har behövt gnugga massor för att få bort allt smink. Dessutom så fungerar den inge vidare för att ta bort läppstift. Därför beslutade jag mig för att skippa min budget-remover och investera i en som fungerar bättre för mina behov. Valet föll därmed på gently off eye and lip makeup remover från MAC.






Gently off eye and lip makeup remover är en tvåkomponentsremover, som innehåller en del "vanlig" remover och en del oljeremover. Därför måste man skaka flaskan innan man använder produkten för att de båda skikten ska blanda sig (olja är lättare än vatten, så därför lägger den sig ovanpå den vattenlösliga delen av removern om flaskan får stå ett tag). Den är oerhört effektiv för att vara så mild mot huden; jag vänder flaskan upp och ner mot en bomullstuss två gånger, lägger bomullstussen mot ögat i några sekunder och sedan torkar jag bort i princip allt smink i ett enda svep. Hur smidigt som helst, och oljan ser till att den känsliga huden runt ögonen inte blir uttorkad och irriterad. Oljan gör även ett superbt jobb när det kommer till att ta bort färgstarka läppstift, utan att man blir knallröd runt hela munnen. Det här är en remover jag gillar skarpt och defenitivt kommer att köpa igen! Purity rekommenderar!

Pris: 185 kr
Betyg:
5/5





Lila och teal


Använde mig av mitt cool pigments set från little darlings idag bland annat =) Har ett fult jack på sidan av näsan däremot eftersom jag blev attackerad av en kartong igår, så försök att ignorera det ;)

Ansikte
  • Smashbox photofinish primer
  • Clinique pore minimizer instant perfector - invisible light
  • MAC mineralize spf 15 foundation/loose - light
  • Everyday minerals multitasking concealer
  • MAC mineralize skinfinish/natural - light
  • MAC mineralize skinfinish - soft and gentle
  • MAC sculpting powder - sculpt
  • MUS face mist
Ögon
  • UDPP
  • MAC quietly pigment
  • MAC pinked mauve pigment
  • MAC hepcat eyeshadow
  • MAC beauty marked eyeshadow
  • MAC shroom eyeshadow
  • MAC teal pigment
  • MUS tri brow color
  • MAC fluidline - blacktrack
  • MAC plush lash mascara
  • Urban Decay 24/7 glide on eye pencil - zero
  • H&M brow fix
Läppar
  • MAC prep + prime lip
  • MAC lightly ripe lipstick
  • MAC pink grapefruit lipglass












Jag började som vanligt med en bas av UDPP över hela ögonlock. Sen applicerade jag ljuslila quietly på inre halvan av ögonlocket. På mitten av ögonlocket applicerades pinked mauve, som är en rosatonad skimrig lila, och på yttre halvan av locket applicerade jag den lite mörkare skuggan hepcat. I yttre v:et och globlinjen applicerade jag beauty marked, en svartgrå skugga med rödlila glitter, lätt med en creaseborste (MAC #222) för att skapa djup. Sen la jag på highlightern shroom och suddade skarpa kanter med en blending brush, MAC #217. Under ögat la jag pigmentet teal. Fyllde i brynen, målade fransarna, eyeliner och svart kajal innanför undre fransraden. Highlightade kindbenen med ett MSF från MAC, soft and gentle, och skuggade lätt under kindbenen med hjälp av sculptingpudret sculpt, också från MAC. Avslutade med att spraya hela ansiktet med MUS face mist. Läpparna målades med en färg nära min egen läppfärg, lightly ripe från MAC, och toppades med det korallfärgade glosset pink grapefruit. Superfint är det, orange med lite rosa i och guldglitter!




MAC - Hello Kitty & Kitty Kotoure collections


Dregelvarning! MAC har äntligen släppt den officiella infon om hur Hello Kitty-kollektionen kommer se ut. Den är gigantisk, och jag har redan ångest över hur jag ska ha råd med allt jag vill ha, här gäller det att prioritera.... Kitty Kotoure-delen verkar släppas nästan en månad senare än Hello Kitty-delen, men kotoure kommer nog med största sannolikhet inte komma till Sverige =(

MAC Hello Kitty
Release Date: 12 February/5 March 2009 (US/Canada), Unknown (International)



Hello Kitty Collection


Lipstick (LE) - $14

  • Cute Ster - Sheer peachy pink with pearl
  • Big Bow - Sheer bright intense blue pink
  • Fresh Brew - Creamed coffee
  • Fashion Mews - Sheer pale lavender
  • Strayin’ - Frosty midtone mint
  • Most Popular - Sheer deep berry
Lipglass (LE) - $14
  • Sweet Strawberry - Sheer berry with blue pearl
  • Mimmy - Light creamy ipnk with pink and gold pearl
  • Nice To Be Nice - Sheer bright intense orange with pearl
  • Nice Kitty - Sheer neon pink with blue pearl
  • She Loves Candy - Pale blue pink with gold pearl
  • Fast Friends - Sheer bright intense purple with pearl
Tinted Lip Conditioner (LE) - $14
  • Popster - Lively coral pink
  • Pink Fish - Soft neutral pink
Eyeshadow x 4: Lucky Tom ($38)
  • Stylin (LE) - Midtone violet blue with multi-dimensional pearl
  • Lucky Tom (LE) - Dark charcoal brown with gold pearl
  • Creme Royale (LE) - Yellow wheast gold
  • Pardisco (Permanent) - Soft bright pinky coral with golden shimmer
Eyeshadow x4: Too Dolly - $38
  • Too Dolly (LE) - Frosty midtone mint
  • Stately Black (LE) - Rich blue with silver sparkle
  • Yogurt (Permanent) - Soft pale pink
  • Romping (LE, repromote from C-shock) - Rich magenta with pink pearl
Glitter Eye Liner (LE) - $16.50
  • Her Glitz - Blackened gold with multi-dimensional glitter
  • Glitterpuss - Orangey bronze with multi-dimensional glitter
  • Kitty Power - Pink with with multi-dimensional glitter
  • Girl Groove - Clear/white teal reflects and with multi-dimensional glitter
Pigment (LE) - $19.50
  • Milk - Frosty pale silvery pink
  • Deep Blue Green - Rich, deep bluish green
Reflects Glitter - $17.50
  • Reflects Blue - Sparkling blue
  • Reflects Very Pink - Sparkling fuchsia pink
Nail Lacquer (LE) - $11
  • Something About Pink - Blue pink fuchsia
  • On the Prowl - Light creamy grey
  • Vestral White - Creamy white
Plush Lash - $12
  • Plushblack (Permanent) - Black
Beauty Powder Blush (LE) - $22
  • Fun & Games - Soft orange peach
  • Tippy - Midtone blue pink
Beauty Powder (LE) - $22
  • Tahitian Sand - Soft coral peach
  • Pretty Baby - Soft sunny pink with gold
Lash (LE) - $12
  • Hello Kitty Lash - Half lash with overlapping hairs to emphasize outer
Accessories (LE)
  • Hello Kitty Tote ($45.00)
  • Hello Kitty Petite Makeup Bag ($22.00)
  • Hello Kitty Makeup Bag ($35.00)
  • Hello Kitty Soft Vanity Case ($55.00)
  • Hello Kitty Purse Mirror ($22.00)
  • Hello Kitty Brush Collection ($49.50)
  • Hello Kitty Mirrored Key Clip ($16.00)
  • Hello Kitty Beaded Bracelet ($34.00)
  • Hello Kitty Plush Doll ($42.00)

Kitty Kotoure collection

Dazzleglass (LE) - $28.00
  • Kitty Kouture - Sheer pale pink with red and gold pearl
  • Dazzlepuss - Sheer bright pink with red and blue pearl
Sheer Mystery Powder (LE) - $90.00
  • Light Medium - Pale ivory
  • Medium Plus - Tan beige
  • Dark Secret - Deep caramel


















Som sagt, det gäller att välja väl vad man vill ha annars kommer man bli tokpank =P Speciellt som att Blonde Brunette Redhead-kollektionen släpps inte alltför lång tid innan... Oj oj oj, MAC kommer verkligen att sno alla mina pengar i vår! Är lite besviken på att det inte är några singel-ögonskuggor i kollektionen däremot, så det blir nog bara några lippies, ett rouge, den svartguldiga glitterlinern och lite pigment/glitter-samples för min del. Så får vi se om jag lyckas hålla mig till det när folk börjar posta swatches ;) Borstsetet ser ju bara för gulligt ut, kolla hållaren liksom! Ser ut att vara en #187, en rougeborste (#129?) och en ögonskuggsborste (#239?), det här skulle jag gärna vilja ha i handväskan innuti en HK-makeup bag!

Källor: Specktra.net , Temptalia.com och Iswii.net




Humid Club


Miss Hyper önskade en FOTD, så här kommer min första FOTD för 2009! 2009 är även ett nytt hår-år för mig, som ni ser på bilderna nedan =)

Ansikte
  • MAC prep + prime
  • Clinique pore minimizer instant perfector - invisible light
  • MAC mineralize spf 15 foundation/loose - light
  • Everyday minerals multitasking concealer
  • MAC mineralize skinfinish/natural - light
  • MAC mineralize skinfinish - soft and gentle
  • MAC sculpting powder - sculpt
  • MAC blush - dame
  • MAC shaping powder - accentuate
  • MUS face mist
Ögon
  • UDPP
  • MAC metal x eyeshadow - gilded ash
  • MAC eyeshadow - club
  • MAC eyeshadow - humid
  • MAC eyeshadow - shroom
  • MUS tri brow color
  • MAC fluidline - blacktrack
  • MAC plush lash mascara
  • MAC pearlglide eyeliner - wolf
  • H&M brow fix
Läppar
  • MAC prep + prime lip
  • MAC lipstick - chatterbox
  • MAC dazzleglass - love alert















Håret är alltså kort igen, och färgat rött med extremtoningen blood red från Special Effects efter två bleach baths på mitt permanent svartfärgade hår. Topparna blev lite för mörka, men jag ska bleka dom igen nästa gång jag ska bleka utväxten så får vi hoppas på att det blir mer jämnt i färgen =)

Nåja, tillbaka till sminket! Jag började med en grund av UDPP. Sen la jag den grå metal x-skuggan gilded ash över hela det rörliga locket för att ge ögonskuggorna en metallfinish och lite dovare färg. På inre halvan över gilded ash la jag sedan MAC-skuggan club, som är en underbart vacker duochromeskugga med gråbrun bas och blått skimmer. På yttre halvan av locket la jag sedan den mörkgröna skuggan humid som nog är den vackraste gröna skuggan jag har sett! Highlightern på brynbenet fick bli min favorit, shroom från MAC. Sedan fyllde jag i brynen, la på eyeliner och kajalpenna och la på mascara. Läpparna preppades med prep + prime lip för att ge en bra bas åt läppstiftet chatterbox som är i en mellanrosa ton. Avslutningsvis glossade jag läpparna med dazzleglasset love alert. Sist sprayade jag hela ansiktet med MUS face mist för att fixera makeupen, och buffade in face misten med en puderborste.




Sminkväskan fullare, plånboken tommare...


Julen har passerat, vi har klivit in i ett helt nytt år och nu är jag tillbaka från mitt välbehövda juluppehåll! Tack MissHyper och alla ni andra som har kommenterat under tiden jag har varit borta, nu ska jag försöka uppdatera bloggen som vanligt igen =) Jag var hemma i Stockholm över jul och nyår och fick så klart med mig en hel del godsaker hem som jag tänkte visa er!



Jag hann bara besöka MAC två gånger, men fick med mig det mesta jag ville hem i alla fall =) Har skickat ut mamma och syster på shoppinguppdrag åt mig i helgen nu när Chill-kollektionen har släppts, så dom skulle handla med de grejer jag inte hann handla själv när jag var hemma (en ny prep + prime och en blackground paintpot).


Ögonskuggorna humid, club och hepcat, pigmentprov på kelly green som jag köpte av Maggie (köpte teal och old gold också eftersom mina håller på att ta slut), samt metal x-skuggan gilded ash.


Lippies! =D Prep + prime lip, love alert dazzleglass (mitt första, och nu förstår jag varför alla älskar dom!) och chatterbox lipstick.


Little Darlings-seten jag fick av mamma i julklapp <3 Coral lipglass/lustreglass och cool pigment/glitter set. Var tvungen att byta coral lips-setet jag fick däremot eftersom jag fick med två likadana lustreglass istället för två olika, var jätterädd att dom skulle vara slut två dagar efter julafton när jag åkte in och bytte men de fanns kvar som tur var =)


Little darlings coral lips: underage, ola mango, pink grapefruit, wonderstruck och budding.


Little darlings cool pigments: teal, frost, reflects blackened red, pinked mauve, quietly.


Gently off eye and lip makeup remover och cleanse off oil. Båda två är riktigt grymma på att ta bort smink, är speciellt förtjust i eye/lip-removern för den tar bort precis allt ögonsmink på ett drag. Har inte provat den på läppstift än men det funkar nog lika bra där med!


En hel hög med hudkrämer fick följa med hem! Ett body butter med gurka/melondoft som pappa köpte åt mig i USA i början av november, en hudkräm från origins jag fick av min sambo i julklapp, ett body butter med hallondoft (det här luktar MUMMA!) från TBS som jag fick av mina kusiner, ett mini-bodybutter med olivdoft, också från TBS, som jag fick av min syster eftersom hon inte använde det, en ansiktskräm från Origins, också från min sambo, samt ett body scrub från TBS, också från min syster.


Olivduschtvål från TBS, också från min syster, och en duschtvål från bath and body works med vaniljdoft som pappa köpte åt mig i USA.


Och sist men absolut inte minst, mitt redkenschampo och balsam som har stått och väntat på mig hemma hos mamma sen pappa lämnade dom där i november (dom var för tunga för att skicka ner på posten) och ny hårspray och mousse från Björn Axén som jag köpte åt mig själv i julklapp =)

Fick ni några beautyprodukter i julklapp, eller har ni unnat er något extra fint själva till jul?





Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin
























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy