Purity undrar: Vad använder du för solskydd?








Vad använder du för solskydd? Skyddar du både kropp och ansikte? Enbart på sommaren eller året om?


Mitt svar: På vintern är jag lite dålig på att använda separat solskyddskräm för ansiktet, då förlitar jag mig på foundation med inbyggt SPF10-15 sådär, även fast jag vet att jag nog borde skydda mig bättre året runt. Under våren och sommaren däremot skyddar jag mig med SPF30 i ansiktet och minst SPF15 på kroppen. Man får färg trots att man använder solskydd, det är inte kul att bränna sig och riskera att huden åldras i förtid eller ännu värre, att man får malignt melanom. Så solskydd på nu när solens strålar börjar bränna som mest!








Purity asks you: What sunscreen do you use? Do you protect both your face and your body? Only during summer or all year round?


My answer: During winter, I'm a bit sloppy when it comes to using a separate sunscreen for my face, I mostly rely on foundation with built in SPF10-15 or so, even though I know I should be better at protecting my skin all year round. During spring and summer, however, I use SPF30 on my face and at least SPF15 on my body. You will still get tanned allthough you're using a sunscreen, it's not pleasant to get burns from the sun and risk that the skin will age prematurely, or even worse, getting malign melanoma. So get your sunscreen on, peeps!




Malin

Foundation med spf 15 i ansiktet på vintern, inget på kroppen. På sommaren blir det ungefär 15 på hela kroppen/ansiktet, ibland mer om jag ska till stranden. På sommarkvällen blir det samma foundation som på vintern, med faktor 15. :)

2011-05-01 @ 11:37:03
URL: http://malinelviras.blogg.se/
Pernilla

Jag har fått fula fläckar på kinderna som jag smörjer in med spf 50 och resten av ansiktet först 25 sen 15. Resten av kroppen börjar jag högt och går neråt när jag har solat ett tag.

2011-05-01 @ 11:48:36
Caroline

Jag har 30 i ansiktet (har en speciellt för face, hittade ingen med mindre spf :P) och 8 på kroppen. Brände mig lite för någon vecka sen men det var för att jag inte smörjt in mig. Hade inte en tanke på att jag skulle utsättas för sol :P

2011-05-01 @ 12:02:01
URL: http://haljestigs.blogg.se/
Carros Skönhet&Hälsa

Min hud är väldigt känslig så jag tål inte de vanliga solskydden på apoteket. Vet du något bra för känslig hud utsn parfym?

2011-05-01 @ 12:04:48
URL: http://carolineerlin.blogg.se/
Helena

Jag använder Bare minerals foundation med SPF 15 i ansiktet året om, men på sommaren kompletterar jag med en ansiktskräm med samma SPF för att vara säker på att inte bränna mig om jag går ut osminkad.



På kroppen smörjer jag med SPF 15 eller 20 så snart jag ska ut och det finns en "risk" att bli sittande i solen en längre stund. Då smörjer jag främst urringning, hals, nacke, armar och ben. Det som sticker ut, helt enkelt! :)



Helst använder jag solskydd i ickekladdande sprayform på kroppen.

2011-05-01 @ 12:18:47
URL: http://www.cloudgirl.se
HippiSara

på sommaren brukar jag använda 20 på ansiktet, hals och axlar och runt 15 på kroppen! På vintern är det sämre med det..

2011-05-01 @ 12:35:54
URL: http://hippisara.blogg.se/
SkönaShamrock

ROC är det absolut bästa märket men det finns tyvärr inte i Sverige längre. Det var en hudläkare som rekommenderade det när jag fick pigmentförändringar

2011-05-01 @ 13:34:58
URL: http://skonashamrock.blogspot.com/
Martine

Jag använder bara solskydd på sommaren (fy på mig!) och har då SPF50 i ansiktet och minst SPF20 på kroppen (är extremblek).

2011-05-01 @ 14:06:17
Dejana, Beautyfreaks.

Mitt svar är nog ganska likt ditt. På vintern är jag jättedålig på att använda solskydd över huvudtaget, men nu när solen skiner använder jag en ny sololja - "L'oréal Solar Expertise Sun Protection Oil SPF 30". Än så länge älskar jag den! Eftersom det är en sololja blir jag brun snabbare, men det stora pluset är att den har spf i sig också, så man bränner inte sig! Rekommenderar den starkt! Finns med sfp 15 och 20 också. I ansiktet kan jag tyvärr inte ha spf då mina ögon reagerar häftigt mot det och tåras.

Superblogg!

2011-05-01 @ 15:17:24
URL: http://beautyfreaks.blogg.se/
Katrin

Jag använder Cliniques puderfoundation Almost Powder Makeup som har spf 15. Det är mest en bonus att det är spf i den, det var inget som jag ansåg vara viktigt när jag valde produkten. Annars har jag inget, jag är en sådan som skyr solen och sitter helst frånvänd solen om jag är ute. Är en stolt blekfis, och det jag som mest önskar mig är några klädsamma fråknar bara, då är det en bra sommar :)

2011-05-01 @ 16:43:15
Katrin

Eller fräknar ska det såklart vara, inte fråknar :)

2011-05-01 @ 16:44:02
Emma

Borde bli mycket bättre på att använda spf året om. Mina foundations har alla minst spf10 så det har jag året om. Sedan försöker jag ha minst 15 på kropp och ansikte på sommaren, tänker ha högre nu i sommar, har fått två pigmentfläckar när jag var i Australien nu i julas och det fick mig att vakna upp. Blir att undersöka vad som finns därute i spf väg!

2011-05-01 @ 19:54:38
URL: http://honeibee.blogspot.com
Jessika

Använder lite olika märken, typ nivea o dyl, med spf 30 på kroppen och cliniques solskydd för ansiktet med spf. Funkar fint tycker jag :)

2011-05-01 @ 20:35:56
Sanna

Utomlands har jag kanske 30 i ansiktet men jag tycker egentligen inte om solkrämer så här hemma i sverige får min vanliga ansiktskräm med spf 15 duga. På kroppen tar jag bara det som finns hemma men jag föredrar sprayer framför krämer som man ju offta blir kladdig och vit av. På grund av det är jag dålig på att använda solskydd här i sverige och det är ju dumt av mig för jag kan bränna mig ganska lätt. Ska se till att skärpa mig i år.

2011-05-01 @ 23:21:01
lawli

På sommaren använder jag SPF 50 på allt exponerat för solen, inklusive ansiktet. Är rädd för att åldras :o

På vintern har jag bara foundation med SPF 10-25 i ansiktet. Ska skärpa mig med det.

2011-05-02 @ 04:39:08
Emelie

Jag är faktiskt jättedålig med solskydd, dumt nog, och använder det aldrig om det inte är så att det finns i t.ex. foundation/puder. Precis som du så är jag rädd för att åldras och få malignt melanom, men... Jag vet inte, det blir aldrig att jag använder det ändå. Dumt värre.

2011-05-02 @ 09:28:32
URL: http://mlips.blogg.se/
Litenoumjuq

Inget mer än det jag åker på från min foundation eller fuktighetskräm för nuvarande. Borde vara bättre, men har helt enkelt inte hittat något som passar eller haft några bra egenskaper. Fast min hud är knepig, blek som ett papper och bränner mig aldrig.

Däremot brukar jag i regel vara försiktig i solen, skyddar ovan hud på de starkaste timmarna och chocksolar aldrig utan försöker vänja den gradvis över hela våren så att jag kanske, med lite tur har samma antydan till färg i augusti som resten av befolkningen har i maj

2011-05-02 @ 11:18:24
Florentziaart/ Lina

Jag använder alltid ett solskydd separat nu eftersom min hudvård inte innerhåller SPF och jag använder inte foundation längre (förutom på kvällen eller när jag ska ta kort).



Clinique Anti Red Solution Protecting Base spf 15 heter solskyddet som jag använder nu. :P Den är som en grön ansiksprimer. :D Min hy är ofta röd så den här fungerar perfekt. Dessutom behöver jag ingen foundation när jag har den eftersom det ända jag behöver dölja är rodnaderna. xD



Jag kommer nog snart skaffa mig ett solskydd för hår, läppar och kropp snart nu till sommaren. Annars använder jag det inte.(höst till vår brukar jag ha mycket kläder för att jag fryser rejält)...

2011-05-02 @ 14:12:36
URL: http://florentziaart.blogspot.com
Anonym

Jag använder alltid solskydd, speciellt nu på våren då solen är så skarp utan att man märker det. Annars försöker jag alltid vara noga med ansiktet iallafall.

Just nu använder jag Proderm!!

http://www.facebook.com/proderm

2011-05-02 @ 16:15:25
anna

Har inte hud så jag bränner mig och är inte ligga på stranden och sola-typen så jag nöjer mig med 30spf i ansiktet från min ansiktskräm och nån solskyddskräm som jag hittar liggandes hemma om jag vet att jag ska vara ute just mellan 11 och 15 under sommaren :)

2011-05-02 @ 18:07:09
Maria

På vintern har ansiktskräm medspf och gloMinerals pressed base som är + 18 spf. På sommaren om jag vet att jag ska va ute mkt i solen så är det + 30 som gäller i ansiktet och på tatueringarna och gärna över 20 på kroppen. Om jag bara ska vara ute lite så "slarvar" jag och har typ 12.

2011-05-03 @ 17:24:54
URL: http://iamsthlm.blogg.se/
Fröken Frodig

@Carros skönhet och hälsa: Jag har också svårt med solskydd, speciellt i ansiktet, pga känslig/allergisk hy.Men nu har jag hittat nåt jag tål (och som inte gör mej blank och kladdig heller), nämligen La Roche-Posay Anthelios AC fluid extreme, spf 30! Super i ansiktet och på bröstet där jag alltid får soleksem och bränner mej lätt :)

2011-05-03 @ 17:54:42
Agana

Har SPF 40 på ansiktet och SPF 20 på kroppen under sommaren. Behöver inte så höga SPF då jag har lite mörkare hy men av ngn anledning så blir jag först brun på pannan och armarna vilket leder till att jag får typ 100 olika hudfärger under sommaren.

2011-05-05 @ 16:44:58
URL: http://agana.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy