Igår var jag på presentation av det ekologiska hudvårdsmärket Dr. Hauschka i samband med lanseringen av vårens makeupkollektion Lavender Dreams. Det var inte någon traditionell visning med presentation i en lokal, utan vi bjöds istället hem till Dominika Peczynski där produkterna stod uppdukade på bord och vi fick klämma, känna och få tips och råd från Dr. Hauschkas makeupartister och hudterapeuter.
My first time ever eating macarons. Late to the party, I know!
Dr. Hauschka grundades i Tyskland år 1935 och tillverkade från början naturläkemedel. Hudvård började märket att tillverka år 1967, och produkterna innehåller enbart naturliga ingredienser och testas inte på djur. Filosofin bakom hudvårdsprodukterna är att de ska innehålla utvalda ingredienser som hjälper huden att hjälpa sig själv på naturlig väg. Eftersom produkterna är fria från konserveringsmedel förpackas dom (allra flesta) antingen i metalltuber eller i pumpflaskor för att hålla sig fräscha så länge som möjligt.
Makeuplinjen lanserades 1999 och är tänkt som en förlängning av hudvårdsserien och innehåller hudvårdande örter och växter. Vårens kollektion går i trendigt lila, precis som vi har sett hos många andra märken nu i vår, och innehåller en ögonskuggspalett (298 kr), ett sculpting/highlightingpuder (298 kr), ett läppglans (147 kr) och en duo-ögonpenna (166 kr).
Lavender Dreams makeup collection for spring 2011
Jag har aldrig testat Dr. Hauschka förut och är väldigt mycket nybörjare inom området ekologisk hudvård, så det var väldigt kul och intressant att få kika lite närmare på sortimentet som innehåller över 100 produkter. Jag återkommer med lite recensioner framöver!
Dr. Hauschkas produkter finns att köpa bland annat hos Kicks, Åhléns, hälsokostbutiker och
deras egen webshop.
In English: Yesterday, I went to a presentation of the organic skin care brand Dr. Hauschka as they presented their new makeup collection Lavender Dreams. There was no traditional presentation, but instead we were invited to a home party at Dominika Peczynski's where the products were placed at tables and we got to try them out and get tips and advice from Dr. Hauschka's makeup artists and skin therapists.
Dr. Hauschka was founded in Germany in 1935 and was originally a natural medicine brand. They launched their skincare branch in 1967, and the products contain 100% natural ingredients and have not been tested on animals. The philosophy beihind the skincare products is that they contain selected ingredients that helps the skin to help itself in a natural way. Since the products are free from preservatives, most of them are packed in metal tubes or pump bottles to help them keep fresh as long as possible,
The makeup line was launched in 1999 and is supposed to be an extension of the skincare and contains nourishing herbs and plants. The spring collection theme is trendy purple, as we have seen at many other brands this spring, and contains a makeup palette, a sculpting/highlighting powder, a lipgloss and an duo eye kohl.
I've never tried Dr. Hauschka before and I'm a noob in the organic skincare area, so it was very interesting and fun to have a closer look at the range which contains over 100 products. I'll be back with some reviews in the nearest future!
Peczynski