Purity recenserar: Scratch Nails Nail food


Torra och fnasiga nagelband som gör ont, naglar som skivar sig och lack som missfärgar naglarna. Känns det igen? Nagelolja är din bästa vän för att bekämpa samtliga av dessa tre problem, speciellt under de kalla och torra svenska vintermånaderna då både hud och naglar blir ännu torrare. Nagelolja är en stapelvara hemma hos mig, och jag är ständigt på jakten efter en som kan hålla mina nagelband mjuka och nagelbäddar återfuktade. Senast ut att testas är Nail food från Scratch Nails.






Nail food är en blandning av endast tre, naturliga, produkter - myrra, lavendel och sesamolja. Sesam återfuktar, och myrra och lavendel är antiseptiska vilket hjälper till att läka små sår i nagelbandshuden snabbare och stimulerar blodcirkulationen. Oljan går att använda på naturliga, konstgjorda och lackade naglar då den delvis tränger in i nageln genom huden. Produkten kommer i glasflaska med pipett som gör det enkelt att dosera den droppvis.

Skillnaden mellan en nagelolja och t.ex. en vanlig matolja är att nageloljan är småmolekylär vilket gör att den lätt kan tränga igenom nagelns översta skikt och därmed verka på djupet. Nageln består av flera skikt, och blir den torr finns det risk att den spricker och/eller skivar sig. En torr nagel är, precis som torr hy, "törstig" vilket gör att den lätt suger åt sig av oljan - eller ditt färgade lack, vilket kan leda till missfärgade naglar, även om du använder ofärgat underlack. Grundar du med nagelolja innan du lackar naglarna mättar du alltså nageln vilket minskar risken för missfärgning.

Jag för en ständig kamp mot torr nagelbandshud (speciellt på vardera sida av nageln) och naglar som skivar sig och spricker, vilket inte direkt blir bättre av att jag jobbar mycket med händerna. Under vintern eskalerar mina problem något enormt, på sommaren räcker det att jag oljar naglarna en eller ett par gånger i veckan, på vintern behövs det minst en oljebehandling per dag.





Jag har använt Nail food så gott som varje kväll under tre veckors tid. Rekommenderad mängd är att använda 1 droppe per nagel, men jag tycker det blir alldeles för mycket och använder ca 1 droppe/hand. Resultatet? Jag har faktiskt märkt stor skillnad i hur mina nagelband och naglar mår. Den uträttar inga dundermirakel - glömmer jag att olja en eller två dagar blir mina nagelband torra och fnasiga igen på en gång - men med regelbunden användning ihop med regelbunden filning av naglarna är mina nagelband mjuka och följsamma, och naglarna har varken skivat sig, spruckit eller blivit missfärgade av färgade lack. Dessutom doftar den himla gott och sjunker in snabbt i naglar och nagelband.

Det här är en av dom bästa nageloljor jag har testat, och trots att den kostar en slant så är den faktiskt himla dryg och man får en helt okej mängd produkt för priset. Plus i kanten för den antiseptiska egenskaperna som hjälper till att lugna och läka små sår på fingrarna!


Pris: 180 kr för 10 ml
Betyg: 4,5/5



In English: dry and chapped cuticles that hurts, nails that are peeling and polishes that stain your nails. Does it feel familiar? Nail oil is your best friend to fight all three issues, especially during winter when both your skin and nails get drier. Nail oil is a staple product at my house, and I'm constantly on the hunt for one that can keep my cuticles soft and nails moisturised. Lately, i've been using Nail food from Scratch Nails.
Nail food is a mix of three natural products - myrrh, lavender and sesame oil. Sesame moisturises, and myrrh and lavender are antiseptic which helps healing cuts in the cuticles faster and stimulates the blood circulation. The oil can be used on natural, fake or polished nails since it partly penetrates the nail through the skin. The product comes in a glass bottle with a pipette which makes it easy to dose into drops.
The difference between a nail oil and for example a regular food oil is that the nail oil has got small particles which means that it will penetrate the upper layers of the nail. The nail consists of several layers, and if it gets dry, it might crack or peel. A dry nail is, just like dry skin, "thirsty" which means it will absorb the oil easily - or your coloured polish, which can lead to staining even if you're using a clear base coat. If you start out your manicure using a nail oil, the nails are saturated which minimises the risk of staining.
I fight a constant war against dry cuticles (especially on both sides of my nail) and peeling and cracking nails, and the fact that I work a lot with my hands doesn't help. During winter, my problems escalates a lot, during summer I only have to oil my nails once or twice a week, during winter I need to repeat the procedure at least once a day.
I've been using Nail oil basically every day for three weeks. Recommended ammount per nail is 1 drop, but I think it's way too much and I use about 1 drop per hand. And the result? I've acctually noticed a huge difference in how my cuticles and nails look. It doesn't do any super miracles - if I forget to use it one or two days, my cuticles instantly turns dry and chapped - but when using it regularly together with regular nail filing, my cuticles are soft and nourished, and my nails haven't chipped, cracked or stained. Also, it smells really nice and is absorbed quickly by the nails and cuticles.
This is one of the best nail oils I've ever tried, and though it's quite pricey, a little goes a long way and you do get a reasonable ammount for the price. Plus points for the antiseptic properties that helps calming and healing small cuts on my fingers!
Price: 180 SEK for 10 ml
Rating: 4,5/5
In English: dry and chapped cuticles that hurts, nails that are peeling and polishes that stain your nails. Does it feel familiar? Nail oil is your best friend to fight all three issues, especially during winter when both your skin and nails get drier. Nail oil is a staple product at my house, and I'm constantly on the hunt for one that can keep my cuticles soft and nails moisturised. Lately, i've been using Nail food from Scratch Nails.

Nail food is a mix of three natural products - myrrh, lavender and sesame oil. Sesame moisturises, and myrrh and lavender are antiseptic which helps healing cuts in the cuticles faster and stimulates the blood circulation. The oil can be used on natural, fake or polished nails since it partly penetrates the nail through the skin. The product comes in a glass bottle with a pipette which makes it easy to dose into drops.

The difference between a nail oil and for example a regular food oil is that the nail oil has got small particles which means that it will penetrate the upper layers of the nail. The nail consists of several layers, and if it gets dry, it might crack or peel. A dry nail is, just like dry skin, "thirsty" which means it will absorb the oil easily - or your coloured polish, which can lead to staining even if you're using a clear base coat. If you start out your manicure using a nail oil, the nails are saturated which minimises the risk of staining.

I fight a constant war against dry cuticles (especially on both sides of my nail) and peeling and cracking nails, and the fact that I work a lot with my hands doesn't help. During winter, my problems escalates a lot, during summer I only have to oil my nails once or twice a week, during winter I need to repeat the procedure at least once a day.

I've been using Nail oil basically every day for three weeks. Recommended ammount per nail is 1 drop, but I think it's way too much and I use about 1 drop per hand. And the result? I've acctually noticed a huge difference in how my cuticles and nails look. It doesn't do any super miracles - if I forget to use it one or two days, my cuticles instantly turns dry and chapped - but when using it regularly together with regular nail filing, my cuticles are soft and nourished, and my nails haven't chipped, cracked or stained. Also, it smells really nice and is absorbed quickly by the nails and cuticles.

This is one of the best nail oils I've ever tried, and though it's quite pricey, a little goes a long way and you do get a reasonable ammount for the price. Plus points for the antiseptic properties that helps calming and healing small cuts on my fingers!


Price: 180 SEK for 10 ml
Rating: 4,5/5




Sara

men va, om man oljar naglarna innan man lackar dom för att slippa missfärgning så fäster väl knappast nagellacket? jag har fått för mig att även om oljan sjunkit in ordentligt så ska man köra remover & tvål alldeles innan man lackar för att lacket ska fästa.. har jag fel?

2011-02-10 @ 10:31:31
Pamsan

Här har vi en som absolut inte missbrukar olja men borde. Kanske borde testa Nail Food. Mina naglar skivar sig alltid när de äntligen fått lite längd och nagelbanden ser ut som öken.

2011-02-10 @ 10:53:09
URL: http://pamsan.wordpress.com
Marie-Louise Winroth

Hej. Kör du med oljan på redan lackade naglar? Hjälper den då mot att nageln skivar sig eller bara för nagelbanden då?

Mvh M-L

2011-02-10 @ 11:23:35
URL: http://mygganosirrah.bloggagratis.se
Purity

Sara: nej nej, tar du på remover efter du har oljat så torkar du ju ut naglarna direkt igen, då gör den ingen nytta. Den oljan som inte absorberas av nageln räcker det att du torkar bort med en servett, lacket fäster bra ändå!



Pamsan: testa, jag tror du kommer märka stor skillnad!



Marie-Louise: oljan tränger delvis in i nageln genom huden runt omkring, så du återfuktar både naglar och nagelband även om du bär lack.

2011-02-10 @ 12:20:27
URL: http://purity.webblogg.se/
zonkosworld beautyblog

Kul att du gillar den. Har också provat men tycker inte alls att den är bra förut om möjligen pipetten (?). Den har också en ganska stark doft som kanske inte alla gillar. Vad använde du innan du provade Scratch?

2011-02-10 @ 12:43:36
URL: http://zonkosworld.blogspot.com
Marika

Jag måste köpa mig en flaska Nail food... jag tror att mina naglar behöver det. :-)

2011-02-10 @ 13:19:34
URL: http://mybeautyspots.blogspot.com/
Linda

Hej! Jag har letat efter Seche Vite som du skrivit om tidigare, vart kan man köpa det?

2011-02-10 @ 14:47:47
URL: http://paivys.blogg.se/
Camilla

Denna är konon! Har dock märkt att pipetten blir jättehård om man försöker fylla på flaskan med någon annan olja..konstigt! Jag har slagit till på den stora jubileumsflskan i guld och glas..så vacker på mitt nattduksbord! =)

2011-02-10 @ 23:59:15
URL: http://varavacker.blogspot.com
madde

Håller med dig om oljan, använder den själv och har fått jättefina naglar och nagelband =) vilket resulterat i många ny inköp att läckra nagellack från OPI, China Glaze, HM, Mary Kay m fl. Har nästintill blivit besatt av läckra lack,hahaha!

Min man sa att jag nästan helt maniskt sitter och kollar in nagellack, och undrade om jag gett upp mitt största intresse Smink, men det har jag ju inte. Men jag är oerhört glad över mina naglar så jag vårdar dem ömt :) (jag är gammal nagelbitare)



Ha en bra dag i snöyran ( om du har det där du bor) =)

2011-02-11 @ 09:25:19
URL: http://onelipstickmom.blogspot.com
Purity

zonkosworld: Jag tycker inte den luktar speciellt starkt alls. Jag har testat bland annat depends myrrolja och OPI Avoplex.



Marika: Hoppas du gillar den! =)



Linda: Kicks ska tydligen börja ta in det nu i vår. Själv köper jag i princip alltid på nätet, det blir billigare så, men har sett det på Åhléns city och PUB i Stockholm också.



Camilla: Men gud så konstigt, inbyggt "inbrottslarm" kanske? ;)



madde: Ja, fina nagelband gör ju att det blir roligare att lacka! Kul att du har lyckats sluta bita på naglarna och fått dom så du vill, grattis! (Yes, jag bor i Stockholm men lyckades fly undan snöyran ner till Malmö över helgen - flyt!)

2011-02-15 @ 20:45:53
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy