Purity recenserar: Syoss color protect shampoo & conditioner


Jag är ett troget fan av frisörmärket Redkens schampo och balsam för färgat hår sedan flera år tillbaka, men eftersom det kostar en slant här i Sverige så brukar jag passa på att beställa det från utländska webshopar, eller ännu bättre - handla i butik hos amerikanska frisörer, där dom säljer enlitersflaskor snorbilligt. Desvärre tog mina enlitersflaskor hux flux slut för ett tag sedan, och jag hade varken pengarna att köpa nytt här i Sverige eller tid att vänta på att få levererat från en utländsk webshop eller från någon som kunde langa nya åt mig från USA. Jag högg därför närmaste flaskor av schampo och balsam med påstådd "salongskvalité" på mataffären, och i korgen hamnade schampo och balsam från Syoss color protect-serie.



Syoss color protect shampoo and conditioner


Color protect-serien utlovar skydd mot att hårfärgen mattas av och ska göra håret mjukt och glänsande. Jag har inte märkt någon speciellt stor förändring i min hårfärg - intensivtoningen mattas av ungefär i samma takt som när jag använder redken-produkter - men det är nog också den enda snarlika egenskapen mellan de båda märkena.

Jag kan börja med doften på Syoss produkter. Dom luktar nästan sött, och har inte alls den där fräscha frisörschampodoften som jag tycker väldigt mycket om. 

Schampot är hyfsat drygt, en klick på en enkronas storek ungefär räcker per schamponering för mitt hår som räcker en bit nedanför axlarna, och jag schamponerar alltid två gånger per tvätt. Håret känns rent, men samtidigt lite torrt och trassligt i längderna. Det är ett helt okej nödschampo, med andra ord.

Balsamet däremot är en smärre katastrof. Jag behöver en klick som täcker i princip hela min handflata för att mina törstiga längder ska bli nöjda, och efter att jag har sköljt ur det så känns håret nästan lika trassligt och torrt som det gjorde innan jag hade i balsamet. Det är sjukt odrygt och gör inte direkt någon skillnad alls på mitt hår, och jag är tveksam till att jag ens kommer använda upp den stora flaskan trots att det går åt i rasande fart.

Jag hade inte förväntat mig salongskvalitet i närheten av redken till det här låga priset (och dessutom i mataffären), men jag har testat schampon och balsam från andra märken som är både billigare och bättre. 


Pris: ca 69 kr/500 ml
Betyg: 3/5 (Schampo), 1/5 (Balsam)



In English: I'm a faithful fan of the salon brand Redken's shampoo and conditioner for coloured hair since many years, but since It's bloody expensive here in Sweden, I usually order it from abroad, or even better - buy it at american hair salons, where they sell 1 litre bottles for nearly no money at all. Unfortunally, my 1 litre bottles were finally finished a while ago and I didn't have the money to buy more here in Sweden, or the time to wait for delivery from abroad. I therefore bought the first "salon quality" bottles I found at the supermarket, which were shampoo and conditioner from Syoss' color protect series.

The color protect series promises protection against colour fading, and is said to make the hair soft and shiny. I haven't noticed any difference in my hair colour - it fades in about the same pace as it does when I'm using redken - but that's probably the only near assemblence between the two brands.


I can start out with the scent of the Syoss products. They smell kinda sweet, and haven't got that fresh salon shampoo scent that I really love.


The shampoo is pretty ok when it comes to value, a dab about the size of a quarter is enough per shampooing for my hair that reaches a bit below my shoulders, and I always shampoo twice per wash. The hair feels clean, but at the same time a bit dry and tangled at the lengths. It's an ok emergency shampoo, in other words.


The conditioner, on the other hand, is a disaster. I need a dab about the size of my palm to satisfy my thirsty lengths, and after I've rinsed it, my hair feels almost as tangled and dry as it did before I applied the conditioner. It hardly makes any difference at all to my hair, and I doubt that I will finish the big bottle despite that I need a lot of product per wash.


I wasn't expecting salon quality near redken's at this low price (and for being a supermarket brand), but I've tried lots of shampoos and conditioners from other brands that were both cheaper and better than this.



Price:
69 SEK/500 ml

Rating: 3/5 (Shampoo), 1/5 (Conditioner)





Linda

Oj, där ser man vilken skillnad det kan vara =) Jag är jättenöjd med Syoss Color Protect. Det funkar på mitt hår. Det blir mjukt, lent och uträtt. Sen kanske det inte är i samma klass som riktiga frisörschampon, men jag har testat flera frisörschampon också som är kassa för mitt hår =( Men det beror ju mycket på hårtyp också =)



Jag har också ett dyrt favvomärke. Schwartzkopf BonaCure. Kanske inte lika dyrt som Redken, men det gör att det ekar i plånboken... =/

2011-04-06 @ 12:46:19
URL: http://paivys.blogg.se/
Erica

Jag har precis samma erfarenhet av color protect! Schampot är väl inget större fel på men balsamet... Balsamet! Man kan lika gärna hoppa över det liksom. Helt värdelöst. Gav det en andra chans genom att köpa det som är anpassat för torrt hår då min hårfärg ändå är så pass urtvättad, men det är precis likadant.



Har precis funderat på att prova Redken, vart kan jag beställa det billigast? Lookfantastic har ju fri frakt nu så tänkte att det blir billigt, men det kanske finns ännu billigare inklusive frakt någonstans?

2011-04-06 @ 12:54:13
Purity

Linda: Ja, det kan nog ha mycket med hårtyp att göra. Och vilken längd man har på håret, med!



Erica: Det är synd, för schampot är helt okej =/ Jag brukar köpa redken hos lookfantastic, tycker dom har bra priser!

2011-04-06 @ 17:06:26
URL: http://purity.webblogg.se/
Sealsex

Vill bara flika in med att jag upplever att balsamet fungerar lite annorlunda än vad andra balsam gör.



Det ger inte dendär anti-trassel känslan när håret är blött eller när produkten sitter i över huvud taget.

Där emot så är mitt hår helt trasselfritt så fort mitt hår har torkat!

Aldrig upplevt detta med ett balsam tidigare :P



Trodde först att det var jättedåligt och att jag behövde häva i halva flaskan när jag testade det de första gångerna, men nu är det faktiskt mitt absoluta favoritbalsam XD



Sen använder jag iofs inte deras serie för färgat hår utan det för glanslöst hår :3



Jag har färgat och väldigt långt hår av typisk nordisk kvallité.

Inte direkt tunt men absolut inte tjockt hår.



Mitt hår har mycket mer spänst och glans sen jag började använda serien så jag är iaf helnöjd :P

2011-04-06 @ 17:31:33
URL: http://sealsex.devote.se/
Litenoumjuq

Har ungedär samma erfarenhet av de flesta matvaruaffärsshampoon- Har nästan midjelångt hår och det brukade gå åt hur mycket såna som helst för att fungera.

Sen bytte jag till ett dyrt shampoo och balsam från matrix och har nu haft en och samma balsamflaska i ett år snarare än en månad som me de billiga sorterna. Och då är det inte storleksskillnad mellan flaskorna

2011-04-06 @ 20:39:11
lolla

hejsan

har nyss hittat din blogg och bara älskar den,,,

så himla bra med alla tips på produkter som du gör och en massa härliga shoppingtips

kram kram kommer garanterat tillbaka hit

Lolla

2011-04-06 @ 20:59:58
URL: http://lollashus.blogg.se/
Purity

Sealsex: kul att höra att det funkar för nån iaf! =)



Litenoumjuq: ja, det brukar löna sig i längden att köpa lite dyrare hårvårdsprodukter eftersom dom innehåller mindre vatten och därmed är mycket drygare. Plus att dom är snällare och bättre för håret!



lolla: Vad kul att du hittat hit, välkommen! =)

2011-04-07 @ 14:58:54
URL: http://purity.webblogg.se/
Vanesa

Den vill jag inte ens testa haha xD

2011-04-11 @ 16:26:08
URL: http://makeupbyv.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy