Quick eyes - golden brown


Jag är ju som sagt inne i en neutral ögonsminksperiod just nu, så idag tänkte jag visa er hur man kan göra en varm, gyllenbrun ögonmakeup med två ögonskuggor och en highlighter!

In English: I'm in a neutral eye makeup phase at the moment, so today, I thought I'd show you how you can do a warm, golden brown eye makeup with two eyeshadows and a highlighter!






Produkter / Products used
  • Art deco eyeshadow base
  • MAC eyeshadow - amber lights
  • MAC eyeshadow - espresso
  • MAC eyeshadow - phloof!
  • MAC pearlglide eyeliner - molasses
  • MAC chromaline - black black
  • Oriflame Wild west couture brow kit
  • MAC studio fix lash mascara - black fix

Verktyg / Tools





Steg 1 - Lägg en ögonskuggebas över hela ögonlocket, från frans till bryn. Jag har använt Eyeshadow base från Art deco.

Step 1 -
apply an eyeshadow base on the entire lid, from lash to brow. I've used Eyeshadow base from Art deco.






Steg 2 - Använd en fluffig ögonskuggspensel för att lägga på en guldbrun skugga över hela ögonlocket och upp i globlinjen. Jag har använt pensel #217 och ögonskuggan Amber lights, båda från MAC.

Step 2 -
Use a fluffy eyeshadow brush to apply a golden brown eyeshadow on the entire lid and in the crese. I've used brush #217 and eyeshadow Amber lights, both from MAC.






Steg 2 - Använd samma pensel för att lägga på en matt, mörkbrun ögonskugga på hela det rörliga locket ovanpå den guldiga. Jobba med svepande, gnuggande rörelser för att tona ihop skuggorna ordentligt. Jag har använt ögonskuggan Espresso från MAC.

Step 1 -
Use the same brush to apply a matte, dark brown eyeshadow on the lid on top of the golden eyeshadow. Work with sweeping, rubbing motions to blend the eyeshadows properly with each other. I've used the eyeshadow Espresso from MAC.






Steg 4 - Svep på en kalltonad highlighter på brynbenet med samma fluffiga pensel (jag brukar gnugga penseln mot en bit hushållspapper för att bli av med överflödig färg innan jag lägger en highlighter) och passa på att tona resten av ögonskuggan uppåt och utåt på samma gång. Jag har använt ögonskuggan Phloof! från MAC.

Step 4 -
Sweep a cool toned highlighter onto the brow bone with the same fluffy brush (I rub the brush against a piece of tissue to get rid of eyeshadow residue in it before applying a highlighter) and blend the rest of the eyeshadow upwards and outwards at the same time. I've used the eyeshadow Phloof! from MAC.






Steg 5 - Lägg en brun ögonpenna längs den yttre delen av undre fransraden. Jag har använt den lite skimriga/glittriga pennan Molasses från MAC, men det fungerar bra med en matt penna också.

Step 5 -
Apply a brown eye pencil along the outer part of the lower lash line. I've used the shimmery/glittery pencil Molasses from MAC, but it works just as fine with at matte pencil.






Steg 6 - Svep din guldiga skugga över ögonpennan med en tät pensel med korta borst för att mjuka upp linjen litegrann. Jag har använt pensel #214 från MAC. Lägg även lite highlighter i inre ögonvrån för att öppna upp ögat.

Step 6 -
Sweep your golden eyeshadow over the eye pencil with a dense brush with short bristles to soften the line a bit. I've used brush #214 from MAC. Apply a bit of highlighter in the inner corner of the eye to open up the eye.






Steg 7 - Fyll i ögonbrynen och lägg en eyeliner längs övre fransraden. Jag har använt svart eyeliner, använd brun om du vill ha ett mjukare resultat. Till brynen har jag använt den mörkaste nyansen i Oriflames brow kit och eyelinern är MACs chromaline i black black, och jag har använt pensel #208 från MAC för att applicera både brynskugga och eyeliner.

Step 7 -
Fill in your eyebrows and apply an eyeliner along the upper lash line. I've used black eyeliner, use a brown if you want a softer result. I've used the darkest shade in Oriflame's brow kit for my brows, and MAC chromaline in black black as eyeliner, both brow shadow and eyeliner are applied with brush #208 from MAC.






Steg 8 - Avsulta med två lager mascara.

Step 8 -
Finish with two coats of mascara.





Emma

Så höstfräsch makeup! Gillar att du använde en kalltonad highlighter - det gjorde fräscheten i alltihop.

Förresten, har du något tips på vilka neutrala ögonskuggor från MAC som skulle funka bra till bruna ögon. Mina ögon är varmbruna längst in, litet mer gult i längre ut och runt iris har jag en grå ring. Skulle bli jätteglad för några tips. Jag har espresso, wedge och vanilla för närvarande -men är sugen på att utöka ( det suget försvinner kanske aldrig ;-) )

2010-09-30 @ 10:50:29
URL: http://hemmaliv-emma.blogspot.com
Purity

Emma:L Tack så mycket! Oj, det finns så många fina neutrala MAC-skuggor - spana in cork, satin taupe, concrete och club!

2010-09-30 @ 19:40:33
URL: http://purity.webblogg.se/
Anna

Jättefint :)

Jag är avis på dig att du får din liner sådär bra :) Min blir alltid alldeles för tjock :D eller så blir det osymetriskt ;)

2010-10-01 @ 10:27:59
URL: http://shortylegsbeauty.wordpress.com
Purity

Anna: Tack! Jag har svårt med linern ofta jag med, speciellt på ena ögat... Antar att man har bra och dåliga dagar, vissa dagar blir det skitbra och andra blir det bara pannkaka.

2010-10-04 @ 10:10:46
URL: http://purity.webblogg.se/
Emma

Tack för tipsen! Ska sätta upp dem på min önskelista :)

2010-10-07 @ 14:49:49
URL: http://hemmaliv-emma.blogspot.com
Purity

Emma: Kul att du gillade sminkningen!

2010-10-09 @ 14:02:49
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy