Purity och Efwa recenserar: Oriflame Triple core lipstick - Amazing peach


Eftersom både jag och Efwa har testat det här läppstiftet i samma nyans så tänkte jag att det kunde vara kul med en gemensam recension.



Oriflame triple core lipstick in Amazing peach




Puritys recension:

Triple core lipstick från Oriflame består av tre kärnor, där den inre kärnan består av vårdande läppbalsam, mittenkärnan av gloss och den yttre kärnan av läppstift. Nyansen vi har testat heter Amazing peach och är en ljus, ganska skir persikorosa nyans.

När man håller hylsan i handen är det första man reagerar på att den känns ganska plastig, lätt och billig. Kanten mellan det blanka och det persikofärgade mitt på hylsan är ojämn och ganska vass och det finns inte direkt något motstånd när man skruvar upp stiftet, vilket gör att det känns som att det inte har lagts ner så mycket kärlek på själva förpackningen.

Mina läppar är ganska pigmenterade, så när det kommer till så här pass ljusa läppstift är ett krav för att dom ska se bra ut på mig att dom är ganska skira, vilket Amazing peach är - det är skirare än de flesta läppstift jag har i liknande nyanser. Färgen blir lätt, diskret, glansig och mjuk på läpparna, men tyvärr så behöver jag kräma på rätt mycket för att det ens ska synas eftersom det är väldigt skirt, vilket gör att stiftet framhäver precis varenda liten torrflaga på läpparna och det ser lite kakigt ut, jag tror det beror på skimret i "glosset". Dessutom är jag inte speciellt förtjust i doften - det luktar inte illa, men den påminner mig om doften på vårdande läpprodukter anpassade för barn.

Jag tror att det här stiftet passar mycket bättre på någon som har ljusare läppar än mig, så det hamnar i min "saker som inte passar mig men säkert faller någon annan i smaken"-låda här hemma.


Pris: 135 kr
Betyg: 1/5



Oriflame triple core lipstick in Amazing peach




Efwas recension:

Stiftet har inte det sedvanliga snedskurna looken utan en mer dome-format stuk. Det i sin tur ska hjälpa produkterna att fördelas i rätt ordning och slitas ner på rätt sätt, där det vårdande är lite hårdare och de andra mjukare. Hylsan är av plast och hela produkten är lätt i handen. Ingen direkt tyngd och gedigenhet och det känns billigt av någon anledning.

 

Jag fick den allra ljusaste färgen med mig hem från introduktionen och den hette Amazing Peach, en ljus korallig färg. På bilden i katalogen är det en relativt täckande färg men på mig blir det nästan inget alls. Jag har ändå ganska pigmenterade läppar och för ljusa färger får mig att se ganska sjuk ut på sommaren och jag tänkte nog att det här kommer synas rejält med tanke på marknadsförningen av en dramatisk läpp.


Den glider på mjukt och känns ändå lätt på läppen och de vårdande delarna kan jag ju inte säga något om alls på så här kort stund. Den doftar gudomligt tycker jag, vilket kanske inte är så svårt att få mig att tycka dock. Men, färgen…..är i det närmaste obefintlig, den är skir med massa glitter, vilket ska representera glosset, men även den effekten uteblir helt. Det är inte alls ett gloss med glans utan som ett läppstift med skir färg och mycket skimmer. Jag har många sådana läppstift och känner mig besviken över att det här ska vara så revolutionerande.

 

Jag har ännu så länge inte några rynkor runt munnen och inte alls torra läppar. Jag behöver sällan smörja dem men har en del flagor från hudbyte så att säga, som jag dagligen tar bort på morgonen. Men skimret i det här stiftet förskönar inget, snarare tvärtom! Minsta lilla icke-peelade flaga syns och alla skåror i huden på läppen. Jag menar, vem har helt blankslitna läppar?

 

Det känns som om det här med 3-in-1 är som det brukar vara; man tar alla bra egenskaper och slår ihop dem till någon mediokert och sämre än det var innan. Jag menar, jag är inte typen som skulle köpa en hårprodukt där schampo, balsam och mousse är blandat i en flaska. Jag gav bort läppisen redan efter två appliceringar till min kompis som inte vill ha mycket färg alls och hon är nog nöjd.



Oriflame triple core lipstick in Amazing peach - swatched on tanned skin








In English:
Since both me and Efwa have tried this lipstick in the same shade, I thought it could be fun with a common review.


Purity's review:


Triple core lipstick from Oriflame consists of three cores, where the inner core consists of a nourishing lip balm, the middle core of gloss and the outer core of lipstick. The shade we have tried is called Amazing peach, which is a pretty light, sheer peachy pink.

When you hold the tube in your hand, the first thing that makes you react is that it feels pretty plastic-y and cheap. The joint where the shiny part and the peachy part meets on the middle of the tube is uneven and pretty sharp, and there isn't any resistance to talk about when you twist up the lipstick, which makes me feel like there haven't been too much love behind the design of the packaging.

My lips are pretty pigmented, so when it comes to lipsticks this light, one requirement for it to look good on me is that they are pretty sheer, which Amazing peach is - it's sheerer than most other lipsticks in similar colours that I own. The colour is light, discrete, glossy and soft on the lips, but unfortunally I need to apply a pretty thick coat for it to show up on my lips since it's very sheer, which makes this lipstick exaggerate every single little dry part of my lips and it looks pretty cakey, I think this is because of the shimmer in the "gloss". Plus, I'm not a big fan of the scent - it doesn't smell bad, but it reminds me of the scent of kids' lip balms.

I think that this lipstick would be better suited for someone with less pigmented lips than me, so it's currently in my "things that don't fit me but probably fits someone else"-box.

Price: 135 SEK
Rating: 1/5


Efwa's review:

This lipstick doesn't have your average angled look but more of a domed shape. This is to help the products spread onto the lips in the right order and be worn in the right order, where the moisturising core is a bit stiffer than the other cores. The tube is made out of plastic and the product feels light in your hand. No weight to talk about and it feels pretty cheap for some reason.

I got to try out the lightest shade and it's called Amazing peach, a light coral shade. The picture in the catalogue makes it look like it has got pretty high coverage, but on me, the colour barely show up at all. My lips are pretty pigmented and shades too light makes me look ill in the summer, and I thought that this would show up a lot on me since it's marketed like a bold lip colour.

The lipstick glides on smoothly and feels pretty light on my lips, and I can't say much about the nourishing parts after only trying it on a couple of times. It smells divine if you ask me, but the colour is pretty non-exsistent on me, it's sheer with a lot of glitter, which is the gloss, but even that effect is left out. It's not a gloss with shine but more like a lipstick with sheer colour and a lot of shimmer. I already own a lot of lipsticks like this and I'm a bit dissapointed with the fact that this one is supposed to be revolutionary.

I haven't got that many wrinkles around my mouth yet and my lips aren't classed as dry. I rarely have to moisturise them but do have my share of dry flakes due to the fact of changing skin, which I remove every day in the morning. But the shimmer in this lipstick doesn't make anything look better, rather the opposite! Even the smallest, non-peeled flake showes up and you can see every single line of the lip. Who's got perfectly smooth lips anyway?

I get the feeling that I usually get with this 3-in-1 thing; you take all of the good properties and put them together to a product that doesn't work as good together as the separate ingredients do by their own. I mean, I'm not the type who buys a hair product where shampoo, conditioner and mousse is mixed into a bottle. I gave this away after using it two times to a friend who doesn't like to wear that much colour on her lips and I think she's satisfied with it.






SANNA

HEJ! Jag måste bara säga att jag är helt kär i din blogg och alla dina bilder och tips! Drömmer själv om att jobba med smink och make up och kan kolla i dina kategorier i timmar! :)

2010-09-22 @ 17:40:09
URL: http://blacktoast.blogg.se/
Purity

Sanna: Vad kul att du har hittat hit, och vilket fint namn du har!

2010-09-22 @ 17:49:14
URL: http://purity.webblogg.se/
Michilicious ~

Aww, synd att det inte funkade så bra för er. Jag tyckte det var fint iaf, men Sanna kanske har applicerat jättemycket :P

2010-09-22 @ 20:09:36
URL: http://michiliciousprettiness.blogg.se/
Therese Skönhetsblogg

Jag hade själv funderat på att testa detta, men efter att ha sett vad ni tyckte så är det nog ingen idé med tanke på att jag också har mörka läppar.. Bra att ni är ärliga i era omdömen :) /Therese

2010-10-04 @ 18:47:25
URL: http://theresenorlen.blogspot.com/
Purity

Michilicious: Mjo, man måste dra på rätt mycket för att det ska synas över huvud taget och då blir det kakigt =/ tyvärr!



Therese: Tur att det finns så många andra fina läppstift där ute =) Kul att du uppskattade recensionen!

2010-10-04 @ 22:16:55
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy