Jämförelse av Efwa: ACO Sparkling Body lotion och Dove Silk Glow beauty body lotion

 

Egentligen passar nog inte min ärrade kropp med shimmer-produkter alls, men jag kan inte låta bli. Efter cirka 26 år i stall så är armar och ben fulla med små ärr i from av röda och bruna pigmentfläckar samt riktiga ärr, och som ni vet så förstärker shimmer dem ganska väl. Men, eftersom jag gillar shimmer så struntar jag i hur ärren ser ut. Jag gillar att titta på glittret, så glitter får det bli.

 

Jag har två shimmer-lotioner och jag tänkte jämföra dem med varandra.

 

 

 

 

På ACO-tuben står det så här: ”Sparkling body lotion är en mjukgörande och återfuktande kroppslotion. Ljusreflekterande pigment ger din hud en fin lyster. Innehåller antioxidanten Vitamin E och vårdande ingredienser som gör huden mjuk och len. Parfymerad”

 

På Dove´s förpackning står det: ”Fuktighetslotion. Silk Glow Beauty Lotion för silkig, strålande hud. Silk Glow beauty body lotion för bästa utstrålning. Med näring, lyster och fuktighetsgivare tillför Dove Silk Glow body lotion din hud en skimrande silkelook. Gör din hud strålande-dag som natt."

 

ACO sparkling body lotion luktar himmelskt och sött, som artificiella jordgubbar ungefär och något mer som jag inte kan identifiera. Jag sitter gärna och sniffar på  den hela tiden. Den är i en praktisk tub med flipplock och står redan upp och ner, vilket alltid är en fördel när det gäller lite trögare produkter. En fin rosa tub med sirliga enkla mönster som gör att man upptäcker den utan att den för den delen förtar ACO´s rena utseende.

 

Den är lätt att applicera och jag tycker den åker in snabbt i huden. Nu var det länge sedan jag var torr i huden men jag tycker mig ändå känna att den gör sitt jobb. Som i de flesta shimmerprodukter så ser man inte shimret på en gång även om lotionen i sig är späckad med det, utan jag tycker det syns som bäst efter det torkat in och faktiskt kanske efter några timmar efter det. Skimret i ACO´s lotion är lite större och fler än i Dove´s får jag känslan av, och det gillar jag. Ibland kan jag skönja lite rosa partiklar som sitter länge.

 

Tyvärr försvinner doften ganska snabbt på mig, men så är jag en doftätare också, det gäller allt jag har på mig. Produkten måste verkligen ha långtidsparfymering för att hålla på mig.

 

Dove´s Silk glow beauty body lotion doftar som den klassiska Dove-doften och det är aldrig fel känner jag. Många produkter som utvecklats och utökat sitt sortiment ändrar också dofterna och det blir svårt att hitta originaldoften som man gillade så mycket. Det har förvisso Dove gjort också, men den här luktar klassisk tycker jag. Dove´s lotion ser inte så skimrande ut i förpackningen utan faktiskt ganska typisk kräm-vit och man ser bara skimret i handflatan efter applicering. Men, när den torkat in så ser man snart skimret även om det är en aningens mindre partiklar än ACO´s lotion. Även denna lotion åker snabbt in i huden och gör sitt jobb tycker jag.

 

Fördelen med Dove´s lotion för min del är att doften sitter i länge, länge och jag kan känna ända till nästa dusch att den finns där. Det är för mig underbart.

 

Förpackningen är en ”rättvänd” flaska med midja och ett lock som inte riktigt tåls att ställas upp och ner för att det är format med liten anläggningsyta, men det går även om man kanske skulle vilja ha den som vissa balsamflaskor är utformade….redan stå på ända liksom.

 

ACO Sparkling body lotion innehåller 150 ml och kostar 59:- på mitt apotek.

 

Dove silk glow beauty body lotion innehåller 250 ml och kostar runt 59:- och finns på de flesta ställen.

 

Så, de ger olika resultat skimmermässigt och doftmässigt och som tur är så är det jämt fördelat. Vill jag ha skimmer som syns som lite mer glitter tar jag ACO´s lotion och vill jag ha lite mer subtilt skimmer och längre doftvarighet så tar jag Dove´s. Som lotion i övrigt tycker jag båda gör ett bra jobb som fuktighetsgivande och hade det varit annorlunda så hade jag inte använt någon av dem. Båda tycker jag håller skimret ganska länge trots att jag tycker att ACO´s nog är ett strå vassare här. Jag kan hitta skimmer både två och tre duschar senare, men någon kanske tycker det är en nackdel?




In English: My scarred body isn't really made for products with shimmer at all, but I can't help using them anyway. After working about 26 years in a stable, my arms and legs are filled with small scars and pigmentation spots, and shimmer enhances that effect as you might be familiar with. But, since I love shimmer, I don't care about how the scars look. I like looking at the glitter, so glitter it is.

I have two shimmer lotions, so I thought I'd compare them to each other.

The text on the ACO tube says: "Sparkling body lotion is a moisturising and softening body lotion. Light reflecting pigments give your skin a subtle glow. Contains the antioxidant vitamin E and nourishing ingredients which makes the skin soft and smooth. Contains perfume."

The Dove tube says: "Moisturising lotion. Silk Glow body lotion for silky, radiant skin. Silky glow beuty body lotion for the best radiance. With nourishment, glow and moisturisers, Dove silk glow body lotion adds a shimmery silk look to your skin. Makes your skin radiant, day and night."

ACO sparkling body lotion smells really sweet and heavenly, like artificial strawberries and something else that I can't put my finger on. I love to smell it! It comes in a practical tube with a snap lid. A pretty pink tube with a swirly, simple pattern that makes you notice it without it being too much.

It's easy to apply and I think it's absorbed easily by the skin. My skin haven't been dry for a while but I think that it does its job anyway. Like with most shimmer products, you don't notice the shimmer at once even if the product is chock full with it, I think it's most visiable after it has dried and a couple of hours after that. I get a feeling that the shimmer particles in the ACO lotion are a bit bigger than the Dove shimmer particles, which I like. Sometimes I can spot some pink particles that seem to stay put for extra long on my skin.

Unfortunally, the scent is absorbed pretty quickly on me, but that goes for pretty much every product I wear.

The Dove silk glow beauty body lotion smells like the classic Dove-scent, which is always right according to me. Many brands change their scents as they expand their range which makes it hard to find the original scent that you liked that much. Dove has done that too, however, but I think this smell pretty much like the original scent. The dove lotion doesn't look too shimmery in the bottle but rather like your pretty average white cream and you can only spot the shimmer in the palm of your hand after appliction. But after it has dried into the skin, the shimmer appears even though the particles are smaller than in the ACO lotion. This lotion is also absorbed quickly by the skin and does its job pretty well.

The pros with the Dove lotion for me is that the scent stays on for longer, sometimes I can smell it until I take a shower the next time. Wonderful!

The packaging is your standard bottle with a lid that isn't made for having the bottle standing upside down.

ACO sparkling body lotion contins 150 ml and costs 59 SEK at my local pharmacy.

Docve silk glow body lotion contains 250 ml, costs about 59 SEK and is available pretty much everywhere.

So - they give different results shimmer-wise and scent-wise. If I want shimmer that is more visible, I choose the ACO lotion, and if I want a bit more subtle shimmer and a scent that stays put for a longer time, I choose the Dove lotion. As lotions overall, I think that both do a great job as moisturisers and if they hadn't, I hadn't used any of them. I think that the shimmer stays put farily well with both of them, allthough the ACO lotion is a tad sharper when it comes to this. I can find shimmer particles on my body both two and three showers later, but that might be a con for some people?




Josephine (Makeuponista)

Riktigt bra inlägg! :)

2010-09-25 @ 19:46:43
URL: http://makeuponista.se
Izabell

Hejsan!

Jag har Dove hemma riktigt bra tycker jag:)



Ha en härlig höstdag!



Kraam Izabell

2010-09-26 @ 11:27:40
URL: http://mysbella.blogg.se/
Anonym

Tack Josephine!



Ja, visst är den det Izabell. Ibland vet jag inte riktigt vilken jag vill ha.

2010-09-26 @ 16:04:41
Wingora

Jag har ACOs hemma och är stormförtjust, älskar den sortens skimmer. Och doften... Underbar. :D Fast nu när du säger att Dove-lukten sitter i längre blir jag ju lite sugen på att testa den också. Ska se om jag hittar den, tack för tipset!



//W

2010-09-26 @ 22:25:12
Anonym

Wingora: Jag gillar också doften jättemycket trots att den är så artificiell, mmmm. Hoppas Dove-doften håller på dig också nu då :-)

2010-09-27 @ 14:59:08

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy