Purity recenserar: Shiseido natural finish cream concealer


En av nyheterna vid Shiseidodiskarna nu i höst är Natural finish cream concealer. Concealern kommer på en praktisk klämtub och har en härligt krämig formula.


Shiseido natural finish cream concealer - 2 light medium

 

 

Nyansen jag har testat heter 2 light medium och är den näst ljusaste av de fem i sortimentet. Samtliga fem nyanser har neutral underton som varken drar mot rosa eller gult. Tuben är på 10 ml och har en snedställd applikatortipp á la läppglans på klämtub, vilket jag tycker känns lite opraktiskt - man vill ju inte applicera concealern direkt på huden från tuben, möjligtvis på fingret för att sedan dutta på den där man behöver täckning men personligen vill jag trycka ut en liten klick concealer på en glaspalett för att sedan applicera med en concealerpensel, och det blir svårt att få ut lagom mängd concealer mot paletten utan att gegga ner hela applikatorn. Jag föredrar hellre en tunn, spetsig tipp på concealers för då är det lätt att dosera mot paletten utan kladd.

 

 

Shiseido natural finish cream concealer - 2 light medium

 

 

Själva concealern är krämig och härlig, lätt att tona, smälter i princip in huden och täcker bra utan att bli kakig på huden. Den fungerar minst lika bra för att dölja mörka ringar under ögonen som till att täcka plitor och finnar och röda näsvingar. Eftersom den är så pass krämig så upplever jag att den är ganska återfuktande, så jag sträcker mig gärna efter den här concealern när min hy är lite torrare (typ nu på vintern). Den är ganska tjock också, tunnare än en concealer på burk/i kaka men tjockare än en flytande concealer, så vill man inte bära så mycket smink i övrigt och gärna vill slippa applicera foundation går det jättebra att applicera den tunt tunt på områden där man vill jämna ut hudtonen lite och sen fixera med lite löspuder. Jag tycker den påminner lite om en av mina favoritconcealers - MAC select cover up - både i täckningsgrad och formula, möjligtvis att den är lite tjockare och lite mer gel-aktig i konsistensen än select cover up.

 

Det här är en väldigt bra concealer, de tre nackdelar jag kan se med den dock är att den är ganska dyr, 315 kr för 10 ml (nästan dubbelt så dyr som MAC select cover up), att den bara kommer i 5 nyanser och det konstiga valet av applikatortipp. Spelar priset inte så stor roll så är det här en concealer jag känner att jag kan rekommendera, speciellt om du har lite torrare hy, men då det går att få en i princip likvärdig concealer av samma mängd för halva priset så lägger jag hellre mina slantar på MAC select cover up.

 

 

Pris: 315 kr för 10 ml

Betyg: 4/5

 

 

 

In English: One of the new products at the Shiseido counters this fall is Natural finish cream concealer. The concealer comes in a practical squeeze tube and has got a lush, creamy formula.

 


Shiseido natural finish cream concealer - 2 light medium

 


The shade I've been using is called 2 light medium and it's the next to lightest shade of the five in the range. All five shades are neutral without either pink or yellow undertones. The tube contains 10 ml and has got an angled applicator tip á la lipgloss in a squeeze tube, which I think is a tad unpractical - you don't want to apply the concealer directly to the skin from the tube, possibly on your finger and then dab it onto where you need the coverage but personally, I like to squeeze out a small dab of concealer onto a glass palette and then apply it with a concealer brush, and it's hard to get a proper ammount of concealer onto the palette without making a mess on the applicator tip. I rather prefer a thin, pointed tip on concealers, they are easier to dose onto the palette with without making a mess.

 



Shiseido natural finish cream concealer - 2 light medium

heavily applied - blended


 

The concealer itself is creamy and lush, easy to blend, basically melts into the skin and provides great coverage without being cakey. It works just as well to cover dark circles under the eyes as to cover red spots. Since it's so creamy, I experience that it's pretty moisturising, so I like to use this when my skin is drier (like in the winter). It's pretty thick aswell, thinner than a concealer in a jar/cake concealer, but thicker than fluid concealer, so if you don't want to wear that much makeup overall and like to skip the foundation, it works great to apply it very thin on areas where you want to even out the skintone and then fix with some loose powder. It reminds me of one of my favourite concealers - MAC select cover up - both in coverage and formula, it might be a bit thicker and more gel-like in the consistency than select cover up.

This is a great concealer, the three drawbacks I can point out with it however is that it's pretty expensive, $25 for 10 ml (almost twice as much as MAC select cover up), that it's only available in 5 shades an the wierd choice of the applicator tip. If the price doesn't matter, this is a concealer that I feel I definately can recommend, especially if your skin is dry, but since you can get a basically equal concealer of the same ammount for about half the price, I rather spend my money on MAC select cover up.


Price:
$25 for 10 ml
Rating: 4/5





Emma

Låter spännande!

2010-11-08 @ 18:55:36
URL: http://sminkhornan.wordpress.com
Carolina

Av recensionen att dömma verkar det vara en rätt bra produkt ändå. Men som du säger, lite saftigt pris för bara 10ml! Detta gör nog också att jag hellre provar någon av MAC´s concealers även om denna såg lovande ut. Annars vill jag bara säga att jag diggar dina recensioner starkt!

2010-11-23 @ 15:24:12

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy