Purity recenserar: Sachajuan over night hair repair


Jag måste erkänna att jag är dålig på att använda hårinpackning. Det finns inget tråkigare än att stå i duschen och vänta dom där (minst) 20 minuterna som hårinpackningen ska sitta i innan man ska skölja ur den. Att kliva ur duschen medan man väntar är inget alternativ heller, om det inte råkar vara en inpackning som ska sitta i under flera timmar.

Svenska frisörmärket Sachajuan lanserade sin nya hårinpackning Over night hair repair i oktober. Det är en fettfri gelprodukt baserad på rent vatten som inte kladdar och faktiskt inte heller behöver sköljas ur, vilket betyder att man slipper den där långa väntan men att produkten ändå får sitta i så pass lång tid att den faktiskt gör någon nytta.



Sachajuan Over night hair repair



Over night hair repair är, som hörs på namnet, designad för att man ska låta den verka under natten. Eftersom formulan är fettfri absorberas den snabbt av håret och kladdar inte av sig på sängkläder, och på morgonen kan man (men behöver inte) skölja ur inpackningen.

Over night hair repair ska med sin Ocean silk technology bygga upp elasticiteten och styrkan i håret och ge det en fantastisk glans. De aktiva ingredienserna är alger från Rhodophycea, som penetrerar håret och stärker det från insidan, och Chondrus Crispus, som återfuktar och ger glans från utsidan. Båda algerna tillför dessutom naturliga spårämnen och mineraler.




Sachajuan over night hair repair


Jag har använt inpackningen en gång i veckan på handdukstorkat hår. Jag ser däremot ut som ett troll i håret om jag går och lägger mig med blött hår, och jag har nte tid att skölja ur håret på morgonen eftersom jag behöver vänta drygt en timme innan det är torrt nog för att kunna fönas, så när jag har använt inpackningen har jag tvättat håret på eftermiddagen eller kvällen, handdukstorkat det, applicerat inpackningen, väntat tills det är nästan helt torrt och sedan haft i stylingprodukter och fönat det torrt som vanligt. Jag har sedan väntat med att skölja ur inpackningen tills nästa gång jag har tvättat håret.

Första gången jag använde inpackningen så upplevde jag att håret blev helt sinnessjukt mjukt efteråt. De följande gångerna har det känts lite mer strävt men ändå silkigt, vilket är vanligt när det kommer till proteinrika inpackningar som stärker håret från insidan. Jag har inget emot att ha en lite strävare och "ruggig" yta på mitt hår eftersom det blir lättare att styla då, så det är inget som stör mig. Inpackningen luktar fräscht och gott, nästan lite örtigt. Mitt färgade hår som är ganska slitet i längderna absorberar inpackningen fort, och den är lätt att jobba in i håret genom att dra fingrarna genom längderna.







Jag gillar att produkten kommer på pumpflaska, det gör den enkel att dosera, och den frostade glasflaskan känns riktigt lyxig. Jag delar in mitt hår i 4 sektioner när jag applicerar inpackningen, två på varje sida av huvudet, och jag behöver ca 5-6 pump per sektion till mitt axellånga längdtorra hår. Trots att det känns som att man använder hur mycket inpackning som helst så är den faktiskt riktigt dryg, jag har använt den en gång i veckan under 4 veckors tid och det syns knappt att det är taget något ur flaskan.

Jag känner stor skillnad på mitt hår efter att jag har börjat använda den här, men mest skillnad är det nog för att jag har varit så dålig på att använda inpackning regelbundet innan. Det märks verkligen att inpackningen tränger in på djupet och gör nytta istället för att enbart lägga ett silikonlager utanpå hårstrået (som många billigare inpackningar gör), och eftersom man låter den sitta i så pass länge så hinner den faktiskt göra någon nytta. Håret blir lättare att borsta, blir glansigare, känns starkare och jag upplever att färre hårstrån bryts av. Det enda negativa är den något saftiga prislappen, 560 kr för 100 ml. Å andra sidan så är produkten så pass dryg att en flaska antagligen kommer räcka mellan ett halvår och ett år, så då kan det ju kanske vara värt dom extra slantarna.


Pris: 560 kr för 100 ml hos Sachajuans salonger och sachajuan.com
Betyg: 4/5




In English: I have to admit that I really suck at using leave in hair treatments. There's nothing that's as boring as standing in the shower, waiting the 20 minutes (or more) that you have to leave the treatment in the hair before rinsing. Stepping out of the shower while you wait isn't an option either, except if you're using a treatment that's supposed to be left in the hair for several hours.

Swedish hair dresser brand Sachajuan launched their new hair treatment Over night hair repair in october. It's a fat free, gel-based product based on pure water that's not greasy and doesn't need to be rinsed out of the hair, which means that you don't have to wait in the shower before you can rinse it, but it still gets the time it needs to be absorbed properly by the hair.




Sachajuan Over night hair repair


Over night hair repair is, like the name suggests, designed to be applied during night. Since the formula is fat free, it's quickly absorbed by the hair and doesn't make a mess on your sheets, and you can rinse it (but you don't have to) out of the hair in the morning.

Over night hair repair is said to build up the elasticity and strength in the hair and give it fantastic shine with its Ocean silk technology. The active ingredients are algea from Rhodophycea, which penetrates and strengthens the hair from the inside, and Chondrus Crispus, which nourishes and provides shine to the outside of the hair. Both algea also provides natural minerals.

I've been using the treatment once a week on towel dried hair. However, I look like a troll when I wake up if I go to bed at night with wet hair, and I don't have the time to rinse my hair in the morning since I have to wait about an hour before my hair is dry enough to be blow dried, so when I've used the treatment, I have washed my hair in the afternoon or evening, towel dried it, applied the treatment, waited until it's almost dry and then applied styling products and blow dried it as usual. I have then waited to rinse it until the next time I have washed my hair.

The first time I used the treatment, my hair felt insanely soft afterwards. The following uses, it has felt a bit more rough but still silky, which is common when it comes to protein rich treatments that strengthens the hair from the inside. I don't mind having a rougher surface to my hair since it's easier to style then, so it's not something that bothers me. The treatment smells fresh and nice, with a hint of herbal scents. My dyed hair which is pretty dry at the ends absorbs the treatment quickly, and it's easy to work into the hair by combing through the lengths with my fingers.




Sachajuan Over night hair repair


I really like that the treatment comes in a pump bottle, it makes it easy to dose, and the frosted glass bottle feels luxurious. I divide my hair into 4 sections when I apply the treatment, two on each side of my head, and I need about 5-6 pumps for each section of my shoulder length hair with dry ends. Despite that it feels like you're using a giant ammount of product, a little goes a long way. I've been using it once a week for 4 weeks now and I can barely see that I have used it at all.

I feel a huge difference in my hair after I've started using this, but mostly this is due to the fact that I have been really sloppy when it comes to using hair treatments regullary before. You can notice that the treatments works on the inside of the hair instead of covering the hair with a silicone coat on the outside (like many cheaper treatments do), and since you leave it in for such a long time, it gets the time it needs to make any difference. The hair is easier to brush, gets more shine, feels stronger and I experience that I have less broken strands of hair. The only negative thing about this treatment is the quite juicy price tag, $60 for 100 ml. On the other hand, a little goes such a long way with this product that it will probably last me for 6 to 12 months, which might make it worth the extra money.


Price: $60 for 100 ml at Sachajuan salons and sachajuan.com (US only)
Rating: 4/5


Sachajuan products are available in Sweden, Norway, Finland, Denmark, France, USA, South Korea and Hong Kong.






mrsmodesty

Det där är en bra typ av produkt. jag älskar kerastase nuit som är samma produkttyp, och jag brukar tvätta håret på kvällen, smeta in inpackningen, kamma och låta det självtorka medan jag ser på teve eller läser före läggdags. Då hinner håret torka och man slipper bli trasslig, samtidigt slipper man styla det, jag inbillar mig att man får maxad effekt utan styling. Ett litet tips. Sedan vill jag slå ett slag för en- och tvåminutersinpackningar, jag trodde 20-minutersvarianterna var utdöda, vem vill ha sådant då det finns expressvarianter??

2010-11-12 @ 12:52:56
Linda

Skulle du kunna posta innehållsförteckningen? Jag kör nämligen med balsammetoden och då är silikoner, sls, och uttorkande alkohol bannlysta och jag är nyfiken på om denna inpackning skulle funka.

2010-11-12 @ 13:59:06
Anonym

hur kan du behöva vänta tills ditt hår är "tillräckligt torrt" innan du fönar? Jag fönar alltid mitt hår när det är vått eller handdukstorrt och det är inte slitet alls. Fönen är till delvis för att forma, men mycket mer för att TORKA håret.

2010-11-12 @ 15:00:10
Josefin

Hej! Undrar om d skulle kuna göra en, hm, "sexig" sminkning. Inte den gamla vanliga sotade, utan något annat fint? :)

Kram Josefin

2010-11-12 @ 15:00:12
URL: http://radiancelundgren.blogg.se/
Purity

mrsmodesty: Det är ungefär så jag använder den här inpackningen med, jag fönar det torrt enbart för att jag behöver värmestyla mitt hår för att få volym. Jag vet inte riktigt om jag tror på 1-2 minutersinpackningar, känns som att dom inte får tillräckligt med tid på sig att vårda håret på djupet utan enbart angriper hårstråets yta, då kan jag lika gärna använda ett balsam.



Linda: Ingredienslistan är: aqua, cyclopentasiloxane, glycerin, dimethicone, parfum, hydrolyzed rhodophycea extract, chondrus crispus extract, phenoyxethanol, glyceryl acrylate/acrylic acid copolymer, propylene glycol, acrylates/C10-30 alkyl acrylate crosspolymer, peg-40 hydrogenated catstor oil, aminomethyl propanol, ethylhexglycerin, citronellol, limonene, geraniol, hexyl cinnamal, linalool.



Anonym: All värmestyling sliter på håret, så jag vill föna mitt hår så kort tid som möjligt för att slita så lite som möjligt på det. Dessutom tar det sjukt lång tid att föna ett dyngsurt hår, då kan jag lika gärna låta det självtorka lite först istället för att stå med fönen och jobba i en halvtimme. Det är vad som fungerar bäst på MITT hår, det finns ingen universallösning som funkar för alla!



Josefin: Oj, vad menar du med "sexig" sminkning? Själv tycker jag att det är den som bär upp sminkningen som gör den sexig och inte tvärt om. Men om du kommer med lite mer specifika önskemål så kan jag försöka göra en sådan sminkning =)

2010-11-12 @ 15:48:36
URL: http://purity.webblogg.se/
Karin

Men vad är problemet med att vänta på verkningstiden? Jag brukar alltid ha i inpackningen innan jag rakar benen, och oftast är jag så petnoga att när jag väl är klar är det dags att skölja ur inpackningen igen :D

2010-11-12 @ 16:11:39
URL: http://kahrein.blogg.se/
Purity

Karin: Ptja, jag har inte så mycket hår på benen så det tar typ 5 minuter för mig att raka dom, dessutom rakar jag inte benen varje gång jag duschar så ibland synkas inte raka benen-duscharna med hårinpacknings-duscharna =P

2010-11-12 @ 16:24:51
URL: http://purity.webblogg.se/
Emilie

Jag hatar att stå och vänta i tjugo minuter på att det ska verka och ha sig. Jag tycker inte att det är något fel att erkänna det :P Jag använder enbart mina långverkande produkter när jag vet att jag ska raka benen :P



Det är väl lite fånigt att behöva påpeka "åh, vad är problemet". Problemet är ju att det är så fruktansvärt jäkla tråkigt att vänta :P

2010-11-12 @ 16:36:58
URL: http://vintertroll.blogg.se/
Linda

Ok tack för svaret =)

2010-11-12 @ 18:47:19
peachgirl

Tackar också för innehållsförteckningen. Denna produkt innehåller ett ämne jag är känslig mot så det är all info jag behöver :)

2010-11-12 @ 23:19:56
F

var ifrån får du dit mac smink? :)

2010-11-13 @ 03:03:29
Purity

Emilie: Ha, samma sak här! Knappt så jag orkar låta balsamet sitta i sina 2 minuter när jag inte har något annat att sysselsätta mig med under tiden. Otålig är mitt mellannamn =P



Linda: Så lite så!



peachgirl: Aj då, vad trist!



F: Jag köper det vid MAC-diskarna i Stockholm eller får det skickat via en kontakt i USA. MAC finns även att köpa i Malmö, Göteborg och online via kicks.se.

2010-11-15 @ 15:32:45
URL: http://purity.webblogg.se/
Jessica

Jag är ledsen att behöva förklara att det är silikonerna i denna produkten som gör jobbet. Ser du Cyclopentasiloxane och Dimethicone, båda är silikoner. Algerna (Condrus crispus och hydrolyzed rhodophycea extract)ligger efter parfum i innehållsförteckningen. Parfym har man långt under 1% av. Alltså är algerna också långt under 1%.

Det är lika mycket "ett silikonlager utanpå" som i de andra produkterna du testat.

Jag skulle tycka att det är onödigt att skölja ur produkten på morgonen. Använd den som en leave in treatment istället.

2011-04-14 @ 07:53:51

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy