Purity recenserar: Medstop Swiss Pharmacy Daily care face cleansing gel


Nu har jag hunnit testa ansiktsrengöringen Daily care face cleansing gel från Medstops Swiss Pharmacy-linje som jag började med för några veckor sedan, så jag tänkte dela med mig av några av mina tankar och åsikter om den här produkten till er. Jag har tvättat med den i ungefär 2 veckor, vilket egentligen är lite för kort tid för att avgöra om en hudvårdsprodukt verkligen fungerar bra för ens hud eller inte, men jag blev så förtjust i den här rengöringen att jag kände att jag har tillräckligt mycket kött på benen att skriva om den redan nu =)


Daily care face cleansing gel är, som namnet antyder, en rengöringsgel för ansiktet. Den är anpassad för normal och blandhy och är mild nog att användas både morgon och kväll. Så här beskriver Medstop själva produkten:

"Tvålfri ansiktsrengöring som effektivt tar bort smuts och makeup. Fuktbindande ämnen hjälper till att bevara hudens naturliga fuktbalans.

- Vårdande
- Tvålfri
- Återfuktande provitamin B5
- Oparfymerad
- Tub 150 ml"

Som jag nämnde när jag fick hem produkterna från Swiss Pharmacy-sortimentet så var jag väldigt nyfiken på att jämföra den här rengöringsgelen med min vanliga favoritrengöring, Special cleansing gel från Dermalogica. Face cleansing gel är extremt mild mot huden men gör ändå ett riktigt bra rengöringsjobb både för att få bort smink och smuts. Den är dessutom oparfymerad, vilket bidrar till att jag tror att den här rengöringen även passar er med känslig hy. Special cleansing gel är ju lite ökänd för att irritera vissa hudtyper, så för er som har reagerat på just special cleansing gel tror jag att den här rengöringen kan vara ett riktigt bra alternativ.

Jag upplever att face cleansing gel ger mig i princip samma resultat som special cleansing gel gör - en ren, sminkfri och lugn hy som, med några få undantag relaterat till stress och hormoner och liknande, håller sig fri från finnar och andra hudirritationer. Den största skillnaden mellan de två märker jag dock under själva rengöringen. Special cleansing gel är extremt dryg, en klick stor som en ärta ungefär är vad som behövs till hela ansiktet, med face cleansing gel behöver jag ta nästan den dubbla mängden. Dessutom har jag svårt att få face cleansing gel att löddra ordentligt under tvätten, den känns nästan lite som en hinna mellan mina ansikter och händer, vilket också gör att det tar lite längre att tvätta bort rengöringen Dock får jag samma rena och härliga känsla efter att jag har tvättat klart som med Special cleansing gel - det är alltså bara i själva rengöringsprocessen som jag känner någon skillnad mellan de två produkterna.

Priserna på Special cleansing gel och Face cleansing gel skiljer sig ju rätt mycket däremot - Special cleansing gel kostar ca 250 kr på nätet för 250 ml (ca 350-400 kr i butik), jämfört med 55 kr för 150 ml för Face cleansing gel. Special cleansing gel är dock dubbelt så dryg, men slår man ut priset per ml så är Face cleansing gel fortfarande billigare. Ett riktigt prisvärt budgetalternativ alltså, den här kommer jag definitivt att köpa igen nästa gång då studentekonomin inte riktigt tillåter Dermalogicalyx!

Pris: 55 kr för 150 ml hos apotekskedjan Medstop
Betyg: 4,5/5





In English: I've been using the facial cleanser Daily care face cleansing gel from the Medstop Swiss Pharmacy line for a couple of weeks now, so I thought I'd share some of my thoughts and opinions of the product with you guys. I've been washing my face with it for the last two weeks or so, which is a bit short when trying out a skincare product but I'm so happy with it so far that I thought I'd share my thoughts of it now anyway =)






Daily Face Care Cleansing Gel, as the name implies, a cleansing gel for the face. It is designed for combination skin and normal and is gentle enough to be used both morning and evening. This is how Medstop describes the product:

"A soap free facial cleanser that effectively removes dirt and makeup. Moisture binding agents help to maintain skin's natural moisture balance.

- Nourishing
- Soap free
- Moisturizing provitamin B5
- Fragrance free
- 150 ml tube"


As I mentioned when I first got the products from the Swiss Pharmacy products range, I was very curious to compare this cleansing gel with my usual favorite cleanser, Special Cleansing Gel from Dermalogica. Face Cleansing Gel is extremely gentle on the skin but still does a great cleaning job to remove both makeup and dirt. It's also fragrance free, which contributes to my feeling that this cleanser will even suit those of you with sensitive skin. Special Cleansing Gel is a little notorious for irritating some skin types, so for those of you who have had reactions with special cleansing gel, I think that this cleanser can be a really good option.

I feel that face cleansing gel gives me basically the same result as Special Cleansing Gel does - a clean, and makeup free and calm complexion that, with some few exceptions related to stress and hormones and the like, remain free of acne and other skin irritations. The main difference between the two, however, is noticed during the actual cleaning process. With Special Cleansing Gel, a little goes a very long way - a dab about the size of a pea is what you need to clean your entire face. With face cleansing gel you need to use about twice the ammount. In addition, it is difficult to get face cleansing gel to lather properly when washing your face with it, it feels almost a bit like a membrane between my face and hands, which also means that it takes a little longer to wash off. However, I get the same pure and lovely feeling after I've washed my face as with Special cleansing gel, so it is only during the cleaning process itself that I can notice a difference between the two products.

The prices for Special Cleansing Gel and Face Cleansing Gel differs pretty much, however - Special Cleansing Gel costs about 250 SEK on the web for 250 ml (about 350-400 SEK in stores), compared to SEK 55 for 150 ml of Face Cleansing Gel. However, Special cleansing gel will last you about twice as long as Face cleansing gel will, but even if you take that into consideration, Face cleansing gel is still cheaper than Special cleansing gel per ml. Overall, this is a phenomenal budget cleanser and I will most definately buy this again the next time my student economy won't allow me to buy Dermalogica!


Price: SEK 55 for 150 ml at Medstop (Swedish pharmacy chain)
Rating: 4,5 / 5





SaintBella

Jag tycker det är lite luddigt att de skriver att den är tvålfri. Tvål är ju inte ett ämne. Skulle inte tro att det är SLS de menar, för det lär det väl finnas i den?

2010-05-11 @ 20:04:55
URL: http://saintbellabeauty.blogspot.com
Kerstin

Det låter ju som en riktigt spännande hudvårdsserie!

2010-05-11 @ 20:27:59
URL: http://skimmerskuggan.blogspot.com
Purity

SaintBella: Bra fråga, jag ska kika på ingredienslistan!



Kerstin: Jag är riktigt förtjust i den här rengöringen faktiskt, ska recensera nattkrämen jag fick testa så småningom med =)

2010-05-11 @ 20:31:22
URL: http://purity.webblogg.se/
Emma

Mycket kul att höra. Kanske måste testa detta då =)

2010-05-12 @ 00:03:16
URL: http://sminkhornan.wordpress.com
Mika

Blir alltid lika glad när nya budjet produkter tar sig ut på marknaden, och denna låter ju minst sagt lockande!!!

2010-05-16 @ 13:04:19
URL: http://getsuperficial.blogg.se/
Purity

Emma: Hoppas den funkar för dig med!



Mika: samma här!

2010-05-17 @ 18:22:50
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy