Svar på frågorna från frågestunden


Nu har ni haft en vecka på er att fråga mig vad ni vill i frågestunden jag har haft här på bloggen, och det har trillat in en hel del frågor. Här kommer mina svar!

In English: The question session is over, and I've gotten quite a lot of questions during the past few weeks. Here are my answers!



 

 

 

Marina undrar: Kan du berätta om dina hudvårdprodukter? Har du problem hy?

 

 

Mitt svar: Just nu håller jag på att testa mig igenom olika hudvårdsprodukter i recensionssyfte, så det blir i princip byte av produktserie en gång i månaden eftersom det är den tiden det tar för huden att anpassa sig till en ny hudvårdsprodukt. Just nu testar jag ekologiskt från nylanserade hudvårdsmärket Mádara - rengöring, ansiktsvatten och ansiktskräm. Jag har blandhy med fet t-zon och torra ytterpartier i ansiktet, och har förstorade porer på kinderna. Finnar får jag då och då trots att jag snart är 23, så jag skulle absolut säga att jag har problemhy, dock har den blivit mycket bättre med åren när jag har lärt mig att använda rätt sorts rengöringsprodukter för min hudtyp och har fått in en bra rengöringsrutin, både morgon och kväll!

 

 

 

 

Marina asks: Can you tell us a bit about your skincare products? Do you have skin problems?

 

My answer: I'm testing my way through a lot of different skincare products at the moment for review purposes, so I change my skincare routine about once a month since that's about how long it takes for the skin to adapt to a new product. I'm testing eco products from the brand Mádara at the moment - cleanser, toner and moisturiser. My skintype is combination skin with oily t-zone and dry parts, and I have enlarged pores on my cheeks. I do get acne once in a while aswell allthough I'm almost 23 years old, so I would definately say that I have skin problems, allthough it has gotten a lot better with the years when I have learned to use the right products for my skintype and have found a good skincare routine, both day and night!

 

 


 

 

 

Nadja undrar: 1. Hur tar du bort ditt smink? Vilka produkter använder du osv. ? :)
2. Funkar MACs paint pots som en ögonprimer?

 

 

Mitt svar: 1. Min favoritremover för ögon-och läppsmink är MAC gently off eye and lip makeup remover, som är en tvåkomponentsremover med både olja och vattenbaserad remover. Allt smink försvinner i princip i ett drag och removern irriterar inte hyn det minsta eller lämnar någon oljig hinna efter sig, love it! Efter att ögonsmink och läpprodukter är borttagna följer jag gärna upp med en oljerengöring i hela ansiktet som effektivt löser upp både ansiktssmink och annan smuts i ansiktet, och efter det följer jag upp med min vanliga rengöringsrutin.

2. Har du lite torrare ögonlock så fungerar paint pots (eller vilken annan krämögonskugga som helst) utmärkt som ögonskuggsprimer, har du dock som jag lite oljigare ögonlock så lägger sig gärna krämskuggor i veck och då är det bättre att använda en lite torrare ögonskuggsprimer, till exempel UDPP.

 

 

 

 

Nadja asks: 1. How do you remove your makeup? Which products do you use? :)

2. Can you use MAC paint pots as an eyeshadow primer?

 

My answer: 1. My favourite remover for both eye and lip makeup is MAC gently off eye and lip makeup remover, which is a duo component remover with both oil and water based makeup remover. Almost all makeup is gone with just one swipe and the remover doesn't irritate the skin or leave an oily membrane behind, love it! After removing my eye and lip makeup, I love to follow up with an oil cleanser in the entire face that efficiantely resolves both face makeup and other dirt, and after that I follow up with my regular face cleaning routine.

2. If your eyelids lean towards the drier skintype, paint pots (or any other cream eyeshadow) works great as an eyeshadow base, allthough if your lids are a bit more oily, like mine, cream eyeshadows tend to crease and then it's better to use a drier eyeshadow primer, such as UDPP.


 

 

 

 

 

Signe undrar: vilket är dit favorit smink märke? (om mac ej räknas)

 

Mitt svar: Urban Decay eller Makeup forever. Båda har färgstarka, originella produkter som håller måttet!

 

 

 

 

Signe asks: which is your favourite makeup brand? (mac does not count)

 

My answer: Urban Decay or Makeup forever. Both have colourful, original products of high quality!




 

 

 

Caroline undrar: skulle du inte kunna göra ett "MAC-starter-kit"-inlägg där du tipsar om vad du tycker man ska satsa på först hos MAC?

 

Mitt svar: Jag har fått frågan förut och har funderat på det, men har kommit fram till att det är så himla svårt att rekommendera specifika produkter då alla har olika hudtyp, hudfärg, gillar att bära olika mycket smink, har olika ögonform osv., så jag skrev ett inlägg för ett tag sedan där jag rekommenderar vilken sorts produkter generellt sett jag rekommenderar att man börjar med utifrån mina egna erfarenheter, oavsett märke. Inlägget hittar ni här: http://purity.webblogg.se/2010/june/att-hitta-ratt-i-sminkdjungeln-en-nyborjarg.html , vill du ha lite mer specifika rekommendationer så lämna gärna en kommentar där du berättar lite om din hudtyp, hudfärg, hur mycket smink du brukar bära till vardags osv. så ska jag göra mitt bästa för att rekommendera produkter för just dig!

 

 

 

Caroline asks: could you do a "MAC starter kit" post where you write about tips on products you recommend that you start buying at MAC?

 

My answer: I've gotten this question before and I have thought about it a lot, but I came to the conclusion that it's really difficult to recommend specific products since everyone has got different skintypes, skintone, like to wear different ammounts of makeup, have different eye shapes etc., so I wrote an entry where I recommend what kind of products in general that I recommend starting out with from my own experience, regardless what brand you choose to shop from. You can find the entry here: http://purity.webblogg.se/2010/june/att-hitta-ratt-i-sminkdjungeln-en-nyborjarg.html , if you wish for more specific recommendations, please leave a comment where you tell me a bit about your skintype, skintone, how much makeup you wear regularly etc. and I will do my best to help recommending products for you!

 

 

 

 

 

 

Lisa undrar: Jag undrar om du skulle kunna tipsa hur man tar bra foton på sin ögonmake. Vilka inställningar som är bra på kameran och vad man ska tänka på och så :)

 

Mitt svar: Jag har skrivit ett inlägg om det tidigare, du hittar det här: http://purity.webblogg.se/2008/september/tips-hur-du-tar-battre-sminkbilder.html =)

 

 

 

 

Lisa asks: Could you post some tips on how to take good pictures of your eye makeup? Which settings that are ultimate on the camera, what you should think of and so on :)

 

My answer: I have written about this earlier, you can find the entry here: http://purity.webblogg.se/2008/september/tips-hur-du-tar-battre-sminkbilder.html =)

 

 

 

 

 

 

Ida undrar: Kan vi få se alle mac pallettene dine?
Hvor gammel er du?
Skal du noen gang lage videoblogg?
Utrolig bra blogg <3

 

Mitt svar: Mina MAC-paletter lägger jag upp bilder på ungefär två gånger om året, i våras såg dom ut så här: http://purity.webblogg.se/2010/march/mina-mac-paletter-revisited.html

Jag är 22 år, fyller 23 år den 2 augusti =)

Videobloggar kan jag tyvärr inte göra för tillfället då jag fotar med systemkamera som inte går att filma med, men det kanske kommer i framtiden! Vad kul att du gillar bloggen, glad jag blir! =D

 

 

 

 

Ida asks: Can we see all of your MAC palettes?

How old are you?

Do you have plans of making video blogs in the future?

Great blog! <3

 

My answer: I post pictures of my MAC palettes about twice a year, this is how they looked this spring: http://purity.webblogg.se/2010/march/mina-mac-paletter-revisited.html

I'm 22 years old, I will be 23 on august 2nd =)

Unfortunally, I can't do video blogs at the moment since I take my pictures with a system camera which I can't record video with, but I might do video blogs in the future! I'm glad you like the blog, thanks for your kind words! =D


 

 

 

 

 

Anne undrar: Jag är ute efter tre skuggor från mac för att göra en naturlig make med lite smokey-eyekänsla.
Jag behöver en highlighter, något att skugga med och något lite mitt emellan. Vilka skuggor rekommenderar du?

 

Mitt svar: Min favorithighlighter från MAC är shroom, den funkar verkligen till allt och min är i princip slut, måste köpa en ny! En sotningskombination jag verkligen gillar är taupe (gråbrunt) ihop med klassiskt gråsvart, skuggorna satin taupe och carbon ihop blir en jättefin lite mjukare sotning, samtidigt som den markerar lite extra!

 

 

 

 

Anne asks: I'm looking for three eyeshadows from MAC to do a neutral makeup with a smokey eye feeling to it. I need a highlighter, something to smoke it out with and something in between. Which eyeshadows do you recommend?

 

My answer: My favourite eyeshadow from MAC is shroom, it works with everything and I've almost finished mine, I need to get a new one! A smokey eye combo that I really like is taupe with classic grey/black, the eyeshadows satin taupe and carbon are a great combination for a softer, yet defined smokey eye!

 


 

 

 

 

Sae undrar: Min hud är sjukt torr och det ser så fult ut när man lägger på smink. Ibland samlas det i fläckar liksom. Jag peelar och använder fuktmasker, men ibland hinner man ju inte... hur lägger man på smink snyggast när man inte har hunnit?

Har du förresten något bra tips på ögonkräm (eller något motsvarande)? Främst återfuktande, när jag har mineralsmink på mig blir det nästan smårynkigt under ögonen, så vill man ju inte ha det när man är 19! Haha :P

Tack för en bra blogg!

 

Mitt svar: Satsa på en foundation som är extra återfuktande (testa en flytande istället för mineralfoundation i puderform), och var noga med att använda en ansiktskräm som ger ordentligt med fukt både morgon och kväll. Känner du att huden är extra stramande på morgonen så testa att blanda ut din foundation med lite hudkräm för extra fukt, den blir inte lika täckande men du slipper stramande hud. Ett annat tips är att avsluta din makeup med att spraya en glycerinspray över ansiktet, då tillför du extra fukt och blir av med den lite pudriga känslan, testa Face mist från MUS eller MAC Fix+! En ögonkräm jag verkligen gillar just nu är Eyliplex-2 från GoodSkin, den finns på Åhléns och Kicks för 395 kr. Två krämer i en förpackning, och den är verkligen dryg så den är värd sina pengar! Tack för dina fina ord, jag blir så glad!

 

 

 

 

Sae asks: I have really dry skin and it looks horrible when I apply makeup... Sometimes it gathers in spots, if you know what I mean. I peel and use moisturising masks, but sometimes you don't have the time... how do you apply makeup in the best way when you haven't had the time to moisturise enough?

Do you have any recommendations for an eye creme (or similar)? I'm mostly looking for a moisturising one, when I'm wearing mineral makeup I almost get small wrinkles under my eyes, which I don't want since I'm only 19! Haha :P

Thanks for a great blog!


My answer: Try to use an extra moisturising foundation (try a liquid one instead of powder mineral foundation), and make sure to use a facial moisturiser both day and night. If you feel that your skin is extra dry in the morning, try to mix your foundation with some moisturiser for extra moisture, it will have less coverage but your skin will feel smoother. Another tip is to finish your makeup with spraying a glycerin spray over your face, which adds extra moisture and gets rid of the powdery feeling, try Face mist from MUS or MAC Fix+! An eye creme that I really like at the moment is Eyliplex-2 from GoodSkin. Two cremes in one packaging, and a very little goes a long way so it's so worth it's money! Thanks for your kind words, they make me so happy!




 

 

 

Litenoumjuq undrar: Skulle du kunna tipsa om en bra flytande foundation som lämpar sig till studiofoto (dvs inte SPF och inte skimmer) inte för täckande men som jämnar ut hudtonen och dämpar flammighet lite. (Jag har mycket ljus normal (åt torra hållet) hud med knappt några pormaskar)
Den måste inte finnas i extremt ljusa färger då jag alltid måste blanda upp med vit foundation ändå, men det är att föredra.

 

Mitt svar: Testa high definition smoothing foundation från L'oréal studio secrets, den är skimmerfri och fri från SPF. Täckningen är medium och den är väldigt återfuktande och kommer i ljusa nyanser, är du extremt blek däremot så kanske du kan behöva blanda ut med vit foundation ändå. Dock är den inbyggda applikatorborsten rent ut sagt värdelös, så applicera med en separat borste!

 

 

 

 

Litenoumjuq asks: Could you recommend a liquid foundation that's good for studio photography (i.e. it doesn't contain SPF or shimmer) which hasn't got too high coverage but that evens out the skintone and covers red skin a bit (my skin is fair, normal (towards the dry end) with hardly any imperfections). It doesn't have to be available in super fair shades since I almost always have to mix my foundation with white, but it's preferrable.

 

My answer: Try high definition smoothing foundation from L'oréal studio secrets, it's free from shimmer and SPF. The coverage is medium, it's moisturising and available in lighter shades, allthough if you're extremely pale you might have to mix it with white. The built in applicator sucks though, so apply it with a separate brush!

 


 

 

 

 

Malin undrar: Jättefin och inspirerande blogg, tack för den :)

Hur fäster du stenar på naglarna? Har tidigare prövat både nagellim och vanligt nagellack utan något vidare resultat. Har du några tips?

 

Mitt svar: Tack så mycket, kul att du har hittat hit! Jag fäster stenar med mitt överlack - först duttar jag lite överlack där jag vill fästa stenen, pillar dit stenen och sen målar jag ett lager överlack över hela nageln. Då sitter stenen som berget sen!

 

 

 

 

Malin asks: Great and inspiring blog, thanks :)

How do you apply rhinestones on your nails? I've tried both nail glue and regular nail polish with poor results, do you have any tips?

 

My answer: Thank you so much, and thanks for reading! I apply rhinestones to my nails with my top coat - first I dab some top coat where I want to apply the rhinestone, apply the stone and then I apply a coat of top coat on the entire nail. After that, the rhinestone stays well put!

 


 

 

 

 

Eme undrar: Hej! Jag mitt Konad kit igår och jag undrar bara ungefär hur lång tid det tog för dig att lära dig hur man gör det bra och snyggt?

 

Mitt svar: För mig tog det några övningsnaglar att få det snyggt, på tredje försöket ungefär började det se bra ut! Testa att stämpla på andra personers naglar eller på lite papper först för att få in tekniken, hur mycket lack du bör använda, hur hårt du bör skrapa, hur ofta du behöver göra rent stämpel och platta osv. När man har fått in snitsen är det lätt som en plätt!

 

 

 

 

Eme asks: Hi! I got my Konad kit yesterday and I wonder how long time it took for you to learn how to do it properly?

 

My answer: It took some practice nails for me to do it properly, it started to look good on my third try or so! Try to stamp other people's nails or on a piece of paper first to get the stamping technique, how much polish you should use, how hard you need to scrape, how often you need to clean your stamp and image plate etc. It's really easy when you have mastered the basics!

 

 

 

 

 

 

Jag hoppas att ni är nöjda med svaren för den här gången - ni vet väl om att ni alltid kan ställa frågor och läsa mina svar på andras frågor via min bloggsvar-sida? Ni hittar en frågelåda i vänsterspalten!

 

In English: I hope that you're happy with the answer for this time around - did you know that you can ask me a question whenever you like and read my answers to other people's questions through my bloggsvar page? You can find the question box in the left menu!

 





Signe

Tack för att du svarade på min fråga, jag älskar mac men ville ju också variera mig med smink märken!



Bra blogg!

2010-07-15 @ 14:31:34
Matilda

Var köper/beställer du dina produkter från MAC?

2010-07-15 @ 16:55:50
URL: http://blogg.veckorevyn.com/mmmatildas
Purity

Signe: Absolut, alla märken har sina godbitar i sortimentet!



Matilda: Jag köper MAC antingen via deras diskar i Stockholm, Göteborg och Malmö eller via min kontakt som jag har i USA som handlar och skickar åt mig. Från och med den 25/8 kommer du även kunna handla MAC online via kicks.se!

2010-07-15 @ 20:41:41
URL: http://purity.webblogg.se/
Matilda

Jag hittar nämnligen inte mac's disk i malmö ... ;s trodde dne låg ungefär vid make-up stores disk men nej . ;s

2010-07-16 @ 16:19:19
URL: http://blogg.veckorevyn.com/mmmatildas
Purity

Matilda: MAC-disken i Malmö ligger i Spirit stores, på Södra förstadsgatan 25 (nära Triangeln)!

2010-07-16 @ 16:49:32
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy