Tips - hur du tar bättre sminkbilder


Jag har fått frågan några gånger hur jag kan fånga färgerna i mitt smink så bra på bild, hur jag får så bra ljus och skärpa i mina bilder osv. .. Så jag tänkte sammanfatta lite tips för att ta bättre bilder på ditt smink!




  • Välj en kamera som passar dig. Jag fotar med systemkamera (Canon EOS 400D) men den är tung och otymplig, det är lättare att vara stadig på handen med en lätt kompaktkamera och onödigt att skaffa en systemkamera om du inte har något speciellt brinnande fotointresse. En förutsättning för att bilderna ska bli så bra som det bara går är att det går att göra grundläggande manuella inställningar, däremot.
  • Blixt är en big no-no! Blixten förvränger färgerna, gör att bilden förlorar djup och håller du kameran för nära ansiktet (dvs en armlängd bort eller kortare) så blir du allra oftast väldigt blek i ansiktet. I princip enda gången jag använder blixt i samband med att fotografera smink är när jag tar kort på mina pigmentprover i burkarna eftersom det är svårt att fånga färgen och skimret bra annars.
  • Ställ in vitbalansen manuellt för bästa möjliga färgåtergivning; ta en bild mot ett vitt papper i ljuset där du ska fotografera, gå in i menyn på kameran och välj "egen/manuell vitbalans". Fungerar inte det med din kamera, prova lite olika vitbalanser för att se vilken som ger mest korrekt färgåtergivning.
  • Ställ ev. in slutartid och ISO manuellt, är det lite dunkelt när du ska fota så kommer bilderna bli väldigt mörka om du inte använder blixt och inte har ställt i kameran på att ta in mer ljus. Försök i första hand förlänga slutartiden så långt som möjligt, höjer du ISO:n för mycket försämras bildkvaliteten och bilden blir lätt grynig. En slutartid på 1/30 sekund eller kortare brukar vara optimalt för att behålla skärpan. Blir inte bilden tillräckligt ljus när du är nere på en så lång slutartid som 1/30, höj ISO-talet tills bilden blir så pass ljus som du önskar.
  • Ställ dig framför ett stort fönster i dagsljus när du fotar. Då får du ett bra, skarpt ljus som fördelas jämnt över hela ansiktet. Dagsljus ger även mest korrekt färgåtergivning, jämfört med t.ex. lampljus. Och ju ljusare det är, desto kortare slutartider och lägre ISO-tal = skarpa bilder med minimalt med brus!
  • Var inte rädd att ta närbilder, och fota ur olika vinklar. Ta gärna fler än en bild åt gången ifall skärpan skulle bli dålig på någon av bilderna. Prova olika vinklar på huvudet, oftast ger bilder tagna lite lite från sidan eller snett ovanifrån de mest smickrande vinklarna. Tar du kortet rakt framifrån på nära håll kan kamerans objektiv förvränga motivet aningen och ge en s.k. fisheye-effekt.
  • Vinkla huvudet lätt uppåt när du tar kort på ögonskugga med slutna ögon för att få med så mycket av ögonlockets yta som möjligt på bild. När du blundar; blunda inte helt, då finns det risk för att du spänner ögonlocket och det blir inte bra på bild. Titta hellre väldigt mycket neråt, fokusera blicken på nästippen eller kinderna.
  • Nästan alla bilder behöver mer eller mindre efterbehandling för att få fram de rätta nyanserna och djupen. Jag justerar alla mina sminkbilder i Photoshop först med autokontrast (Bild > Justeringar > Autokontrast) och sedan med kurvor (Bild > Justeringar > Kurvor), där jag höjer kurvan aningen mot toppen av kurvan och sänker den något mot botten av kurvan. Efter detta brukar jag oftast justera kontrasten manuellt (bild > Justeringar > Intensitet/Kontrast) eftersom bilden kan bli lite väl skarp av autokontrast och kurvor i kombination. Har jag använt fel vitbalans på kameran när jag har fotograferat brukar jag lägga på ett fotofilter (Bild > Justeringar > Fotofilter) för att korrigera vitbalansen i efterhand.
  • SMILE!




inthemake

Kanonbra instruktioner, jag har alltid problem att få till bra kort! Tack!

2008-09-23 @ 09:52:41
URL: http://inthemake.blogg.se/
Purity

inthemake: Kul att det kunde vara till nytta för någon! =)

2008-09-23 @ 10:05:50
rocketqueen

Men gud så bra! Jag hade koll på alla de bra tipsen utom ISO'n, jag har gjort TVÄRTOM och trott att det blev bättre med högsta ISO-tal! Herregud, varför? Nu kanske jag till och med kan få bra bilder på vintern också... TACK!

2008-09-24 @ 16:45:11
URL: http://rocketqueens.blogg.se/
Purity

RQ: Så lite så, kul att man kunde tipsa om nåt som någon så sminkfotarerfaren som du fick nytta av =) Bilderna blir ju ljusare ju högre ISO, men du får bättre kvalitet ju lägre ISO =) Så för bästa möjliga kvalitet ska man helst fota med så lång slutartid som möjligt, och så låg ISO som möjligt. Men det blir ju som sagt lite svårt att få bra skärpa med jättelång slutartid, så ibland får man offra bildkvaliteten lite för att få bra skärpa.

2008-09-24 @ 17:19:15
rocketqueen

Helt sanslöst. Nu öppnar sig ju en helt ny värld. Har tyckt att det varit så svårt att få bra bilder på senaste tiden så nu ska jag experimentera loss. Bra förklarat, nu vet jag på ett ungefär hur jag ska balansera justeringarna!

2008-09-24 @ 18:34:37
URL: http://rocketqueens.blogg.se/
Rouaa

hm... blixt är typ det enda som kan fånga upp min hudton. haha.

2008-09-26 @ 00:45:56
URL: http://rouaa.blogg.se/beauty
A L M A S F O T O ♥

riktigt bra tips! :)

2010-10-04 @ 17:29:19
URL: http://HTTP://ALMASFOTO.BLOGG.SE

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy