Puritys guide till MAC - Prep + Prime


Jag får rätt många frågor om olika produkter ur MACs sortiment, så jag tänkte att jag ska sammanställa lite grundläggande information om märket och om dess produkter i en serie inlägg här på bloggen. Samtliga inlägg kommer ni så småningom hitta under kategorin "MAC". I det här inlägget hade jag tänkt gå igenom lite om MACs serie för primers; Prep + Prime

Observera att jag inte på något sätt arbetar för eller med MAC, utan att den här informationen baserar sig enbart på mina egna erfarenheter och upplevelser. Om du ser något som är felaktigt eller som du tycker jag bör lägga till så kommentera gärna!






Prep + Prime

Prep + Prime heter MACs serie för primers, dvs produkter man grundar med för att jämna ut struktur och hudton, samt för att få produkter du applicerar ovanpå att sitta på plats bättre och längre. Följande produkter ingår i den permanenta Prep + Prime-serien:

Prep + prime eye (runt 200 kr) - En krämig ögonprimer som jämnar ut hudtonen på ögonlocket och utjämnar dess textur. Håller skuggorna på plats under dagen och gör dom mer intensiva på huden. Kan dock upplevas som för oljig för vissa personer.
Prep + prime lash (ca 140 kr) - En vårdande vitfärgad mascara som appliceras under din vanliga mascara för att bygga volym och längd, samt får mascaran att sitta bättre under dagen.
Prep + prime lip (ca 170 kr) - Ett genomskinligt uppskruvbart vaxstift som jämnar ut läpparnas textur, återfuktar och hjälper till att hålla läpprodukter på plats under dagen.
Prep + prime skin (ca 235 kr) - En lätt silikonbaserad ansiktsprimer som hjälper till att jämna ut hudton och hudtextur, kontrollera hudens oljor under dagen och lugna huden. Håller din bas på plats under dagen.
Prep + prime line filler (ca 195 kr) - En primer som hjälper till att dölja fina linjer och motverka nya.
Prep + prime transculent finishing powder (ca 235 kr) - Ett oerhört finmalet, transparent löspuder som minimerar synliga porer, fina linjer och andra skavanker. Mattar ner. Passar alla hudtyper.
Prep + prime face protect spf 50 (ca 270 kr) - En lätt silikonbaserad ansiktsprimer som hjälper till att hålla hudens oljor i skick, och skyddar huden från solens skadliga strålar med SPF 50. Får din bas att sitta bättre under dagen.





In English: I get quite a lot of questions about products from MAC, so I thought that I'd put together some basic info about the brand and the product line in a series of entries. You will find all of these entries under the category "MAC". In this entry, I'm going to focus on the primer series; prep + prime.


Please note that I don't work for or with MAC in any way, this information is based on my own experiences only. If you see something that looks wrong or if you think that I should add something, please let me know!



Prep + Prime

MAC's primer products are called Prep + Prime, i.e. products that you prime your skin with to even out structure and skintone, and to make the products you place on top apply better and stay on for a longer time. The following products are part of the Prep + prime series:

Prep + prime eye ($16.50) - A creamy eyeshadow primer that evens out the skintone and texture on the eyelid. Makes the eyeshadow go on more vibrant an stay put all day long. Some people find this product to be too oliy, though.
Prep + prime lash ($14) - A nourishing white mascara that you apply underneath your regular mascara to add more volume and length, and makes the mascara to stay on better.
Prep + prime lip ($14.50) - A transparent retractable waxy stick that evens out the lips structure, moisturizes and helps the lip products stay in place all day long.
Prep + prime skin ($25) - A light silicone based face primer that helps with evening out the skingone and texture, control your skins oils and calm the skin. Helps your foundation and concealer to stay put all day long.
Prep + prime line filler ($19.50) - A primer that helps with hiding fine lines and prevent the upcoming of new ones.
Prep + prime transculent finishing powder ($21) - A finely milled, transculent loose powder that minimizes visible pores and fine lines. Mattes the skin. Suits all skin types.
Prep + prime face protect spf 50 ($30) -
A light silicone based face primer that helps with evening out the skingone and texture, control your skins oils and calm the skin. Protects the skin against the sun with SPF50. Helps your foundation and concealer to stay put all day long.






Sonia

Super nice!!! I loved it!!!



How can I be like you??? Just impossible...lol..so I'm here everyday!!!



thank you!

2009-11-04 @ 19:01:57
rebecca

Kan man använda prep + prime skin om man använder mineralfoundation? Tänkte eftersom man buffar runt i huden, och kanske buffar upp primern? Eller sjunker den in i huden som en hudkräm?

2009-11-04 @ 19:57:16
URL: http://bexinator.blogspot.com
Purity

Sonia: Awh, that's so sweet of you! I'm really glad that you like the blog!



rebecca: Den sjunker delvis in i huden, jag brukar använda den under mineralfoundation och det funkar hur bra som helst =)

2009-11-05 @ 17:09:28
URL: http://purity.webblogg.se/
leonie

Jag har haft ögonprimern,tyvärr försvann den på en Ålandsbåt...Jag hann inte testa den särskilt många gånger så om den höll måttet minns jag inte, det är några år sedan.Nu har jag UDPP istället.



Jag undrar över pudret - kan man använda det både före och efter foundation dvs fungerar det både som primer och fixering?Det heter ju visserligen finishing powder men jag frågar ändå. Har du någon personlig erfarenhet och/eller något omdöme om pudret?

2009-11-06 @ 17:01:05
Purity

Leonie: jag har faktiskt pudret, men tror endast det är avsett för att användas över foundation och inte som primer under. Det funkar lite som blot powder (som är mitt favoritpuder, tyvärr har lös-varianten blivit en PRO-produkt) men är mer finmalet! Det syns inte på huden och hjälper till att kontrollera hudens oljor. Jag gillar det, men det är inte riktigt lika bra som blot.

2009-11-06 @ 18:45:09
URL: http://purity.webblogg.se/
Kim

Hejsan!



Jag undrar om Prep and Prime Skin passar "acne-hy"? Jag får en hel del finnar och har även massa märken var efter utbrotten. Och just nu avänder jag Lumene Beauty Base Matifying Primer. Men mitt smink blir rinning efter några timmar... Pga att jag har en väldig oljig T-zon.

2011-04-17 @ 17:39:13

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy