MAC penultimate eyeliner vs. MAC fluidline


När jag köpte min penultimate eyeliner från MAC, en flytande eyeliner i pennhylsa med filtspets, fick jag en förfrågan om att jämföra den med gel-linern fluidline från samma märke. Nu när jag har hunnit testa penultimate tillräckligt så kommer alltså även jämförelsen!
För att göra saker och ting så enkelt och överskådligt som möjligt så jämför jag de olika produkterna via en tabell, där jag jämför vissa egenskaper. Slutligen har jag sammanställt alla punkter till en slutsats, med lite jämförande bilder tillhörandes. De färger jag har jämfört är den mattsvarta rapidblack (penultimate) och den mattsvarta blacktrack (fluidline).

 Penultimate eyeliner Fluidline
Pris 180 kr
170 kr
Förpackning I pennhylsa. Praktiskt, behövs ingen extra borste för applicering.
I glasburk med skruvlock. Behövs en extra borste för applicering.
Svärta Svartaste kolsvart i ett svep med pennan
Varierar mellan kolsvart och gråsvart, beroende på hur tjockt lager man lägger på.
Precision Går att göra alltifrån lite tjockare streck till de tunnaste spetsarna
Med rätt pensel och lite övning hamnar fluidline precis där man vill ha den. Svårt att göra tunna spetsar om man inte har en supertunn pensel.
Hållbarhet Sitter där den ska, både vid gnuggning och blöta tårar. Produkten håller sig fräsch länge i och med den lufttäta förpackningen.
Sitter där den ska, både vid gnuggning och blöta tårar. Produkten kan torka ut aningen efter ett tag om man inte är noggrann med att skruva på locket hårt efter varje användning.
Användarvänlighet Aningen svår att få till på sina egna ögon, den är mycket lättare att applicera på andra än på sig själv. Blir gärna lite "hackig" om man inte drar ut huden på ögonlocket med fingret innan applicering. Blir däremot en fin, jämn svart färg i ett svep.
Väldigt lätt att måla på sig själv med hjälp av en snedkantad, platt pensel. Hamnar där den ska i och med sin krämiga konsistens. Går lätt att bygga upp i intensitet från en diskret eyeliner till en lite kraftigare.




Penultimate eyeliner



Fluidline



Penultimate eyeliner till vänster, fluidline till höger. Fluidline är applicerad med den platta snedskurna borsten MAC #208.


Slutsats


Så, vilken eyeliner föredrar jag då av dessa två? Det är ett väldigt svårt val, för dom är väldigt bra båda två fast på olika sätt. Penultimate eyeliner ger ett enormt tryck i svärtan och passar otroligt bra till lite starkare och mörkare sminkningar, medan fluidline blir lite mjukare i konturen och lämpar sig bra som vardagseyeliner. Som ni ser på bilderna ovan blir penultimate eyeliner mer en "glanssvart" medan fluidline ger ett mer matt intryck. Ni ser även precisionsskillnaden; det är svårt att få riktigt knivskarpa konturer med fluidline, men den flyter å andra sidan inte ut i små veck i huden som penultimate eyeliner gör. Penultimate eyeliner kräver lite träning innan man får kläm på den, fluidline är enklare att jobba med för nybörjaren, i alla fall med en platt snedskuren pensel! Jag föredrar dock smala, spetsiga penslar när jag målar på andra av någon anledning, har nog med vinkeln att göra att man kommer åt bättre. Skulle jag behöva välja en av dessa eyeliners så skulle jag nog välja fluidline, för den går att variera mer än vad penultimate eyeliner gör, och den är lättare att jobba med på sina egna ögon. Men jag ångrar absolut inte att jag köpte penultimate eyeliner heller... Svårt val, verkligen! Jag dömer det härmed oavgjort, med stjärna i kanten för fluidline =)

Om det är något ni tycker jag har missat i min jämförelse så är det bara att hojta till!




Mayaline

Vilket bra inlägg! Jag har nämligen funderat över just de här 2 produkterna på sistone, då det är dags för en ny eyeliner.

2009-03-06 @ 06:55:29
URL: http://mayamakeupartist.blogspot.com
H_B

Åh wow, vilken bra recension! Det blir ett svårt val, har länge vart sugen på fluidline men nu blev jag tveksam.

2009-03-06 @ 11:57:43
inthemake

Kanonbra jämförelse...måste nog säga att jag föredrar Fluidline tack vare att den är matt & inte flyter ut ;)

2009-03-06 @ 12:44:15
URL: http://inthemake.se
Maggie

2009-03-06 @ 13:55:16
URL: http://trappedathyper.blogg.se/superficial
Maggie

Aaargh på att penultimate är sluuuuut :C

Har provat MAD's gelliners. Är det stor skillnad på deras och MAC's? Jag är inte så förtjust i MADs nämligen. Penultimate låter som mitt skit.

2009-03-06 @ 13:56:18
URL: http://trappedathyper.blogg.se/superficial
fröken frodig

Kul med jämförelser på liknande produkter, jättebra inlägg! Hur gör du när du lägger eyeliner med snedskuren pensel, ett drag eller flera? Har försökt med smal eyelinerpensel själv, men det är så himla svårt! Pennor är ännu värre än flytande tycker jag. Det blir så tunt och jämnt på dig, du är jätteduktig på att sminka dig snyggt :)

2009-03-06 @ 17:34:47
Mia D

Tack för ett superbra inlägg!

2009-03-06 @ 18:33:25
Purity

Mayaline: Hoppas mitt inlägg hjälpte dig lite med att välja!



H_B: Fluidline måste du ju köpa en pensel till, så det blir ju onekligen billigare att köpa penultimate om du inte har en pensel redan =)



inthemake: De lämpar sig olika bra till olika ändamål, tycker jag, fast fluidline är lite mer "allround" känns det som =)



Maggie: Fortfarande? =/ FACE och Maybelline har liknande eyeliners, du kanske ska testa någon av dom istället? Jag tycker fluidline är krämigare än MADs gelliners, vilket gör att den blir aningen lättare att applicera, annars är dom rätt lika tycker jag!



fröken frodig: Tack, kul att du gillade det! =) Jag lägger oftast eyelinern i ett enda svep när jag lägger den med en platt snedskuren pensel, ibland finputsar jag med ett drag till efteråt. Tycker det är mycket lättare att applicera med platt snedskuren pensel än med en smal spetsig pensel på sig själv, man kan liksom trycka ner penseln i fransraden och använda mer tryck, och då får man en tunnare och jämnare linje =)



Mia D: Tack ska du ha!

2009-03-06 @ 22:11:17
URL: http://purity.webblogg.se/
Sara

Du är ju helt galet bra på att sminka dig! Inte många som lyckas få till de där catwalk-stilarna!

2009-03-07 @ 13:11:27
URL: http://bravaragazza.blogg.se/
Emma P

Superbra jämförelse! Jag tror att jag personligen skulle föredra fluidline, de är ju verkligen grymma. men samtidigt så är det så sjukt smidigt att ha med sig såna eyeliners... Kommer nog att köpa en när min från maybelline är slut. Kan iofs bli en från FACE med.

2009-03-07 @ 22:49:07
Lina

=_=;; inte undra på att jag får jämn hackigt resultat av mina flytande eyeliner (isadora), glömmer sträcka ut dem, men jag är ganska nybörjare i eyeliner, och kajal gillar jag inte att använda, för linjen blir för tjock eller att spetsen går av hela tiden :S. Ska nog testa gel-eyeliner istället :P. Hört det är mycket enklare än flytande... ^^ men kommer nog använda min tunna eyelinerpensel från MUS för det då. xD

2009-12-12 @ 00:02:59
URL: http://beautycokefairy.blogspot.com

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy