Topp tio 2009: Ögonskuggor


Jag älskar ögonskuggor och har svårt att motstå att köpa nya, spännande färger. Självklart har jag fastnat för några favoriter under året som gått, och det var svårt att bara välja ut 10 stycken....


In English: I love eyeshadows and have a hard time resisting buying new, exciting colours. Of course, I've fallen in love with a couple of favourites during the year, and it was hard to only choose 10...



#10: MAC Deep Truth eyeshadow



Det här var en av de första MAC-skuggorna jag köpte, och jag tycker fortfarande att den är helt fantastisk. En djup, mörkblå metallic som går att matcha med nästan allt och är grymt fin även på egen hand!

In English: This was one of the first MAC eyeshadows I bought, and I still think it's fantastic. A deep dark blue metallic that looks great with almost everything, and it's awesome on it's own aswell!



#9: MUFE #92



Lila är min absoluta favoritfärg när det kommer till ögonskugga eftersom det framhäver mina gröna ögon, och jag är ständigt på jakt efter den perfekta lila ögonskuggan. Den här är nog det närmaste jag har kommit; varken för varm eller varken för kall. Nu gäller det bara att hitta den perfekta skimriga lila också!

In English: Purple is my favourite colour when it comes to eyeshadow since it brings out the green in my eyes, and I'm constantly looking for the perfect purple eyeshadow. This is the closest I've come so far; not too cool or too warm. I'm still looking for the perfect shimmery purple though!



#8: MAC Wondergrass eyeshadow



Det är något med äppelgrönt som bara gör mig alldeles lycklig inombords. Wondergrass fick jag tag på genom en trevlig tjej på Specktra.net eftersom den släpptes innan jag upptäckte MAC, och jag är jätteglad över att ha den i min ägo!

In English: There's something about apple green that makes me all warm and happy inside. I bought Wondergrass from a nice girl at Specktra.net since it was released before I discovered MAC, and I'm really happy to own it!



#7: MAC Vanilla pigment



En av mina absoluta favoriter när det kommer till highlighterskuggor. Den kan både packas på för lite mer färg, eller läggas skirt för att ljusa upp och ge lyster. Vanilla skimrar i rosa och guld, dock verkar bara guldskimret vilja fastna på bild.

In English: One of my absolute favourites when it comes to highlighter eyeshadows. You can either pack it on for colour, or apply it sheer for brightening up and give glow. Vanilla has pink and gold shimmer, allthough only the gold seem to want to show up in pictures.



#6: MAC Carbon eyeshadow



Mirror mirror on the wall, who's the blackest eyeshadow of them all? Det enda jag har sett som är svartare än Carbon i ögonskuggsväg är pigmentet Black Black, även det från MAC, men det är en marginell skillnad. En matt svart ögonskugga är oumbärlig vid sotningar, som är min favoritögonsminkning!

In English: Mirror mirror on the wall, who's the blackest eyeshadow of them all? The only eyeshadow I've seen that's blacker than Carbon is the pigment Black Black, also from MAC, but it's a very slight difference. A matte black eyeshadow is a must have when doing smoky eyes, which is my favourite kind of eye makeup!



#5: MAC Espresso eyeshadow



Espresso är en matt, mörkbrun skugga som jag älskar att använda i mer naturliga sminkningar för att ge djup och struktur.

In English: Espresso is a matte, dark brown eyeshadow that I love to use with more neutral eye makeup to provide depth and structure.



#4: MAC Shroom eyeshadow



Min absoluta favorithighlighter till brynbenet, jag har använt upp nästan hela skuggan på lite mer än 1½ år, så mycket tycker jag om den! Den är väldigt diskret och ger snarare lyster än skimmer och passar både till neutrala, färgstarka och sotade sminkningar.

In English: My absolute favourite brow bone highlighter, I've used up almost the entire eyeshadow in a little more than 1½ years, that's how much I like it! It's very subtle and gives more of a glow than shimmer and looks great with both neutral, colourful and smoky eye makeup.



#3: MAC Satin Taupe eyeshadow



Satin taupe kanske inte ser så mycket ut för världen swatchad på handen, men den är helt fantastisk så fort den kommer på ögonlocket. Den här brukar jag köra på när jag har bråttom på morgonen eller bara vill ha något enkelt som piggar upp ögonen lite!

In English: Satin taupe may not look that exciting when swatched on the hand, but it's amazing once it's on the eyelids. I usually go with this when I'm in a hurry in the morning or only want something simple that makes my eyes look more alert!



#2: MAC Firespot eyeshadow



Firespot... Som jag har letat efter denna. Här var jag i samma sits som med Wondergrass, och även denna fick jag tag på genom en tjej på Specktra. Är det inte den mest perfekta orange ni sett så säg?! Den här skuggan är definitivt en liten guldklimp i min samling.

In English: Firespot... How I've been searching for this. I was in the same situation as with Wondergrass with this, and I got ahold of this one through Specktra aswell. Isn't it just the most perfect orange you've ever seen?! This eyeshadow is definately a little jewel in my collection.



#1: MAC Woodwinked eyeshadow



Och vinnaren är.... denna guldbruna skönhet! Även fast jag älskar färg så är woodwinked en av mina favoritnyanser, all time. Den drar lite åt det varma hållet så den är helt fantastisk ihop med mina gröna ögon och min hudton, och jag sträcker mig väldigt ofta efter den här skuggan när jag ska göra en neutral eller lätt sminkning.

In English: And the winner is... this golden brown beauty! Even though I love colour, woodwinked is one of my all time favourite shades. It leans towards the warmer end of the golden brown specktra, so it's just amazing with my green eyes and my skin tone. I reach for this shade all the time when I'm doing neutral or lighter eye makeup!






Carolina

Ooh, deep truth och mufe borde ju göra sig riktigt fina tillsammans, plus lite glitterskimmer eller dylikt på det lila för ett mer djup ;) Vore grymt kul om du testade det, vart hittade du mufe skuggan förresten, den är ju bara sååå snygg!

2009-12-08 @ 12:40:04
Viktoria

Vilka bra val av favoriter :D Jag älskar också woodwinked, absoult finaste ögonskuggan :D Nu är jag sååå sugen att försöka få en firespot... man kan ju hoppas att de repromotar den någongång i framtiden :D

2009-12-08 @ 12:55:54
Matilde

Åh, Deep truth är verkligen underbar. Det var den första ögonskuggan från MAC jag köpte och säkert den jag använder allra mest eftersom den funkar till så mycket :) Vart fick du tag på MUFE #92? Den var också jättesnygg!

2009-12-08 @ 14:29:00
Sexy Sadie

Jeg likte virkelig MACs satin Taupe.

Min favorittskygge er nemlig Bedheads Cosmeticks Taupe. Den er hva jeg trenger når jeg er bare skal ha på bittelitt. ;)

2009-12-08 @ 16:30:04
URL: http://www.sexysadie.norblogg.net
Sexy Sadie

Når det kommer til lilla med skimmer, så har det svenske mineralkosmetic merket Tikei Minerals hatt den der lillafargen i en mer metallisk formel.



Du får si i fra hvis jeg skal sende deg en prøve, hvis de ikke har den på lageret mer.

2009-12-08 @ 16:31:33
URL: http://www.sexysadie.norblogg.net
Purity

Carolina och Matilde: mufe-skuggan är köpt på sephora i Polen, men märket finns bland annat i Helsingfors om ni åker på finlandskyssning nån gång =)



Viktoria: jag hoppas också på det, den är så sjukt snygg!



Sexy Sadie: oh, tack för tipset! Ska kolla in den, jättesnällt att erbjuda dig att skicka ett prov om jag inte hittar den!

2009-12-08 @ 16:41:54
URL: http://purity.webblogg.se/
Sexy Sadie

Skulle bare mangle, vi sminkejunkies må holde sammen. Det er for mange der ute som ler av oss og lidenskapen vår.

2009-12-08 @ 17:19:28
URL: http://www.sexysadie.norblogg.net
HeidiB

I have to say that Shroom, Satin Taupe and Carbon are one of my all time favourite eyeshadows too. Shroom specially is the perfect highlight colour that goes with everything! And I think I'm gonna have to use Deep Thruth a bit more now, I've complitely forgotten how amazing it looks.

2009-12-08 @ 20:57:08
URL: http://blackkohl.blogspot.com/
Emma

Ohhh tack för tipsen. Ska inhandla massor med MAC produkter över jul när jag är i Malmö, bor inte nära någon MAC butik annars. Dina guider har varit extremt hjälpsamma. TACK !!!

2009-12-08 @ 21:57:09
URL: http://beautybyemma.wordpress.com
Purity

Sexy sadie: =)



HeidiB: Shroom is the best highlight of all time, I've almost used mine up! Deep truth is just pure love =)



Emma: kul att höra, lycka till med shoppingen!

2009-12-09 @ 12:42:54
URL: http://purity.webblogg.se/
Emma

Woodwinked, Shroom, Club, Sumtoum olive, Cream d miel, Print, knight divine, pincurl, shale och nocturell. Där var mina tio i top inom MAC :)

2009-12-11 @ 19:09:41
URL: http://emla82.blogspot.com
Hanna.S

haha va lustigt jag har bara 4 stycken skuggor från mac(bor för långt bort, vilket är tur för plånboken)och två av dom var med som dina favoriter, woodwinked och satin taup, och jag håller med, dom är awsome.precis som din blogg.

kramar:)

2009-12-18 @ 19:28:29
E

Superfina! Hade gärna sett dina favoriter sminkade på dig, om du nu någonsin bara använder endast en ton ;) Annars är jag ju säker på att jag har sett dessa i din stora fina samling med "Sminkningar" så jag ska leta reda på dom nu. Länka gärna till sminkningarna du använt favoriterna i när du (förhoppningsvis) gör en liknande lista 2010!

2010-09-01 @ 15:34:17

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy