Att förstärka en färg med MAC paint pots


Paint pots från MAC är en favoritprodukt hos mig som jag upptäckte hyfsat nyligen. Jag tänkte att jag inte behövde någon annan bas än min UDPP, men tji fick jag! Paint pots är väldigt krämiga och silkiga i konsistensen, glider lätt på huden och torkar till en mjuk, lite pudrad finish. De finns i en hel drös med färger, alltifrån matta hudfärgade till skimriga gröna. De funkar ypperligt som bas för ögonskuggor, men det bästa med dem är att man kan förstärka eller förvränga färgen i en ögonskugga man lägger över paint poten, beroende på vilken färg den har.

Så här ser den gröna paint poten moss scape ut ensam på ögonlocket.



Jag applicerar gärna mina paint pots över en bas av UDPP, då håller dom lite bättre och blir jämnare i appliceringen. Jag applicerar med min MAC #242, som är en platt borste i syntet. För att sudda kanterna lite brukar jag använda en ögonskuggsborste i naturhår, t.ex. MAC #239.

Här har jag applicerat UDPP + två olika paint pots (moss scape på locket och bare study på brynbenet) som bas på vänster öga, och enbart UDPP på höger öga. Ögonskuggorna över är exakt samma och likadant applicerade på båda ögonen; MAC-pigmentet old gold på inre halvan av ögonlocket, MAC-pigmentet golden olive på yttre halvan av locket och MAC-pigmentet night light i globlinjen och yttre ögonvrån. På brynbenet ligger MAC-pigmentet vanilla som highlighter.



Närbild på höger öga:



Närbild på vänster öga:



Som ni ser blir de gröna tonerna mer intensiva och aningen mörkare på en grund av moss scape, jämfört med bara UDPP. Old gold, som är ett pigment i guld med grönt skimmer, blir guldfärgat med grönt skimmer på en bas av UDPP, men grön med guldskimmer på en bas av moss scape. Highlightern vanilla blir mer intensiv och skimrigare på en bas av champagnefärgade bare study än på matta, hudfärgade UDPP.


Ytterligare ett exempel; här har jag applicerat den blå paint poten delft på locket, och champagnefärgade bare study på brynbenet. Över det har jag applicerat MAC-pigmentet blue brown, som är ett rödbrunt pigment med blått skimmer, på hela locket och upp i globlinjen och yttre ögonvrån. Den rödbruna skuggan i globlinjen och den blåsilvriga skuggan på locket är alltså samma skugga, fast på baser med olika färg.




Det är jättekul att experimentera med olika baser till olika skuggor tycker jag, och se om det blir någon skillnad! Störst effekt får man med de färger som skimrar i en annan färg, eller en färg som ligger mellan två färger (t.ex. en blåtonad lila, eller en rosatonad lila). Det bästa resultatet jag fått med en paint pot är att använda rödbruna paint poten artifact under MAC-skuggan beauty marked, en svartröd skugga med massor av rött skimmer. På bar hud eller på en hudfärgad bas blir det en gråsvart skugga med lite skimmer, på rödbruna artifact blir det en underbar svartröd nyans där allt underbart rött skimmer kommer fram!

En annan produkt jag gillar för att uppnå ungefär samma effekt som med paint potsen är shade sticks från MAC, det är en lite tjockare och torrare krämskugga i stiftform. Letar man efter ett budgetalternativ till MAC paint pots så har MAD minerals en liknande produkt, Indelible cream eyeshadow. De är dock inte lika lätta och krämiga som paint potsen i konsistensen.

MAC paint pots kostar ca 185 kr, MAC shadesticks kostar ca 170 kr och MAD indelible cream eyeshadow kostar ca 61 kr.




Sminkan

Otroligt bra och med fantastiska illustrationer! Vilket arbete du lagt ner på det här och vilka knivskarpa, perfekta bilder! Jag är imponerad!

2008-09-29 @ 16:18:32
Sofia (nibblah)

Intressant! Har just köpt min första Paint Pot, Bare Study såklart. Gosh, den är verkligen underbar! Nu vill jag verkligen ha fler, men det är svårt att välja när man vill ha det mesta av MACs sortiment... Nybliven MAC-frälst ;)

2008-09-29 @ 16:18:46
inthemake

Håller med om att färgen tas upp så himla mycket bättre med PP under, eller liknande...superbra illustration!

2008-09-29 @ 16:24:04
URL: http://inthemake.blogg.se/
Purity

Sminkan: Tack ska du ha! =D Har sett att du använder rubenesque flitligt, är det någon speciell färg den förstärker?



nibblah: Bare study är en riktig höjdare, den är jättefin ensam som highlighter på brynbenet utan någon skugga över med! Jag har ytterligare 8 paint pots på min önskelista utöver dom 4 jag redan har, varav en är på väg hem till mig (nice vice i lila från fafi). Det är beroendeframkallande!



inthemake: tack!

2008-09-29 @ 16:26:41
Sminkan

Nja, jag märker faktiskt ingen skillnad på färger när jag har Rubenesque, artifact, ICE Bare Necessity, en hudfärgad eye fix eller Dignity från Face... Allt slutar lika när skuggorna är på. I alla fall inbillar jag mig det. Ska experimentera någon gång. På dig blev det ju stor skillnad!

2008-09-29 @ 17:03:54
Purity

Sminkan: Det kanske blir större skillnad just med de färgade paint potsen än med de mer naturfärgade... Kan tänka mig att en varm, neutral bas kan ta fram varma toner i en brun skugga, kanske?

2008-09-29 @ 17:05:30

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy