Skönhetsmyt #7




Skönhetsmyt #7 - "Det går lika bra att tvätta sig i ansiktet med en vanlig handtvål som en dyr ansiktsrengöring."


Nej, nej, nej! Vanlig handtvål är alldeles för stark och har ett för högt pH-värde för att användas på den stackars känsliga huden i ansiktet. Den må torka ut finnar och tvätta bort elaka bakterier, men den tvättar också bort hudens egna försvar i form av ett skyddande fettlager. Det resulterar enbart i en ond cirkel - till en början blir huden knastertorr och irriterad, och sedan svarar den genom att producera mer fett eftersom du tvättar bort det naturliga fettskyddet. Har du problem med finnar och tvättar dig med vanlig handtvål kommer det med största sannolikhet alltså bara resultera i fler finnar. Köp istället en rengöring som är anpassad efter din hudtyp, och glöm inte att återfukta efteråt! (Och ja, detta gäller även er män - ni må ha grövre hud, men vanlig tvål är ett big NO-NO!).




 

 

 

Beauty myth #7: "Washing my face with a regular hand soap works just as fine as using an expenisve cleanser."

 

 

No, no, no! Regular hand soap is way too strong and has got a pH value that's too high for your poor face. It may dry out acne and wash away mean bacteria, but it also washes off the skin's natural protective oils. The only result is a vicious circle - to begin with, your skin will become really dry and irritated, and then it responds by producing more oils since you keep washing off the natural ones. If you have acne problems and wash your face with a regular hand soap, it will probably result in more acne. Buy a cleanser that suits your skintype, and don't forget to moisturise afterwards! (And yes, this goes for men aswell - you may have got rougher skin, but regular soap is a big NO-NO!).






Katarina

Word!

2010-11-09 @ 11:12:43
Jenny

Något som många inte tänker på är att även rengöringar tänkta till ansiktet innehåller kraftigt avfettande och uttorkande sulfater. Det gäller att kolla ingredienslistan först innan man köper något.

2010-11-09 @ 11:37:09
URL: http://rosellabeauty.wordpress.com
Carina

Stämmer precis! :)



Bra att veta också är att man inte ska köpa ansiktsvatten som inte återställer pH-balansen i ansiktet, finns visst sådana ansiktsvatten. Fråga om detta innan köp av ansiktsvatten.

2010-11-09 @ 15:05:59
URL: http://www.totalbeauty.se
aminda

Shame on me :P Jag tvättar alltid bort smink och sådant i duschen med tvål. Jag orkar inte stå och tvätta ansiktet över handfatet. Kanske skulle leta upp nån rengöring som passar min hud OCH som funkar att använda i duschen.

2010-11-09 @ 15:15:11
Billie

Jag är så sjukt lat med sånt där, har aldrig haft sminkrengöring (bortsett från nån provflaska) utan tvättar alltid med tvål och smörjer oftast in mig efteråt.

2010-11-10 @ 00:17:44
peachgirl

Håller med. Jag tycker att en relativt enkel/billig rengöring (typ nivea's blå gel) fungerar utmärkt. Man måste inte spendera 500 spänn på nåt som ska sköljas bort. Jag lägger mer pengar på sånt som ska ligga kvar på huden, där är jag rätt petig.

2010-11-10 @ 03:42:59
cao

det där har företag & deras "oberoende" hudexperter själva kommit fram till, eftersom de vill att man ska köpa deras produkter. och visst har de lyckats, eftersom hela världen nu snackar om att tvål torkar ut osv.. har de testat själva? nej, för de lyssnar på de som gör reklam för sina egna, "mycket bättre" alternativ. jag tror inte ens att du själv testat att använda tvål för rengöring och sedan återfuktat med hudkräm eller dyl. under ett års tid eller längre. varför? för att du köpt konceptet från första början. jag tror inte på det :)

2010-11-12 @ 21:24:46
URL: http://caowz.blogg.se/
Purity

Katarina: =)



Jenny: Ja som sagt ska man ju alltid kolla innehållsförteckningen och köpa en rengöring som passar ens egen hudtyp =)



Carina: Tack för tipset!



aminda: Det finns ju speciella ansiktstvålar på pumpflaska, dom är perfekta att ha i duschen!



Billie: Så gör min mamma med =P



peachgirl: ja, en bra rengöring behöver ju inte alltid vara dyr!



cao: Jag lyssnar inte på "oberoende experter" och företag och ställer mig alltid kritisk till vad företagen utlovar med sina produkter. Jag uttalar mig heller inte om en produkt innan jag har testat den på mig själv, och då jag har tvättat mig i ansiktet med vanlig tvål när jag var yngre och märkt att det bara har gjort min hy yttorr, irriterad och ännu fetare och vet att många med mig upplever likadant så känner jag själv att jag har fått ett ganska bra bevis på att vanlig tvål är alldeles för stark för MIN hy och många andras. Alla har ju däremot olika hudtyper, vissa klarar av vanlig tvål medan andra blir irriterade av den mildaste mjölkrengöringen. Din hy kanske tål att bli tvättad med vanlig tvål, men majoriteten av befolkningen verkar inte göra det och många vet inte om att tvålen kan vara anledningen till varför man får ännu fetare/stramande/irriterad hy.

2010-11-15 @ 15:23:41
URL: http://purity.webblogg.se/
InHungary

Hej!

Om man bara tvättar bort sin mascara med vanlig tvål? Dvs, inte låter tvålen komma i kontakt med resten av ansiktet. Torkar det ut ändå?

Tack för en inspirerande blogg!

Hugs from Budapest

2010-12-19 @ 20:09:59
URL: http://inhungary.blogg.se/
Purity

InHungary: Huden är extra känslig runt ögonen, så där bör du undvika tvål ännu mer än i ansiktet. Skaffa en bra och mild makeupremover istället!

2010-12-19 @ 20:34:59
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy