Purity recenserar: Urban Decay eyeshadow primer potion professional size


Jag kom på för ett tag sedan att jag aldrig har recenserat min favoritprimer som jag prisar om och om igen på bloggen - Urban Decays eyeshadow primer potion. För några veckor sedan köpte jag den i nyligen lanserade varianten, professional size (tack för langningen Pernilla!), som är samma primer som originalet fast i större mängd och i en praktisk klämtub.



Urban Decay eyeshadow primer potion professional size



Eyeshadow primer potion kommer i tre nyanser: original (lätt hudfärgad med lite glow), eden (matt nudefärgad), och sin (skimrig champagnefärgad). Vanligtvis kommer primern i en snygg, men ack så opraktisk, kurvig flaska med läppglansapplikator. Professional size innehåller originalnyansen.

Den kurviga flaskdesignen har fått mycket kritik under åren eftersom det inte går att få upp all produkt ur flaskan utan att skära upp den när man inte längre får upp mer med applikatorn. Och det är mycket kvar i flaskan också, när man slaktar en UDPP-flaska fyller man minst två 5-gramsburkar med överbliven primer. Vet man inte om det här tricket är primern alltså ganska oekonomisk, och känner man till tricket så brukar man inte hinna använda upp all primer innan den har torkat i burkarna.




Urban Decay eyeshadow primer potion original size (left) vs. professional size (right)


Urban Decay valde att till slut lyssna på sina kunders klagomål och lanserade Professional size, en klämtub med mer än dubbelt så mycket primer (25 ml jämfört med 10 ml). Desvärre är Professional size för tillfället Limited edition, men jag hoppas att Urban Decay väljer att ha kvar den i sortimentet, för gillar man primern så är den här versionen verkligen prisvärd, plus att den är hygienisk och lätt att dosera.

Klämtuben är rätt "trög", man behöver trycka rätt hårt för att få ut primern. I det här fallet tycker jag att det är en bra sak, eftersom primern är så pass dryg att man bara behöver en klick stor som ett knappnålshuvud till varje ögonlock, så risken att man överdoserar är inte speciellt stor.




Urban Decay eyeshadow primer potion professional size


Det är mycket jag älskar med den här primern, och jag har ännu inte hittat någon annan primer som funkar lika bra som UDPP gör på mig. Själva konsistensen är en ganska tjock kräm, men den torkar till en torr bas på huden. Den är lätt att jobba ut på ögonlocken till ett tunt, jämt lager, den skira nyansen jämnar ut hudtonen på locken, och den är väldigt dryg. Den gör ögonskuggorna grymt mycket mer intensiva i nyansen jämfört med om man applicerar dom på bar hud, och skuggorna sitter på plats under hela dagen (och kvällen!) utan att lägga sig i geggiga veck eller mattas av. När jag använder UDPP så ser mitt ögonsmink i princip lika bra ut när jag tvättar bort det på kvällen som det gjorde när jag applicerade det på morgonen. Det här är en stapelvara i min sminkväska som jag inte vill vara utan, jag har avverkat en avsevärd mängd genom åren, så därför passar det mig perfekt att den finns tillgänglig i en större tub som räcker längre till ett bra pris.

Det enda lilla negativa är att primern inte finns tillgänglig att köpa här i Sverige, och hittills har jag bara sett professional size hos Sephora och urbandecay.com, så den finns heller inte att klicka hem från utländska shopar i dagsläget så vitt jag vet. Originalförpackningen finns däremot att klicka hem från bland annat HQ Hair och Lookfantastic.


Pris: $29 för 25 ml
Betyg: 5/5




In English: I realized a while ago that I've never reviewed my favourite primer that I constantly rave about here on the blog - Urban Decay eyeshadow primer potion. A couple of weeks ago, I bought it in the newly launched packaging, professional size (thanks to Pernilla for the CP!), which is the same primer as the original but in a larger quantity and in a practical squeeze tube.

Eyeshadow primer potion is available in three shades: original (sheer nude with a touch of glow), eden (matte nude) and sin (shimmery champagne). Usually, the primer comes in a pretty, but highly unpractical, curvy bottle with a doe foot wand. Professional size contains the original shade.




Urban Decay eyeshadow primer potion professional size


The curvy bottle design has recieved a lot of critisism during the years since it's impossible to get all product out of the bottle without cutting it open when you can't get any more product out using the applicator. And it's quite a lot left in the bottle aswell - you will fill up about two 5 gram jars with left over primer when you cut open the bottle. If you don't know this trick, the primer is pretty uneconomical, and if you do know the trick, you usually don't have the time to use it all up before it dries in the jars.


Urban Decay decided to listen to their customers complaints and launched Professional size, a squeeze tube with more than twice the ammount of primer (25 ml compared to 10 ml). Unfortunally, Professional size is currently Limited edition, but I do hope that Urban Decay decides to keep it in the permanent range, because if you're a fan of the product, this version is really economical, plus that it's hygenic and easy to dose.

You need to squeeze the tube pretty hard to get the primer out. In this case, I think it's a good thing, since a little goes a very long way and you only need a dab the size of a pinhead to each lid, so there's no risk to overdose.




Urban Decay eyeshadow primer potion professional size


I love this primer for several reasons, and I've yet to find another eyeshadow primer that works as well on me as UDPP does. The consistency is a pretty thick paste, but it dries into a dry base on the skin. It's easy to work onto the eyelids into a thin, even layer, the sheer shade evens out the skintone, and a little goes a very long way. It makes the colours way more colour intense compared with applying them on bare skin, and the shadows stays in place all day (and night!) long without creasing or fading. When I use UDPP, my eye makeup look almost as good when I wash it off in the evening as it did when I applied it in the morning. This is a staple product in my makeup bag that I don't want to be left without, I've worked my way through several bottles during the years, so the bigger tube suits me really well.

The only tiny negative thing is that it's not available at all in Sweden, and so far I've only seen professional size at Sephora
and urbandecay.com. The original packaging, however, is available at HQ Hair and Lookfantastic, among others.


Price: $29 for 25 ml
Rating: 5/5




Aila

Ja, den bästade primern ever. Svårt bara å blenda ut skuggor men det går och när man väl gör det sitter den på plats hela dan!

2010-12-07 @ 11:36:12
Pernilla

Det var så lite! Kul att kunna hjälpa till =)

2010-12-07 @ 12:43:17
Efwa

Tack vare Pernilla har jag en också och jag är så himla nöjd. Äntligen, efter ett år med Too faced (som jag iofs också gillar) så får jag använda favoriten.



Jag bojkottade nämligen den gamla flaskan.

2010-12-07 @ 13:09:23
Pernilla

@Efwa Bara kul att kunna hjälpa till! Har du använt NAKED-paletten? Jag älskar min =)

2010-12-07 @ 13:59:19
lawli

älskar primer potion =) nästa månad släpps fullsize i greed med.



http://www.temptalia.com/urban-decay-greed-primer-potion-review-photos-swatches

2010-12-07 @ 17:28:58
Purity

Aila: Konstigt det där, att det är så många som tycker den är svår att blenda på. Jag har aldrig haft någora problem alls =O kanske är en vanesak!



Pernilla: Tack igen pärlan! <3



Efwa: Visst är klämtuben awesome! Hoppas hoppas dom gör den permanent...



lawli: Jag såg det! Valde att inte ta med den i det här inlägget eftersom den inte har släppts än. Den ser jättefin ut!

2010-12-07 @ 18:36:26
URL: http://purity.webblogg.se/
Lynn

Älska udpp!! Kan inte leva utan den! :)

2010-12-07 @ 21:21:20
URL: http://thestrange.blogg.se/
Efwa

@Pernilla: Någon enstaka färg bara. Jag gillar den massor men har ännu inte haft suget att göra en neutral sminkning ;-)

Men, den kommer garanterat vara första valet den dagen.

2010-12-08 @ 10:46:40
Michilicious ~

Jag vill verkligen prova den här primern!!

Jag tänker skaffa Urban Decays NAKED-palett så att jag kan testa den så att jag vet att jag gillar den innan jag skulle köpa en fullsize, för jag vill verkligen ha d en paletten också :)

Anna

Jag måste tala snällt med mina vänner i USA och se ifall någon av dem kan skicka denhär till mig. Jag använder mig av en Lumene primer, och den är jättebra, men jag vill gärna prova något nytt :)



Kram

2010-12-09 @ 00:03:20
URL: http://shortylegsbeauty.wordpress.com
Anna

Vart köper man de där 5grams-burkarna? :) Behöver nog slakta min UDPP snart..

2010-12-09 @ 19:04:55
Purity

Lynn: Inte jag heller!



Michilicious: Både naked-paletten och UDPP är riktiga staplar som är väl värda att äga!



Anna: Det tycker jag, den här tuben är verkligen prisvärd!



Anna: Kolla på ebay!

2010-12-09 @ 21:09:59
URL: http://purity.webblogg.se/
AnnicaB

Jag blev superglad när jag hittade UDPP på tub också. Men efter att ha använt den i drygt en vecka så sprack tuben i svetsningen längst ner. Min var så sabla trög att jag alltså spräckte tuben.... Vad ÄR det med UD och deras kassa förpackningar? 300:- på fanders.... Skall försöka laga med silvertejp och klippa av spetsen på tuben så öppningen blir större. Annars blir det måååånga små UDPP-burkar..... Världens bästa ögonprimer, men förpackningarna... Grrrr

2011-01-07 @ 19:14:37
Purity

AnnicaB: Men nej vad trist, sånt ska ju inte hända! =/

2011-01-10 @ 22:48:17
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy