Highlighterskuggor


Fick en fråga på min bilddagbok (jag heter sannanator där, om det är någon som är intresserad av att leta upp mig) om hur jag använder highlighter i samband med ögonsminkningar, och var/när jag använder det. Så här kommer alltså ett helt inlägg dedikerat till enbart highlighterskuggor!

En highlighterskugga är oftast något snäpp ljusare än den egna hudtonen. Den kan vara matt, skimrig, glittrig, ja vad man än föredrar! Jag highlightar nästan alltid med en skimrig skugga eftersom skimret reflekterar ljuset bra, vilket är själva meningen med en highlighter. Oftast använder jag mig av neutrala champagne/vanilj/guld/silverfärger, men det kan ge en läcker effekt till resten av sminkningen om man använder en highlighterskugga i en svag färg, eller som skimrar lätt i någon annan färg när ljuset faller på.

En highlighterskugga kan placeras på lite olika ställen runt ögat, beroende på vilken effekt man vill uppnå. En klassiker, som jag i princip alltid använder när jag sminkar mig, är att applicera highlighterskuggan på brynbenet ända upp till ögonbrynet. På så vis "lyfter" man brynet och får en illusion av att ögat ser öppnare ut. Dessutom gör skuggan på brynbenet att det blir lättare att få en snygg övergång från skuggan på ögonlocket, eftersom man suddar in dessa i varandra. Jag har gjort en illustration var jag lägger highlighter på brynbenet på bilden nedan.




(Ursäkta den skakiga linjen, så går det när man ger sig på att rita på frihand på en touch pad). Som ni ser så skulle man kunna likna området där jag har lagt highlighterskuggan vid formen av ett bak-och-framvänt, tjockt ögonbryn. Jag applicerar nästan alltid min highlighter på brynbenet med hjälp av en fluffig blending brush, MAC #217. Det går givetvis utmärkt att använda vilken pensel man vill, men jag föredrar denna eftersom den ger en lite skirare applicering, vilket ger ett mer naturligt resultat.




Ett annat sätt du kan använda highlighter på runt ögonen är att applicera den i inre ögonvrån. Detta ger ett intryck av en piggare blick, och upplever du att dina ögon sitter tätt så är det här ett perfekt trick att ta till eftersom ljusa skuggor i inre ögonvrån, gärna kompletterat med en mörk skugga upp i globlinjen och yttre ögonvrån, ger ett intryck av att ögonen sitter längre ifrån varandra.




I inre ögonvrån applicerar jag gärna highlighterskuggan med en liten, rund, fast borste. Jag gillar min smudger brush, #219, från MAC bäst till detta ändamål. Den ger bra precision eftersom den är så pass liten, och eftersom den är lite fastare än andra skuggborstar.




Vad bör man då tänka på när man applicerar en highlighterskugga? Var hyfsat lätt på handen, och var noga med att sudda . Ljusa skuggor ger skarpare kanter än vad man tror, och en highlighterskugga ska egentligen inte "synas", den appliceras ju för att leka med ljuset för att skapa den effekt man är ute efter. För att sudda ihop färgen på skuggan på ögonlocket med highlighterskuggan kan du applicera lite highlighterskugga på din blending brush innan du suddar, det ger en jämn och fin övergång. Det går även bra att göra tvärt om, dvs att applicera lite av skuggan du har på locket på din blending brush innan du suddar, men det kräver att man är väldigt lätt på handen, samt att det är väldigt lätt att gå för högt upp på brynbenet/för långt in i inre ögonvrån med färgen så det gäller att hålla sig precis i kanten mellan skuggan på locket och highlighterskuggan.

Vilka skuggor passar bra för highlightning? Lättast att jobba med är, som jag skrev tidigare, skimriga, naturliga skuggor. Nedan ser ni några av de skuggor jag själv använder för att highlighta. De mer beigefärgade använder jag under brynet för en naturlig look, de vitare använder jag gärna i inre ögonvrån för att pigga upp, men det händer att de slinker upp på brynbenet då och då med!




Andra skuggor som lämpar sig för highlighterändamål är t.ex. ögonskuggorna femme-fi, vex, nylon, dazzlelight och ricepaper från MAC, muffin från Make up store, samt nijiro och shinkirou från Fyrinnae.





Therése

Åh, jag älskar highlighter-skuggor! Shroom har jag velat ha länge, men glömmer alltid bort den. Det ska jag se till att ändra på :) Och en #217 skulle inte sitta fel den heller, kommer du ihåg vad du fick betala för den?

2009-03-18 @ 13:32:23
URL: http://www.heartcore.se
Purity

Therese: Shroom är min favorit! Jag tror jag betalade 175 kr för min #217 när jag köpte den i somras.

2009-03-18 @ 14:25:24
URL: http://purity.webblogg.se/
caroline

Men perfekt inlägg! Jag har tänkt fråga om sånt här på HD hur länge som helst. Toppen! :)

2009-03-18 @ 16:07:19
Eliyana

vart har du lärt dig allt? Eller är du helt självlärd? Och hur mycket brukar du lägga på smink per månad ungefär?

Du är grymt duktig!

2009-03-18 @ 16:17:22
URL: http://eliyana.blogg.se/
Purity

caroline: Vad kul att du gillade det! =D



Eliyana: Jag är självlärd, men skulle väldigt gärna vilja gå en utbildning. Så synd att det är så dyrt bara =( Hur mycket jag lägger på smink i månaden vill jag inte ens tänka på, haha! Mellan 1000 och 2000 kr ungefär tror jag det ligger på. Vågar inte räkna efter...

2009-03-18 @ 16:19:00
URL: http://purity.webblogg.se/
Emma

Nice inlägg, själv använder jag Shroom dagligen och sedan jag köpte Femme-Fi har den kommit till användning ibland. Appliceras med #252 eller #217 beror på hur dagsformen är :) Brukar bara highlight:a brynbenet kanske ska testa på ögonvrån :)

2009-03-18 @ 17:07:26
URL: http://emla82.blogspot.com
Purity

Emma: Shroom är en jättebra vardagshighlighter =) Har inte femme-fi, men är lite småsugen på den... Om den mot all förmodan finns kvar i påsk så kanske jag köper den då! Sugarshot från sugarsweet är snart på väg hem till mig! Inre ögonvrån kan göra under, testa det!

2009-03-18 @ 17:35:04
URL: http://purity.webblogg.se/
Linn

Oj, jättefint=)



fierce.

2009-03-18 @ 17:39:14
URL: http://[email protected]
Linnea

Åh, jag älskar denna blogg! Ska göra mitt första besök på MAC nu på tisdag, och jag har läst mig till många bra idéer från vilka borstar som är bra till vad och till vilka highlighters som finns. Tack säger jag bara! :D

// Linnea



P.S Även kul att få se färgerna ^^

2010-08-01 @ 19:24:41

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy