Dåligt, Special Effects!


Igår kväll satte jag igång och blekte utväxten och färgade om håret med extremtoningen blood red från Special effects, som jag alltid brukar. När toningen satt i håret tyckte jag att den såg mörkare och mer brun ut än vad den brukar, men jag tänkte inte mer på det då. När jag hade sköljt ur färgen däremot, och fönat håret, såg jag att det var en grymt stor skillnad. När jag har färgat håret tidigare har blood red varit en mörkröd nyans med rosa/kalla undertoner. Den här gången var det en mörkröd nyans med VARMA undertoner, som fick mitt hår att se brunt ut i vissa lampljus på kvällen! Visserligen har jag köpt färgerna på olika ställen (första två flaskorna jag har färgat med är köpta på Ricky's i NYC, den flaskan jag färgade med nu är köpt på beeunique), men man tycker ju att samma nyans från samma märke borde se likadan ut, oavsett vart den är köpt! Jag ogillar inte färgen jag har i håret nu, men jag gillade den förra mycket mycket mer =( Får hoppas att jag trivs lite bättre i den när jag har tvättat håret några gånger och färgen har blivit mindre mörk och mer intensiv... Ska nog försöka skaffa en flaska SFX-färg i nyansen devilish och blanda ut blood red med till nästa gång jag tonar, då kanske det blir mer likt den nyans jag hade förra gången. Visst, färgen är kanske mer "blodröd" nu än vad den förra var, men den förra var så himla snygg! =(



Resultatet från den här omgången av färgning. Bilden är tagen i dagsljus.



Jämförelsebild mellan hur mitt hår blev förra gången jag färgade (till vänster) jämfört med hur den blev den här gången (till höger). Som ni ser så är färgen mycket brunar och inte alls lika intensiv den här gången jag färgade jämfört med förra gången =(



Gamla flaskan med färg till vänster, nya flaskan med färg till höger. Man ser redan i flaskan hur olika de båda nyanserna är!



Swatchade de båda färgerna på papper också, skillnaden syntes mer irl men jag tänkte att jag lägger upp den i alla fall... Gamla färgen till vänster, nya till höger.


Jag funderar på att skriva ett mail till Special effects och fråga om dom har ändrat i sin fomula eller någonting... Dom kan ju inte bara ändra en färg hipp som happ från en nyans till en helt annan och fortsätta sälja den under samma nyansbenämning!




Maria

Riktigt dåligt om det är så att dom bytt nyans utan att ändra namnet! Eller så har du fått ett måndagsexemplar.. hur som helst inte en upplevelse man vill vara med om :( Du är fortfarande fin i håret tycker jag, men den andra färgen var ju onekligen mer intensiv.

2009-03-12 @ 14:09:23
URL: http://crossovercosmetics.blogspot.com
Purity

Maria: Ja, kan ju vara så =( Fast jag beställde 7 flaskor (3 av dom var till mig) och alla ser likadana ut, men dom kommer säkert från samma batch... Har mailat både beeunique och Special effects nu och klagat, får se om jag får något svar!

2009-03-12 @ 14:15:39
URL: http://purity.webblogg.se/
Mimmi

Du är väldigt fin nu med, men ja, skillnaden är tillräckligt stor för att du ska få vara missnöjd. Trist. :/

2009-03-12 @ 20:51:58
URL: http://yta.bigmouth.se
H_B

Du har absolut rätt att klaga, vore riktigt dåligt av dom om dom ändrat på färgen, men troligast är nog att du fått en dålig blandning bara, jag hoppas det iaf, älskar den röda färgen du fick till den första gången.

2009-03-12 @ 21:48:05
Purity

Mimmi och H_B: Ja det är trist =( Har mailat tillverkaren och leverantören jag köpte från, leverantören skulle kontakta tillverkaren med och se vad dom säger...

2009-03-12 @ 22:19:48
URL: http://purity.webblogg.se/
jennie

ja har me betällt färg därifrån nu. beställde 5 flaskor på en gång för att ja skulle slippa beställa sen... får se hur de går ska färga första gångnen nästa vecka :/

2009-03-13 @ 01:15:23
Purity

jennie: Vilken färg beställde du? Hoppas du får en bra batch, jag ska beställa devilish nästa gång och blanda ut min blood red med, då blir det nog mer som jag vill ha det!

2009-03-13 @ 02:17:26
URL: http://purity.webblogg.se/
jennie

ja köpte blood red ja me. för ja gillade verkligen ditt första resultat.. så nu får vi hoppas att de blir bra. har du hört något från beeunique lr special effects?.

2009-03-13 @ 13:00:02
CrazyNails

Det är ju helt knasigt att det kan vara sådan färg skillnad.Undra om det kan ha med hur gamla färgerna är?

2009-03-14 @ 15:56:44
URL: http://crazy-nails.blogspot.com/
Purity

jennie: Om du köpte nu efter att dom hade fått in det i lager igen så får du med samma sannolikhet samma färg som jag fick den här gången =( Får hoppas att den funkar bättre på ditt hår och att du blir nöjd med färgen! Jag ska blanda ut min med devilish nästa gång... Fick höra från SFX via beeunique, deras svar var i princip att färgerna kan diffa från batch till batch och att man ska göra ett strand test innan man färgar hela håret så att man vet vilken färg det kommer bli innan man slänger i i hela håret =/ Så man ska inte lita på att färgen blir densamma om man köper färgen vid två separata tillfällen, med andra ord!



CrazyNails: Ja, men tydligen så kan det diffa så mkt mellan olika batches enligt sfx =/ Dåligt...

2009-03-15 @ 21:21:04
URL: http://purity.webblogg.se/
Jennie

nu när de gått ett tag seda du färgade ditt hår, har de blivit någon förändring på nyansen? eller är de fortfarande samma bruna skiftning?

2009-03-18 @ 19:18:19
Purity

Jennie: Det ljusades upp rejält efter en tvätt, så nu är det en mycket bättre nyans när jag har tvättat det två gånger =) Inget brunt kvar, bara röttrött! Fast den är ändå lite för varm för min smak, ska blanda ut med devilish nästa gång så blir det perfekt!

2009-03-18 @ 19:45:09
URL: http://purity.webblogg.se/
jennie

låter super. :P

har inte färgat mitt ännu, en blekning kvar som ja hade tänkt att göra på måndag eller tisdag. ska nämligen till Göteborg i helgen så hinner inte innan dess. funderar på om de går att blanda färgen mellan olika märken? har inte ekonomin just nu för att beställa för att blanda ut min färg om de skulle vara från samma bad som din, så isåfall om man springer inom shock o köper en toning där som man i nödfall kan blanda med?

va tycker du.!?

2009-03-19 @ 16:22:25
Purity

jennie: Det går nog bra att blanda olika märken så länge båda är enkomponentstoningar. Köp en rosabaserad röd, typ poppy red från directions kanske skulle funka?

2009-03-19 @ 17:24:34
URL: http://purity.webblogg.se/
Anonym

sitter me mitt sista bleach bath i håret nu o ska färga de sen. blood red färgen, hade du i den när håret var fuktigt eller torrt? funderar på om ja ska ha i de direkt efter blekningen innan efterbehandlingen på mitt fuktiga hår, eller om ja ska låta de torka först? o sen när ja sköljer ur färgen i kväll ifall ja i så fall kan ha efterbehandlingen på då?



när du tvättar håret sen som vanligt, har du i både schampo och balsam eller hur gör du för att minimera risken att skölja ur förmycket färg vid tvätt?



(om du tycker de är jobbigt att besvara alla mina frågor hela tiden så är de bara att säga till >.<)

2009-03-23 @ 15:02:34
Purity

jennie(?): Jag fönar alltid håret torrt efter blekningen, innan jag lägger i färgen. Det känns som att den suger in mycket bättre i håret då eftersom håret inte redan är "mättat" med vatten, på samma sätt som inpackning tar bättre på handdukstorkat hår än i blött hår. Efterbehandlingen till blekningen kan du med fördel ha i efter du har sköljt ur färgen =)



Jag använder ett schampo för färgat hår för att bevara färgen (och hårets kvalitet) så länge som möjligt. De produkter jag använder kommer från Redken och serien heter colour extend. Jag har vant av mitt hår med att bli tvättat så ofta, jag tvättar håret bara ca var fjärde dag. Skölj inte håret i onödan när du duschar, utan blöt det bara, schamponera, i med balsam (som gärna får sitta lite längre) och skölj sedan ur. Du kan blanda i lite av extremtoningen i ditt schampo och balsam för att få en extra färgboost vid varje tvätt!

2009-03-23 @ 15:37:38
URL: http://purity.webblogg.se/
jennie

haha jao de va ja som skrev missa de i all hast :P

ja ville inte föna håret efter blekningen, eftersom ja inte hade i efterbehandling blev de väldigt strävt så ja väntade tills de va fuktigt i hårbottnen o torrt i topparna (fick räck tyckte ja) tog nästan 2h att få i färgen jämt i hela håret då ja tog bena för bena så noga ja kunde, men nu när ja precis är klar så känns de som om de va värt de. tänkte ja ska sitt me färgen i alla fall till 00-01 i natt o sedan skölja ur de.

var på shock i helgen så ja har två burkar poppy red i "back up" ifall nyansen inte blir som ja önskat. men nu är de bara att vänta o se. :P så nyfiken!

2009-03-23 @ 18:42:38
Purity

jennie: Hoppas du blir nöjd med resultatet!

2009-03-23 @ 23:46:18
URL: http://purity.webblogg.se/
jennie

ville bra säga att jag är klar me färgningen, o de blev super bra. otroligt nöjd me nyansen!!

får bara hoppas att de inte dras ur försnabbt, men gud va nöjd ja är.

tack så otroligt mycket för all hjälp ja fått från dig, vet inte om de gått såhär bra annars du ska ha stort tack!!

haha har samtidigt blivit frälst av din blogg. älskar dina sminkningar, blir så inspirerad du gör ett super jobb :P

2009-03-24 @ 13:19:20
Purity

jennie: Åh vad kul att det blev bra! Skulle vara kul att se en bild =) Det som är bra med blood red när den tvättas ur är att den inte blir dassig, den blir bara mer och mer intensivt röd, så det behövs inga touchups innan det är dags att bleka om och färga utväxten =)

2009-03-24 @ 14:01:23
URL: http://purity.webblogg.se/
Jennie

http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#31

du kan gå in o kika om du ville se hur håret blev :P

2009-03-27 @ 19:40:00
Purity

Jennie: Vad heter du på bilddagboken? Länken går till bilddagbokens startsida.

2009-03-28 @ 03:16:26
URL: http://purity.webblogg.se/
Anonym

MyBeautifulLie

2009-03-28 @ 16:35:39
Anonym

Hejsan :) Jag funderar på att köpa blood red och färga mitt hår, för jag vill ha en varm ton. I hårbotten har jag min riktiga färg, svart. Och i längderna var jag röd förut men nu är det mer en urtvättat brun färg. Tror du blood red kommer bli rött i mitt hår?

2009-04-04 @ 11:16:07
Caroline

ojsan... skrev visst inte mitt namn i kommentaren ovan ;P

2009-04-04 @ 11:16:49
URL: http://ljusterdal.blogg.se/beauty
Purity

Caroline: I hårbotten kommer det inte hända någonting, och längderna kommer nog bli mörkt mörkt brunsvarta med rött skimmer, så om jag vore du skulle jag göra en blekning innan du lägger i blood red. Färgen kommer både synas och sitta bättre!

2009-04-04 @ 15:23:39
URL: http://purity.webblogg.se/
Caroline

Okej, hur blekte du ditt hår?

Jag är faktiskt lite rädd för att bleka mitt hår, det är lockigt och därmed jätte torrt och slits lätt, så jag är rädd att det ska gå av :S

2009-04-04 @ 15:53:15
URL: http://ljusterdal.blogg.se/beauty
Purity

Caroline: Jag körde med utspädd blekning i omgångar, och mitt hår har fortfarande ganska bra kvalitet. Har blekt längderna på håret 3 ggr sammanlagt, nu bleker jag bara utväxten när jag ska tona om. En blekning på ett tidigare oblekt hår gör inte så håret går av, så du behöver nog inte vara orolig =) du behöver inte bleka ner det till vitblont, det räcker med om det blir orangebrunt för att färgen ska synas bra. Plus att färgen sitter så himla mycket bättre i poröst hår än på opreparerat hår.

2009-04-04 @ 22:29:47
URL: http://purity.webblogg.se/
Caroline

okej men då kanske jag ska våga prova det :) Vad använder du för sorts blekning och vad blandar du ut det med?

2009-04-05 @ 17:45:27
URL: http://ljusterdal.blogg.se/beauty
Purity

Caroline: Jag använder Jane Helen MOOD Ultrablond, blandar till ett s.k. "bleach bath" genom att blanda lika delar blekningspulver, blekningsvätska, schampo och ljummet vatten!

2009-04-05 @ 18:02:14
URL: http://purity.webblogg.se/
Caroline

Okej, tack så jätte mycket för att du besvarat mina frågor!! Jag återkommer senare med resultatet! :D

2009-04-05 @ 18:24:37
URL: http://ljusterdal.blogg.se/beauty
SOFIE

hehe ja rött hår hade du och fint var det :D

2009-07-12 @ 21:53:48
URL: http://greatdays.blogg.se/
Felicia

Vart köper du den hårfärgen? (:

Vore snällt om du kunde svara så fort som möjligt i en kommentar på min blogg. Tack på förhand!

2011-01-02 @ 23:00:39
URL: http://feliciaericssons.blogg.se/
Purity

Felicia: Jag svarar enbart på kommentarer i min egen blogg för att konversationen ska vara lätt att följa. När jag färgade håret med special effects köpte jag färgen hos beeunique.co.uk, som jag även har länkat till i inlägget.

2011-01-04 @ 17:25:50
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy