Fråga Purity round 1


Det är söndag, jag har tråkigt och vill blogga men känner att inget i skallen vill flyta ner i fingrarna på tangentbordet just nu så tänkte jag ha en liten frågestund =) Privat, om bloggen, om smink och skönhet eller om något helt annat - alla frågor är välkomna! Jag kommer uppdatera det här inlägget allt eftersom frågorna (förhoppningsvis) trillar in. Vill du inte posta din fråga öppet går det även jättebra att maila mig på puritysblogg [at] gmail.com, dit ni givetvis får maila era frågor när som helst annars med =) Frågestunden kommer vara öppen till och med kl 23 på onsdag (17/6).



In English: It's sunday, I feel like writing but I can't find the inspiration right now... So I thought that I would dedicate an entry entirely to answer any questions that you might want to ask me - private, about makeup and beuaty, or about anything else - all questions are welcome! I will update this post with your questions and my answers as they (hopefully) pop in. If there's something you don't want to ask me in public, you're more than welcome to email me at puritysblogg [at] gmail.com, where you always can reach me with your questions =) The question session will close at 11pm on wednesday the 17th.



Gud vad mycket frågor ni har kommit med, vad kul! =D Här har ni mina svar på de frågor ni har ställt mig hittills. Fortsätt hemskt gärna att fråga på!


Malin undrar: Hej! Vilka var dina första MAC-prylar, hur kom det sig att du köpte/fick dem och fastnade i MAC-träsket?;) Vilket annat märke skulle du välja om MAC lade ner sin verksamhet?

Svar: Jag började med att köpa pigmentprover efter att ha följt ett länk på ett internationellt extensionsforum. Jag var fast direkt, och någon månad efter detta köpte jag min första fullsizeprodukt, prep + prime face. Jag blev sugen på mer eftersom jag var så himla nöjd, och ja, resten är väl historia ;-) Om MAC skulle sluta existera (hemska tanke) så skulle jag antagligen lägga krutet på Make Up For Ever, ett märke som tyvärr inte finns på den svenska marknaden än men som jag är galet sugen på att testa tack vare deras enorma produktutbud!


Anonym läsare undrar: vad jobbar du med?

Svar: Fram tills den 7 juli 2009 jobbar jag på McDonald's i Karlshamn. Sen flyttar jag tillbaka hem till Stockholm där jag har andra planer för vad jag hade tänkt sysselsätta mig med =)



Anonym läsare undrar: jag har funderat lite på mängen smink (ögonskuggor) :) du använder, och som jag förstått jobbar du på mcdonalds (?) hur går det ihop eg, då jag vet (har hört) att man inte eg tillåts ha särskilt mycket smink oså där?

Svar: Smink har just min arbetsgivare (jobbar för en franchisetagare) inget emot, så länge det sitter på plats och inte kladdar av sig, och min förra arbetsgivare verkade ha ungefär samma värderingar. Nagellack får man däremot inte bära, eftersom det chippar (naglarna mår inte bra av att jobba på donken) och hamnar i maten. I McDonald's smittoriskpolicy står det att man ska använda en måttlig mängd parfym och kosmetika då det innebär en smittorisk om sminket skulle hamna i maten, så vad en rimlig mängd är och hur stor risken är att sminket hamnar i maten är nog upp till varje arbetsgivare att avgöra. Då jag inte står i köket så är dom antagligen lite mer toleranta med det också.


Eliyana undrar: hur lång tid tog det innan du blev så bra som du är idag, eller har det alltid varit lätt att fixa till med att blanda ihop och fixa? Har du någon "förebild" eller någon som du person som du brukar inspireras av?

Svar: Jag känner fortfarande att jag utvecklas i min teknik, men för att komma dit jag är idag tog det ungefär 1½-2 års övning. Jag blev intresserad av att lära mig att sminka mig "på riktigt" hösten 2007 i och med att jag upptäckte MAC, så det var väl där det hela började =) Jag har ingen speciell person jag inspireras av tror jag, jag får intryck och inspiration från många olika personer, föremål och former varje dag som sedan bidrar till hur min egna stil ser ut.


Veronica undrar:  Om du fick välja enbart en ögonskugga från MAC att använda för resten livet, vilken skulle du ta? Vilken är din favoritborste från MAC? Vilken är din favoritfärg? Kommer du göra en tutorial med skuggorna Orange och Goldmine? Vad har du för favoriträtt? Vilket är ditt favoritgodis?

Svar: Oj, bara en skugga... Hm, då skulle jag nog välja Shroom. Fungerar både som highlighter och som wash över hela ögonlocket =) Favvoborsten är nog #217 för den är så himla mångsidig. Favoritfärgen är nog svart för det går att matcha med allt. En tutorial med orange och goldmine kan mycket väl komma i framtiden =) Min favoriträtt är pasta, och mitt favoritgodis är choklad.


Sara undrar: Först vill jag bara ge dig en hel hög med beröm för dina ruskigt snugga FOTD:s, jag är så innerligt glad att jag hittade hit (tackar Sminkans länklista för det, haha). Sedan undrar jag lite över dina favoritprodukter när det gäller hudvård, samt om du har några budgetfavoriter?

Svar: Oj, tack och bock för dom fina orden =D Jag har för tillfället kärat ner mig ordentligt i Dermalogicas produkter när det kommer till ansiktsvård, jag har inte provat något som har fungerat bättre för min hy! En budgetfavorit när det kommer till hudvård är Garniers ansiktsvatten Clean & Fresh samt att göra en egen syrapeelingmask av krossade aspirintabletter och vatten =)


Anonym läsare undrar: Hur mycket (ungefär) är din sminksamling värd?

Svar: Ärligt talat så vågar jag inte räkna efter =P Men sist jag räknade efter grovt var förra sommaren, och då var den värd runt 10.000 kr. Den har vuxit lite sedan dess, om man ska räkna efter vad bara ögonskuggorna är värda så har jag 55 (tror jag) ögonskuggor för tillfället, som kostar 155 kr/st. 55*155=8525 kr. Så, ett uppskattningsvärde skulle nog ligga någonstans mellan 20 och 30.000 kr.



Ingefära undrar: Vad använde du för smink (vilka märken) innan du upptäckte MAC? Får du mycket kommentarer om dina makeups på jobb från kunder eller arbetskamrater? Vilka är dina favorit MAC pigment?

Svar: Innan jag upptäckte MAC använde jag mycket billiga produkter. Blandat från H&M, Nivea, 17, Borjouirs och Rimmel, med andra. De dagar jag har lite mer avancerade ögonsminkningar på jobbet brukar jag få en kommentar eller två från arbetskamrater och gäster, det är alltid trevligt =) Mina favorit MAC-pigment är Vanilla, Violet, Off the radar, Teal, Old gold och Golden Olive.


Lina undrar: Tack för en jätteinspirerande blogg! Har lite småfrågor; vad har du för passioner i livet förutom smink, vad gillar du att göra när du är ledig och så? Sen undrar jag också om du har något tips på bra schampon för färgat hår, förutom dyrare märken som ex. Redken? Färgar också med SFX nämligen, och är på jakt efter något bra och billigt som inte drar ut allt för mycket av färgen direkt...

Svar: Tack själv för att du (och alla ni andra) vill läsa den! Förutom smink så tycker jag om att hålla på med hår, jag har pysslat med extensions av olika slag på hobbynivå sedan 2004. Jag tycker också om att fotografera, titta på film, koda HTML (det enda jag föll för under de 1½ åren jag läste programmering på KTH), läsa, baka och mysa med mina katter. Innan jag började med Redken körde jag på Aussies serie för färgat hår, då hade jag visserligen svart hår men det fungerade jättebra. Directions har tydligen nyligen lanserat ett schampo speciellt anpassat för hår färgat med extremtoningar, dom finns att köpa hos beeunique.co.uk!


Sanna undrar: Hej! Undrar om du vet hur "schemat" ser ut för kommande MAC-kollektioner? Som jag har fattar det kommer Colour Craft, Graphic Gardens, Euristocrats OCH Baby Blooms ut i USA i juli. Kommer då alla dessa till Sverige den 15e augusti?! Min plånbok skulle inte klara av så mkt på en gång, hjälp!

Svar: I Sverige lanseras i princip alla kollektioner den 15:e månaden efter de släpps i USA. Ibland kommer dock de mindre kollektionerna ut tidigare än så, så jag skulle inte bli förvånad om Baby Bloom kommer ut i Sverige redan i slutet av juli. Euristocrats-läppstiften kan du köpa redan nu eftersom är permanenta i det europeiska sortimentet då de lanserades här med Euristocrats I, så det är bara dazzleglassen som kommer att lanseras i och med Euristocrats II. Visst är det elakt av MAC att släppa så många lockande kollektioner på samma gång! Grr.


Fia undrar: Jag vill också berömma dig. Du är en av mina favoritbloggare. :) Min fråga är: Jag har varit lite klantig under en resa och två borstar, en blendingbrush och en puderborste har tappat formen. Hur gör jag för att få tillbaka dem i sitt ursprungliga skick? Och vilken är den värsta förolämpningen du har fått för hur du har sminkat dig någon gång? (Inte för att jag utgår från att folk förolämpar dig och att du på något vis förtjänar förolämpningar, utan snarare berömmer, du förstår nog vad jag menar med frågan :D).

Svar: Tack så mycket, jättekul att du läser just min blogg! Borstar får nästan alltid åter sin form om du tvättar dom eller bara blöter dom med vatten, i alla fall om de är i äkta hår. Så blöt, forma om och låt dom ligga ner och torka tills de är helt torra! Någon direkt förolämpning tror jag inte att jag har fått, har däremot fått lite underliga kommentarer som "oj, vad mycket det blev!" och liknande, eller "vad lite smink du har idag!" när jag väljer att sminka mig mer neutralt =P


Viktoria undrar via mail: Kunde inte skicka en kommentar så därför skickar jag här istället. Tänkte höra lite om vad du tycker om MACs Pigment. Jag har själv guld och silver i orginalburkarna, vilket betyder att det är mkt produkt. Anser du att köpa pigment från MAC är värt det och vilka färger skulle du satsa på? Min syster ska till USA och hon har lovat att köpa med sig lite hem till mig, vad skulle du be henne att köpa? Tack för en underbar blogg med de vackraste FOTD :D

Svar: Hej! Vad konstigt att det inte gick att kommentera, fast å andra sidan så är ju blogg.se inte helt pålitliga jämt =/ Jag älskar MACs pigment, dom är så himla mångsidiga och kommer i jättemånga fina färger! De flesta färger jag äger har jag bara i små provburkar som jag har köpt från diverse personer som pytsar ur sina fullsizeburkar, fullsize köper jag bara om det är någon färg jag känner att jag tycker extra mycket om. Har din syster tillgång till en pro store? Ta i så fall en extra titt på pro-sortimentet som inte går att få tag på här i sverige, det hittar du under "what is pro product" på macpro.com. Jag har nyligen swatchat alla mina ögonskuggor och pigment här på bloggen om du vill ha lite hjälp på traven angående vad du vill ha, jag har märkt alla färger med om det är en ögonskugga eller ett pigment, om den tillhör det ordinarie sortimentet, om det är en PRO-färg eller om det är en LE-färg och då också från vilken kollektion färgen släpptes med.



Nina undrar: Hur går det med ditt och din pojkväns förhållande? :)

Svar: Det går bara bra, tack, hur så?






Malin

Hej! Vilka var dina första MAC-prylar, hur kom det sig att du köpte/fick dem och fastnade i MAC-träsket?;) Vilket annat märke skulle du välja om MAC lade ner sin verksamhet?

2009-06-14 @ 19:35:24
Anonym

vad jobbar du med?

2009-06-14 @ 20:05:46
Anonym

jag har funderat lite på mängen smink (ögonskuggor) :) du använder, och som jag förstått jobbar du på mcdonalds (?) hur går det ihop eg, då jag vet (har hört) att man inte eg tillåts ha särskilt mycket smink oså där?

2009-06-14 @ 20:14:25
Eliyana

hur lång tid tog det innan du blev så bra som du är idag, eller har det alltid varit lätt att fixa till med att blanda ihop och fixa? Har du någon "förebild" eller någon som du person som du brukar inspireras av?

2009-06-14 @ 20:39:27
URL: http://eliyana.blogg.se/
Veronica

- Om du fick välja enbart en ögonskugga från MAC att använda för resten livet, vilken skulle du ta?

- Vilken är din favoritborste från MAC?

- Vilken är din favoritfärg?

- Kommer du göra en tutorial med skuggorna Orange och Goldmine?

- Vad har du för favoriträtt?

- Vilket är ditt favoritgodis?

2009-06-14 @ 20:53:37
URL: http://weby.wordpress.com
Sara

Först vill jag bara ge dig en hel hög med beröm för dina ruskigt snugga FOTD:s, jag är så innerligt glad att jag hittade hit (tackar Sminkans länklista för det, haha).

Sedan undrar jag lite över dina favoritprodukter när det gäller hudvård, samt om du har några budgetfavoriter?

2009-06-14 @ 21:01:07
Anonym

Hur mycket (ungefär) är din sminksamling värd?

2009-06-15 @ 17:43:00
Ingefära

Vad använde du för smink (vilka märken) innan du upptäckte MAC? Får du mycket kommentarer om dina makeups på jobb från kunder eller arbetskamrater? Vilka är dina favorit MAC pigment?

2009-06-15 @ 20:14:39
URL: http://eyelovemornings.blogspot.com/
Lina

Tack för en jätteinspirerande blogg! Har lite småfrågor; vad har du för passioner i livet förutom smink, vad gillar du att göra när du är ledig och så? Sen undrar jag också om du har något tips på bra schampon för färgat hår, förutom dyrare märken som ex. Redken? Färgar också med SFX nämligen, och är på jakt efter något bra och billigt som inte drar ut allt för mycket av färgen direkt...

2009-06-15 @ 20:37:24
Sanna

Hej! Undrar om du vet hur "schemat" ser ut för kommande MAC-kollektioner? Som jag har fattar det kommer Colour Craft, Graphic Gardens, Euristocrats OCH Baby Blooms ut i USA i juli. Kommer då alla dessa till Sverige den 15e augusti?! Min plånbok skulle inte klara av så mkt på en gång, hjälp!

2009-06-15 @ 22:48:02
Fia

Jag vill också berömma dig. Du är en av mina favoritbloggare. :)

Min fråga är: Jag har varit lite klantig under en resa och två borstar, en blendingbrush och en puderborste har tappat formen. Hur gör jag för att få tillbaka dem i sitt ursprungliga skick?

Och vilken är den värsta förolämpningen du har fått för hur du har sminkat dig någon gång? (Inte för att jag utgår från att folk förolämpar dig och att du på något vis förtjänar förolämpningar, utan snarare berömmer, du förstår nog vad jag menar med frågan :D).

2009-06-16 @ 08:35:20
URL: http://sussiessaga.blogg.se/
Nina

Hur går det med ditt och din pojkväns förhållande? :)

2009-06-17 @ 19:50:34

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy