Veckans bloggtema - ögonbryn


Varje vecka så skriver medlemmarna i bloggnätverket på pret-ty.se om ett gemensamt tema. Veckans tema står Sminkan för, hon vill veta hur vi sköter/formar våra ögonbryn!

Jag har turen att vara född med ganska mörka ögonbryn och ögonfransar, trots att jag är ljusbrun/råttfärgad i håret naturligt (den färgen har däremot inte sett dagens ljus på en sisådär 6-7 år så jag har egentligen ingen aning om vilken färg mitt hår har längre) och har ganska ljus hy (med fördelen att jag lätt blir brun i solen och sällan blir röd). Däremot så har de en rätt trist form när de får växa "vilt", så jag plockar och trimmar mina bryn rätt mycket och ofta, och fyller istället i mina bryn för att få till den fyllighet och form jag vill ha. Jag har dessutom ett ärr i yttre delen av ögonbrynet som jag fick när jag var 4 år, där växer det inte speciellt mycket hår och det brynet är svårt att få till rätt form på utan att plocka, trimma och fylla i brynen.


Brynen ramar in ansiktet!

Min "grundvård" består av att ansa under brynen/in mot näsan ungefär varannan dag, eftersom jag har väldigt mörka strån så syns det direkt så fort de oönskade håren börjar växa ut. Jag formar och trimmar brynen ungefär en gång i veckan för att behålla formen på dom och längden på stråna; har man lite kortare strån så blir brynen betydligt lättare att tämja! När jag trimmar gör jag så att jag kammar alla strån i brynet uppåt med hjälp av en frans/brynborste (dvs i princip en ren mascaraborste). Sedan klipper jag ner de strån som sticker upp ovanför övre linjen av brynet med hjälp av en nagelsax, då får man lagom längd på stråna! Nackdelen med att trimma brynen är att de blir lite glesare, men eftersom jag ändå fyller i mina bryn så gör det mig ingenting.


En pincett från vitry hjälper till att
hålla mina bryn i schack!


När jag fyller i mina ögonbryn använder jag mig av en platt snedkantad brynborste (MAC #208) och brynskugga (Make up store tri brow, en mix av de två mörkare nyanserna). Jag börjar med att dra en linje längs undre kanten av den tjocka delen av brynet fram tills den högsta punkten på brynet där det börjar smalna av, sedan en längs den övre kanten. Sedan fyller jag i mitt emellan linjerna, och avslutar med att fylla i den tunna delen. Sen suddar jag eventuella skarpa/tjocka linjer med en tops. Till sist fixerar jag brynen med hjälp av bryngel (H&M brow fix) för att hålla brynen på plats under hela dagen.


Jag använder MAC #208 och MUS tri
brow för att fylla i mina bryn


Jag fyllde aldrig i mina bryn fram tills för ett år sedan ungefär, jag tyckte inte det behövdes eftersom jag hade så mörka bryn naturligt... Gud så fel jag hade! Ett par välformade bryn gör så himla mycket för helhetsintrycket av en makeup, numera fyller jag alltid i brynen oavsett om jag kör på en stark sotning av ögonen eller bara lite mascara och kajal!


Oifyllda bryn....


...VS ifyllda bryn!

Hur sköter ni era bryn? Plockar ni, fyller ni i, färgar ni, rakar/vaxar ni och målar på helt nya? Eller låter ni dom helt enkelt växa fritt?




Sminkan

Vad tydligt och bra du skriver och visar. Smart! Jag tror inte jag blir lika ambitiös... Och dina bryn är snygga! Både o- och ifyllda!

2008-10-20 @ 19:39:48
URL: http://sminkan.blogg.se/
rocketqueen

Oh, du är så fin! Och vilka fina bryn du har naturligt!

2008-10-20 @ 20:54:49
URL: http://rocketqueens.blogg.se/
Purity

Sminkan: Åh, tack ska du ha! =D Jag som alltid tycker att jag formulerar mig dåligt och att alla andra alltid skriver mycket bättre än vad jag gör, nu blev jag glad!



RQ: Tack! =) Det med ärret är som sagt lite bråkigt, så det är lite halvknepigt att få dom likadana vissa dagar... Jag är superavis på dina bryn, dom är jättefina!

2008-10-20 @ 20:59:34
Sofia (nibblah)

Jag håller verkligen med om att snygga bryn gör mycket för helhetsintrycket! Har begåvats med de ljusaste och glesaste brynen någonsin ungefär. Det var inte förrän ungefär ett år sedan jag började fylla i dem regelbundet, då med penna. Nu har jag upptäckt hur mycket lättare det är att få ett snyggt resultat med en snedskuren pensel (min är från MUS) och en bryntrio (kör på Viva la Diva för tillfället). Det var först då jag förstod att man kunde "skulptera" dem. Passar verkligen mycket bättre i snyggt ifyllda bryn! Det var som en uppenbarelse :D Dock målar jag mina bryn ganska mycket mörkare än håret då jag är blond, har provat ljusare, men de blir lätt för gråa eller röda... Ska nog prova den där bryngelen också, tack för tipset ;)



Dina bryn är verkligen urtjusiga f.ö.!

2008-10-22 @ 10:24:55
Purity

Sofia: Visst märker man stor skillnad när man väl börjar fylla i dom! H&M's bryngel är ett riktigt budgettips, den är bra och billig! Och tack!

2008-10-22 @ 22:32:07

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy