Purity recenserar: I.D. Bare Escentuals


Har på sistone snöat in på mineralfoundation, hade inte testat det innan jag beställde hem mitt provkit från Everyday Minerals och var väldigt skeptisk till att det faktiskt skulle fungera på min rätt så ojämna blandhy med feta partier och stora porer... Blev väldigt positivt överraskad och ville så klart testa fler märken efter succén med EM-foundationsen! Söta Hanna var gullig nog att skicka ett paket med foundation, mineral veil och bronzingpuder från det lite dyrare och mer välkända märket I.D Bare Escentuals så att jag fick tillfälle att testa ett annat märke och jämföra med EM! Hon skickade även med I.D-borsten flawless face.






I.D Bare Minerals foundation spf15





Nyansen jag testade heter Light, den ser väldigt gul ut i burken men blir hyfsat bra på min lite rosatonade hy. Är i aningen mörkaste och gulaste laget, så resten av den här burken kommer jag nog spara till i sommar eftersom min hy får en lite mer gyllene ton när jag blir solbränd =) Är många som säger att den här foundationen blir skimrig och nästan metallisk på huden, men det är inget jag har märkt av. Buffar man in den ordentligt i huden med en bra kabukiborste (jag applicerar med min från Everyday minerals) så blir den matt och fin med lite, lite glow i sig. Är väldigt lätt att applicera och väldigt dryg! Nackdelen är att nyansutbudet är aningen begränsat och lite konstigt; vill du ha en kalltonad nyans måste du antingen välja den ljusaste nyansen (fair) eller den fjärde ljusaste nyansen (medium), för den näst ljusaste (fairly light) är neutral och den tredje ljusaste är gultonad (light). Jag tror att fairly light är den perfekta nyansen för mig, min hud är relativt ljus med svaga kalla undertoner (NW20 i MAC-fpundation).

Pris: 315 kr hos lookfantastic.com
Betyg: 4/5




I.D Bare Minerals mineral veil



Det här är ett väldigt lätt löspuder som även kan användas som puderprimer för att foundationen ska sitta så bra som möjligt. Har provat både att använda mineral veil under och att använda MAC prep + prime under foundationen, och jag föredrar nog prep + prime eftersom den funkar så bra ihop med min hy. Mineral veil ser lite rosa ut i burken men blir helt transparent på huden, det varken syns eller känns men håller ändå foundationen på plats och ser till att man inte blir blank under dagen. Ett riktigt bra löspuder, med andra ord!

Pris: 275 kr hos lookfantastic.com
Betyg: 5/5




I.D Bare Minerals Soft focus Warmth






Det här är en bronzer i mineralform med en perfekt varm, sommarbrun ton. Jag har använt den som contouring-puder och som bronzer, produkten funkar jättebra till både och men jag föredrar en kallare nyans till contouring tror jag. Pudret glider jättelätt på huden, blir jämnt och fint och är både lätt att applicera skirt och att bygga lite tjockare lager med.

Pris: 282 kr hos lookfantastic.com
Betyg: 4/5




I.D Bare Minerals flawless face brush





Den här borsten är verkligen inte värd sina pengar, det finns ingen stuns i borsten och den är inte tillräckligt tät för att buffa in foundation i huden med. Den känns stickig och obehaglig mot huden och är inte alls trevlig att jobba med. Gick helt okej att lägga på mineral veil och rouge med den, men mina MAC-borstar slår den med hästlängder!

Pris: ca 249 kr hos lookfantastic.com
Betyg: 1/5


Sammanfattning och jämförelse mellan I.D och EM
Jag gillar I.D's produkter, nu när jag har testat dem förstår jag varför de är störst på mineralsminksmarknaden! Produkterna sitter bra och är lätta att arbeta med, dessutom är dom snälla mot min hy. Kvalitetsmässigt så är de väldigt lika Everyday Minerals, med skillnaden att jag gillade I.D's mineral veil mer än EM's finishing dust. Både I.D. och EM har provkit, vilket jag tycker är bra eftersom man då får chans att prova på produkterna innan man köper fullsize! Jag kommer nog köpa I.D's mineral veil och foundation när de här provburkarna har tagit slut, samma sak med Everyday Minerals! Ska testa MACs mineralfoundation i lösform med, min pappa åker till USA imorgon och jag har bett honom handla med sig lite MAC åt mig, därbland deras lösa mineralfoundation, pressade mineralpuder och kabukiborsten #182. Är som ni vet ett fan av MAC-foundations, så jag har höga förhoppningar!





Emma P

Bra recension! kul att du har börjat med mineralsmink, jag är ett stort fan! Tycker också att mineral veil är toppen, men jag gillar faktiskt finsihing dust från EM också. Gillar EMs foundation mer än vad jag gillar ids. har iofs inte testat att applicera med EMs kabuki, körde först flawless face borsten, och håller med dig, den är kass. Däremot så är den riktigt bra till rouge... Ja och MACs mineralfoundation är också bra förresetn! fast förpackningen är inte så jättekul tyvärr.

2008-10-22 @ 13:45:03
Purity

Emma P: Kul att du gillade den! Mineralfoundation är min absoluta vardagsfavorit; det går så fort och lätt att applicera och det känns bra för huden! Använder fortfarande min studio fix fluid till finsminkningar, däremot =) Ska bli kul att testa MACs mineralfoundation! Burken verkar ju inte så jättepraktisk, lite skumt att dom har med en "borste" i just den när det inte finns med i några andra produkter... Hade varit idealt att ha den förpackad i likadana burkar som löspudret är!

2008-10-22 @ 22:29:07
Emma P

Mineralfoundation är min all time favorit!:) Använder faktsikt ingen annan foundation. Jag äger en dream matte mousse foundation som jag köpt på rea, men jag har nog använt den sammanlagt två gånger.



ja, det är faktiskt jätteknäppt att de helt plötsligt ska ha en applikator med! Det gör dessutom burken jäkligt skrymmande att ha med sig, ngt som jag inte uppskattar alls! En vanlig burk hade varit så mkt bättre. Nu går det iofs ganska bra att köra med kabuki i burken, men designen känns onödig och dum! Ironiskt nog så rättfärdigade jag köpet delvis med designen. I våras var jag sugen på UDs mineralfoundation, som ju kommer i lite liknande förpackning, så då tänkte jag att jag ju kunde köpa denna ist, det är ju MAC liksom:) Men nä, burken är inte bra, innehållet ät betydligt bättre! Ska bli kul att se vad du tycker...

2008-10-23 @ 00:06:32
Purity

Emma P: Jag snickrar ihop en recension så fort jag har testat! =D mitt lösa blot powder från MAC är nästan slut, funderar på att köpa en ny burk och hälla över det lilla som är kvar i den gamla burken i den, och sen använda den tomma burken till foundation... Får se hur jag gör!

2008-10-23 @ 00:11:10
Emma P

Ja, det låter ju som en smart idé! Jag funderar också på att recensera den, jag har ju använt den ett tag. Kan ju vara ganska bra att få två olika perspektiv på en produkt.

2008-10-23 @ 11:24:07
Purity

Emma P: Åh det vore kul att få läsa din recension om du bestämmer dig för att skriva om den! =)

2008-10-23 @ 12:56:16
Emma P

Hehe, ja det verkar som om det får bli en recension:) Sminkan tyckte att det var en bra idé, så försöker nog skriva ihop ngt...

2008-10-24 @ 11:15:34
Purity

Emma P: Yay!

2008-10-24 @ 12:51:11
Erika

id är underbart! =) Har kommit tre nya nyanser i foundation också, men dom är nog lite mörkare.



Sen är inte denna borste till för att applicera foundation, utan mineral veil och rouge och sånt :)

2008-10-28 @ 20:39:24
Maggie

182'an är FANTASTISK!

Sjukt skön och bra att jobba med. Hatar ID's vassa skrubbiga borste.

2008-10-29 @ 13:58:59
URL: http://trappedathyper.blogg.se/
Purity

Erika: Mjo vet, de har ju en kabuki för det ändamålet men jag tänkte passa på att testa om den funkade till foundation ändå vilket den inte gjorde ;) Tycker den är fruktansvärt stickig!



Maggie: Jag längtar sååå tills jag får min!!!

2008-10-31 @ 17:50:22

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy