Purity recenserar: Everyday minerals


Fick hem mitt prov-paket från Everyday Minerals för lite mer än en vecka sen och har nu hunnit prova produkterna tillräckligt för att kunna recensera dom =)

Jag beställde alltså ett sample-kit, ett prov på löspuder samt en kabukiborste. I sample-kitet ingick 3 prover på foundations, 1 prov på concealer och 1 prov på rouge eller bronzer. Foundationen går att få i 4 olika varianter, allt från lätt täckande och skimriga till mycket täckande och matta. Jag valde den mest täckande och matta varianten, Intensive. Vill jag ha skimmer i ansiktet lägger jag hellre på en highlighter på väl utvalda punkter i ansiktet istället!
Prov-kitet är gratis, det enda du betalar är frakten. Man får generösa prover, antingen en fullproppad 5-gramsburk eller en halvfylld 10-gramsburk!





Everyday minerals intensive foundation





Innan jag testade Everyday minerals var jag en mineralfoundation-noob. Det enda mineralsminket jag hade testat innan var ögonskuggor. Jag trodde inte att en puderprodukt skulle kunna ge ett naturligt (dvs opudrigt) och täckande resultat. Oj, vad fel jag hade! Den här foundationen glider på som en dröm, täcker bra utan att kännas kakig och är lätt att tona ut (jag applicerar den med EM's egna kabukiborste). Dessutom sitter den bra under hela dagen utan att glida av huden, plus att den är riktigt dryg, det syns knappt att jag har använt något ur provburken! Nyansen Beige - fairly light passar mig helt perfekt, men jag använder även nyansen Buff - fairly light neutral på områden där min hud är lite rödlätt eftersom den nyansen är lite gulare, och därmed neutraliserar det röda. Det finns väldigt många olika nyanser att välja på, vilket kan kännas lite förvirrande när man ska välja nyans första gången, därför är det bra att man får med tre olika nyanser i prov-setet! De tre jag valde var av samma ljushetsgrad, men med olika undertoner; en neutral (buff), en svagt rosatonad (beige) och en lite mer rosatonad (cool). Det kan vara en bra idé att ta reda på vad du har för underton i huden innan du beställer; jag har nyans NW20 i MAC-foundation och visste därmed att min hud är åt det rosa hållet snarare än åt det gula hållet.

Pris: 18 kr (prov) / 36 kr (mini) / 86 kr (big)
Betyg: 5/5


Everyday minerals multitasking concealer





Precis som med mineralfoundation hade jag inte testat concealer i puderform förut. Nu när jag har det kan jag ju säga att jag tycker att den slår vilken krämconcealer som helst med hästlängder, den är så himla lätt att tona på huden och täcker både bra under ögonen, runt näsvingarna och på finnar utan att se kakig ut, sitter på plats under hela dagen gör den med. Jag applicerar den med min MAC #227, som är en tät paddelformad borste (tänk en vanlig platt ögonskuggsborste fast ca 1,5 cm bred) under ögonen och runt näsvingarna, det är samma borste som jag använder för att lägga på min highlighter-skugga på brynbenet och för att sudda skarpa ögonskuggskanter. Till mindre områden som ska täckas, t.ex. finnar, applicerar jag den med min concealerborste från MAC, #194. Det här är en nyans som passar mig utmärkt, både för att ljusa upp under ögonen och för att täcka röda områden och ojämnheter i resten av ansiktet!

Pris: 18 kr (prov) / 29 kr (mini) / 58 kr (big)
Betyg: 5/5


Everyday minerals matte blush





Rouge i lös form är något jag inte har testat förut, och tyvärr måste jag säga att jag föredrar den traditionella kakformen. Det är svårt att ta upp löst rouge jämnt på borsten; antingen blir det alldeles för mycket eller så lägger det sig bara på ena sidan borsten. Kan ha att göra med att rouget kom i en 5-gramsburk att det är svårt att få upp på borsten, men överlag tycker jag att det var svårt att få på en lagom mängd och att få ett jämnt resultat. Färgen är fin (jag beställde "best friends") men jag föredarar nog mina andra rouge (som är i kakform) framför det här!

Pris: 18 kr (prov) / 29 kr (mini) / 58 kr (big)
Betyg: 3/5


Everyday minerals Finishing dust





Löspuder är en produkt jag använder dagligen, jag skulle nog inte klara mig utan det i min sminkväska! Här gjorde jag nog tyvärr fel val; vanligtvis brukar jag använda Blot powder från MAC, och jag borde ha valt Start to finish rice powder istället för finishing dust. Jag har kombinationshy med feta partier i t-zonen och behöver därmed ett puder som mattar ner ordentligt och håller oljorna i schack under dagen, vilket det här pudret inte gör. Det är säkert ett jättebra puder för de som har torr/normal hy och bara vill ha något som fixerar makeupen, men det här pudret är tyvärr ingenting för mig!

Pris: 18 kr (prov) / 43 kr (mini) / 86 kr (big)
Betyg: 2/5


Everyday minerals Long Handled kabuki


Jag hade ingen kabukiborste hemma, så jag passade på att beställa EM's egna kabuki i syntet för att kunna applicera produkterna på rätt sätt. Vanligtvis tycker jag inte om borstar i syntet till puderprodukter, men den här är faktiskt riktigt bra för sitt låga pris och för att vara i syntet! Den är tät och är lätt att applicera och tona mineralfoundation med och känns skön mot huden. Minus dock för att det är svårt att få bort sminkrester från den vid tvätt, och att det tar hiskeligt lång tid för den att torka... Nej, jag vill nog fortfarande testa MAC #182, trots att ni som har testat båda säger att EM's är bättre, för jag tror att båda är suveräna borstar med olika egenskaper så den ena tar nog inte ut den andra =)

Pris: 72 kr
Betyg: 4/5


Obs! Priserna är baserade på dagens dollarkurs, dvs $1 = 7,17 kr.


Sammanfattning och mitt intryck av produkterna överlag
Jag är positivt överraskad över mineralfoundation och mineralconcealer, dock är jag inte speciellt förtjust i lösrouget eller löspudret. Jag använder MAC-primern prep + prime under foundationen och den funkar precis lika bra med mineralfoundation över som med flytande foundation över. För tillfället använder jag mitt blot powder från MAC istället för EM-löspudret, men jag har en beställning på ingång från fyrinnae innehållandes ett oil-controlpuder + en mineralprimer i puderform som jag hoppas ska fungera bra ihop med mina EM-produkter! När mina prover tar slut kommer jag nog defenitivt att beställa större burkar av de produkter jag är nöjd med, men jag är även sugen på att testa mineralfoundation från andra märken som MAD minerals och I.D. Bare Escentuals.





Maria

Jag hade gärna provat om det inte vore för att jag inte "orkar" sätta mig in i alla finishes och färger.. :P Har som du rosa undertoner, men tror att min senaste MAC Selective Tint är i NC40..

2008-10-09 @ 16:17:57
URL: http://elmikas.blogspot.com
Purity

Maria: Oj, vad konstigt att du har en NC fast du är rosatonad, jag som tycker att NC är extremt gula om man ställer dom bredvid en NW... Fast det kanske syns mer på de extremt ljusa nyanserna än på de lite mörkare. Om man inte drar extremt mycket åt rosa eller gult så kommer man oftast undan med en foundation med en neutral bas, typ buff eller beige hos EM.

2008-10-09 @ 16:32:43
Pleu

Nu kommer jag med en puckad fråga. :P



Hur vet man vad man har för underton som du pratar om? Det där om rosa och gul? Finns det något enkelt sätt att ta reda på det hemma i sitt rum utan att behöva prata med folk? :P

2008-10-09 @ 18:10:43
hannu

om du är light i id så kan du få min (2g).

jag har bara testat en endaste gång, alldeles för fel färg för mig.

du kan då få min lilla veil också isf!



2008-10-09 @ 18:38:03
kotte

vill du vara min försökskanin när jag fått hem och mixat mina egna foundations och skuggor and so on? ;D

2008-10-09 @ 19:55:11
Purity

Pleu: Man kan titta på handleden och färgen på blodådrorna; är dom mer blå så är man rosatonad och är dom mer gröna så är man gultonad. En del är varken eller, dvs neutrala, men vanligast tror jag det är att man drar aningen mot rosa, i alla fall här i Sverige.



Hannu: Åh, det vore ju jättesnällt! =D Jättegärna!



kotte: wheii, det vet du att jag vill! <3

2008-10-09 @ 20:32:22
hannu

maila mig din adress till allthatcouldhave(at)gmail.com

så skickar jag!

2008-10-09 @ 20:48:32
Pleu

Tack. :D Jag älskar löjligt enkla lösningar. :P

2008-10-09 @ 20:51:33
Des

Om du vill ha matt finish så rekommenderar jag inte i.d., den är ganska så skimrig. Jag gick över till EM just pga det.

2008-10-09 @ 21:33:46
URL: http://frokenrosa.wordpress.com
Purity

hannu: Tack! Mailet är skickat =)



Des: Jo jag har hört det med, men det är ju alltid trevligt att testa för jämförelsens skull =)

2008-10-09 @ 21:35:55
Maria

Ja, jag blev också lite fundersam när du skrev att du är rosa och har NW.. Select tinten är min första foundation från MAC, och den är verkligen jättebra i nyans - fast den är ju väldigt lätt täckande. När jag köpte den sa MUAn att det var bra att jag tog en gul för att dämpa rodnaden, och jag tycker att det funkar bra :) Men som sagt, jag kanske har en annan färg i en mer täckande MAC-foundation? :P

2008-10-09 @ 21:38:36
URL: http://elmikas.blogspot.com
Anonym

Blev sugen på ett prov, dom verkar bra :)Och är inte allt för dyra.

2008-10-09 @ 21:42:46
URL: http://ellinorejonsson.blogg.se/
Purity

Maria: Ja, det beror ju på vilken effekt man vill uppnå, skulle jag ta en gul skulle det nog se väldigt konstigt ut på mig för att jag är så ljus + att min MAC-foundation är en av de mest täckande, studio fix fluid. Jag använder hellre samma nyans som min egen hud som grund, och sen kör jag med color correctors i gilt och grönt för att dämpa rodnader punktvis =) Har bara testat sff hittills också, har hört att den ska vara lite annorlunda i nyanserna än andra foundations i MACs sortiment. Funderar på att testa select spf15 och mineralize skinfinish natural också =)

2008-10-09 @ 21:43:28
Maria

Ja, nu är det inte riktigt så att jag är SÅ rosa och foundationen SÅ gul, utan det blir helt enkelt bara bra :P Gröna correctors har jag också, om jag skulle vara speciellt röd någon dag. Jag kör MSFN ovanpå Selective Tint spf, och det blir super! I den har jag Light Medium. Vore intressant att se vilken färg du tar om du köper en Select spf! :)

2008-10-09 @ 21:46:28
URL: http://elmikas.blogspot.com
Purity

Maria: Nä precis, men jag tror att gul/rosaheten syns mindre ju mörkare foundationen blir. NC15 t.ex. är väldigt gul om man ställer den bredvid en NW15... Är jättesugen på att testa MSFN, det blir nog en sån vid nästa inköp vid en MAC-disk! Just nu får jag be min mamma eller kompisar handla åt mig och skicka eftersom jag har flyttat från Stockholm =(

2008-10-09 @ 21:56:26
Lithia

Jag löste "torka långsamt problemet" med att köpa en borste till så jag kan alternera mellan dem ;)

Jag har start to finish pudret och jag tror det skulle passa bra på kombinationshy. Jag kan ibland uppleva att det suger up lite för mkt fett för mig (jag är en megatorris).



/L

2008-10-09 @ 22:59:39
Purity

Lithia: Ah, smart! Beställer nog ett prov på start to finish nästa gång jag beställer därifrån då =)

2008-10-09 @ 23:29:23
inthemake

Vilken dunderguide..blev ursugen på att beställa :)

2008-10-10 @ 09:38:41
URL: http://inthemake.se
Purity

inthemake: Gör det, det kostar ju inte många kronor att beställa ett provset =)

2008-10-10 @ 12:28:26
http://recenseramera.blogg.se/

Verkar vara väldigt bra produkter. :)

2008-10-15 @ 18:31:20
URL: http://recenseramera.blogg.se/
Maria

Haha, nu klickade jag runt och vips så hade jag beställt ett provkit! :D Vet inte alls, chansade hejvilt med färgerna så vi får väl se.. Haha! Ett kit + baby kabuki blev det, 90 spänn.. helt okej ;)

2008-10-30 @ 21:36:01
URL: http://elmikas.blogspot.com
Purity

Maria: Nyanserna är rätt förlåtande och anpassar sig bra till hudtonen även om den inte matchar exakt, när man har beställt ett provkit så har man ju dessutom något att utgå ifrån om färgerna skulle visa sig vara fel så man vet om man ska beställa ljusare, mörkare, mer gul/rosa ton nästa gång!

2008-10-31 @ 17:59:49
Linnea

Med vad för sorts borste tar du på ditt finishing dust? Använder du samma borste som till din foundation?

2009-05-27 @ 15:07:04
Purity

Linnea: Japp, finishing dust lägger jag på även det med kabukiborste, eller med en vanlig puderborste. Fungerar lika bra vilket som =)

2009-05-27 @ 16:34:04
URL: http://purity.webblogg.se/
Josefina

Jag har kollat på sidan där man kan beställa prover från everyday minerals men då står det att jag betalar 5 dollar per prov och då är det ju inte gratis? :s du skriver att man endast betalar för frakten?!

2009-12-30 @ 18:51:34
Josefina

Jag har kollat på sidan där man kan beställa prover från everyday minerals men då står det att jag betalar 5 dollar per prov och då är det ju inte gratis? :s du skriver att man endast betalar för frakten?!

2009-12-30 @ 18:51:37
Purity

Josefina: dom ändrade provkiten nyligen, är ett tag sedan jag skrev det här inlägget så det är därför infon inte stämmer!

2009-12-30 @ 19:39:57
URL: http://purity.webblogg.se/
Purity

Josefina: beställer du en annan produkt så blir provkitet gratis, de $5 dras av vid utcheckningen då.

2009-12-30 @ 19:41:48
URL: http://purity.webblogg.se/
Maria [Fotoblogg]

Snygg blogg

2009-12-30 @ 20:04:08
URL: http://mariaholgersson.blogg.se/
♥ Jenny ♥ - Min kamp mot min vikt.

Fin blogg

2009-12-30 @ 20:21:22
URL: http://forsbergjenny.blogg.se/
Boris

Fin blogg:)



Görs på nyår?

2009-12-30 @ 20:31:34
URL: http://boriiisjeliiic.blogg.se/
Celine's Blogg

är de bra? :)

2009-12-30 @ 20:36:10
URL: http://zezze.blogg.se/
lindahou

Använde du Paypal eller Credit card? :) och kan man välja den där us postal service som fraktsätt?

2010-01-07 @ 16:12:35
URL: http://houlinda.blogg.se/
Purity

lindahou: jag betalade med paypal och tog det billigaste fraktalternativet, tror det var USPS =)

2010-01-07 @ 17:03:08
URL: http://purity.webblogg.se/
sarah

oj ja skriver de här lite sent, men ja undrar om de där me provkiten, varifrån kommer de? är det inom Europa?? och om ja beställer provkiten, och vill ha en kabuki borste, kommer provkiten bli gratis?? tack, älskar din blogg <3

2010-07-07 @ 14:02:08
Purity

sarah: Everyday minerals skickar från USA. Beställer du vilken annan produkt som helst så får du ett valfritt provkit på köpet =)

2010-07-07 @ 16:42:58
URL: http://purity.webblogg.se/
Kim

Undrar hur mycket det kostade för dig att beställa hem proverna? Och kosta frakten mycket? För jag har hört att man kanske måste betala tull också? Och en liten fråga till. Är det bra eller dåligt med mineralsmink som innehåller bismuth eller vad det nu kallas?

2011-01-23 @ 13:54:24
Purity

Kim: Oj, nu var det mer än 2 år sen jag skrev det här inlägget så jag kommer ärligt talat inte ihåg vad frakten gick på... Dom har ändrat villkoren litegrann, så nu går det bara att beställa gratis provkit om du köper någon annan produkt. Lägg det du vill ha i varukorgen och se vad det blir i frakt, det är alltid lättast tycker jag! Beställer du från USA finns det alltid risk att du åker på tull. Jag är lite emot mineralsmink med bismuth eftersom det kan börja klia i ansiktet när man blir varm, så jag försöker undvika det!

2011-01-24 @ 20:46:29
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy