Ögonskugga är mitt favoritområde när det kommer till smink. Det finns däremot oändligt med metoder, tekniker och former man kan använda sig för att applicera ögonskugga, och här finns det inget rätt eller fel. Låt kreativiteten flöda helt enkelt! Många tycker däremot att det är svårt att få till en snygg skuggning för att framhäva det bästa med sina ögon, så i det här inlägget hade jag tänkt gå igenom några basic ögonskuggstekniker, olika sorters ögonskuggor, hur man får skuggorna att sitta så bra som möjligt, vilka verktyg som passar bäst till vad och vilka färger på ögonskugga som framhäver olika ögonfärger bäst.
Det kan vara lite svårt att hänga med i alla sminktermer och placeringar av skuggor runt ögat. Följande vanliga termer brukar jag använda mig av när jag beskriver hur jag har applicerat en ögonmakeup:
- Den del av ögonlocket som i princip försvinner ur synhåll när man öppnar ögat helt; det "rörliga" locket. Jag brukar tala om inre och yttre ögonlocket, där inre locket helt enkelt betyder den del av ögonlocket som ligger åt näsans håll, och det yttre locket är den del som ligger ut mot tinningen. På ögonlocket applicerar jag med fördel klara, ljusare eller färgstarka nyanser.
- Vecket där ögongloben och brynbenet möts, den djupaste delen av ögonlocket. Här applicerar jag med fördel en mörkare nyans för att definiera ögats form och ge blicken djup, och har jag använt en skimrig skugga på ögonlocket ger en matt skugga i globlinjen lite mer struktur.
- Där det yttre ögonlocket möter ögonhålans kant, globlinjen och den yttre delen av övre fransraden. Här applicerar jag med fördel samma skugga som i globlinjen eller en ännu mörkare för att ge ögat ytterligare inramning och djup.
- Området mellan globlinjen och ögonbrynet. Här applicerar jag nästan alltid en ljus, gärna skimrig highlighterskugga för att "lyfta" ögonbrynet och ge ögat ett piggare intryck.
- Punkten där det inre ögonlocket möter undre fransraden. Här applicerar jag gärna samma highlighterskugga som på brynbenet för att ge ögat ett öppnare och piggare intryck.
- Området precis under ögat, i linje med de undre ögonfransarna. Här applicerar jag gärna samma skugga som jag använt ovanför ögat eller en kajalpenna för att rama in ögat ytterligare samt ge ett förstorande intryck.
Produkter
Det finns många märken som gör bra ögonskuggor; själv är jag väldigt förtjust i ögonskuggor från MAC då de kommer i många nyanser och finishes och håller en hög och jämn kvalitet. Det som spelar störst roll för att få en snygg, jämn och hållbar skuggning, däremot, är en bra ögonskuggsbas. Med en ögonskuggsbas så blir ögonskuggorna mer färgintensiva, håller sig på plats hela dagen, appliceras jämnt och lägger sig inte i veck under dagens gång. Dessa olika produkter använder jag då det kommer till att lägga ögonskugga:
1. Urban Decay eyeshadow Primer Potion (UDPP) - Det här är den absolut bästa ögonskuggsbasen, eller ögonprimern som det även kallas, som jag någonsin har testat. UDPP torkar till en ganska torr bas och håller de allra flesta skuggor på plats under hela dagen och kvällen, utan att de lägger sig i veck.
2. Krämögonskugga - Krämskuggor kan med fördel användas för sig själva, men även som en ögonskuggsbas som blir lite klistrigare än primers som t.ex. UDPP. Med en färgad krämskugga kan du även förstärka eller förvränga nyansen på de skuggor som du applicerar över. Jag gillar krämögonskuggorna Paint Pots från MAC.
3. Matt ögonskugga - Matta ögonskuggor ger ett diskret och effekfullt resultat, men är svårare att applicera och tona jämnt än en skimrig ögonskugga då de är ganska torra.
4. Skimrig ögonskugga - Skimriga ögonskuggor är allra lättast att jobba med och applicera jämnt och snyggt, eftersom de oftast är aningen krämigare i konsistensen än matta ögonskuggor.
5. Glitter - Glitter i alla dess former kan med fördel användas för att blinga upp vilken ögonmakeup som helst; på hela ögonlocket eller längs fransraden som en glittereyeliner. Löst glitter behöver en lite klistrigare bas för att fästa, jag använder ett genomskinligt s.k. mixing medium från Urban Decay, eyeshadow transforming potion, till detta.
6. Lös ögonskugga - Att arbeta med en lös ögonskugga är i princip samma sak som att arbeta med en pressad, med skillnaden att en lös skugga kan yra runt aningen mer om man inte trycker in den i penseln ordentligt innan applicering. Se till att jobba in skuggan ordentligt mot t.ex. ögonskuggsburkens lock för att undvika detta.
7. Highlighterögonskugga - En highlighterskugga är en ljus, ofta skimrig skugga som appliceras på de partier som du vill lyfta eller förstora. Appliceras med fördel på brynbenet och i inre ögonvrån.
Verktyg
Bra ögonskuggspenslar är en viktig grund tycker jag när det kommer till att få ett snyggt resultat. Jag använder i princip uteslutande penslar från MAC då jag tycker att de är de absolut bästa jag har testat. Jag använder olika sorters penslar till olika delar av ögonlocket och till olika ändamål. De penslar jag använder till puderproukter är i äkta hår, medan de jag använder till krämprodukter är i syntet. Dessa borstar använder jag för att applicera olika sorters ögonskuggor på olika delar av ögonlocket:
MAC #239 är en platt och tät ögonskuggspensel i vitt gethår. Den här penseln passar utmärkt för att packa på ögonskugga med på locket för hög färgintensitet.
MAC #217 är en fluffig pensel i vitt gethår med lite längre borst, perfekt för att tona och sudda skuggor med, men även att applicera skugga med för ett skirare resultat, till exempel på brynbenet.
MAC #226 är den pensel jag använder främst för att applicera skugga i globlinjen och ögats yttre del med. Det är en droppformad, tät pensel i svart gethår, och tack vare att den smalnar av lite mot toppen så är den perfekt att komma åt med i globlinjen, samtidigt som fluffigheten gör det lätt att tona in skuggan.
MAC #222 är en ganska smal, rund pensel med längre borst i vitt gethår. Den är utmärkt att applicera skugga med i globlinjen med cirkulära eller svepande rörelser för en diffus skuggning, eller för att lägga highlighterskugga med i inre ögonvrån.
MAC #224 är en ganska stor, fluffig pensel i svart gethår och kan liknas vid en större och fluffigare version av #222. #224 passar perfekt för att tona skarpa linjer med eller för att applicera skirt med skugga.
MAC #219 är en liten, tät pensel med korta borst i vitt gethår. Den här penseln är utmärkt för detaljskuggningar, till exempel för applicering av skugga i yttre delen av ögat, längs undre fransraden eller i inre ögonvrån.
MAC #214 är en platt pensel med korta borst i svart gethår. Denna borste kan liknas vid en mer kompakt version av #239 och passar utmärkt för detaljskuggningar, till exempel vid cut crease-sminkningar eller för applicering av skugga längs undre fransraden.
MAC #242 är en platt, fyrkantig pensel med medellånga syntetborst. Den här penseln använder jag för att applicera krämskuggor med.
Som nybörjare kan man tycka att det känns lite överflödigt med alla dessa penslar; till att börja med kommer man väldigt långt på en bra platt pensel (t.ex. #239) och en fluffig pensel (t.ex. #217).
Appliceringstekniker
Det finns i princip oändligt med appliceringstekniker, alla för olika effekter, ögonformer, färger och strukturer. Till "vanliga" ögonsminkningar brukar jag däremot använda mig av tre olika bastekniker som jag tänkte beskriva nedan.
1. Inifrån och ut - Börja med den ljusaste ögonskuggan i inre ögonvrån och på den inre delen av ögonlocket. Applicera en mörkare skugga på yttre delen av ögonlocket och i yttre v:et, och bind ihop dessa två skuggor antingen med en tredje skugga eller genom att tona ihop dem med en fluffig pensel. Den här skuggtekniken brukar jag använda till färger som är kontraster till varandra och därmed svåra att tona ihop, t.ex. rosa och grönt.
2. Nedifrån och upp - Applicera en skugga på hela ögonlocket, och sedan en annan i globlinjen. Tona ihop noga med en fluffig pensel. Med den här tekniken kan man få flera olika effekter, beroende på om du väljer att lägga den mörkare eller ljusare skuggan på ögonlocket.
3. Markerad globlinje och yttre v - Den "klassiska" skuggtekniken som jag använder mig av allra oftast, då den framhäver ögats form, förstorar ögat och ger det djup och skulle kunna beskrivas som en kombination av de två tidigare nämnda teknikerna. Lägg en eller två ljusa skuggor på ögonlocket, en mellanmörk skugga i globlinjen och en tredje ännu mörkare i det yttre v:et.
Färgteori
Vill du framhäva din egen ögonfärg så mycket som möjligt så finns det vissa nyanser som gör det bättre än andra. Själv tycker jag att det inte finns några "måsten" - alla passar i alla nyanser på ögonskugga! Men som sagt, vill du framhäva din ögonfärg så är det färgteorins kontrastfärger du ska använda dig av enligt färgcirkeln. Rött är kontrastfärgen till grönt, gult och orange är kontrastfärgen till blått, och blågrönt är kontrastfärgen till brunt. Nedan ser ni några förslag på nyanser som framhäver blå, bruna och gröna ögon bäst.
Blå ögon -
Brunt,
guld,
äppelgrönt,
gult,
orange,
rosaGröna ögon -
Lila,
rosa,
orange,
kopparBruna ögon -
Blått,
turkost,
grönt,
blålila
Tips och Tricks
- Applicera ett tjockt lager med löspuder under ögat innan du lägger på ögonskuggan. Pudret fångar upp eventuellt nedfall och gör det lätt att borsta bort tillsammans med pudret när du är klar med skuggningen.
- Ljusa skuggor förstorar, mörka skuggor förminskar.
- Har du ögon som sitter tätt och vill ge ett intryck av att de sitter glesare isär? Koncentrera kraften på skuggningen till den yttre delen av ögat, och använd ljusa skuggor närmast den inre delen av ögat.
- En markerad eyeliner längs övre fransraden ger ögat ett piggare intryck och kompletterar din skuggning. Den gör även lite mer svårburna färger på ögonskugga, som t.ex. rosa, betydligt lättare att bära upp.
- Tycker du att det är svårt att få matta skuggor jämna och snyggt tonade? Testa att lägga dom tillsammans med en skimrig skugga, det gör den matta skuggan lättare att jobba med och ger struktur till den skimriga finishen.
- Ett par markerade ögonbryn gör att din skuggning ser ännu mer intensiv ut.
- Glöm inte mascaran!
In English: Eye shadow is my favourite area when it comes to makeup. There are thousands and thousands of methods, techniques and shapes you can use to apply eye shadow, and there's no right or wrong. Be creative! Some people do find it a bit tricky to do eyeshadow to enhance the best things about their eyes though, so in this entry, I'm going to cover some basic eye shadow applying techniques, different kinds of eyeshadow, how to make eyeshadow stay put all day, what tools to use for what purpose and what shades that brings out the own eye colour the best.
Application - terms and placement
It can be a bit difficult to remember and understand all the makeup terms and placements around the eye. I use the following terms when describing how I've applied an eye makeup:
1. The eyelid - The part of the eyelid that "dissapears" when you open the eye. I usually speak of the outer and the inner lid, where the inner lid is closer to the nose, and the outer lid is closer to the temple. I like to apply bright, lighter and colourful shades on the lid.2. The crease - The fold where the eye lobe and the brow bone meets; the deepest set part of tye eyelid. I like to apply a darker shade here to define the shape of the eye and give depth, and if I've used a shimmery colour on the lid, I like to apply a matte shadow in the crease to provide more texture.3. Outer v - Where the outer lid meets the edge of the eye socket, the crease and the outer part of the upper lash line. I like to apply the same colour as in the crease here, or an ever darker one to give even more definition and depth.4. Brow bone - The area between the crease and the eyebrow. I almost always apply a light, preferally shimmery highlighter eyeshadow to "lift" the eyebrow and make the eye look more open and alert.5. Inner corner of the eye - The point where the inner lid meets the lower lash line. I like to apply the same highlighter as on the brow bone here to open up the eye and make it look more alert.6. Lower lash line - The area right beneath the eye, along the lower lashes. I like to apply the same eyeshadow as I've used above the eye or an eye pencil to frame the eye and make it look bigger.
Products
There are many brands that make good quality eyeshadows; myself, I really like eyeshadows from MAC since they are available in many shades and finishes and are of high quality. The thing that matters the most, however, when it comes to get an even and durable eye makeup is to use a good eyeshadow base. With an eyeshadow base, the eyeshadows apply more intense and even, stays in place and does not crease during the day. You can see the different kinds of products I use when applying eyeshadow below:
1. Urban Decay eyeshadow Primer Potion (UDPP) - This is by far the best eyeshadow base, or primer, I've ever tried. UDPP dries into a pretty dry base and keeps almost all eyeshadows in place all day and all night long.
2. Creme eyeshadow - Creme eyeshadows can both be used by themselves or as an eyeshadow base that's more sticky than for example UDPP. With a coloured creme eyeshadow, you can also enhance or tweak the colour of the eyeshadows you apply on top of it. My favourite creme eyeshadows are paint pots from MAC.
3. Matte eyeshadow - Matte eyeshadows gives a more descrete and toned down result, but is harder to apply and blend nicely than a shimmer eyeshadow since they're pretty dry in texture.
4. Shimmery eyeshadow - Shimmery eyeshadows are the easiest to work with and to apply and blend nicely, since they almost always are a bit creamier in texture than mattes.
5. Glitter - Glitter in all its forms can be used to bling any eye makeup; on the entire lid or along the upper lash line as a glitter eyeliner. Loose glitter need a sticky base to stick to the skin, I use a clear mixing medium from Urban Decay, eyeshadow transforming potion, for this.
6. Loose eyeshadow - To work with a loose eyeshadow is almost the same thing as working with a pressed one, with the one difference that a loose eyeshadow can create a lot more fallout than a pressed one if you don't work it into the brush properly before applying it. Make sure to work the shadow into the brush against the lid of the eyeshadow jar to avoid this.
7. Highlighter - A highlighter eyeshadow is a light, often shimmery eyeshadow that's applied on the parts you want to lift, enhance or make look bigger. I like to apply this in the inner corner of the eye and on the brow bone.
Tools
I think that good eyeshadow brushes are an important start when it comes to getting a nice result. I almost only use brushes from MAC since they are the best I've ever tried and I'm very satisfied with them. I use different kinds of brushes for different parts of the lid and application techniques. The brushes I use for powders are made out of real hair, and for creams I use brushes with synthetic bristles. These are the different brushes I use to apply eyeshadow on different parts of my lid:
MAC #239 is a flat, dense eyeshadow brush made out of white goat hair. This brush is great for packing on eyeshadow on the lid for high colour intensity.
MAC #217 is a fluffy brush made out of white goat hair with a bit longer bristles, and it's perfect for blending eyeshadows with or applying eyeshadow sheerer, for example on the brow bone.
MAC #226 is the brush I use the most for applying eyeshadow in the crease and outer part of the eye. It's a drop shaped, dens brush made out of black goat hair, and thanks to its shape it's easy to apply eyeshadow with in the crease, while blending it at the same time.
MAC #222 is a pretty thin, rounded brush made out of longer white goat hair bristles. It's great for applying shadow with in the crease with circular or sweeping motions for a diffuse effect, or for applying highlighter eyeshadow with in the inner corner of the eye.
MAC #224 is a pretty large, fluffy brush made out of black goat hair and can be described as a bigger and fluffier version of the #222. #224 is great for blending harsh lines with or applying eyeshadow for a sheer result.MAC #219 is a small, dense brush made out of short white goat hair. This brush is great for detail shading, for example when applying eyeshadow in the outer corner of the eye, along the lower lash line or in the inner corner of the eye.
MAC #214 is a flat brush made out of shorter black goat hair bristles. It can be described as a stubbier version of the #239 and is great for detail shading, for example when doing a cut crease or applying eyeshadow along the lower lash line.
MAC #242 is a flat, square brush made out of synthetic bristles. I use this brush to apply creme eyeshadows.
To start with, you don't need all of these brushes; you get a very long way with a good flat shader (like the #239) and a fluffy blending brush (like the #217).
Application techniques
There are almost an infinitive ammount of application techniques to use, all suitable for different effects, eye shapes, colours and textures. For "regular" eye makeup however, I usually use three basic techniques that I'll describe below.
1. From the inner corner and out - start with the lighter eyeshadow in the inner corner of the eye and on the inner part of the lid. Apply a darker eyeshadow on the outer part of the lid and in the outer v, and blend these two together either using a third eyeshadow or blending the two shadows together. I like to use this technique when pairing two contrast shadows with each other that are not that easy to blend with each other, like pink and green.
2. From the bottom and up - apply an eyeshadow on the entire lid, and then another in the crease. Blend them carefully together with a fluffy brush. You can get several different effects using this technique, depending on if you choose to apply the lighter or the darker shadow on the lid.
3. Defined crease and outer v - The "classic" eyeshadow technique that I like to use most often, since it enhances the shape of the eye, make it look bigger and provides depth. It can be described as an combination of the previous two techniques. Apply one or two lighter eyeshadows on the lid, a medium dark shade in the crease and a dark shade in the outer v.
Colour Theory
If you want to enhance the colour of your eyes, some shades are better at this than others. There are no rules for which colours you "should" use, though - I think everyone can wear all shades of eyeshadow! But if you want to enhance your own eye colour, it's the contrast colours according to the colour circle that you should use. Red is the contrast colour for green, Yellow and orange are the contrast colours for blue, and blue-green is the contrast colour for brown. You can see some suggestions on shades that enhances blue, brown and green eyes the most below.
Blue eyes - Brown, gold, apple green, yellow, orange, pink
Green eyes - Purple, pink, orange, copper
Brown eyes - Blue, turquoise, green, blue-purple
Tips and Tricks
- Apply a thick layer of loose powder under the eye before applying eyeshadow. The powder will catch any fallout from the eyeshadow and makes it easy to brush off together with the powder when you've finished your eye makeup.
- Light shades enhances, dark shades decreases.
- If you have close set eyes and make them look wider apart, you should concentrate the shading on the outer part of the eye, and use lighter shadows closer to the inner part of the eye.
- A defined eyeliner along the upper lash line makes the eye look more alert and completes your eyeshadow. It also makes shades that are harder to wear around the eyes, like pink, look more wearable.
- If you find matte eyeshadows hard to work with and blend, try to apply them together with a shimmery eyeshadow. It makes the matte easier to work with and provides texture to the shimmery finish.
- Well defined eyebrows makes your eyeshadow look even more intense.
- Don't forget the mascara!