Efwas sminkförvaring - Helmer och Granit


Sedan jag blev intresserad av smink så har jag försökt att hitta bra lösningar för att förvara allt snyggt och lättåtkomligt. Det ska också vara lätt att se vad som finns. Helmer blev ganska snart en favorit och jag vet att Sanna också har en till sina nagellack. Jag började med 5 stycken som jag satte upp på väggen i en rad. De är tyvärr inte gjorda för att sitta på väggen så de är mest lastade med lite i varje låda, men det är helt underbart att ha mycket plats för saker.

Förutom en hårtork och mina duschkrämer och schampon så har jag allt uppe vid mitt sminkbord, bredvid sängen. 





Som tur är så tog jag och mannen över allrummet som sovrum när barnen ville ha ett varsitt rum och det blev plats för en ganska omfattande ”sminkhörna” till mig. Mannen fixade och jag berättade hur jag ville ha det. Man kan ändå inte ha något stående där så varför inte liksom.


På bilden ser man till vänster en pelare från Ikea med ”Sortera” i. Den slukar på inget sätt speciellt mycket men tillräckligt mycket för att jag ska slippa se det ute hela tiden. I lådorna har jag paletter och hårprylar samt oljor av olika slag. I skåpen har jag tomma flaskor, burkar till lösa skuggor samt några av mina body lotion som inte får plats i Helmer stående. Även back up på pappershanddukar och våtservetter för sminkborttagning står där inne. Som ett reservupplag kan man säga.


Sedan kommer mitt bord som är en halv skiva för att kunna sitta nära spegeln och passa skåppelaren. En förstoringsspegel hänger i lampan och de krämer jag använder mest står till vänster på bordet. På högra sidan har jag penslar, MAC-läppstift, pappershanddukar och bomullsrondeller. Sedan kommer mina Helmer. Även om jag har otroligt mycket smink så är det knappast så att det fyller ens en Helmer egentligen, men jag gillar att ha saker sorterade efter färg och hur ofta jag använder sakerna. I Helmer närmast bordet har jag alla mineralskuggor sorterade i färg, rosa/röd, grön, blå, lila, brun, gul och det fortsätter på nästa pelare som har vit och svart där det också sorteras MAC-pigment, Kryolan/Mehron, Body butters och hårprodukter. 

Sedan är det blandat med lite hårtänger, necesärer, tomma pans, hårborstar och skräp jag inte vet var jag ska göra av det. Under Helmerlängan kan man se besticklådor som inte riktigt hållt måttet och som ligger där för att jag inte ids slänga dem. Bredvid en verktygslåda om man vill resa med mycket smink men än har jag inte använt den mer än två gånger. Längst till höger under ser man rullar av sådana hära lådinlägg så inte saker ska åka runt i lådorna. De ligger där ifall man behöver dem någon gång. Hyllan med trasor och filtar är kattens bästa sovplats som fanns där redan innan jag satte upp Helmer och hon älskar den. Inte är jag så hjärtlös att jag tar ner den inte……hur ful den än är. 

Den Helmer under bordet är där jag har sakerna som jag oftast använder. Den är inredd med Granits olika besticksystem och det fungerar helt underbart!! Krämrougerna passar perfekt i och med pappavskiljare så sitter läppstiften som en smäck också. Det är den längsta varianten på dessa besticklådor som jag använder och de går att sätta ihop i massor av olika varianter.  



 

 



Som ni ser är det bara fantasin som sätter gränser. Om ni vill kan jag visa hur jag gör pappersavskiljare också, annars finns det på Youtube. Sanna har även gjort en liten guide till hur hon har gjort sina, ni hittar den här.




In English: Since I got interested in makeup, I've been trying to find a functional and pretty storage sollution. I wanted it to be easy to get an overview of what I have aswell. Helmer from IKEA quickly became a favourite and I know that Sanna also have one for her nail polishes. I started out with 5 of them that I put onto the wall in a row. They aren't made for being mounted on the wall, unfortunally, so they are not filled, but I love having room for more stuff in the future.


Except a hair dryer, my shower creams and shampoos, I store everything at my makeup table, next to my bed.


Luckily, me and my husband took over the living room as a bedroom when the kids wanted their own separate bedrooms, and there was plenty of room for a makeup corner for me. My husband fixed it after my instructions. We can't have anything else in that area anyway so why not put a makeup corner there.


On the first picture, you can se a tower cabinet from IKEA to the left with "sortera" in it. It doesnt' fit too much but enough for keeping it out of the way. In the drawers, I keep palettes, hair stuff and oils. In the cabinets, I keep empty bottles, jars for loose eyeshadow and some of my body lotions that won't fit standing up in the Helmers. I also keep back ups of paper towels and makeup remover wipes in there.


After that, I have a narrow table top that allows me to sit near the mirror and goes line in line with the tower cabinet. A magnifying mirror hangs in the lamp, and the cremes that I use the most stands to the left on the table. On the right side, I store brushes, MAC lipsticks, paper towels and cotton pads. After that comes the Helmers. Even though have a lot of makeup, it's not enough to fill one of the Helmers but I like to have it organized by colour and how often I use it. In the Helmer nearest to the table, I have all of my mineral eyeshadows sorted by shade. Pink/reds, green, blue, yellow and it continues onto the next Helmer which stores white and black plus MAC pigments, Kryolan/Mehron, Body butters and hair products.


After that, there's a mix of hair irons, makeup bags, empty pans, hair brushes and junk that I don't know where else to put it. Under the row of Helmers, you can see some old cutlery sorters that I haven't come around to throw away yet. Next to that is a tool box that I use for travelling with a lot of makeup but I haven't used it more than two times. To the far right, you can see rolls of drawer inserts to keep stuff from sliding around in the drawers. The shelf with rags and blankets is my cat's favourite napping spot that she had before I put up the Helmers and she loves it. I don't have the heart to take it down, how ugly it might be!


The Helmer under the table top is where I keep the stuff I use the mosts. It's fitted with cutlery sorters from Granit and it works great! The creme blushes fits perfectly and with cardboard organizers, the lipsticks fits great aswell. It's the longest version of the cutlery sorters that I use, and you can assembly them yourself in a ton of different ways.


As you can see, your imagination is the only limit! If you want to, I can show you guys how to do the cardboard sorters, or you can find tutorials on Youtube. Sanna has made a small guide to how she did hers, you can find it here.





Viktoria

Skitsnyggt! Väldigt avis hehe :D

2010-07-31 @ 18:28:05
Kabuki-Emma

Underbart, vilken dröm att kunna ha det så! :)

2010-07-31 @ 20:51:52
URL: http://www.kabukibeauty.blogspot.com/
peachgirl

Härligt med så mycket plats! Tack för tipset om Granit; satt just och klurade på vad jag skulle kunna inreda min Helmer med!

2010-07-31 @ 23:32:46
Efwa

peachgir, det tog några år att hitta, jag är glad att jag kunnat hjälpa dig. De är verkligen jättebra.

2010-08-01 @ 09:44:40
Josephine (Makeuponista)

Jättefint!

2010-08-01 @ 10:58:44
URL: http://makeuponista.wordpress.com
Josefin Ö

Verkligen fint, jag hoppas på att få lite mer plats någongång för att kunna göra något liknande även om det nog blir i mindre skala, har inte så mycket smink (än :-)).



Kul förresten att du gästbloggar.

2010-08-01 @ 15:56:43
Efwa

Viktoria: Tack för att du tycker det är fint. Hade jag inte haft en här platsen så hade jag också varit avis...jag har en snäll man och ett bra ställe att ha sakerna.



Kabuki-Emma: Det är en dröm, men allt går att förbättra ;-)



Josephine: Tack!



Josefin Ö: Jag hoppas också du får lite mer plats. Sminkmängden kommer att öka, sakta men säkert, det kan jag nästan lova.

2010-08-02 @ 12:51:11
Veronica

Ooh, sortering-fetischisten i mig får mysrysningar ;-)

2010-08-02 @ 15:59:37
URL: http://venusvanity.blogspot.com/
Emma P

Vilken ordning du har! Du får mig att framstå som den värsta slarvan, inte bra...

2010-08-02 @ 22:36:47
URL: http://sminkan.blogg.se/
Efwa

Veronica: Det är nog den som fått mig att sortera från början ;-)



Emma P: Nä, det är ju inte bra...... :-D

2010-08-03 @ 12:06:54
sublim

WOW, va fint! Verkligen supersnyggt och bra organiserat. Jag blev väldigt intresserad av den där pelaren... vad heter den? Om den nu finns kvar på IKEA.:)

2010-08-07 @ 12:39:58
URL: http://www.sublimt.se
Efwa

sublimt, sitter och funderar på vad den hette nu, men kommer inte ihåg. Men, det är iallafall i de skåp som sortera går in i.

2010-08-08 @ 23:30:58

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy