MAC #217


Det är många som frågar mig om borstar och penslar här på bloggen, och då mest ögonskuggspenslar. Jag tänkte därför så smått börja skriva om de borstar som ingår i min samling, vad jag använder dom till och hur, tips och tricks samt lite annat smått och gott. Först ut blir en av de ögonskuggsborstar jag nog inte skulle klara mig utan; MAC#217.

MAC #217 är en mjuk, fluffig ovalt formad blending brush med lite längre strån i vitt gethår. En bra blending brush är nyckeln till en snyggt tonad ögonmakeup, så vill du satsa på en enda MAC-borste så rekommenderar jag den här, definitivt!




Jag använder #217 till att applicera highlighter på brynbenet, blenda skuggor med varandra på locket, blenda skarpa kanter samt om jag bara vill ha en lätt applicering av färg på hela ögonlocket för en fräsch, snabb look. När det kommer till den här borsten så gillar jag att arbeta med lite längre, svepande rörelser för att få bästa resultat. Den är tillräckligt liten för att ge den precision som behövs, men ändå så pass fluffig för att tona helt fantastiskt bra.

När jag applicerar en "vanlig" ögonmakeup, dvs en ljus färg på locket, en lite mörkare i globlinjen/yttre v:et samt en ljus highlighter på brynbenet börjar jag med att applicera färgen på ögonlocket med hjälp av MAC #239 och den mörkare färgen i globlinjen med MAC #222. Båda dessa borstar kommer jag skriva om senare, så håll utkik om ni är nyfikna på dom med! Sedan applicerar jag min highlighter på brynbenet med hjälp av #217. När highlightern är på plats sätter jag igång med att blenda skarpa kanter med #217. När detta är gjort så brukar oftast lite av färgintensiteten ha mattats av just där jag har suddat, så därför brukar jag ta lite av ögonskuggan jag har på locket på #217 och gå över igen på det området där jag just har blendat. Detta ger tillbaka färgintensiteten, och skapar en snygg övergång från färg till highlighter. Behövs det gör jag även samma sak i yttre v:et för att förstärka djupet i färgen ytterligare efter föregående toning. Var noga med att inte gå för högt upp på brynbenet med färg på #217 däremot, det är lättare att lägga till mer än att ta bort!

Man kan även använda #217 til att applicera concealer med under ögat; personligen är detta inget jag är ett stort fan av eftersom jag gillar att applicera med en lite fastare borste för att riktigt jobba in concealern i huden. #217 kan du köpa hos alla MAC-diskar och den kostar ca 175 kr.





Anonym

har fått hem en 219, pytte anv och har en 239 pytte anv på väg ^^ ska bli såå kul att jämnföra med mina kicksborstar XD

2009-03-18 @ 22:55:56
Purity

Anonym: Spännande! MACs borstar håller verkligen riktigt hög kvalitet, man förstår det inte riktigt förrän man går över från sämre borstar till MAC-borstar... Hoppas dom fungerar bra för dig!

2009-03-18 @ 23:26:19
URL: http://purity.webblogg.se/
kotte

alltså... din blogg hatar mig som vanligt, får börja avsluta med "/kotte" bara utifall att :P

2009-03-18 @ 23:55:03
Purity

kotte: kontrollera att namnfältet är ifyllt innan du skickar kommentaren, ibland tar den bort namnet av sig själv även fast man har kryssat i "kom ihåg mig?" av någon anledning =/

2009-03-19 @ 00:00:48
URL: http://purity.webblogg.se/
H_B / Carolina

Åh! Verktygsinspiration är alltid välkommet! Just 217 och 222 verkar vara mångas favorit, så dom ska jag helt klart investera i framöver ;)

2009-03-19 @ 10:28:06
Sofia (heartcore)

instämmer med ovanstående, inlägg om verktyg är otroligt välkomna och nyttiga. ska investera i MAC-borstar framöver för att få till en kick-ass makeup :) hur ofta tvättar du dina borstar i äkta hår?

2009-03-19 @ 10:37:00
URL: http://www.heartcore.se
Purity

H_B: 217 och 222 används flitigt av mig med, det är två väldigt bra borstar! =)



Sofia: Vad kul att det kom till någon nytta! Jag tvättar borstarna efter varje användning med MAC brush cleanser, och ca en gång i veckan med schampo och ljummet vatten. Någon gång varannan månad eller så ger jag borstarna en balsaminpackning med =) Kanske ska slänga ihop ett inlägg om borstvård med?

2009-03-19 @ 11:26:31
URL: http://purity.webblogg.se/
Aysel Lale R

- skit bra! :)

2009-03-19 @ 14:28:46
URL: http://ayseelciik.blogg.se/
Sofia (heartcore)

åh så söt du är mot dina borstar, en liten inpackning och allt :) det tycker jag låter som en väldigt bra idé, det röstar jag för! finns säkert en hel del som inte tänker så mycket på att ta hand om borstarna, så släng ihop ett!

2009-03-19 @ 22:04:01
URL: http://www.heartcore.se
Purity

Aysel Lale R: Tack!



Sofia: Man märker faktiskt väldigt stor skillnad på mjukheten! Lyxar till det lite för mina stackars penslar med redkenbalsam, jag menar, gör det balsamet under för mitt hår så gör det med största sannolikhet under för mina penslar som utsätts för det ena och det andra varje dag! Fixar ihop ett borstvårdsinlägg i helgen =)

2009-03-19 @ 23:27:08
URL: http://purity.webblogg.se/
Amandauuuu

var på mac idag faktiskt! köpte en studio sculpt concealer,all that glitters eyeshadow och 217 borsten (: har prövat allt när ja kom hem o guuuuud va ja älskar mac nu <3 verkligen en favorit som toppar båda makeup store o face!

2010-04-08 @ 00:39:32
Mitzvi

Blev av med mac oskulden idag! En 217 blev det. Åh

2010-08-18 @ 21:07:38
URL: http://pulsera.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy