Svar på era frågor


Ursäkta att jag har varit lite seg - här kommer svar på alla era frågor från frågestunden!





Karin
Hejsan!
Jag är ute efter ett nagellack i varmrosa/aprikos/korall/persika, som syns men inte är knalligt eller glittrigt. Något tips?
2011-02-02 @ 11:15:29
Vad har du för sysselsättning? Jobbar du, pluggar du?
2011-02-02 @ 12:15:54
Luna
Hej!
Jag har lite problem (eller rätt så många, faktiskt :D). Min hy är väldigt känslig och jag har couperosa speciellt i kinderna, som blossar röda direkt något irriterar dem ens lite (typ kyla eller bastu eller fel produkt) för att inte prata om när jag tränar. Min hy är problematisk och fet, och jag har ofta orenheter speciellt vid hakan, men ändå är huden torr på ytan och jag vill gärna använda fuktgivande tjöckre produkter t.ex. till natten. Mitt största problem är kanske känsligheten och så stora porer som syns (i mina egna ögon) på jättelångt avstånd. Till på köpet är min hy superljus, jag klarar inte alls av sol och de flesta sminkmärkens foundations är för mörka för mig även i den ljusaste nyansen (hamnade åka till Danmark för att få C3 på mac-foundation då det inte säljs ljusare än NC/NW 15 i Finland...)HJÄLP! Vilken/vilka produkter kunde rädda mig? Jag använder nu Cliniques 3-step för torr blandhy, DDML och ibland Avénes Cleanance-kräm för känslig fet hy. Dessutom använder jag ett tunt C-vitaminserum under dag- och nattkrämen och Lumenes Sensitive-series ögonkräm 2 ggr dagligen. Sminket är nästan enbart MAC, jag använder både Studio Fix-foundation i NC 15 för dagar då min hy är lite fetare och studio fix foundation + powder eller va den nu heter i C3. Dessutom kör jag endel dagar med enbart mineralfoundation.
(oj vilken essä det blev, men jag är verkligen desperat så det vore superschysst om du hade nå tips på krämer eller serum eller smink)
2011-02-02 @ 13:19:09
URL: lunacracker.blogspot.com
Nici
hejhej! du ska veta att din blogg uppskattas enormt av den lilla sminkfantast som jag är!
skulle du kunna göra ett inlägg om hur man framhäver sina olika ansiktsdrag samt hur man använder highlighter på ett bra sätt? :)
2011-02-02 @ 13:25:24
signe
Hej! Jag undrar vad du tycker är viktigast i smink skåpet! Behöver nya Grejs!
2011-02-02 @ 14:25:13
Susanna
Jag undrar vilket märke som har en riktigt ljus flytande foundation? Jag måste alltid välja de ljusaste nyanserna som finns och ändå ser det för mörkt ut. Jag har noll pigment i huden tydligen... Tack för en jättefin och inspirerande blogg!
2011-02-02 @ 16:35:37
URL: http://makeupmyday.se
Ella
Vet du en bra budget fonduation som har medel till hög täckning?
2011-02-02 @ 16:36:44
fanni
hej! kan du berätta lite om isopropylalkohol? lite risker och lite allmänt och produkten. skulle vara jätte bra! :D
2011-02-02 @ 16:38:28
URL: http://makeupbyfanni.blogg.se/
biatcho
Kan du tipsa om nån foundation som inte täcker så mycket, utan som mer bara jämnar ut huden lite.
2011-02-02 @ 17:16:50
Andrea
Hej! Jag undrar om du skulle kunna göra en liten visning med jämförelser, av några fina highlight-skuggor? T ex de från MAC: Shroom,Phloof! o dyl.
Själv har jag MUS - Muffin. Jag letar efter en highlighter som är lite ljusare och inte alltför skimrig/glittrig :)
Tacksam för tips!
2011-02-02 @ 17:39:08
Thessan
Hejhejj! ;D
Jag är bara lite nyfiken på hur du är utanför allt smink och nagellacks tjafs ;D
Hur är du som person? Vad är dina intressen förutom dom som du visar på bloggen?
Kram! ;D <3
2011-02-02 @ 17:51:34
URL: http://thessanslilla.blogg.se/
Thessan
Hejhejj! ;D
Jag är bara lite nyfiken på hur du är utanför allt smink och nagellacks tjafs ;D
Hur är du som person? Vad är dina intressen förutom dom som du visar på bloggen?
Kram! ;D <3
2011-02-02 @ 17:51:52
URL: http://thessanslilla.blogg.se/
Alvok
Hej:)
Jag undrade bara var du köper dina Urban Decay produkter? Jag hhar för mig att de inte finns i Sverige men är inte helt säker.
Jag är verkligen sugen på att pröva deras primer potion och deras nya pallet Naked.
2011-02-02 @ 18:01:14
Alice
Hej!
Vilket är ditt favoritsminkmärke och vilka är dina favvoprodukter från det märket?
2011-02-02 @ 19:47:10
URL: http://bunnymakeup.blogg.se/
nina
är macs produkter mycket billigare i usa än i sverige?
2011-02-02 @ 20:27:36
hej, hur applicerar man bäst en mineralfundation/mineralpuder? jag har ett från make up store men jag ser bara "flötig" ut i ansiket.
2011-02-02 @ 21:56:20
Michilicious ~
Hai, jag är väldigt intresserad just nu av att göra syntetiska dreads. Att döma av inlägget "Håren genom åren" (som jag aldrig tröttnar på att läsa xD) så har du erfarenhet av att göra dem??
Skulle du kunna ge några av dina bästa tips om hur du gjorde dreadsen så att de blev så bra som möjligt?? ^__^
Jag tänkte göra dreadfalls av dem, inte fläta in dem i håret.
2011-02-02 @ 23:01:10
URL: http://www.youtube.com/user/AnimeKramkalas1996
izabella
Hej :)
Hur mycket kostar frakten från den sidan du köper china glaze lacken? :)
2011-02-03 @ 10:17:05
URL: http://itizmakeup.blogg.se/
Efwa
När du färgar håret med blood red och Develish, har du blekt håret många nyanser eller bara lite?
Jag menar, du har rejält mörkt hår vad jag förstår (jag tror det är naturligt nu) och jag antar att de kräver ganska ljust under de färgerna.
Skulle vilja ha rödare hår nämligen och bara älskar den/de färgerna du hade då.....vill ha.
2011-02-03 @ 14:04:26
Johnna
Hej!
Hur gammal tycker du att man ska vara för att börja sminka sig? :)
2011-02-03 @ 14:09:59
Martine
Hej
Jag har väldigt ljus hy och nu behöver jag en ny foundation. Vilken foundation rekommenderar du och vilken färg?
Just nu använder jag Make Up Store Matt Foundation i färgen Milk men skulle vilja pröva en ny foundation. Jag har kombinerad hy och skulle vilja ha en foundation som täcker bra
2011-02-03 @ 17:12:45
Kimmy
Jag undrar om du har någon bra tips på primer? Jag använder för tillfället Lumenes Beauty Base Matifying Primer. Men min T-zon, speciellt näsan blir blank och foundationet blir "rinning" efter några timmar... Så jag undrar om du har några bra tips? Det vore super! :D Tack!
2011-02-03 @ 20:17:55
Jonna
Det här med kajal på nedre fransraden... Är det bara jag eller varför blir det aldrig snyggt?? Mina ögon ser så små och "ihopklämda" ut när jag applicerar på med kajal där. Jag vet ju att svart har en förminskande effekt men varför verkar alla andra passa så bra i det? Måste man kombinera det med något annat för att det ska bli snyggt? Vingar, sotning eller nåt? Tips välkomnas!
Tack för en jäkligt välskriven blogg som jag läser dagligen!
Kram Jonna
2011-02-03 @ 22:10:01
URL: http://jonnabroems.blogg.se/
Lina/ FlorentziaArt
Hur många och vilka färger skulle du rekomdera som ett kit med minimalt ögonskuggor? (typ antal bruna, gråa, lila etc). Några favons från MAC's? :P
:/ Jag funderar på att skaffa en kit med mac ögonskuggor, men vill inte punga ut pengar för flera dussing av ögonskuggor, så tips? :D
2011-02-04 @ 00:22:14
lina
kan man köpa mac-paletter i sverige? alltså såna man kan lägga in skuggor i.
2011-02-04 @ 21:14:10
Erica
Hej! Har en liten fundering som du kanske kan svara på... Vet du om man kan se skillnad på om en sminkborste är av syntet eller äkta hår? Har flera gamla borstar hemma av okännt märke som jag inte vet vad det är för borst på, vore kul att veta :)
2011-02-05 @ 21:57:38
Cynthia
Hej, jag är 13 år jag älskar smink och allt jag äger från hudvård till makeup kommer från makeupstore. Men deras priser är minst sagt mycket för en tjej vars enda inkomst är månadspeng!
Så jag undrar, finns det BRA budget smink som funkar eller måste man i stort sätt slösa sko penning till smink :/ ?
tack på förhand, vore underbart om du kunde svara :)
2011-02-06 @ 12:06:30
sara
jag har ett problem med mitt underlag, jag använder mac pro longwear och den funkar bra med hållbarheten, dock är det så att det kan se så torrt ut på min hy, jag har blandhy och i pannan och på näsan kan det bli liksom flagnigt i utséendet, trots att jag smörjer in mig med en extra fuktbindande kräm och använder primerserum. När jag dessutom lägger på puder kan det se riktigt torrt ut, men pudret gör så mycket tycker jag. Har du tips på en primer som kan hjälpa eller borde jag byta foundation? tack på förhand
2011-02-06 @ 19:31:07
Johanna :D
Hur lyckas du se likadan ut på alla Fotd bilder? :D
Karin: Hejsan! Jag är ute efter ett nagellack i varmrosa/aprikos/korall/persika, som syns men inte är knalligt eller glittrigt. Något tips?
Svar: China Glaze Peachy Keen kanske kan vara något?







Anonym: Vad har du för sysselsättning? Jobbar du, pluggar du?
Svar: Jag pluggar till sjuksköterska, tar examen våren 2012 =)






Luna: Hej! Jag har lite problem (eller rätt så många, faktiskt :D). Min hy är väldigt känslig och jag har couperosa speciellt i kinderna, som blossar röda direkt något irriterar dem ens lite (typ kyla eller bastu eller fel produkt) för att inte prata om när jag tränar. Min hy är problematisk och fet, och jag har ofta orenheter speciellt vid hakan, men ändå är huden torr på ytan och jag vill gärna använda fuktgivande tjöckre produkter t.ex. till natten. Mitt största problem är kanske känsligheten och så stora porer som syns (i mina egna ögon) på jättelångt avstånd. Till på köpet är min hy superljus, jag klarar inte alls av sol och de flesta sminkmärkens foundations är för mörka för mig även i den ljusaste nyansen (hamnade åka till Danmark för att få C3 på mac-foundation då det inte säljs ljusare än NC/NW 15 i Finland...)HJÄLP! Vilken/vilka produkter kunde rädda mig? Jag använder nu Cliniques 3-step för torr blandhy, DDML och ibland Avénes Cleanance-kräm för känslig fet hy. Dessutom använder jag ett tunt C-vitaminserum under dag- och nattkrämen och Lumenes Sensitive-series ögonkräm 2 ggr dagligen. Sminket är nästan enbart MAC, jag använder både Studio Fix-foundation i NC 15 för dagar då min hy är lite fetare och studio fix foundation + powder eller va den nu heter i C3. Dessutom kör jag endel dagar med enbart mineralfoundation. (oj vilken essä det blev, men jag är verkligen desperat så det vore superschysst om du hade nå tips på krämer eller serum eller smink).
Svar: Åh, jag känner igen mig totalt - min hy är växelvis som ett smörpapper, växelvis torr som ett fnöske, med röda partier och förstorade porer på kinderna. Porerna tror jag mest att man ser själv, och dom går faktiskt att maskera ganska bra med flytande foundation (tycker dom syns mindre då än om jag använder mineralfoundation), men det är tyvärr något man får leva med... Det låter som att du kanske använder för starka produkter för din känsliga hy, tar du bort för mycket av hudens naturliga oljor svarar den genom att producera mer, och det blir en oljig ond cirkel. Jag skulle råda dig att skaffa lite mildare produkter, personligen tycker jag att Cliniques hudvårdsprodukter är alldeles för starka och irriterar min hy, oavsett om de är för fet hy, blandhy eller torr hy. Har du testat Oil cleansing method? Jag tycker det låter som en rengöringsmetod som kan passa din hudtyp!




Nici: hejhej! du ska veta att din blogg uppskattas enormt av den lilla sminkfantast som jag är!
skulle du kunna göra ett inlägg om hur man framhäver sina olika ansiktsdrag samt hur man använder highlighter på ett bra sätt? :)
Svar: Hej och tack, vad glad jag blir! Jag har skrivit ett inlägg om contouring och highlighting här =)




Signe: Hej! Jag undrar vad du tycker är viktigast i smink skåpet! Behöver nya Grejs!
Svar: Personligen så tycker jag att schyssta basprodukter är allra viktigast - en concealer, foundation och ett puder som passar din hudtyp och hudton, och sen bygga på med det "roliga" - rouge, ögonskuggor och läppgojs!






Susanna: Jag undrar vilket märke som har en riktigt ljus flytande foundation? Jag måste alltid välja de ljusaste nyanserna som finns och ändå ser det för mörkt ut. Jag har noll pigment i huden tydligen... Tack för en jättefin och inspirerande blogg!
Svar: Jag har inte testat märket personligen, men tydligen ska Smashit ha riktigt ljusa nyanser på flytande foundation!






Ella: Vet du en bra budget fonduation som har medel till hög täckning?
Svar: Everyday minerals mineralfoundations i puderform är billiga och har schysst täckning!






Fanni: hej! kan du berätta lite om isopropylalkohol? lite risker och lite allmänt och produkten. skulle vara jätte bra! :D
Svar: Isopropylalkohol är en ren alkohollösning som kan köpas på apotek. Eftersom det är ren alkohol passar den utmärkt att desinficera makeupprodukter med då den dödar bakterier men inte lämnar någon hinna efter sig på sminkprodukten eftersom all alkohol dunstar snabbt. Jag brukar hälla över lite i en sprayflaska och spraya på de produkter jag vill desinficera, snabbt och smidigt! Isopropylalkohol fungerar även bra som lösningsmedel då man pressar egna skuggor. Man bör hantera isopropylalkohol med försiktighet, då det är avfettande, irriterar ögonen, kan ge huvudvärk och yrsel vid inandning och dessutom är det mycket brandfarligt - dock finns det ingen risk med att använda sminkprodukter du har desinficerat med isopropylalkohol då det dunstar mycket snabbt och inte lämnar några rester efter sig.






biatcho: Kan du tipsa om nån foundation som inte täcker så mycket, utan som mer bara jämnar ut huden lite.
Svar: MAC studio moisture tint!






Andrea: Hej! Jag undrar om du skulle kunna göra en liten visning med jämförelser, av några fina highlight-skuggor? T ex de från MAC: Shroom,Phloof! o dyl. Själv har jag MUS - Muffin. Jag letar efter en highlighter som är lite ljusare och inte alltför skimrig/glittrig :) Tacksam för tips!
Svar: Jag swatchade lite highlighters bredvid varandra för lite mer än ett år sedan, du hittar dom här, men jag planerar att swatcha om alla mina MAC-skuggor så fort det blir lite bättre ljusförhållanden utomhus!







Thessan: Hejhejj! ;D Jag är bara lite nyfiken på hur du är utanför allt smink och nagellacks tjafs ;D Hur är du som person? Vad är dina intressen förutom dom som du visar på bloggen? Kram! ;D <3
Svar: Skönhet och smink är ett stort intresse för mig, men utöver det gillar jag bland annat att fotografera, titta på film, gosa med mina katter och att baka!






Alvok: Hej:) Jag undrade bara var du köper dina Urban Decay produkter? Jag har för mig att de inte finns i Sverige men är inte helt säker. Jag är verkligen sugen på att pröva deras primer potion och deras nya pallet Naked.
Svar: Urban Decay finns tyvärr inte att köpa här i Sverige - jag hoppas att de tågar in på den svenska marknaden inom kort! Jag köper mina produkter utomlands eller via brittiska webshoppar, som t.ex. lookfantastic eller asos.







Alice: Hej! Vilket är ditt favoritsminkmärke och vilka är dina favvoprodukter från det märket?
Svar: Kommer det som en överraskning om jag svarar MAC? ;-) jag älskar mycket i deras sortiment, men speciellt förtjust är jag i ögonskuggorna!






Nina: är macs produkter mycket billigare i usa än i sverige?
Svar: Ja, MAC är ca 25-30% billigare i USA än i Sverige, beroende på hur dollarkursen ligger i förhållande till svenska kronan.







Anonym: hej, hur applicerar man bäst en mineralfundation/mineralpuder? jag har ett från make up store men jag ser bara "flötig" ut i ansiket.
Svar: Jag applicerar mineralfoundation med en kabukiborste! Är du säker på att mineralpudret du har inte är ett av MUS mineralpuder med skimmer? En mineralfoundation bör vara matt eller innehålla endast lite "glow" för att se bra ut applicerad som en foundation i hela ansiktet, ett skimrigt puder är finast som highlighter eller bronzer!







Michilicious: Hai, jag är väldigt intresserad just nu av att göra syntetiska dreads. Att döma av inlägget "Håren genom åren" (som jag aldrig tröttnar på att läsa xD) så har du erfarenhet av att göra dem??
Skulle du kunna ge några av dina bästa tips om hur du gjorde dreadsen så att de blev så bra som möjligt?? ^__^ Jag tänkte göra dreadfalls av dem, inte fläta in dem i håret.
Svar: Japp det stämmer, jag tillverkade syntetiska dreads regelbundet under ca 3 års tid. Personligen föredrar jag att ånga mina dreads över en kastrull med kokande vatten efter att jag har tuperat och tvinnat dom, men det funkar också att värma dom med hårfön eller strykjärn. Det absolut svåraste är att få till tuperingen rätt - övning ger definitivt färdighet! På extensionsforumet Hairdrobe.se finns massor av mer info, guider och kunniga personer, titta in där vettja!






izabella: Hej :) Hur mycket kostar frakten från den sidan du köper china glaze lacken? :)
Svar: Det kostar $20 i frakt att få 9 lack skickade från TransDesign.






Efwa: När du färgar håret med blood red och Develish, har du blekt håret många nyanser eller bara lite? Jag menar, du har rejält mörkt hår vad jag förstår (jag tror det är naturligt nu) och jag antar att de kräver ganska ljust under de färgerna. Skulle vilja ha rödare hår nämligen och bara älskar den/de färgerna du hade då.....vill ha.
Svar: Mitt hår är naturligt råttfärgat, så den mörkbruna färgen jag har nu är inte min naturliga (men det är vad jag skulle önska var min naturliga ;-)). Innan jag färgade håret rött så hade jag haft svart hår i ca 7 år, så det behövdes en hel del blekningar för att håret skulle bli så pass ljust att den röda färgen blev så stark som jag ville, men sen när jag blekte utväxten så räckte det med att jag la i en utspädd blekning (blandade lika delar vatten, schampo, blekningspulver och blekningsvätska) för att håret skulle bli tillräckligt ljust och framförallt "uppruggat" för att färgen skulle få fäste. Enkomponentstoningar innehåller inte några starka kemikalier, så därför behöver man ha en lite uppruggad yta på hårstrået för att färgen ska få fäste, och det är främst därför man bleker håret innan.







Johnna: Hej! Hur gammal tycker du att man ska vara för att börja sminka sig? :)
Svar: Oj, det var en knepig fråga =P Jag tycker att man ska börja sminka sig när man själv känner sig redo för det. Man kan ju börja experimentera med smink hemma också utan att nödvändigtvis gå till skolan varje dag i full ögonsminkning!





Martine: Hej. Jag har väldigt ljus hy och nu behöver jag en ny foundation. Vilken foundation rekommenderar du och vilken färg?  Just nu använder jag Make Up Store Matt Foundation i färgen Milk men skulle vilja pröva en ny foundation. Jag har kombinerad hy och skulle vilja ha en foundation som täcker bra.
Svar: Tipsar om Smashit till dig med!





Kimmy: Jag undrar om du har någon bra tips på primer? Jag använder för tillfället Lumenes Beauty Base Matifying Primer. Men min T-zon, speciellt näsan blir blank och foundationet blir "rinning" efter några timmar... Så jag undrar om du har några bra tips? Det vore super! :D Tack!
Svar: Personligen gillar jag MAC prep + prime skin, men jag tycker att en foundation anpassad för din hudtyp och ett bra puder gör större skillnad för oljig hy än en primer. Testa MAC PRO longwear foundation, den är den enda foundation jag har testat som håller mig blänkfri i ansiktet under hela dagen!






Jonna: Det här med kajal på nedre fransraden... Är det bara jag eller varför blir det aldrig snyggt?? Mina ögon ser så små och "ihopklämda" ut när jag applicerar på med kajal där. Jag vet ju att svart har en förminskande effekt men varför verkar alla andra passa så bra i det? Måste man kombinera det med något annat för att det ska bli snyggt? Vingar, sotning eller nåt? Tips välkomnas! Tack för en jäkligt välskriven blogg som jag läser dagligen! Kram Jonna
Svar: Det stämmer att kajal innanför nedre fransraden kan få ögonen att se mindre ut. Mitt trick för att lyckas med det (för det är riktigt snyggt som pricken över i:et på en sotning!) är att kombinera det med ordentligt med svart kajal eller mörk ögonskugga precis utanför nedre fransraden, och sen sudda ihop den yttre och den inre linjen med varandra - vips så ser ögonen helt plötsligt större ut!






Lina/ FlorentziaArt: Hur många och vilka färger skulle du rekomdera som ett kit med minimalt ögonskuggor? (typ antal bruna, gråa, lila etc). Några favons från MAC's? :P
:/ Jag funderar på att skaffa en kit med mac ögonskuggor, men vill inte punga ut pengar för flera dussing av ögonskuggor, så tips? :D
Svar: Oj jäklar så svårt, jag som äger över 100 MAC-skuggor... Men å andra sidan är jag väl inte en normal konsument heller =P Om jag vore du skulle jag köpa en tom palett med plats för 15 ögonskuggor och sen fylla hälften med brunt, grått, svart och highlighter, och andra halvan med fina färger du gillar. Så kan du bygga på samlingen eftersom men ändå ha allt samlat på samma ställe =) Några favoritskuggor jag kan rekommendera ur det permanenta sortimentet är Carbon, Shroom, Satin taupe, Espresso, Woodwinked, Satellite dreams, Amber lights, Humid, Steamy och Deep truth.






lina: kan man köpa mac-paletter i sverige? alltså såna man kan lägga in skuggor i.
Svar: Japp! Fast bara hos MAC-disken på Åhléns city i Stockholm.






Erica: Hej! Har en liten fundering som du kanske kan svara på... Vet du om man kan se skillnad på om en sminkborste är av syntet eller äkta hår? Har flera gamla borstar hemma av okännt märke som jag inte vet vad det är för borst på, vore kul att veta :)
Svar: Testa att klipp av ett litet strå från borsten och elda upp. Luktar det bränt hår (en väldigt distinkt doft, testa att elda ditt eget hårstrå så får du se) så är det äkta hår.






Cynthia: Hej, jag är 13 år jag älskar smink och allt jag äger från hudvård till makeup kommer från makeupstore. Men deras priser är minst sagt mycket för en tjej vars enda inkomst är månadspeng! Så jag undrar, finns det BRA budget smink som funkar eller måste man i stort sätt slösa sko penning till smink :/ ? tack på förhand, vore underbart om du kunde svara :)
Svar: I hear ya sister, bra smink är ofta dyrt! Jag är student vilket gör att budgeten inte blir så stor, men jag unnar mig ändå nån eller några få lite dyrare sminkpryttlar varje månad som jag vet är riktigt bra. Hellre några få bra produkter än många som inte håller måttet! Men självklart är det så att bra inte behöver betyda dyrt, det finns många bra budgetmärken där ute - viva la diva är ett budgetmärke som har många guldklimpar i sitt sortiment, till exempel! När det kommer till ögonskuggor så blir dom flesta skuggorna bra och okej pigmenterade på en bra ögonskuggsbas, så har man väl gjort det köpet blir de flesta budgetskuggor jättefina ovanpå!






sara: jag har ett problem med mitt underlag, jag använder mac pro longwear och den funkar bra med hållbarheten, dock är det så att det kan se så torrt ut på min hy, jag har blandhy och i pannan och på näsan kan det bli liksom flagnigt i utséendet, trots att jag smörjer in mig med en extra fuktbindande kräm och använder primerserum. När jag dessutom lägger på puder kan det se riktigt torrt ut, men pudret gör så mycket tycker jag. Har du tips på en primer som kan hjälpa eller borde jag byta foundation? tack på förhand
Svar: Vad använder du för puder för att fixera? Jag kan inte använda samma oljekontrollerande puder när jag använder PRO longwear som jag gör när jag använder annan foundation, för då ser det torrt ut. Jag använder MAC prep + prime transparent finishing powder ihop med PRO longwear och det funkar bra eftersom det är lätt och fixerar utan att se speciellt pudrig ut. Vissa dagar är jag extra torr dock, då kompletterar jag med att spraya ansiktet med glycerinspray (MAC Fix+) efter att jag är klar med min bas, det tar bort den pudriga känslan och återfuktar huden något!






Johanna: Hur lyckas du se likadan ut på alla Fotd bilder? :D
Svar: Det är min inövade foto-pose ;) Copyright!







Unn (Syndroma)

Till anonym som skrev följande: "Hej, hur applicerar man bäst en mineralfundation/mineralpuder? jag har ett från make up store men jag ser bara "flötig" ut i ansiket"



Jag antar att du använder Wonder Powder, vilket jag också gör. Upplever du det som om att du ser flåtig ut eller att du blir flåtig? Jag blev upplyst om att huden gärna blir flåtig medan huden vänjer sig vid produkten och att det skulle ta 3-4 veckor tills det skulle lugna ned sig.



För mig funkar det bäst att riktigt, riktigt arbeta in produkten i min kabuki och börja applicera utifrån och in (+ att jag behöver mest täckning i utkanten av mitt ansikte). Man minskar på så sätt att få för mycket produkt i t-zonen så man ser extra flåtig ut, inbillar jag mig i alla fall :P Sedan avslutar jag alltid med ett vanligt puder så det blir så glansigt tillslut (:

2011-02-07 @ 20:52:14
URL: http://syndromas.blogg.se/
Susanna

Tack för frågestunden! Jag undrar om du skulle kunna göra ett inlägg om alla olika underlagsprodukter av MAC? Jag känner mig lite virrig av alla namn, prep + prime, pro longwear osv. Vad gör alla olika produkter? Så att jag vet vilka jag behöver! Tack!

2011-02-07 @ 20:56:44
URL: http://makeupmyday.se
Purity

Unn: Se där, tack för kompletteringen!



Susanna: http://purity.webblogg.se/2009/september/puritys-guide-till-mac.html =)

2011-02-07 @ 21:03:26
URL: http://purity.webblogg.se/
Krall

Till Ella som frågade om budgetfoundation med bra täckning: Jag köpte alldeles nyss Maybelline Dream Matte Mousse (150 spänn, så den är i alla fall halvbillig) och det är faktiskt den bästa underlagskräm jag testat. Mycket bättre än MAC's som går på en hundring mer. Så Maybelline kanske kan vara värt att testa, om du inte är sugen på mineralsmink.

2011-02-07 @ 21:42:31
Purity

Krall: tack för tips! Vilken Mac-foundation är det du jämför med? Den mest mousse-liknande dom har är mineralize foundation spf15 i kakform, jag tycker det är lite knepigt det där att jämföra två foundations med helt olika formula, för dom fungerar ju inte riktigt på samma sätt. Dock kan man ju tycka att den ena formulan är bättre än den andra, trots att produkterna har helt olika egenskaper =)

2011-02-07 @ 22:10:20
URL: http://purity.webblogg.se/
sanna(inte purity-sanna alltså)

Hej! jag såg att susanna hade ställt en fråga om ljus foundation! Make up store har väldigt ljusa nyanser, den ljusaste är nästintill vit! dessutom är de väldigt bra och håller länge. de kostar runt 265 kronor!

2011-02-08 @ 09:56:50
Fröken Frodig

Luna: Jag har också känslig hy/cuperose och använder oil cleansing method som Purity föreslog, funkar jättebra!



Har en rengöringsolja från aubrey nicole (aubreynicole.com - passa på nu när dollarn är låg!), masserar in den i huden och tar bort den med en frottétvättlapp (finns på Åhléns och IKEA t ex) som jag blött i varmt vatten och vridit ur (obs inte hett vatten). Rengör milt men effektivt, allt smink följer med.



En ansiktsolja efteråt anpassad till din hudtyp kanske kan vara nåt, har hört att arganolja ska vara bra för dom flesta.



Avene har bra cremer för hyperkänslig hud, tycker också att Clinique och många andra vanliga märken har starka produkter, undantaget från Clinique är Moisture surge extended thirst relief gelcreme som går bra på mej även när jag har eksem och är känslig, men det är såklart individuellt. Moisture surge kanske funkar för dej, den är ju inte fet utan ger bara fukt. Fråga om du kan få ett prov där du handlar cremer. Det behöver inte vara så dyrt, Lumene har en bra serie för känslig hy t ex.



Jag använder nästan bara rena mineralpuder som everyday minerals och Lily Lolo och det har gjort skillnad för mej. EM har dessutom massor med nyanser och bra täckning (intensive formula). Hoppas detta kan hjälpa dej :) Och sorry Purity för avhandlingen...

2011-02-08 @ 13:53:34
Krall

Purity, jag har testat Hyperreal (som inte längre görs i min hudton, tyvärr) och den var faktiskt helt OK. Sen har jag haft Mineralize satin eller vad den heter - det är den flytande mineralkrämen i alla fall. Därutöver har jag kört Face and Body ganska mycket. Den funkar sådär, men gemensamt för alla dessa är att de liksom halkar ner från ansiktet under dagen. De är ju som du säger inte helt identiska med Dream Matte Mousse, men ändå... Maybelline ger mig ett slätt, lent resultat som håller hela dan (nej, de betalar mig inte för att skriva detta...). Det negativa är väl att den tenderar att torka ut huden en smula, så har man torr hud ska man nog vara lite försiktig.

2011-02-08 @ 23:14:49
erika

Bästa var helt klart:

"Svar: Det är min inövade foto-pose ;) Copyright!"



HAHAHA du är skön du bruden ;)



2011-02-09 @ 10:28:56
Fanny

Jag vill inte låta creepy,

men du har nog sveriges vackraste ögon.

Avis!

Förresten, MAC är mitt favoritmärke också.

MUS kommer tvåa :)

2011-02-09 @ 11:57:16
URL: http://www.eyeoftheday.bloggplatsen.se
Purity

sanna och Fröken Frodig: Älskar när ni tipsar varandra i mitt kommentarsfält, keep 'em coming! =)



Krall: Ah ja, det är problemet med nedmattande foundations, att man kan bli lite torr... Jag brukar försöka motverka det genom att använda ett puder som inte torkar ut och att avsluta med glycerinspray, det funkar ganska bra =) Jag är inte heller speciellt förtjust i face & body, tycker den är alldeles för rinnig, men däremot gillar jag PRO longwear, studio fix fluid och studio sculpt.



erika: ;-)



Fanny: Åh, tack så mycket! =)

2011-02-09 @ 19:14:38
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy