Purity recenserar: e.l.f. Mineral eyeshadow primer


En bra ögonskuggebas kan göra en stor skillnad i hur bra dina ögonskuggor sitter på plats under dagen och hur intensiv färgen blir på ögonlocket, och är något jag rekommenderar alla att investera i när dom frågar mig om mitt bästa tips för att få en snygg och hållbar ögonmakeup.

Budgetmärket e.l.f. har tre ögonskuggeprimers i sitt sortiment, en på stiftform och två i flytande form. Jag har den på stiftform och en av de flytande hemma men har bara hunnit testa den i flytande form än så länge - mineral eyeshadow primer.



e.l.f. Mineral eyeshadow primer

 

 

Ögonskuggsbasen kommer i en tub med applikatorpinne, och är svagt färgad. Den innehåller vitamin A, C och E som hjälper till att återfukta huden, och är designad att användas ihop med mineralögonskuggor i lös form.

 

Det första jag tänkte på när jag la på den här primern var att den känns väldigt silikonig och silkig. Jag föredrar en lite torrare bas när det kommer till ögonskuggsprimers, oavsett om det är en klistrig bas eller en pudrig bas jag är ute efter. Eftersom mina ögonlock är rätt oljiga så vill jag snarare ha något som motverkar oljigheten på mina lock istället för att förstärka den.

 

 

 

e.l.f. Mineral eyeshadow primer

 

 

Tyvärr så motsvarar inte den här primern mina förväntningar. Varken mineralskuggor eller vanliga ögonskuggor verkar vilja fästa alls på den silkiga basen, jag får i princip mer färgintensitet i skuggorna på bar hud än vad jag får ovanpå den här basen. Skuggorna är lite knepiga att applicera och tona jämnt på ögonlocket, och efter 3-4 timmar så ligger skuggorna i veck på mina ögonlock. Den kostar nästan inga pengar alls, men på mig så fungerar det bättre med foundation och puder som bas på ögonlocken än vad den här primern gör, och den spelar inte ens i samma klass som min favoritprimer, Urban Decays eyeshadow primer potion.

 

Jag är lite nyfiken på hur deras andra flytande primer, eyelid primer, beter sig jämfört med den här. Är det någon som har testat?

 

 

Pris: 36.60 kr hos e.l.f.

Betyg: 1/5

 

 

 

 

In English: A good eyeshadow base can make a huge difference in how well your eyeshadows stays in place during the day and how intense the colour will become on the eyelid, and it's something that I recommend everyone to invest in when they ask me about my best tips to get a nice and durable eye makeup.

Budget brand e.l.f. has got three eyeshadow primers in their range, one in stick form and two fluid ones. I have the stick primer and one of the fluid ones at home but I have only had the time to try out the fluid one so far - mineral eyeshadow primer.

 

 

 

e.l.f. Mineral eyeshadow primer

 

 

The eyeshadow base comes in a tube with a doe foot applicator, and it's a sheer nude. It contains vitamin A, C and E which helps moisturising the skin, and it's designed to be used with loose mineral eyeshadows.

The first thing I noticed when I applied this primer is that it feels very silicony and silky. I prefer a drier base when it comes to eyeshadow primers, whether it's a sticky base or a powdery base that I'm after. Since my eyelids are pretty oily, I prefer something that prevents the oiliness on my lids rather than enhancing it.

 

 

 

Comparison in intensity of eyeshadows applied on top of Mineral eyeshadow primer and UDPP. One glitter (MAC Beuaty marked), one shimmer (MAC Deep truth) and one matte (MAC Orange).

 

 

Unfortunally, this primer doesn't live up to my expectations. Neither mineral eyeshadows or regular eyeshadows get a good grip on this silky base, I basically get more colour intensity on bare skin than I do on top of this base. The eyshadows are a bit tricky to apply and blend evenly on the lid, and after about 3-4 hours of wear, the eyeshadows have creased on me. It costs almost nothing, but on my eyelids it works better using foundation and powder as a base than this primer, and it doesn't even play in the same league as my favourite eyeshadow primer, Urban Decay eyeshadow primer potion.

 

I'm a bit curious about how their other liquid eyeshadow primer, eyelid primer, works compared to this one. Has anyone tried that one out?

 


Price:
$3 at e.l.f.
Rating: 1/5





Honi

Deras andra primer Eyelid primer är precis lika värdelös som den där, om än inte lite dåligare. Gillar den inte alls tyvärr, och jag har ändå inte alls torra lock :( Skuggorna fäster inte och lägger sig som du sa i veck efter några timmar.

2010-11-16 @ 13:33:46
URL: http://honi.blogg.se/
besynnerligt

Oj! Tvärtemot Honi tycker jag att Eyelid Primer är hur bra som helst! Jag älskar den och det faktum att den kostar 18 spänn. Tricket för mig är att använda väldigt lite och låta det torka ordentligt innan jag rör det med skuggorna. Brukar passa på att fixa brynen och applicera rouge under tiden.

2010-11-16 @ 14:09:11
URL: http://besynnerligt.wordpress.com
Wysteriia

Här finns det bild på hur jag såg ut efter 7 timmar med denna primer - http://wysteriiasblogg.se/recension-mineral-eyeshador-primer-fran-elf



Jag tyckte ändå att den var helt ok med tanke på hur billig den är :) Jag förväntade mig väl inget super resultat med tanke på priset när jag köpte den ;)



Men jag har samma favorit som dig annars, Urban Decays eyeshadow primer potion. Inget klår den :)

2010-11-16 @ 15:06:53
URL: http://Wysteriiasblogg.se
Linda

Jag har testat både dyra och billiga primers av alla möjliga olika märken och det slutar alltid med att skuggorna lägger sig i veck. Men min jakt på den perfekta primern slutade iom att jag testade elfs billigaste variant. Ögonskuggan sitter som berget, även efter en lång arbetsdag med en lika lång after work. Köper alltid på mig ett gäng när jag beställer från elf. Hur nöjd som helst! :)

2010-11-16 @ 18:40:33
URL: http://lehla.wordpress.com
Alv

Eyelid primer är precis vad jag var ute efter och nästa gång jag skall beställa från elf så tänker jag hamstra. Eftersom jag tycker det är roligt med smink men ändå inte går till något över Isadoras smink i prisklass så passar denna ypperligt PLUS att den på mig ger i nio fall av tio ett väldigt bra resultat.



Min arbetsplats har väldigt torr luft vilket gör att man blir flottigare än vanligt och ändå så sitter ögonskuggan från det att jag lägger på den vid kvart över sex till morgonen tills det att jag tar bort den på kvällen. Använder även väldigt mycket färgstarka skuggor så det skulle synas om de började lägga sig i vecken.



Idag var en av de få gånger som det blev antydan till veck men det är så lite att det ändå är väldigt bra resultat. Samt att jag börjar misstänka ett visst mönster eftersom jag alltid har något fippel med primern de gånger det inte tar så bra, troligen har jag tagit precis för mycket eller för lite.

2010-11-16 @ 19:12:33
URL: http://munkavle.blogspot.com
Purity

Vad kul att höra att ni är fler som har testat och är relativt nöjda med eyelid primer, får ta och testa den och jämföra med denna! Tack för er input =)

2010-11-16 @ 19:25:16
URL: http://purity.webblogg.se/
Linnea

2010-11-17 @ 03:01:16
Linnea

Jag tyckte inte om den andra eye primern från elf. Kan ha något med att halva innehållet hamnade utanför flaskan när jag skulle skruva åt korken. Kolla in min flaska här http://linneasintressen.blogg.se/2010/july/linnea-testar-elf-eyelid-primer.html#comment .Och även den är "blöt" i konsistensen. Så nej tack för mig.

2010-11-17 @ 03:12:40
URL: http://linneasintressen.blogg.se/
Kerstin

Synd att den inte höll måttet!

2010-11-17 @ 15:00:19
URL: http://skimmerskuggan.blogspot.com
Karina

Hejsan. Vet att ja är rätt långsam här, men ja tycker "Eye Primer And Liner Sealer" från elf är ett helt godkänt köp :) Primern funkar faktiskt rätt bra (den är ju mer som ett "concealerstick" o "formulan")och i den andra änden så är det en sealer.. kanske inte lika bra men gör ändå sitt jobb. Använder sealern som tex att fixa eyeliners med eller om ja vet att de blåser ute så brukar ja ha den för att ordentligt fästa skuggan i de yttre ögonvråerna så inte sminket rinner bort där. Kostar 42:70SEK http://www.eyeslipsface.co.uk/product.asp?prodID=116&currency=SEK





2010-12-13 @ 00:17:59
URL: http://eotd.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy