Kicks #203


Nu var det ett tag sedan jag skrev om någon sminkborste eller pensel, det kan bero på att det var ett tag sedan jag köpte nya verktyg. Något jag däremot känt har saknats i mitt verktygsförråd är en platt, syntetisk foundationpensel, och jag har funderat på att skaffa en ett bra tag, så jag blev himla glad när jag hittade foundationpenseln #203 i goodiebagen från Kicks-eventet jag var på för några veckor sedan!


 

 

Kicks #203 är en platt foundationpensel i syntetiskt hår, perfekt för att applicera krämprodukter med. Den ser ut som en stor och bred concealerpensel ungefär och är avsmalnande klippt mot toppen av penseln vilket gör den flexibel och lätt att arbeta med.

 

Jag måste erkänna att jag själv föredrar att "stöppla" på min foundation med en s.k. duofiberborste/skunkborste (som t.ex. MAC #187) istället för att pensla på den med en platt pensel eftersom jag tycker att stöpplingstekniken ger ett mer naturligt resultat och går lättare och fortare att applicera med. Det jag däremot har stor nytta av när det kommer till den platta foundationpenseln är att applicera primers, solskydd, flytande highlighterprodukter och andra produkter man kan tänka sig att man kan applicera under sin bas som inte har så hög eller ingen täckningsförmåga, speciellt när jag sminkar andra.

 

Penseln är lätt att göra ren med både brush cleanser och tvål och vatten, och skulle det vara så att en produkt biter sig fast riktigt ordentligt så försvinner det lätt som en plätt om man först löser upp den med olja innan tvätt - de flesta krämprodukter är oljebaserade, och lika löser som bekant lika!

 

Det här är en bra foundationpensel till ett riktigt bra pris - den håller inte MAC-kvalitet, men för de 100 kr som den kostar i närmaste Kicks-butik är den ett riktigt budgetkap!

 

 

 

 

In English: It's been a while since I wrote about a makeup brush, probably because I haven't bought new tools for quite a long time now. Something that I've felt was missing in my tool stash, however, is a flat synthetic foundation brush, and I've been thinking about getting one for ages. So I was really pleased to find the foundation brush #203 in the goodie bag that I got at the Kicks event I went to a couple of weeks ago!

 

Kicks brushes are only available in Sweden and some other nordic countries, but I thought I'd write about it in English anyway since it's pretty much like any other flat synthetic foundation brush. I'ts perfect for applying cream products with, and it looks kind of like a large concealer brush and is tapered towards the tip which makes it flexible and easy to work with.

 

I have to confess that I personally prefer to "stipple" on my foundation with a duofibre/skunk brush (like MAC #187) instead of brushing it on with a flat brush since I find the stippling technique to provide better coverage and is easier and faster to apply foundation with. What I mostly use this flat brush for is applying primers, sunscreen, liquid highlighters and other products that you might want to apply underneath your base that doesn't have any or very little coverage, especially when doing other people's makeup.

 

The brush is easy to clean with both brush cleanser and soap and water, and if a product is hard to get out of the brush, it's easily removed if you clean the brush with some oil before washing it - most cream products are oil based, and oil solves other oil based products!

 

This is a really good foundation brush for a great price - it's not MAC quality, but as it's only 100 SEK it's a real budget catch!

 





ed hardy jeans

Jättefint! Nedtonat och färglatt på samma gång, somrigt :)

2010-07-02 @ 10:44:04
URL: http://www.edhardytime.com/
Kerstin

Jag håller med, för sitt pris är den inte dum alls!

2010-07-02 @ 10:57:18
URL: http://skimmerskuggan.blogspot.com/
Eleni

Jag köpte den där penseln för ett tag sedan men har avskytt den från första stund. Den får tummen ner från mig :(

2010-07-02 @ 16:00:09
Anonym

Hej, jag kan börja med att säga att jag gillar din blogg. Du gör alltid så fina sminkningar och ger toppentips!

Men nu till min fråga;

Exakt hur applicerar man en creme rouge? Och med vad?

Jag skulle inte heller säga nej till några tips på produkten, gärna i olika prisklasser.

Tack på förhand, och förtsätt på samma sätt för det är jättebra! :D

2010-07-02 @ 16:11:50
Elina

Ja, det var jag som skickade förra kommentaren, råkade skicka innan jag var helt klar :P

2010-07-02 @ 16:13:35
URL: http://elinanike.blogg.se/
Purity

ed hardy jeans: Kommenterade du på fel inlägg nu..? tack så mycket hur som!



Kerstin: Ett riktigt budgetkap!



Eleni: Jag använder som sagt inte min till foundation, så min erfarenhet baseras enbart på hur den funkar till att applicera andra produkter. Du kanske ska testa en duofiberborste istället?



Elina: Tack så jättemycket! Jag applicerar krämrouge med en duofiberborste, MAC #188, och liksom stöpplar på det precis som med foundation. De flesta märken har krämrouge, allt ifrån kräm till gel till mousse!

2010-07-03 @ 12:44:21
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy