Purity recenserar: Eyeko Graffiti eyeliner pen


För ett tag sen fick jag hem lite produkter att testa från brittiska märket Eyeko, varav en av produkterna var eyelinerpennan Graffiti eyeliner pen. Jag var jättenyfiken på att testa den eftersom jag vanligtvis har lite svårt att jobba med just eyelinerpennor - jag tycker helt enkelt att det är lättare att jobba med platt snedskuren pensel än en spetsig tipp.

Det är himla smidigt med en eyelinerpenna däremot, och då graffiti eyeliner pen har en lite styvare och bredare tipp än de flesta andra eyelinerpennor jag har testat innan så verkade det lovande att just den skulle falla mig i smaken. Jag har testat den några gånger nu och tänkte alltså dela med mig av en liten recension till er =)



 

 

 

 

Graffiti eyeliner pen är som sagt en flytande eyeliner i pennform med en hård filtspetstipp av modell större, och förutom i svart så finns den även i brunt, lila och marinblått. Jag har svårt att jobba med eyelinerpennor just på grund av tippen - den är ofta för mjuk eller för tunn för att man ska få någon vidare kontroll på linjen man målar, och tunna tippar brukar ofta betyda att själva färgflödet blir rätt kasst.

 

Med den lite bredare och styva tippen på graffiti eyeliner pen är det lätt att få både breda och tunna linjer, beroende på hur hårt man trycker, och färgflödet är absolut inget att klaga på. Massor med svärta i ett enda drag, som ni ser på swatchbilden nedan! Eyelinern sitter dessutom på plats riktigt bra och smetar inte alls ens när man gnuggar febrilt över den, men samtidigt är den lätt att ta bort med ögonmakeupremover.




 

 

Trots att pennan är himla enkel att använda för att måla streck på handen så får jag inte riktigt in tekniken när det kommer till att använda pennan på mina ögonlock - det blir en hackig linje som är svår att få jämn, och jag måste gå tillbaka flera gånger och jämna till linjen för att det ska bli en snygg eyelinervinge. Eyeko föreslår att man ska göra små prickar längs övre fransraden och sedan dra ett linje mellan dessa för att få till en fin och jämn linje - jag har inte testat den här tekniken än, men jag misstänker att det inte skulle göra så stor skillnad eftersom det är själva linjedragandet jag har problem med, inte formen.

 

 

 

 

 

 

Jag tycker däremot att det är väldigt lätt att använda en eyeliner i pennform när jag målar eyeliner på andra, så jag antar att det mest är en vanesak och smaksak om man tycker det är lätt att jobba med en penn-liner eller ej - jag tror helt enkelt att jag behöver öva mer. I övrigt är jag väldigt nöjd med den här eyelinern, men just på grund av att jag tycker det är himla knepigt att applicera och hellre sträcker mig efter gel-liner och platt snedskuren pensel så får den inte riktigt fullt betyg av mig just nu. Gillar du den här sortens eyelinerpensel tror jag däremot att graffiti eyeliner pen kan vara något för dig!

 

 

Pris: £5 hos Eyeko cosmetics

Betyg: 4/5

 

 

 

 

In English: A while ago, I got some product samples from British brand Eyeko to try out. One of the products was the eyeliner pen Graffiti eyeliner pen. I was really curious about this one, since I normally have a bit of a hard time working with eyeliner pens - I think it's way easier to work with a flat angled brush that with a pointy tip.

An eyeliner pen is really convenient though, and since graffiti eyeliner pen has got a stiffer and wider tip than most other eyeliner pens I've tried before I had high hopes that this one would fit me better than the others. I've used it a couple of times now so I thought I'd share a small review with you guys =)

As I mentioned above, graffiti eyeliner pen is a liquid eyeliner in a pen with a stiff plus sized felt tip, and it's also available in brown, purple and navy blue besides black. I usually have a bit of a hard time working with eyeliner pens because of the tip - it's often too soft or too thin to give me enough control to make a precise line, and thin tips does often mean bad colour payoff.

With the wider and stiffer tip of graffiti eyeliner pen, it's really easy to get both thick and thin lines, depending on how much pressure you use, and the colour payoff is excellent. Lots of black colour in one single swipe, as you can see in the swatch picture above! The eyeliner stays in place really well and doesn't smudge even when rubbing it vigorously, yet it does come off without a bigger effort with an eye makeup remover.

Even though the pen is really easy to use to paint lines with on my hand, I simply can't get the hang of the right technique when using it on my eyelids - I get a jagged line which is hard to get even, and I have to go back several times to even out the line to get a decent eyeliner wing. Eyeko suggests that you paint small dots along the upper lash line and then connect them to get a smooth line - I haven't tried out this technique yet, but I suspect that it wouldn't make that big a difference since the problem for me isn't the shape, but the drawing of the line itself.

I do love using pen eyeliners when doing other people's makeup though, so I guess that it's a matter of taste and what you're used to if you like working with a pen eyeliner or not - I simply think that I have to practice more. I'm really satisfied with this eyeliner on an overall basis though, but the fact that I think it's so tricky to apply and rather reach for my gel liners and a flat angled brush, this eyeliner won't get a top rating from me at this moment. If you like this kind of eyeliner brushes though, I think that Graffiti eyeliner pen might be worth checking out!

 

 

Price: £5 at Eyeko cosmetics
Rating: 4/5





Veronica

Hur sitter den kvar under dagen? De eyeliner jag har testat försvinner så himla snabbt- kanske är det för att jag har oljiga ögonlock också- jag vet inte riktigt. Men jag är mest nyfiken på hållbarheten.

2010-04-22 @ 12:38:36
URL: http://venusvanity.blogspot.com/
Purity

Veronica: på mig sitter den som berget hela dagen, även på ögonlocket. Jag använder i och för sig UDPP under så jag vet inte hur den sitter utan bas, tyvärr.

2010-04-22 @ 12:49:54
URL: http://purity.webblogg.se/
Maackyy

det blev riktigt bra :O

2010-04-22 @ 13:17:02
URL: http://kandykupps.blogg.se/
Emilie

Fyy, nu gav du en produkt en 4:a ;)



Nej, men ärligt talat så blir jag nyfiken på den där :P Jag har en från maybelline som ger skitfin svärta på handen, men när det väl kommer till att applicera på ögonlocket blir den grå och jättetråkig.

2010-04-22 @ 13:52:29
URL: http://vintertroll.blogg.se/
Purity

Maackyy: Ja, det är bara jag som är handikappad när det kommer till pen-eyeliners och måste jobba skitlänge för att få till en bra linje =P



Emilie: Fy på mig! ;) Spana in den här, den är verkligen kolsvart. Dessutom kostar den inte många kronor den här, ca 60 kr är ju helt okej liksom!

2010-04-22 @ 14:30:49
URL: http://purity.webblogg.se/
Emilie

Den ser verkligen helfin ut. Hur är det att beställa produkter från eyko? 60 kronor för någonting som fungerar är ingenting i jämförelse med något som kostar runt hundralappen som inte fungerar :P

2010-04-22 @ 15:22:25
URL: http://vintertroll.blogg.se/
Purity

Emilie: Tyvärr har jag ingen erfarenhet att beställa från Eyeko eftersom jag fick mina produkter i ett pressutskick =/

2010-04-22 @ 16:32:57
URL: http://purity.webblogg.se/
Emilie

Suck, gud va dåligt :P Eller inte. Kan man handla det i england mån tro?

2010-04-22 @ 17:33:54
URL: http://vintertroll.blogg.se/
Purity

Emilie: alltså de skickar ju till Sverige, menade mer att jag inte vet vad fraktkostnader och så går på =)

2010-04-22 @ 18:16:36
URL: http://purity.webblogg.se/
Fröken Frodig

Har beställt från Eyeko flera ggr, deras brittiska hemsida (älskar Fatbalm!) och då har det inte varit nån frakt alls.

2010-04-22 @ 19:31:13
Emilie

Ingen frakt alls? :O

2010-04-22 @ 20:34:47
URL: http://vintertroll.blogg.se/
Purity

Fröken Frodig: Där ser man, tack för den trevliga infon! =D

2010-04-22 @ 21:01:15
URL: http://purity.webblogg.se/
Carolina

Kul å läsa en informativ och bra recension, filtpenna har jag inte testat, kanske vore nått för mig..hmm

2010-04-23 @ 06:15:43
moa

riktigt fint! :D

2010-05-02 @ 14:39:47
URL: http://moaornberg.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy