Beauty Basics - Eyeliner


En snygg eyelinervinge kan piffa upp vilka trötta ögon som helst på ett kick. Eyeliner kan däremot vara knepigt att få till i början, så här gäller det att öva. Rätt teknik och verktyg hjälper förstås dom med på vägen, så jag tänkte dela med mig lite tips om hur jag gör när jag målar min eyeliner.


Produkter och verktyg





Det här är dom två produkter jag använder för att applicera eyeliner; fluidline i färgen blacktrack från MAC, som är en gel-liner, och en platt, snedskuren pensel, #208 från MAC. That's it! En del föredrar en kakeyeliner som man blandar med vatten eller en klassisk rund och smal eyelinerpensel, eller en flytande eyeliner med filtspetstopp, men jag föredrar dessa då gelliner ger en otroligt bra färgintensitet och dessutom är jättelätt att applicera, och en platt snedskuren pensel är lätt att få till en jämn och fin linje med. Plus att den än kanon för att fylla i brynen med också. Två penslar i en, med andra ord!



Appliceringsteknik


Det finns många olika sätt att applicera eyeliner på, jag tänkte visa er hur jag gör. Inget sätt är rätt eller fel, använd den metod som du själv känner fungerar bäst för just dig!






Så här ser mitt öga ut utan varken mascara, eyeliner eller kajal. Jag har däremot fyllt i brynen, lagt en bas av UDPP och en hudfärgad skugga (MAC brule) över hela ögonlocket från frans till bryn för att eyelinern ska sitta på plats bättre.






Jag börjar med att lägga eyeliner på mitten av fransraden. Tack vare att det är en sån bred yta på min pensel är det lätt att komma nära fransraden. Jag lägger på min eyeliner med flera, korta drag för att få en sån jämn linje som möjligt, och när jag applicerar har jag ögat halvöppet som på bilden.






Sen applicerar jag eyeliner längs yttre delen av fransraden. Eftersom ögonlocket är lite mjukare och "slappare" här så drar jag ut ögonlocket lätt med ett finger för att få en jämn linje utan hack.






Nästa steg är att applicera eyeliner tunt på inre delen av fransraden. För att få en så tunn linje som möjligt har jag ögat nästan öppet vid det här steget, och vinklar in penseln snett under fransraden. Som ni ser på bilden så är min linje smalast längst in, och tjockast längst ut. Detta ger ett intryck av ett större och mer öppet öga. Jag lägger inte heller eyeliner ända in i ögonvrån. Vill du ha en diskret eyeliner kan du välja att sluta vid det här steget, vill du ha en mer markerad eyelinervinge så gå vidare till nästa steg.






När jag gör själva vingen utanför yttre ögonvrån börjar jag alltid med att dra en linje som blir som en sorts förlängning på den undre fransraden. Det hjälper till att få rätt vinkel på vingen och ser till att den inte hamnar för långt ner. En vinge som sitter för långt ner gör att ögat ser tröttare ut. Även här drar jag lätt i ögonlocket med ett finger för att få en jämn och fin linje utan hack.






Till slut kopplar jag ihop det undre strecket med det övre, och även här drar jag lätt utåt i ögonlocket för att få en jämn och fin linje. I det här steget brukar jag även jämna till de linjer jag har gjort innan. Kirrat och klart, nu gäller det bara att få till en lika fin linje på det andra ögat med!




Tips och tricks

  • Tycker du att det är svårt att få till en skarp linje när det kommer till själva vingen? Lägg en bit lite styvt papper, som t.ex. ett visitkort, i linje med undre fransraden så får du till en knivskarp kant när du målar på eyelinern.
  • Är svart eyeliner för markerat? Testa en grå eller mörkbrun, eyeliner brukar komma i flera roliga färger!
  • Pank, men ute efter en bra eyelinerpensel? Kolla in konstnärsaffärer, dom brukar ha både platta och runda, smala syntetborstar för en hyfsat billig peng.







In English:
A smooth and nice eyeliner wing can make the most tired eyes look alert in one quick sweep. It can be a bit of a hassle to apply when you're new at it, though, so practice is the key here. Right products and tools are of course helpful on the way, so I thought I'd share some tips with you on how I apply my eyeliner.


Products and tools


The two products I use for applying eyeliner is a gel eyeliner from MAC; fluidline in the shade blacktrack, and a flat, angled brush, #208 från MAC. That's it! Some people prefer to use a cake eyeliner or a classic round thin brush, or a liquid eyeliner with a built in felt tip, but I prefer these since gel eyeliner is so easy to apply and is highly pigmented, and a flat angled brush is really easy to create a nice and even line with. Plus, it's great for applying brow shadow, too!



Application technique





This is how my naked eye looks, without any mascara, eyeliner or eye pencil. I've filled in my brows, though, and applied a base of UDPP and a flesh coloured eyeshadow (MAC brule) on the entire eyelid so that the eyeliner will stay in place for a longer time.






I start out by applying eyeliner along the middle of the lash line. Thanks to the fact that my brush has such a wide surface, it's really easy to get close to the lash line. I apply my eyeliner with several short strokes to get the line as smooth as possible, and when I apply it I keep my eye half closed as in the picture.






I then apply eyeliner along the outer part of the lash line. Since the eyelid is a bit softer here, I gently pull the eyelid outwards with a finger to get an even line without any cuts in it.






The next step is to apply eyeliner along the inner part of the lash line. To get a line that's as thin as possible, I keep my eye almost entirely open during this step, and keep the brush angled almost parallell to my eye. As you can see in the picture, the line is at its thinnest towards the inner corner of the eye, and thickest at the outer corner. This gives the impression of a bigger and more open eye. I also don't apply eyeliner all the way to the inner corner. If you want a more descrete eyeliner, you can stop here, if you want a more dramatic line with a wing, move on to the next step.






When creating the wing outside the outer corner of the eye, I always start out by drawing a line that's sort of an extension of the lower lash line. That helps with getting the right angle of the wing and make sure that it doesn't end up too far down; that may make your eyes look tired. I pull my eyelid slightly outwards during this step aswell to get an even line.






Lastly, I connect the lower line with the upper line, and I keep pulling my eyelid outwards to get a nice and even line. I usually clean up and perfect the lines I've done previously during this step. All done, all you have to do now is to draw a line just like this on the other eye!



Tips and tricks

  • Do you find it hard to create a sharp line when doing the eyeliner wing? Place a bit of cardbord paper, like a business card, lined up with the lower lash line and then draw your eyeliner. This provides a knife sharp line every time!
  • Is black eyeliner too harsh against your skin? Try brown or grey. Most brands do eyeliner in more than one colour.
  • Short of money, but need a good eyeliner brush? Try looking at the craft store, where you can find both flat and small rounded synthetic brushes for a decent price.




Pinch

Thank you so much! I've wondered how you're so excellent at applying eyeliner. I'll have to practice doing it while keeping my eyes open - it never occured to me!



I always have issues knowing when to stop the line in the inner corner. When my lashes stop or should I go all the way in? I always get problems applying eyeliner right to the inner corner, I end up with a big blob.



My favorite solution to the problem is to use an angled brush and a similarly colored eyeshadow, and no eyeliner in there. It makes the color go on a bit fainter, which makes it a nice transition. Just thought I'd share that tip with some of the other girls - you seem to be getting it perfect every time!

2009-10-29 @ 16:54:28
URL: http://pinchypea.ch
Carolina

Väldigt bra inlägg!

2009-10-29 @ 22:42:49
Purity

Pinch: I'm so glad you found it helpful, thanks for sharing your tip!



Carolina: Kul att du gillade det!

2009-10-30 @ 14:44:45
URL: http://purity.webblogg.se/
Elena

Jag hatar gel liners. Jag hatar flytande eyeliners också i och för sig.

Och kajaler och andra ögonpennor icke att förglömma.

Jag har många i fina färger, det blir fina vingar. Men efter 5 minuter sitter har de celldelats på ett mystiskt sätt och sitter strax ovanför globlinjen.

Jag har prövat primers, puder, foundation. Inget håller denna klonade linje från min globlinje.



Inte förrän jag haffade en utread vattenfast liner från isadora. Så nu ska jag väl försöka fokusera på vattenfasta pennor/liners/gels. Fan också.

2009-11-04 @ 15:40:57
URL: http://www.stiftprinsessan.se
Potatisbruden, <3 x'3

Åh eyeliner är så fint, men jag vet icke om jag klarar av det.. Det är så frustrerande, jag har typ hooded eyelids, men det är typ en jämn linje, hur som helst så blir det liksom skuggor över ögonen, använder jag eyeliner ser ögonen så mörka ut :/

2010-03-07 @ 20:22:25
URL: http://michilicious.blogg.se/
Carlotta

Hej Hej! Vart köper man den? Fluidlinern och borsten/penseln? Det är väl på nån mac affär? Men vart finns mac äffaren? Och finns det nån fluidliner i vit?

2010-08-02 @ 16:35:21
URL: http://cuk.blogg.se/
Purity

Carlotta: Mac finns i Stockholm, Göteborg och Malmö, och från och med den 25/8 kommer du även kunna handla Mac online hos kicks.se. Fluidline finns tyvärr inte i vitt längre, det har dock funnits så fråga om det finns några kvar om du går till en Mac-disk.

2010-08-02 @ 18:47:28
URL: http://purity.webblogg.se/
Proach

Jättefin blogg! :)

Undrar vart man kan få tag på en sån där ''kajalpensel'', (eller vad det heter)?

2010-11-11 @ 16:21:02
URL: http://proach.blogg.se/
Purity

Proach: Kul att du har hittat hit! Min är köpt från MAC, men platta snedskurna penslar finns hos de flesta märken, typ MUS, Kicks, Sigma... Ett budgetalternativ är att spana in konstnärsbutiker!

2010-11-11 @ 17:05:36
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy