Tutorial: Queen Mab


Ida ville se en tutorial på en sminkning inspirerad av Miranda Richardson som Queen Mab i filmen Merlin. Har även fått lite efterfrågningar på Specktra om att göra en tutorial på den här sminkningen tidigare, och så ville jag hemskt gärna ställa upp i Sminkans tutorialtävling. Tre flugor i en smäll, med andra ord!

Några ord angående skuggorna; är du inte riktigt jättevan att arbeta med matta skuggor så välj hellre skimriga skuggor om du vill försöka dig på den här sminkningen. Matta skuggor är mycket svårare att blenda snyggt och jämnt jämfört med skimriga skuggor, det krävs lite övning för att det ska bli snygga övergångar och inte se flammigt ut.

In English: Ida wanted to see a tutorial of a makeup inspired by Miranda Richardson as Queen Mab in the movie Merlin. I've also got some request at Specktra for doing a tutorial on this look, and I also wanted to enter Sminkan's tutorial contest. Three birds with one stone, that is!

A quick word about the eyeshadows: If you're not used to use matte colours, choose some shimmer colours instead of the matte ones because shimmers are wayy more easy to blend than mattes. Mattes need a bit of practice to not look blotchy and to blend properly.


Vad jag har använt / Products used:

Ansikte / Face
  • MAC prep + prime face
  • MAC studio sculpt concealer - NW20
  • MAC studio sculpt foundation - NW20
  • MAC loose blot powder - medium
  • MAC mineralize skinfinish/natural - light
  • Everyday Minerals blush - best friends
  • MAC shaping powder - accentuate
  • MUS face mist
Ögon / Eyes
  • UDPP
  • MAC eyeshadow - indian ink
  • MAC eyeshadow - carbon
  • MAC eyeshadow - vibrant grape
  • MAC pigment - pink vivid
  • MAC eyeshadow - femme fi
  • MAC eyeshadow - crystal avalanche
  • MAC powerpoint pencil - engraved
  • MUS tri brow colour
  • MAC fluidline - blacktrack
  • MAC plush lash mascara
  • H&M brow fix
Läppar / Lips
  • MAC prep + prime lip
  • MAC lipstick - blow dry
Borstar / Brushes
  • MAC #194
  • MAC #187
  • MAC #150
  • MAC #182
  • MAC #227
  • MAC #239
  • MAC #222
  • MAC #217
  • MAC #219
  • MAC #208
  • Coastal scents mini smudger


Steg 1 - Börja med ett rent och återfuktat ansikte. Applicera din bas och fixera med puder. Jag förklarar mer i detalj hur jag lägger min bas här.

Step 1 - Start with a clean and moisturized face. Apply your base and fix with powder. I explain more in detail how I do my base here.




Steg 2 - När ansiktsbasen är färdig är det viktigt att lägga en bra bas på ögonlocken för att skuggan ska sitta på plats hela dagen och inte lägga sig i veck. Med en bas fäster dessutom skuggorna mycket bättre, och dom blir mycket mer färgintensiva än om man lägger dem på bar hud. Min favoritögonprimer heter Primer Potion och kommer från Urban Decay. Jag applicerar 2-3 streck med applikatorn på ögonlocket och sen smetar jag ut det jämnt över ögonlocket med ett finger.

Step 2 - When the base for the face is done, it's important to apply a good eye primer so that your eyeshadow will stay in place the entire day and not crease on your lid. With a good primer, the shadows will stick much better, and the colours will be more vibrant than they would be on bare skin. My favourite eye primer is Primer Potion from Urban Decay. I apply 2-3 lines with primer on my lid using the applicator, and then I smudge the primer over the entire lid with my finger.




Steg 3 - lägg på ett löspuder under ögat för att skydda mot nerfallande pigment. Trillar det ner ögonskugga under appliceringen och du har löspuder under ögat så är skuggan lätt att borsta bort efteråt tillsammans med löspudret.

Step 3 - apply some loose powder underneath your eye, to catch up any fallout from the eyeshadow during application. The fallout will be easy to brush off later together with the loose powder.




Steg 4 - Packa på en mörk, matt lila ögonskugge på inre halvan av det rörliga locket med en platt ögonskuggsborste. Jag använder ögonskuggan Indian Ink från MAC och packar på den med MAC-borsten #239. Med packa menas det att du ska trycka fast färgen i duttande rörelser, istället för att borsta på den med svepande rörelser.

Step 4 - Pack on a dark, matte purple eyeshadow on the inner half of the lid with a flat eyeshadow brush. I use the eyeshadow Indian Ink from MAC and pack it on with the MAC #239 brush. Packing the eyeshadow means to dab on the eyeshadow instead of brushing it on.




Steg 5 -
Packa på en matt, svart skugga på yttre halvan av det rörliga ögonlocket, med samma teknik som du använde i föregående steg. Jag använder MAC-skuggan Carbon och packar på även den med MAC #239.

Step 5 - Pack on a matte, black eyeshadow on the outer half of the lid with the same technique as above. I use the eyeshadow Carbon from MAC with the MAC #239 brush.




Steg 6 - Lägg på en matt, mellanmörk lila skugga ovanför skarven där du tidigare applicerat skugga med en mjuk blending brush. Jag använder MAC-skuggan vibrant grape och applicerar den med mjuka, svepande rörelser med hjälp av borsten #222 från MAC.

Step 6 - Apply a matte, medium purple shade just above the other colours you've just applied with a soft blending brush. I use the eyeshadow vibrant grape from MAC and apply it with a soft, sweeping motion with MAC brush #222.




Steg 7 - Dags att jämna ut den skarpa kanten mellan det lila och det svarta. Ta lite lite svart skugga på samma borste du använde för att applicera det lila i globlinjen och sudda försiktigt precis i skarven med korta, mjuka rörelser.

Step 7 - Time to blend that sharp border between the purple and black. Pick up some black eyeshadow on the same brush as you used to apply the purple with and blend carefully right at the sharp edge with short, soft sweeping motions.




Steg 8 - Jag gillar att använda en skimrig highlighter för att bryta av mot det matta på ögonlocket. Jag valde en neutral, lite guldfärgad highlighterskugga, Femme Fi från MAC. Den applicerade jag med en fluffig blending brush, MAC #217, över hela brynbenet och ner mot näsroten.

Step 8 - I like to use a shimmery highlight with matte eyeshadows to add a bit of depth. I chose a neutral, gold-ish highlighter eyeshadow, Femme Fi from MAC. I applied it with a fluffy blending brush, MAC #217, at the entire brow bone.




Steg 9 - Dags att sudda mellan skuggan på locket och highlightern. Ta lite av den mellanlila skuggan (vibrant grape) på samma borste du använde för att applicera highlightern med och blenda försiktigt i skarven mellan highlightern och globlinjen, och i skarven mellan det lila och svarta.

Step 9 - Time to blend the shadow on the lid with the highlighter! Take a tiny bit of the medium purple shade (vibrant grape) on your fluffy blending brush and blend carefully in the crease and upwards.




Steg 10 - Jag kände att jag behövde bättra på och jämna ut färgen på ögonlocket lite, så jag tog lite av den mörklila skuggan (indian ink) på min blending brush och suddade försiktigt på det rörliga locket.

Step 10 - I felt there was a need for touching up and even out the colour on the lid a bit, so I took some of the dark purple eyeshadow (indian ink) on my blending brush and blended carefully on the lid.




Steg 11 -
För att göra gränsen mellan det lila och highlightern ännu mer diffus applicerade jag en matt, kalltonad rosa skugga, MAC pink vivid pigment, med min blending brush strax ovanför det lila i globlinjen.

Step 11 - To make the border between the purple and the highlighter even more diffuse, I applied a matte, cold toned pink shadow, MAC pink vivid pigment, with my blending brush right above the purple in the crease.




Steg 12 - Finslipa toningen mellan skuggorna genom att ta lite, lite svart skugga på den fluffiga blending brushen (MAC #217) och sudda där det behövs. Jag brukar gå tillbaka flera gånger och bättra på och lägga till skugga när jag gör så här pass mörka sotningar. Det är lättare att lägga på mer än att ta bort =)

Step 12 - Add some finishing touches by picking up a tiny bit of black eyeshadow on your blending brush (MAC #217) and blend where needed. I usually go back several times to touch up and add eyeshadow when working with shades this dark. It's easier to add more than to remove it =)




Steg 13 - Borsta bort löspudret under ögat. Lägg en vit, skimrig skugga i inre ögonvrån för att pigga upp blicken. Jag använde MAC-skuggan crystal avalanche och jag applicerade den med en pencil brush, MAC #219. Tona noggrant.

Step 13 - Brush off the loose powder underneath the eye. Apply a white, shimmery eyeshadow in the inner corner of the eye to brighten things up a bit. I used crystal avalanche from MAC and applied it with a pencil brush, MAC #219. Blend well.




Steg 14 - Fyll i brynen och lägg eyeliner längs övre fransraden. Jag förklarar mer ingående hur jag gör detta här.

Step 14 - Fill in your brows and apply eyeliner along the upper lash line. I explain more in detail how I do this here.




Steg 15 - Måla med en svart kajalpenna längs den undre fransraden, samt innanför den undre fransraden. Jag använder en powerpoint eye pencil från MAC i färgen Engraved.

Step 15 - Line your lower lashline and waterline with a black eye pencil. I use a powerpoint eye pencil from MAC in the shade engraved.




Steg 16 - Fixera den svarta pennan med svart ögonskugga. Det gör både att pennan sitter bättre och att du kommer in mellan fransrötterna att sota. Jag använder skuggan Carbon från MAC och en liten smudger brush från Coastal scents.

Step 16 - Fix the black pencil with black eyeshadow. This makes the pencil stay put, and you also get to smudge black in between the lower eyelashes. I use the eyeshadow Carbon from MAC with a small smudger brush from Coastal scents.




Steg 17 - Måla mascara och fixera brynen med brow fix. Använd gärna lösögonfransar. Jag är urkass på att sätta på lösfransar däremot, så jag använde tre lager plush lash mascara från MAC på mina naturliga fransar.

Step 17 - Apply mascara and brow fix. Feel free to use fake lashes, I suck at applying them so I used three layers of plush lash mascara from MAC on my lashes.




Steg 18 - Rosa och markera kinderna lätt med ett matt, svagt rosa rouge. Jag använde rouget best friends från everyday minerals. Börja med att sätta borsten mitt på äpplet av kinden och svep den sedan uppåt och utåt. Jag använder en contouringborste till rouge, MAC #168. Sen applicerade jag lite diskret highlighterpuder, accentuate shaping powder från MAC, på kindbenen, precis i ovankant där jag applicerat rouget.

Step 18 - Blush and accent your cheeks with a matte, fleshy pink blush. I used best friends from everyday minerals. Start by putting the brush on the apple of your cheek, and gently sweep the brush upwards and outwards. I use a contouring brush for blush, MAC #168. I then applied a bit of highlighting powder, accentuate shaping powder from MAC, on the cheekbones, at the upper line of where I just applied the blush.




Steg 19 - Avsluta med en läppfärg som är nära din egen. Jag användde läppstiftet blow dry från MAC som går i en svag korallton.

Step 19 - Apply a lip colour that almost matches your own. I used the light coral lipstick blow dry from MAC.




Slutresultatet! Ni kan se fler bilder på den här sminkningen här. Hoppas ni tyckte om min tutorial, den innehåller inte lika många bilder eller detaljerade steg som min förra tutorial, men å andra sidan så känns det onödigt att upprepa samma information flera gånger. Vad skulle ni vilja se för look och färger i nästa tutorial?

The finished look! You can find more pictures on this look here. I hope you guys liked this tutorial, it doesn't have as many steps and pictures as my previous one but on the other hand, it feels a bit unnescessary to repeat that information. What would you like to see in a comming tutorial? Colours, style etc.?






Maggie

Grymt fin tutorial! Lätt att följa och bra att du förklarar hur man gör och varför och små knep som är lätta att glömma bort, ex att man behöver fylla på ist för att ta bort :)

2009-05-25 @ 20:37:59
URL: http://trappedathyper.blogg.se/superficial
Mikaela

Jättebra tutorial! Och skitsnygg sminkning såklart ;)

2009-05-25 @ 20:46:19
URL: http://lookfabulous.blogg.se/
Purity

Maggie: Tack sötnos, vad glad jag blir! =D



Mikaela: Tack!

2009-05-25 @ 21:26:55
URL: http://purity.webblogg.se/
Therése (Heartcore)

Du är så grym, sjukt snygg sminkning! Och en jättebra tutorial.

2009-05-25 @ 22:13:11
URL: http://www.heartcore.se
Johanna

Å va fint! Jag skulle jättegärna vilja se en tutorial på en "vardagssminkning", typ brungrå eller lite diskretare, tycker det kan va svårt att få till utan att det ser tråkigt ut på mig själv. Tack för bästa sminkbloggen!!

2009-05-25 @ 22:50:59
Lina

Jättebra tutorial och ursnygg sminkning! Du gör alltid så otroligt snygga sminkningar, blir alltid så inspirerad och sugen på MAC!!

2009-05-25 @ 22:57:01
URL: http://www.makeitfab.blogspot.com
Emma P

Helat vansinnigt vackert! denna ska jag helt klart testa... Börjar bli vansinnigt svårt med bedömandet av tävlingen nu...

2009-05-25 @ 23:07:15
Pleu

Awsome tutorial och sminkning! (som vanligt) :)



Om jag får komma med ett önskemål så vill jag gärna se en tutorial på (och fler sminkningar med) "cut crease"-tekniken som hufflepuffsminkningen var gjord med. Jag tyckte att den var urläcker och är jättenyfiken på tekniken!

2009-05-25 @ 23:27:21
URL: http://pleu.blogg.se/
Rouaa

Hihi du är söt som socker! Jag får ont i tänderna. :D

2009-05-26 @ 03:11:23
URL: http://rouaa.blogg.se/beauty
Katy

Good tip to put loose powder underneath your eye, I will try ! Great Make up as usual. How long does it take you to make such a make up ?

2009-05-26 @ 09:07:44
URL: http://www.poopoopidoo.com
sminkjante

Dundervacker makeup, Indian Ink ser underbar ut.



Bra tutorial också.

2009-05-26 @ 09:14:21
URL: http://sminkjante.blogspot.com
Trollkona

Så otroligt snyggt! Ljuvlig inspiration :) Kliar i fingrarna efter Indian Ink farligt att veta att man "åker förbi" en MAC-disk i slutet på dagen

2009-05-26 @ 10:23:07
URL: http://trollkona.blogg.se/
Purity

Therése: Tack så jättemycket!



Johanna: Det kan jag försöka fixa ihop =) Tack för dom söta orden!



Lina: Tackar!



Emma P: Tack! Hur många bidrag har kommit in nu?



Pleu: Lägger cut crease till listan över tutorials då!



Rouaa: Tack!



Katy: Thank you! This usually takes me about 30-40 minutes or so, since I tend to go back and touch up the eyeshadow a 100 times before I'm happy with it.



sminkjante: Tack så mycket!



Trollkrona: Tack! Tyvärr är indian ink en pro-skugga, så den går inte att köpa i Sverige =(

2009-05-26 @ 11:40:33
URL: http://purity.webblogg.se/
Emma P

7 stycken är det nu... Och kåller med Pleau, en cut crease-tutorial vore suveränt!

2009-05-26 @ 12:23:37
Emma

Detta var en riktig höjdare. Väldigt häftig men samtidigt användbar för vardag om man byter ut några av färgerna :)

2009-05-26 @ 16:07:58
URL: http://emla82.blogspot.com
malena

jag som älskar sminkningar i lila höll på att go totally apeshit när jag såg denna!!

grymt bra tutorial, som vanligt :)

2009-05-26 @ 17:53:52
Sminkan

Åh, vilken underbar tutorial! Jag är grymt imponerad! Och Mab... <3

2009-05-26 @ 17:58:12
URL: http://sminkan.blogg.se/
Anonym

Wow ! I love those shades of color on you, it's beautiful !

Thank's for the tutorial :)

2009-05-26 @ 23:21:58
Lalla

Wow! Grymt snygg, du borde faktiskt satsa pa makeupartist tycker jag, om det ar det du vill forstas :)

2009-05-27 @ 12:35:59
URL: http://julialex.blogg.se/
Aliiiina

Hej! jättesnyggt, som alltid! )) får man fråga varför du lägger basen först? (alltså foundation osv), innan du sminkar ögonen? är det inte besvärligt att ta bort pudret du lägger under ögat efteråt? å blir det inte "för pudrit" under ögat även när allting är borta?

2009-05-28 @ 22:21:09
Ida

Åh, tack! Verkligen superbra, nu ska jag själv testa och se om jag lyckas få till det!



Tack igen för en skitbra tutorial på en asläcker sminkning :)

2009-05-28 @ 22:33:01
URL: http://jiddisch.blogg.se/
Laurianne

It's wonderful and you are beautiful! Thank you for this tutorial.

2009-05-29 @ 20:55:01
URL: http://leboudoirdelaurianne.free.fr/
Purity

Emma P: Ska bli spännande att se vem som vinner, är massa fina bidrag med!



Emma: Tack!



malena: Tack så jättemycket!



Sminkan: Söta du, tack så jättemycket!



anonymous: Thanks! You're welcome =)



Lalla: Jag vill, men det är dyrt om man ska gå i skola... Finns vissa ställen man kan få jobb på utan utbildning dock =)



Aliiiiina: Jag lägger basen först för att jag tycker det är lättast så. Dessutom blir det så krångligt att lägga foundation och concealer runt ögonen när man har lagt på ögonskuggan innan. Plus att jag ser helhetsintrycket mycket lättare om jag lägger basen först. Det är superenkelt att borsta bort pudret under ögat efteråt, det blir inte för pudrigt tycker jag =) Sprayar ansiktet med en glycerinspray (MUS face mist) när jag har lagt färdigt min makeup, den hjälper till att ta bort puderkänslan.



Ida: Så lite så, och tack! Vore kul att se din version =)



Laurianne: Thank you so much hun! =D

2009-06-01 @ 14:07:37
URL: http://purity.webblogg.se/
Marina

Ååå ååå ååå va snyggt! Så jäkla grymt läckert så jag inte vet vilken fot jag ska stå på!!

Jag är en stor lilafan, och jag går igång!! ;-)!! Supercoolt!

2009-06-01 @ 22:41:07
URL: http://www.marinamake.blogspot.com
Linda

Ååh, superläckert! Gjorde faktiskt en liknande sminkning på en kompis i lördags =) Har precis hittat till din blogg, och jag bara älskar den! Keep up the good work! ;)

2009-06-02 @ 02:03:06
URL: http://paivys.blogg.se/
Lethania

Gud så fin Make! Och jätte härlig tutorial! Grattis till 1'a pris hos Sminkan!

2009-06-04 @ 08:12:48
URL: http://www.lethania.com
Purity

Marina: Tack så mycket! =D



Linda: Åh, spännande! Lila och svart är ju dösnyggt ihop =) Kul att du har hittat hit, och tack!



Lethania: Tack så jättemycket!

2009-06-04 @ 15:39:58
URL: http://purity.webblogg.se/
Bompestjej-Skönhetspluggande hästägare:)

Jösses så duktig du är!! Sjukt snygga ögonskuggekombinationer skapar du!:D Kram!

2010-02-20 @ 13:40:57
URL: http://bompestjej.blogg.se/
Bompestjej-Skönhetspluggande hästägare:)

Jösses så duktig du är!! Sjukt snygga ögonskuggekombinationer skapar du!:D Kram!

2010-02-20 @ 13:42:04
URL: http://bompestjej.blogg.se/
Purity

Bompestjej: Tack, vad glad jag blir! Kul att du har hittat hit =)

2010-02-21 @ 17:26:13
URL: http://purity.webblogg.se/
C

Skitsnygg sminkning! Vad är det för röd hårfärg du hade där? Du passade jättebra i det

2010-09-18 @ 00:02:23
Celia

Den här sminkningen ska jag försöka köra på i helgen, hoppas de blir någorlunda bra xD

2010-10-04 @ 17:07:50
URL: http://celiadanielsson.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy