MAC #242


Det har varit lite dött på bloggen under helgen, jag har antingen jobbat eller varit ute och tagit vara på det fina vädret så bloggen har hamnat lite på efterkälken de senaste dagarna... Jag ska skärpa mig nu i veckan, lovar!

Vi rullar på med borstinläggen, idag hade jag tänkt skriva om en platt syntetborste, MAC #242.

MAC #242 är som sagt en platt, ganska styv borste med medellånga borst i syntet. Det här är den enda ögonskuggsborste i syntet jag äger, då jag föredrar borstar i äkta hår för sin mjukhet och underbara förmåga att både plocka upp och släppa ifrån sig pigment i puderform med hög färgintensitet och jämn finish. En syntetborste, däremot, fungerar super vid applicering av krämprodukter eller en skirare applicering av puderpigment.




Jag använder min #242 främst till applicering av paint pots, som är en sorts krämskugga/krämbas som kommer i många olika färger och finishes. Den är också super för att applicera skugga och eyeliner med längs undre fransraden, tack vare att den är så platt. #242 kan även användas till att applicera skuggor tunt, eller för att trycka fast pigment/glitter med i en klistrig bas.

Fördelen med att använda en borste i syntet då man applicerar en krämskugga/krämbas/annan krämprodukt är att borsten inte suger åt sig av produkten och pigmenten som en borste i äkta hår gör. Detta bidrar även till att det går åt mindre produkt, eftersom den lägger sig utanpå borsten och inte sugs in i stråna. Krämprodukter behöver dessutom ofta en lite mer fettlösande rengöring för att borsten ska bli helt ren efteråt, och en syntetborste blir inte uttorkad av denna behandling till skillnad från borstar i äkta hår.

Tack vare att #242 är så platt och styv så passar den väldigt bra för att sudda in eyeliner och skuggor (både i krämform och i puderform) längs undre fransraden. Med den här borsten kommer man verkligen åt att få in färgen mellan fransarna, utan att den suddade linjen blir alltför tjock. Man kan även använda #242 för att applicera kajalpenna med om man föredrar att arbeta med pensel istället för penna; måla helt enkelt på spetsen av borsten med din penna!

Jag brukar också använda min #242 för att applicera shadesticks med. Shadesticks är krämvaxskuggor på stiftform som ger en bra och färgfördjupande bas. Jag tycker däremot att det är svårt att applicera shadesticket direkt på ögonlocket eftersom det är svårt att få det jämnt, då shadesticket liksom "drar" i locket och gör det svårt att applicera. Jag lägger därför min #242 på en bit papper, och sen målar jag helt enkelt med shadesticket på borsten (därför man bör ha ett papper under, så att man inte målar på ytan som penseln ligger på).

Eftersom #242 är så styv passar den bra för att trycka fast glitter och korniga pigment med på en klistrig bas. Glittret/pigmentet hamnar på plats, utan att följa med borsten tillbaka då glitter och pigment släpper lättare från en syntetborste än från en borste i äkta hår. Dock bör man tänka på att borsten även tar upp glitter/pigment sämre än en borste i äkta hår, så vill du ha en täckande och sidenmatt puderyta bör du använda en äkta borste (t.ex. MAC #239).

MAC #242 finns att köpa hos samtliga MAC-diskar och kostar ca 240 kr.






Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy