Purity recenserar: Dr Hauschka Melissa day cream


Jag har en typisk blandhy, med torra partier och fet T-zon, som blir väldigt känslig under vinterhalvåret. En optimal ansiktskräm för min hud är tillräckligt återfuktande för att inte torka ut den, men samtidigt inte för fet för att hålla dom oljiga partierna under kontroll. Dom senaste veckorna har jag testat Melissa day cream från Dr Hauschka, som är en dagkräm för känslig blandhy.




Dr Hauschka Melissa day cream


Melissa day cream är en 100% naturlig och ekologisk ansiktskräm och innehåller bland annat trollhassel, kokosnötolja, citronmeliss, tusensköna, jojoba och aprikos. En ingrediens som ni jordnötsallergiker bör uppmärksammas på är att den även innehåller jordnötsolja, eftersom det kan orsaka allvarliga allergiska reaktioner, så är du allergisk mot födoämnen är det alltid en bra idé att läsa igenom innehållsförteckningen ordentligt när det kommer till naturlig hudvård.

Ingredienserna i krämen är speciellt utvalda för att hjälpa huden att återfå sin naturliga balans, lugna rodnad och irriterad hy och motverka glansighet. Den doftar lätt och fräscht av citron, tränger snabbt in i huden och lämnar inte någon fet hinna efter sig. Krämen kommer i en metalltub som hjälper till att hålla produkten fräsch, då den inte innehåller några kemiska konserveringsmedel.




Dr Hauschka Melissa day cream


Jag har använt krämen både morgon och kväll, men Dr Hauschkas rekommendationer är att skippa krämen på kvällen och enbart använda rengöring och ansiktsvatten. Jag tycker att huden känns obehaglig och stramande om jag inte använder någon fuktkräm efter min rengöring på kvällen.

Krämen känns väldigt skön och lugnande när man smörjer den på huden, och jag gillar den lätta citrondoften. Precis efter att man har smörjt in huden så känns det som att huden stramar lite, men efter någon minut så släpper den känslan och huden känns mjuk, len och återfuktad utan att kännas fet. 

Det här är en typisk perfekt sommarkräm för mig, på vintern har jag nämligen tendens att bli punktvis fnasigt torr och då brukar jag behöva ta till lite fetare krämer. Den här kommer jag absolut att köpa igen, den håller vad den lovar och min hud känns lugn, återfuktad och balanserad.


Pris: 226 SEK / 30ml
Betyg: 5/5





Dr Hauschka Melissa day cream


In English: I have got a typical combination skin, with dry parts and an oily T-zone, that gets very sensitive during winter. An optimal face cream for me is moisturizing enough to not make it dry, but at the same time not too heavy to keep the oily parts under control. The past few weeks, I've been using Melissa day cream from Dr Hauschka, which is a day cream for sensitive combination skin.


Melissa day cream is a 100% natural and ecologic day cream and contains witch hazel, coconut oil, melissa, daisy, jojoba and apricot. One ingredient that you who are allergic to peanuts should be aware of is that it contains peanut oil, since it can cause severe allergic reactions, so if you're allergic to food, it's a good idea to read the ingredients list carefully before trying out any natural skincare products.


The ingredients in the cream have been carefully selected to help the skin regain it's natural balance, calm red and irritated skin and prevent oiliness. It smells lightly of lemon, is absorbed quickly by the skin and doesn't leave an oily membrane on the skin. The cream comes in a metal tube, which helps keeping the product fresh since it doesn't contain any chemical preservatives.


I've been using the cream both day and night, although Dr Hauschka recommends that you skip the cream at night and only use cleanser and toner. I find that my skin feels uncomfortable and dry if I don't use a moisturizer at night.


The cream is very nice and soothing as you apply it, and I like the light lemon scent. Just after you've applied it, you might experience some tightness, but after a minute or so that feeling goes away and the skin feels soft, smooth and moisturized without being oily.


This is a typical perfect summer cream for me, because during winter I get dry spots that need a heavier moisturizer. I will definitely buy this again, it lives up to what it promises and my skin feels calm, moisturized and balanced.



Price: 226 SEK / 30 ml

Rating: 5/5

 





Sara

Vart kan man köpa denna kräm? Blev väldig sugen på att testa!

2011-05-06 @ 12:07:50
Purity

Sara: Dr. Hauschkas produkter finns att köpa bland annat hos Kicks, Åhléns, hälsokostbutiker och deras egen webshop: shop.drhauschka.se

2011-05-06 @ 13:08:15
URL: http://purity.webblogg.se/
Carros Skönhet&Hälsa

Jag gillar nästan allt från Dr. Hauschka, väldigt bra produkter! Testat deras solskyddsfaktor? Den är toppen!

2011-05-06 @ 15:13:59
URL: http://carolineerlin.blogg.se/
Martine

Blev riktigt sugen på att köpa denna, har samma problem med min hud som dig och tycker det är svårt att hitta en kräm som faktiskt fungerar och som inte kostar skjortan, inte för att denna är billig men jämfört med t.ex. clinique så är den det

2011-05-06 @ 19:59:47
Omygloss

Härligt! Tänker verkligen prova den här

2011-05-06 @ 21:24:16
URL: http://omygloss.blogg.se/
makeupoholic

Roligt att höra om den nya krämen. Har du provat Kvittenkrämen? Stående favorit hos mig och så som du beskriver din hy låter det som att den skulle vara mer lämplig vintertid?

2011-05-07 @ 09:53:19
URL: http://makeupoholic.wordpress.com
Purity

Carro: nej solskyddet har jag inte testat, men har inte ogillat något jag har testat från märket hittills =)



Martine: Jag kommer inte överrens med Cliniques hudvård alls. Den gör min hud torr, irriterad och oljig på samma gång =/



Omygloss: hoppas du gillar den lika mycket som jag gör! =)



makeupoholic: japp, fick ett litet prov på den och jag gillar den skarpt, dock är den lite för fet nu när det är varmt ute. Rekommenderade den till min syster som har torr hy och hon tycker den är perfekt!

2011-05-08 @ 14:39:17
URL: http://purity.webblogg.se/
Carolina

Intressant, nu blev jag nyfiken på den där krämen. Jag har hållt mig till ekologiska ansiktsprodukter det senaste året och det har verkligen förbättrat min hy. Tyvärr tycker jag Dr Hauschkas produkter är väldigt dyra, hade vart toppen om man bara kunde köpa en provtub till att börja med.

2011-05-10 @ 08:35:29

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy