B2M-loot från Helsingfors


Jag och min pojkvän åkte på en spontankryssning till Helsingfors i helgen, och då passade jag på att B2M:a lite tomma MAC-förpackningar vid MAC-disken på Stockmann.



 

 


B2M står för Back to MAC och är MACs återvinningsprogram, där man får ett gratis läppstift om man lämnar in 6 st tomma plastförpackningar (depottade ögonskuggor, tomma mascaror, brush cleanser, läppglanstuber osv). B2M finns inte hos de skandinaviska MAC-diskarna (MAC nordic) eftersom de saknar avtal med ett företag som kan återvinna de gamla förpackningarna. Dock finns det på andra sidan Östersjön, i Helsingfors och Tallinn bland annat, samt i flera av de större Europeiska städerna och i resten av världen, så har du tomma plastförpackningar så spara dom tills du åker utomlands!


Jag har inte haft möjlighet att B2M:a på drygt ett år, så jag hade lyckats spara ihop 36 förpackningar som räckte till 6 st läppstift. Två av dom stiften jag ville ha var slut (Creme cup och Plink!) och ett hade dom inte i sortimentet (Lady danger), men som tur var så hade jag flera backups på min lista och fick hjälp av den supergulliga tjejen vid MAC-disken att välja. Jag är jättenöjd med mina 6 stift, känns som lilla julafton när man går därifrån med sin påse fylld med fina gratis läppisar =)




Shy Girl, Hue, Ruby Woo, Plumful, "Sandy B", Impassioned

 

 

Hue - the lightest nude lipstick I've been able to wear so far

 

 

Shy Girl - The MA suggested this one for me, gorgeous!

 

 

"Sandy B" - I've been wanting this one for a long time now, one of my favourite frosts!

 

 

Plumful - I fell for this one immideately after seeing Temptalia's swatches

 

 

Ruby Woo - A classic matte red shade. You can never own too many and this is a new favourite of mine, it's insanely matte and long-wearing!

 

 

Impassioned - the craziest neon pink made by MAC to this date. Stunning!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


In English: Me and my boyfriend went on a spontaneous cruise to Helsinki this weekend, and I took the opportunity to B2M some empty MAC packaging at the MAC counter in Stockmann.

B2M stands for Back to MAC and is the MAC recycling program, where you recieve a free lipstick if you hand in 6 empty plastic packaging (depotted eyeshadows, empty mascaras, brush cleanser, lipgloss tubes etc). B2M isn't available at the scandinavian counters (MAC nordic) because they don't have a contract with a company that can take care of the recycling. It's available on the other side of the Baltic sea however, in Helsinki and Tallinn among others, plus in some of the bigger European cities and in the rest of the world, so if your country doesn't have the B2M program: save your empties until you travel abroad!

I haven't had the opportunity to B2M for more than a year, so I had managed to save up 36 empties that were enough to get 6 lipsticks. Two of the lipsticks that were on my list were sold out (Creme cup and plink!) and they didn't have one in their range (Lady danger), but luckily I had a couple of backups on my list and got help from the lovely MA to choose shades. I'm really happy with my 6 new lipsticks, it feels like christmas when you're walking away from the counter with a bag full of new free lippies!





Emma

Verkligen julafton. Så härligt att få så många på en gång. Alla ser jättefina ut. Jag gillar speciellt Sandy B, urfint =)

2010-10-19 @ 10:11:06
URL: http://sminkhornan.wordpress.com
Carina

Vilken utmärkt tjänst MAC har :)



Hihi förstår att det kändes som julafton, det var verkligen inte ett dåligt byte.

2010-10-19 @ 10:25:43
URL: http://www.totalbeauty.se
Karin

Kul! :D

Men Helsingfors tillhör faktiskt ett nordiskt land, dvs Finland... ;)

2010-10-19 @ 10:38:31
URL: http://vackerunderbar.se
Purity



Emma: eller hur! Känns superlyxigt =)



Carina: visst är det bra, synd att det inte finns i Sverige!



Karin: är medveten om i vilket land Helsingfors ligger i ;-) jag har formulerat mig lite knasigt ser jag här nu - diskarna i Finland hör inte till MAC nordic-koncernen, den innefattar bara de skandinaviska diskarna i Sverige, Danmark och Norge. Förvirrande att dom döper det till MAC nordic när det är de skandinaviska diskarna som innefattas, för både Finland och Island hör till Norden men inte till Skandinavien. Ska ändra i inlägget så det blir mer tydligt vad jag menar =)

2010-10-19 @ 10:52:55
URL: http://purity.webblogg.se/
Jenny

Vilken toppenidé för att få folk att återvinna. Riktigt fina läppstift du valde!

2010-10-19 @ 11:49:15
URL: http://rosellabeauty.wordpress.com
Mehendi

Jag har plumful och det är min favorit!!!



Jag har en fråga, hur lång tid tar det för Transdesign att skicka paket och att det kommer? (ungefärligt)

2010-10-19 @ 12:02:57
Andrea

Åh! Jag måste säga, att allihop var superfina på dig!

Jag vill köpa ett nude-stift. Undrar om Hue skulle bli bra? Tack för fina bilder!

2010-10-19 @ 13:09:02
Unn (Syndroma)

Om nom nom! Är så jädra bra att de har ett sånt system fast lite tråkigt att det inte finns så nära.



Plumful, Ruby Woo och Impassioned skall definitiv inköpas någon dag!

2010-10-19 @ 13:53:32
URL: http://syndromas.blogg.se/
Emilie

Alla ser verkligen jättefina ut! :D Jag blev sugen på Shy Girl, Hue och sandy b :P

2010-10-19 @ 13:54:11
URL: http://vintertroll.blogg.se/
nihrida

When I look at them all lined up, I like Hue and Rouby Woo the most. But when I see them on your lips...I change my mind. Shy Girl and Plumful look best on you, IMO. =)

2010-10-19 @ 15:32:29
URL: http://nihrida.blogspot.com
Efwa

Ohh, Plumful blir nog nästa B2M, den var riktigt snygg.

2010-10-19 @ 15:57:30
HM

Plink! är discontinued, så om den inte råkar finnas kvar vid någon disk fins den inte alls.

2010-10-19 @ 15:59:15
Emma M

Oh, undra om B2M finns i Rom? Ska dit om två veckor :-) Kanske ska ta med mig mina tomma förpackningar, man förlorar väl inte mer än lite väskutrymme...

2010-10-19 @ 19:24:54
Olivia

Vilken ångest jag får över att ha tappat bort mitt nästan oanvända Ruby Woo... Men om jag skulle hitta det, har du några tips på hur man applicerar det utan att det gnuggas av? Det händer alltid mig när jag använder matta läppstift, och det är supertråkigt!! (:

2010-10-19 @ 19:54:58
URL: http://minipri.blogg.se/
Emelie

Ooooh. Plumful! Den måste jag ha tror jag.

2010-10-19 @ 20:13:13
URL: http://www.pssion.se
Susanne

Hej! Måste man ha med metallpannan när man back to macar ögonskuggsförpackningar?

2010-10-19 @ 20:43:10
sylvie

Impassioned looks really good on you!

2010-10-19 @ 22:04:58
Emma P

Suveränt bra grej! och vilka fina stift du fick! Det gäller bara själva förpackningen va? alltså den sminket är i, inte pappkartongen...

2010-10-20 @ 06:32:28
URL: http://sminkan.blogg.se/
Purity

Jenny: Ja visst är det ett bra program!



Mehendi: Det är skitfint, jag har aldrig tittat på det innan jag såg det hos Temptalia konstigt nog. Definitivt värt att spanas in! Jag brukar få mina TD-paket inom 1-2 veckor efter jag har beställt, fastnar det i tullen kan det ofta ta lite längre tid.



Andrea: Hue är jättebra eftersom det är ganska skirt, hade det varit mer täckande hade det inte sett bra ut på mig eftersom det är så pass ljust och jag har så pigmenterade läppar.



Unn: Ja, visst är det synd att det inte finns här i Sverige! =/



Emelie: Jag var tveksam till shy girl först eftersom vissa persikotoner som är för orange skär sig mot min hudton, men det blev jättebra på =)



nirhrida: Plumful is my new favourite everyday pink =)



Efwa: Visst är den fin!



HM: Oh no, det hade jag missat! :O Ska försöka få tag på det ASAP då, tror dom har några ex kvar här i Stockholm...



Emma M: Det borde det göra, skadar inte att testa som sagt! =)



Olivia: oh noes! Tur i oturen att det är en ordinarie nyans i alla fall, jag tappade bort ett LE-stift i Riga =/ som tur var fick jag tag på en ersättare hyfsat lätt, thank god for eBay... Själv tycker jag att matta läppstift (och speciellt Ruby Woo) sitter som berget, men det är viktigt att ha återfuktade läppar utan torrflagor innan man applicerar det för att det ska sitta så bra som möjligt. Applicerar du det med läppensel ovanpå en bas av läppenna så sitter det absolut bäst, då jobbar du verkligen in färgen i läppen.



Emelie: Det tycker jag med, du är så fin i såna nyanser!



Susanne: Nej det behövs inte här i Europa, har hört dock att dom är lite kinkiga med det vid vissa diskar i USA.



sylvie: Thanks hun! It's crazily bright =D



Emma P: Japp, det är själva plastförpackningen man lämnar in och inte papperskartongen.

2010-10-20 @ 13:14:05
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy