Purity recenserar: Mádara Ecoface 3-step


För ungefär en månad sedan satte jag igång med att testa tre rengöringsprodukter för ansiktet från det lettiska märket Mádara. Trestegssystemet kallar dom för "ecoface", och serien består av flera olika produkter i varje steg för olika hudtyper. De produkter jag har testat är anpassade för alla hudtyper respektive normal/blandhy, och jag har använt produkterna tillsammans dagligen morgon och kväll. Jag tänkte recensera alla tre produkterna - deep purifying foam, deep balance toner och regenerating night cream - här i samma inlägg, både individuellt och hur de fungerar ihop tillsammans.



 

 

 

Step 1 - Deep purifying foam

 

Utdrag ur pressutskicket: "Deep purifying foam är ett djuprengörande skum för alla hudtyper som rengör ansikte och hals på djupet. Avlägsnar skonsamt makeup och irenheter samtidigt som den rengör porerna utan att torka ut huden. Ingredienser: Baltisk johannesört, ringblomma, kamomill, rölleka och rosenvatten."

 

Den här skumrengöringen är dryg, mild mot huden och hygienisk tack vare pumpflaskan. Jag har testat att tvätta både ett osminkat ansikte och att använda den som en sminkremover, och den gör faktiskt rent på djupet oavsett om man bär smink innan rengöringen eller inte, utan att torka ut huden eller irritera ögonen. Dock tycker jag att man behöver komplettera den här rengöringen med en ögonmakeupremover eller rengöringsolja om man bär lite tyngre ögonsmink - mascara, brynskugga och skira ögonskuggor tvättas bort enkelt, medan den inte riktigt rår på tyngre sotningar och färgstarka ögonmakeuper. Doften är mild men samtidigt lite skum, jag tycker den påminner lite om doften av hostmedicin med banansmak, men det är inget som stör mig egentligen då doften varken är obehaglig eller stannar kvar länge på huden. Jag är riktigt förtjust i den här rengöringen, den här kan jag tänka mig att köpa igen!

 

Pris: 149 kr för 150 ml

Betyg: 4/5



 

 

 

Step 2 - Deep balance toner

 

Utdrag ur pressutskicket: "Deep balance toner fräschar upp och stärker huden på djupet, balanserar feta och torra områden i ansiktet. Verkar sammandragande på porerna och reglerar hudens pH-balans. Förbereder huden för bättre absorption av fuktkräm. Ingredienser: Baltisk hallon, grovblad, gurka, kamomill och rosenvatten."

 

Jag brukar inte använda ansiktsvatten vanligtvis eftersom jag inte tycker att det gör någon skillnad alls för min hy. Precis som med rengöringen är ansiktsvattnet milt och skönt att använda på huden, och jag upplever att det har hjälpt aningen med att hålla min oljiga sommarhy i schack när jag har använt det. Ansiktsvattnet torkar inte ut eller irriterar huden, och man känner sig fräsch och ren när man har använt ansiktsvattnet. Angående doften tycker jag tycker inte att det doftar något speciellt alls faktiskt, mindre än vad rengöringen gör. Gillar du ansiktsvatten och har problem med oljig, känslig hy kan det här kanske vara värt att spana in!

 

Pris: 125 kr för 200 ml

Betyg: 4/5



 

 

 

Step 3 - Regenerating night cream

 

Utdrag ur pressutskicket: "Regenerating night cream är en återuppbyggande nattkräm för alla hudtyper. Förhindrar hudens åldringsprocess, stimulerar cellförnyelsen och jämnar ut fina linjer. Neutraliserar de negativa effekterna av stress och sol samt återfuktar och ger näring åt huden med naturliga växtvitaminer, antioxidanter, mineraler och andra biologiskt aktiva ämnen. Ingredienser: Baltiska alger, groddfrön, ringblomma, kamomill, humle, groblad, havtorn, tomat, rosenvatten, avokado, jojoba och kakao."

 

Jag gillar nattkrämer som fungerar att använda både dag och natt, och den här krämen är just en sådan - varken för tung eller för lätt, sjunker snabbt in i huden och återfuktar utan att göra huden oljig. Krämen är extremt dryg, jag använder ungefär ett halvt pump till hela ansiktet, och då även denna kommer i pumpflaska så är den hygienisk. Samma skumma bananhostmedicin-doft dominerar hos den här krämen som hos rengöringen, och den är starkare än i rengöringen. Dock försvinner doften rätt snabbt efter applicering. Även krämen är mild och snäll mot huden med sina naturliga ingredienser, och den fungerar riktigt bra på min blandhy - även denna kan jag tänka mig att köpa igen!

 

Pris: 265 kr för 50 ml

Betyg: 4,5/5



 

 

 

Sammanfattning

 

Tillsammans fungerar produkterna riktigt bra, dom kompletterar varandra och hjälper till att förstärka varandras positiva effekter. Något jag är riktigt förtjust i när det kommer till de här produkterna är förpackningarna - pumpflaskor är hygieniskt och enkelt att ta med sig, och designen på förpackningarna är stilren och passar suveränt fint i mitt badrumsskåp. Priserna ligger på en helt human nivå enligt mig, och det skadar inte att produkterna är miljövänliga och ej djurtestade. Tummen upp för Mádara cosmetics med andra ord, jag ser fram emot vad märket kommer med för spännande produkter i framtiden!

 

 

 

 

 

 

In English: About a month ago, I started using three skincare products for the face from Latvian mark Mádara. The 3-step system is called "ecoface", and the series consists of several different products at each step suited for different skin types. The products I have tested are suitable for all skin types and normal / combination skin respectively, and I have used the products daily both day and night. I'm reviewing all three products  - Deep Purifying foam, deep tones and balance Regenerating Night Cream - in this same post, both individually and how they work together.

 

 


Step 1 - Deep Purifying Foam

Info from the press release: "Deep Purifying Foam is a deep cleansing foam for all skin types that deep cleans the face and neck. It carefully removes make-up and dirt while it cleans the pores, without drying out the skin. Ingredients: Baltic wort, marigold, chamomile, yarrow and rose water. "

This cleansing foam is gentle on the skin and hygienic thanks to the pump bottle, and a little goes a long way. I have used it both on makeup-free skin and as a makeup remover, and it deep cleans your skin whether you wear makeup before or not, without drying out the skin or cause irritation to eyes. However, I do suggest that you supplement this with a eye makeup remover or cleasning oil if you wear heavier eye makeup - mascara, brow shadow and sheer eye shadows washes away easily, while it leaves smoky and colourful eye makeup behind. The scent is mild but kinda wierd, it reminds me of the smell of cough syrup with banana flavor, but it's nothing that really bothers me since the scent is neither unpleasant or lingers on the skin. I'm really fond of this cleanser, I would definately consider buying this again!

Price: 149 SEK for 150 ml
Rating: 4/5

 

 

Step 2 - Deep Balance Toner

Info from the press release
:
"Deeply tones, balances oily and dry areas of the face. Tightens pores. Regulates pH level of the skin. Prepares skin for better absorbtion of moisturiser. Like a flower opens refreshed by the rain.. Ingredients: Baltic raspberries, coarse leaves, cucumber, chamomile and rose water. "


I usually don't use a toner because I don't think it makes any difference at all for my skin. Just as with the cleansing lotion, it's mild and pleasant to use on the skin, and I feel it has helped somewhat to keep my oily summer skin under control when I have used it. The toner doesn't dry or irritate the skin, and it makes you feel fresh and clean after using it. As for the scent, I have a hard time to smell anything at all to be honest, it does have a faint, fresh smell that I can't relate to anything else. If you like using a toner and have problems with oily, sensitive skin, this might be a product well worth checking out!

Price: 125 SEK for 200 ml
Rating: 4/5

 

 

Step 3 - Regenerating Night Cream

Info from the press release:
"Helps to prevent skin ageing process at any age and stimulates cell renewal. Smoothes fine lines. Repairs damaged skin caused by stress, sun and environment. Hydrates and nourishes with natural plant vitamins, antioxidants, minerals, bioflavonoids and other biologically active substances. Like a scent of butterfly orchids in the evening mist. Ingredients: Baltic algae, barley sprouts, calendula, chamomile, hop, plantain, sea buckthorn, tomato and rose water, as well as avocado, jojoba, cocoa. "

I like night creams that I can use both day and night, and this is one of them - neither too heavy or too light, it absorbs quickly into the skin and moisturizes without making your skin oily. A little of this goes a very long way, I use about half a pump for my entire face, and the pump bottle also makes it hygienic. It has got the same wierd banana cough syrup scent as the cleanser, and the scent is also more prominent in the moisturizer than in the cleanser. However, the scent disappears quickly right after application. The cream is gentle and kind to your skin with its natural ingredients, and it works really well on my combination skin - I would definately pick up this product again!

Price: 265 SEK for 50 ml
Rating: 4,5/5



Overall roundup

These products work really well together, they complement each other and help to boost each other's positive effects. Something I'm really fond of when it comes to these products is the packaging - Pump bottles are hygienic and easy to travel with, and the design of the packaging is stylish and looks great in my bathroom cabinet. The prices are affordable, and it doesn't hurt that the products are environmentally friendly and not tested on animals. In other words, thumbs up for Madara Cosmetics! I look forward to see what more the brand will have to offer in the future.





Helena/LipGlossBitch

Jag har också testat rengöringsprodukterna och upplever dem tvärtom som allt annat än milda. Det beror ju säkert på nåt så enkelt som att vi har olika hudtyper. Men du känner inte av alkoholen i rengöringen då? Min börjar lukta väldigt skarpt så snart skummet kommer i kontakt med huden.

2010-08-10 @ 21:51:14
URL: http://lipglossbitch.se
Purity

Helena: Vad tråkigt! Det måste nog bero på våra olika hudtyper, för jag upplever produkterna som hur milda som helst. Enda doften jag känner av är den konstiga doften som produkterna har, men jag kanske är skadad av att sprita händerna 40 gånger om dagen på jobbet =P

2010-08-10 @ 22:09:53
URL: http://purity.webblogg.se/
glamqueen

jag testade nattkrämen och till skillnad från dig stod jag till slut inte ut med rutten-frukt-doften. tyckte inte alls att doften försvann heller, till slut (innan den åkte i papperskorgen)så testade jag att använda den som kroppskräm och blandade den med parfym. rutten-frukt-doften tog över parfymen efter ett tag, det var som att vara förföljd av ett monster! jag gav krämen underkänt, faktiskt, jag tycker att den är oandvändbar. men så är jag väldigt känslig för dofter, särskilt i ansiktet.

läste förresten i innehållsförteckningen att den innehåller "baltiska alger" -urk. alkoholen står också väldigt högt på den listan, apropå Helenas kommentar.

2010-08-10 @ 22:48:12
Purity

glamqueen: Vad trist att doften avskräckte så, för jag tycker nattkrämen i sig är kanon! Det kanske är de baltiska algerna som stinker så? =P Ja, jag reagerade lite över att alkoholen stod så högt upp på ingredienslistan på samtliga tre produkter jag med, men den kanske är där för att hålla produkten fräsch eftersom de saknar konserveringsmedel?

2010-08-11 @ 18:00:03
URL: http://purity.webblogg.se/
Pernilla

Var kan man köpa dessa produkter?

2010-08-11 @ 21:39:56
Purity

Pernilla: här finns en lista över återförsäljare: http://madaracosmetics.se/se/where-to-buy/

2010-08-11 @ 22:09:02
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy