Hur man pressar pigment


Det var en del av er som undrade om hur jag har pressat mina pigment. Därför tänkte jag försöka svara på era frågor i det här inlägget =) Är det något mer ni undrar så hojta till så uppdaterar jag!


Vad som behövs
  • Ögonskugga i lös form
  • Pressing medium
  • Ispropylalkohol (finns att köpa på apoteket)
  • Tomma metallpannor
  • En spatel eller litet mått att skopa upp skuggan med
  • En tandpetare att röra med
  • En bit tyg eller plastfolie
  • En enkrona
  • Magneter
  • En palett att sätta dina skuggor i

Så här gör man

Steg 1. Droppa några droppar isopropylalkohol i metallpannan för att göra rent den från ev. smuts och torka rent. Skopa upp lagom mängd pigment i en metallpanna. Vi använde mellan ½ och 1 tsk till varje pressad skugga, detta varierar från pigment till pigment, beroende på hur "tungt" pigmentet är.

Steg 2. Häll några droppar pressing medium eller isopropylalkohol över pigmentet. Använder du en ren mineralskugga måste du använda någon sorts pressing medium eftersom de inte innehåller något bindningsmedel, pressar du däremot "vanliga" lösa skuggor, t.ex. MAC-pigment, räcker det med isopropylalkohol eftersom det redan innehåller ett bindningsmedel.

Blanda försiktigt skuggan med vätskan. Resultatet ska bli som en trög smet. Är smeten för torr; tillsätt lite mer vätska. Är smeten för lös; tillsätt mer skugga, eller låt skuggan ligga och torka några timmar. Det är lättast att blanda till lite i taget, så börja med en liten mängd och tillsätt mer skugga och vätska efter hand tills du har blandat till så mycket smet att den fyller så mycket av pannan som du önskar.

Steg 3. Pressningsdags! Lägg din bit tyg eller plastfolie över din skuggsmet. Lägg enkronan ovanpå tyget/plasten och pressa, ganska hårt. Är pannorna i samma storlek som MAC-skuggorna, dvs 26 mm i diameter, passar en enkrona perfekt. Använder du större eller mindre pannor behöver du ett större eller mindre mynt.

Steg 4. Klistra fast en magnet på undersidan av metallpannan. Jag använder självhäftande magnetark från panduro, så jag klipper helt enkelt till en magnet lika stor som metallpannan och sätter en etikett under så jag vet vilken färg det är. Sätt skuggan på plats i din palett. Klart!




Har du en vanlig pressad skugga eller rouge som har gått i tusen bitar? Inga problem, den här metoden fungerar utmärkt för att pressa om förlorade kakor med!

Tyvärr blev det ingen bra illustrerad guide med massa bilder, EnKore har däremot gjort en superbra video till hur man pressar MAC-pigment. Rocketqueens guide till hur man pressar pigment är suverän den med!


In English: A couple of you have asked me about how I did when I pressed my pigments. So I'll try to respond to your questions in this mini guide! If there's something else you're wondering about, just ask and I'll update this entry =)


What you'll need:

  • Loose eyeshadow
  • Pressing medium
  • Isopropyl alcohol
  • Empty pans
  • A spatula or a small scooper
  • A toothpick to stir with
  • A piece of cloth or plastic foil
  • A coin that fits into the pan (like a quarter)
  • Magnets
  • An empty palette to place your shadows in

Directions:

Step 1.
Drop a couple of drops of alcohol into the empty pan to make it sterile. Scoop some pigment into the pan, about ½ to 1 tsp is usually enough. It differs from shadow to shadow, depending on how dense it is.

Step 2. Drop a couple of drops of pressing medium or alcohol over the eyeshadow. If you use pure minerals, you'll need some sort of pressing medium since they don't have any binding agent mixed in. If you press "regular" loose eyeshadow, like MAC pigment, alcohol works fine.

Carefully mix the shadow with the liquid with the toothpick.  The result should be a creamy, thick paste. If the paste is too dry; add a tad more liquid. If it's too runny; add more shadow, or let it dry for a couple of hours. It's easiest to mix a small ammount at a time, so start out with a little bit and add more shadow and liquid as you go until the paste covers as much of the pan as you like.

Step 3. Pressing time! Cover the pan with your piece of cloth or plastic foil. Put the coin on top and press pretty hard.

Step 4. Stick a magnet underneath the pan. I use self adhesive magnet sheets, so I cut a piece that's as big as the pan and put a label underneath it so I know which shadow is which. Place the pan in the palette, and you're done!

Have an eyeshadow or blush that has been shattered into a thousand pieces? No problem, this method works great for re-pressing broken cakes!


I'm sorry about the lack of pictures, EnKore and Rocketqueen has made some awesome illustrated guides on how to press pigments!





Johanna

Förändras kvaliteten eller färgen på något sätt när man gör såhär? Är det som att man applicerar pigmentet löst, bara det att det inte hamnar överallt? Om du hänger med hur jag menar, haha =P

2009-08-16 @ 23:32:25
Marina

Å har inte tänkt på att man kan pressa såna som har gått sönder! Va smart! Var köper du pannor och resten av grejorna?

2009-08-16 @ 23:41:20
URL: http://www.marinamake.blogspot.com
Viktoria

Blir det någon skillnad i hur pigmentet ser ut pressat gentemot hur det ser ut när det är rent pigment? Skulle vara skoj med swatches om det finns möjlighet :D Har tänkt att pressa lite av de pigment jag själv har så tack för genomgången :D

2009-08-16 @ 23:45:50
Linda

Beundrar er som håller på med detta pyssel, har själv ännu inte testat men de verkar skoj, och så praktiskt sen!

2009-08-17 @ 09:53:01
URL: http://bettieli.blogg.se/
Kabuki

Bra tips, ska genast ta itu med rouget jag tappade i golvet häromdagen. Kolla gärna in min nya beautyblog kabuki, jag är hudterapeut och tänkte blogga lite om smink, hudvård och skönhetstips.



Ha det gott!

Emma

2009-08-17 @ 13:54:48
URL: http://www.kabukibeauty.blogspot.com/
Purity

Johanna: Jag upplever att pigmenten faktiskt blir aningen krämigare när man pressar dom. Det hjälper definitivt att pressa dom om man har problem med att det yr överallt när man applicerar!



Marina: Jag har länkat i inlägget vart jag har köpt pannor och pressing medium =)



Viktoria: Det har inte blivit någon skillnad i färgen vad jag har märkt.



Linda: Prova, det är lättare än vad man tror! Och superkul dessutom =)



Kabuki: Hoppas det funkar!

2009-08-17 @ 18:49:42
URL: http://purity.webblogg.se/
Lina

Um, kan man få tag på metalpannor och mixing mediun på svenska sajter? Min idiotiska swedbank konto vägrar att betala till engelska sajter och paypal. ='(

2010-10-22 @ 14:51:40
Purity

Lina: Tyvärr har jag ingen aning, enda stället jag har hittat är på eBay eller utländska shopar. Du har ingen som kan hjälpa dig att handla..?

2010-10-22 @ 18:23:38
URL: http://purity.webblogg.se/
Linnea

Hej måste man pressa tillbaka dem i metall panna. För jag har typ 4 rouge som är sönder man jag vill ha dem i sina vanliga förpackningar. Går det ? Hur gör man då för de är ju i en metall panna fast i förpackningen då måste man väl ta ut metall pannan och göra det? Men hur får man då tillbaka den i förpackningen?



Tack för guiden. :)

2010-12-11 @ 17:18:03
Purity

Linnea: det går alldeles utmärkt att pressa i den gamla metallpannan. Du behöver inte ta ur den ur förpackningen utan det går bra att pressa direkt i pannan i förpackningen efter att du skrapat ur allt gammalt puder.

2010-12-11 @ 18:25:34
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy