Depotting-tutorial


Jag tyckte om att ha mina MAC-skuggor i sina egna separata förpackningar, fram tills jag fick en sisådär 20-25 stycken. Då blev det riktigt jobbigt att leta reda på rätt skugga, att färgmatcha och hålla ordning över huvud taget. Lösningen? MAC-paletter! För att få ur skuggorna ur sina pots krävs det däremot en viss teknik för att skuggorna inte ska krasa sönder. Man måste vara väldigt försiktig, och man får absolut inte böja pannan någonting för då går skuggan sönder på en gång (råkade ut för det när jag depottade min carbon). Men med lite tålamod går det hur smidigt som helst, och resultatet blir superfint!



Vad du behöver:
* palett, att sätta den depottade skuggan i
* Magnetark, ca 1 mm tjockt, gärna självhäftande
* Sax
* Ögonskugga
* Liten pryl att peta med, jag använder en miniskruvmejsel
* Plattång
(* Bakplåtspapper)



Bänd loss den inre plastpannan från resten av burken genom att kila in någonting i skarven och försiktigt trycka den uppåt. Detta brukar gå hyfsat lätt utan att man behöver använda speciellt mycket våld.



Resultatet bör bli detta



Lägg pannan på den uppvärmda plattången. Syftet med detta är att mjuka upp plasten och att smälta limmet som håller metallpannan med ögonskuggan på plats i plastpannan. Den kommer behöva ligga längre än vad du tror, jag brukar låta mina ligga minst 1 minut och vrider skuggan 90 grader efter ungefär halva tiden så att hela undersidan blir uppvärmd, eftersom min plattång är mindre än pannan.

Det kan vara bra att lägga ett bakplåtspapper mellan skuggan och plattången om du är rätt om plattången, risken finns annars att det kan fastna bränd plast på plattorna. Jag hade inget bakplåtspapper hemma när jag tog bilderna och depottade mina skuggor, så jag körde utan och hoppades på det bästa, och det gick bra utan att det fastnade några brända plastbitar. Ha alltid uppsikt över skuggan däremot, oavsett om du har bakplåtspapper mellan eller inte, har en känsla av att det varken är bra för ögonskuggan eller plattången att plasten smälter mer än nödvändigt!



Ungefär så här ska plastpannan se ut när den är färdigvärmd, dvs mitten ska bukta något inåt och vara mjuk. Akta fingrarna, plasten är varm!



Tryck försiktigt på undersidan av plastpannan så att metallpannan trycks ut ur plastpannan. Vill den inte lossna alls, värm mer. Märker du att den börjar glida uppåt, ur plastpannan, är det lagom värmt. Du kan behöva ta hjälp av något för att pilla ur den helt eftersom limmet är rätt segt och metallpannan gärna glider tillbaka ner i plastpannan, jag använder min lilla skruvmejsel till detta med. Var försiktig så att du inte slinter, för då kan du skada ögonskuggan.



Ögonskuggan är ute ur plastpannan!



Dags att få bort etiketten från undersidan av burken, så att du kan märka dina ögonskuggor. Värm burken på samma sätt som när du värmde plastpannan, nu behöver du dock inte värma lika länge utan det räcker med ca 30 sekunder.



Kila in något vasst under etikettens kant, limmet är mjukt eftersom det är värmt så det är lätt att dra av etiketten.



Placera etiketten på magnetarket. Limmet som är kvar brukar räcka för att den ska fästa på magnetarket.



Klipp ut en rund magnet ur magnetarket efter etikettens form

'

Dra loss den vita skyddplasten från andra sidan av magnetarket och klistra fast den självhäftande magneten på undersidan av din ögonskugga.



Placera ögonskuggan i paletten. Klart!
Se till att spara burkarna från ögonskuggorna, har du 6 stycken kan du lämna in de som Back 2 MAC och få ett gratis läppstift eller en ögonskugga. Dock finns inte detta i Sverige eftersom det bara är pro stores och fristående affärer som har detta, inte diskarna, men jag sparar mina tills jag åker utomlands någon gång till ett ställe där jag vet att dom har B2M =) En del tar inte emot ögonskuggsburkar utan plåtpanna heller, detta går dock lätt att åtgärda genom att köpa billiga plåtpannor i rätt storlek på ebay, alt. hitta en affär som tar emot burkarna utan plåtpanna!

(Ber om ursäkt för den massiva mängd inlägg som postas idag, jag tänkte att jag skulle flytta över alla bilder och info och så från min bilddagbok hit till bloggen istället!)




Rouaa

Mosa dina pajade carbon och häll på lite isopropylalkohol, rör om och häll i nya pans eller dom gamla. :D sen pressar du dom när dom har torkat något. så slipper du köpa nya hela tiden :D

2008-09-16 @ 10:59:56
URL: http://rouaa.blogg.se/beauty
Fröken Rar

Haha, vad roligt, jag använde en exakt likadan skruvmejsel som dig när jag depottade mina skuggor för några veckor sedan!

2008-09-16 @ 11:06:52
Purity

Rouaa: Jag tänkte inte på det just då, men pajar jag någon mer kommer jag att försöka pressa om dom. Jag gjorde iaf min syster och en kompis glada med varsin carbon i pulverform ;-)



Fröken Rar: Den är super till det ändamålet!

2008-09-16 @ 11:11:53
Rouaa

Purity haha. Ja men ibland så tänker man verkligen inte så sånt! :D

2008-09-18 @ 07:56:11
URL: http://rouaa.blogg.se/beauty
rocketqueen

Åh, vilken bra tutorial! Tydliga bilder och bra text, härligt! Skulle vilja lägga till, om jag får vara så framfusig, att det är bra att ha något mellan skuggan och plattången när man värmer den, annars kan man smälta plasten lite för mycket och därmed paja plattången. Mer Purityinlägg åt folket, älskar postspam! :D

2008-09-18 @ 08:03:27
URL: http://rocketqueens.blogg.se/
Purity

rocketqueen: Tack ska du ha! Tips mottages alltid tacksamt =) jag tänkte ha bakplåtspapper mellan, men vi hade slut på det hemma när jag skulle ta bilderna så jag körde utan och det funkade bra =) Har aldrig varit med om att det har fastnat smält plast på plattången och då har jag ändå depottat 36 ögonskuggor... Nåja, i vilket fall som helst så ska man nog hålla uppsikt över skuggan under tiden den ligger på plattången så plastpannan inte smälter för mycket, har en känsla av att det inte är så jättebra för varken skuggan eller plattången! Men bakplåtspapper är ju bäst att ha mellan egentligen så riskerar man inte att paja plattången, lägger till det i inlägget på en gång för det hade jag glömt bort helt...

2008-09-18 @ 10:31:57
Fia

Jag undrar vart man kan få tag på paletter till ögonskuggorna? Och vore det lusigt att köpa en palett och köpa refills direkt? ;P

2009-04-06 @ 16:29:23
Purity

Fia: Numera kan man köpa paletterna hos Åhléns city i Stockholm, de kostar 140 kr/st =) går även att köpa refillskuggor där för 110 kr istället för 155 kr som potsen går på. Jag köper alla skuggor ur ordinarie sortimentet i refill så jag slipper depotta, men LE-skuggorna kommer inte i refiller så dom måste jag fortfarande depotta.

2009-04-06 @ 21:28:28
URL: http://purity.webblogg.se/
Viktoria

Tack så mkt för denna tutorial, är nyss klar med min depotting, själklart pajade jag en lite men resten gick bra :D Tack igen :D

2009-09-23 @ 19:18:16
Purity

Viktoria: Vad kul att du fick användning för den, roligt att höra!

2009-09-23 @ 20:21:13
URL: http://purity.webblogg.se/
C

Provade att depotta för första gången... Första skuggan gick det inte så bra med :( Tur att den var permanent. Men sen provade jag att använda en nål för att få upp pannorna och då gick det utmärkt att depotta utan minsta skråma.

2010-06-22 @ 22:45:05
Purity

C: Ah, vad trist =/ oftast behövs det mer värme än vad man först tror för att det ska gå smärtfritt till. Vad bra att du hittade ett sätt som funkade bra för dig!

2010-06-23 @ 15:25:17
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy