Van Cleef & Arpels Oriens


En av dofterna vi introducerades till under Riga-resan var Oriens från Van Cleef & Arpels. Parfymen har omtalats mycket på sistone inte minst tack vare den underbart vackra flaskan, som är inspirerad av en ring ur Van Cleef & Arpels exklusiva smyckeskollektion. Ringen infattar en tourmalin på över 77 carat och är den enda i sitt slag.

Trots att flaskan är hur läcker som helst och ett litet konstverk i sig så kom jag inte riktigt överrens med doften, så jag överlät flaskan åt min syster att testa. Här kommer några ord från henne vad hon tycker om den!





Sanna har koll på vad jag gillar när det gäller parfymer; sånt som luktar gott och ser fint ut på hyllan, och denna är ju minst sagt tjusig! (Nu förväntar jag mig att få ringen designen är baserad på i julklapp, eller...?)

 

 

 

Van Cleef & Arpels Oriens EdP, 50ml.

 

 

Toppnoter: Hallon, svart vinbär

Hjärtnoter: Jasmin, ylang ylang, apelsinblomma

Basnoter: Patchouli, nougat, ambra

 

När jag sprayade på denna för första gången blev jag lite överraskad (på ett bra sätt) av hur diskret den är. Dofter med liknande karaktär kan ha en tendens att kännas när någon som bär den går förbi på två meters avstånd, men Oriens är inte alls sådan. Ingen risk att man trycker för hårt på spraymunstycket och luktar parfymdisk hela dagen.

 

Själva doften tycker jag känns varm och liksom djup på något sätt. Den är mer fruktig än blommig, vilket jag tror medverkar till att den inte känns sliskig alls, trots att den är ganska söt. Flaskan ser ut som om den borde innehålla en glammig kvällsdoft, men själva innehållet känns mer dricka te än sippa champagne.  Doften är behaglig och lättburen men ger inte direkt någon "åh!" eller "måste-ha"-känsla; den luktar gott men inte särskilt spännande. Som vardagsdoft tycker jag att den fungerar jättebra, men det är ingen kvällsparfym.

 

En sak som jag har märkt är att doften avtar ganska fort. Om jag sprayar på den på morgonen får jag trycka näsan mot handleden för att ens kunna känna spår av den på eftermiddagen, och det måste jag ändå säga är ett ganska stort minus.


 

Van Cleef & Arpels Oriens EdP finns i butik från och med vecka 38 och kostar 465 kr (30 ml) respektive 750 kr (50 ml).

 


 

The inspiration for the bottle design

 

 

 

In English: One of the scents that we were introduced to during the Riga trip was Oriens from Van Cleef & Arpels. The perfume have been mentioned a lot lately, especially of it's gorgeous bottle which have been inspired by a ring from Van Cleef & Arpels exclusive jewllery collection. The ring contains a 77 carat tourmalin and it's the only one of its kind.

Even though the bottle is gorgeous and is a piece of art iteself, the scent didn't really catch my nose, so I handed it over to my sister to try out. Here's what she thinks about it!



 


Sanna knows what I like when it comes to perfumes; things that smell nice and look pretty on the shelf, and if this isn't gorgeous then I don't know what is. (I'm totally expecting to get the ring the design is based on for Christmas now. That's likely, right...?)

 

 


 


Top notes: Raspberry, blackcurrant

Heart notes: Jasmine, ylang ylang, Chinese orange blossom

Base notes: Patchouli, praline, ambergris


When I first sprayed this on I was (pleasantly) surprised by how light and discreet it is. Similar perfumes sometimes have a tendency to be noticeable from several feet away, but Oriens isn't like that at all. There's no risk of getting a bit trigger-happy and ending up smelling like half a perfume counter for the rest of the day with this one.


The smell itself is warm and deep, but without being heavy or intense. It's more fruity than flowery, which I think contributes to the sweet but not sickly so feel. The bottle looks like it should contain a glamourous smell for a night out, but the contents feel like a cup of tea rather than a flute of bubbly. It's easy to wear and very pleasant, but it doesn't awaken any have-to-have-it feelings. It's nice, but not very exciting. It works really well for everyday daytime use, but it's not an evening scent.


A thing I've noticed is that the smell fades rather quickly. If I spray it on in the morning I have to struggle really hard to notice even a trace of it in the afternoon, even when pressing my nose against my pulse point. There's discreet and then there's discreet, and this in my opinion has to count as a rather large drawback.

 

Van Cleef & Arpels Oriens EdP is available in 30 and 50 ml bottles.






Fia

Spana in på Sussies saga. Du har ett award att hämta, för du är så himla bra! :)

2010-10-10 @ 17:19:35
URL: http://sussiessaga.blogg.se/
Michilicious ~

Jag älskar flaskan och ringen D: ♥ Jag vill ha den här parfymen för flaskan nu, trots att doften avtar fort och jag nästan aldrig har parfym på mig :P

Purity

Fia: Åh, tack så mycket! =D



Michilicious: Visst är flaskan helt fabulous? Grämde mig lite att släppa den ur mitt grepp, men å andra sidan är min syster en älskare av vackra ting så den fick komma till ett bra hem ;)

2010-10-12 @ 14:09:07
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy