Purity recenserar: NUXE Masque Frais Hydratant


I samband med att det blir kallare ute brukar min hy börja strejka och bli torr och känslig. En fuktmask brukar alltså vara en räddare i nöden under vinterhalvåret, den senaste jag har testat heter Masque Frais Hydratant och kommer från franska märket NUXE.



Masque Frais Hydratant

 

 

Masque Frais Hydratant är en fuktgivande och uppfriskande ansiktsmask för ansikte och ögonparti och passar alla hudtyper. De verksamma ämnena är bland annat baobab, som binder fukt, vitamin E, som motverkar för tidigt åldrande av huden, och mandel-och lakritsderivat, som lugnar och motverkar irritationer. Masken är fri från animaliska ingredienser, mineraloljor och färgämnen, precis som resten av produkterna i NUXE-sortimentet.

 

Masken masseras in på väl rengjord hy, och ska verka under 10 minuter. När masken har blivit genomskinlig (den är vit vid applicering) kan man antingen massera in överskottet ytterligare i huden eller torka bort det, beroende på hur mycket fukt man är ute efter. För en extra uppiggande effekt kan man låta masken ligga i kylen en stund innan man applicerar den (jag kan tänka mig att det är superskönt på solbränd och stramande hy!). Masken appliceras 2-3 gånger i veckan eller vid behov.

 

 

 

 

 

 

Masken är dryg, man behöver en klick ungefär lika stor som en tiokrona till hela ansiktet och då räcker det och blir över. Den luktar inte direkt något speciellt, jag känner en svag doft av något som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är men det är en mjuk och behaglig doft i alla fall. Den känns skön och uppfriskande på huden och när man har låtit masken absorberas helt så har man en hy som är helt sinnessjukt mjuk och lugnad. Jag har aldrig torkat bort masken efter 10 minuter när jag har använt den utan masserar in överflödet för en extra fukt-boost.

 

Det här är en av dom bästa fuktmaskerna jag har testat, den lugnar och återfuktar stramande, torr hy och gör den supermjuk. Jag har blandhy så jag är inte i behov av att använda masken så ofta som 2-3 gånger i veckan, men som en extraboost någon gång i veckan under vinterhalvåret gör den min hy mjuk och lycklig. Det enda som drar ner betyget litegrann är att den är ganska dyr, en liten tub på 50 ml kostar strax under 300 kr och använder man den flera gånger i veckan så använder man nog upp den rätt snabbt.

 

 

Pris: 295 kr för 50 ml

Betyg: 4,5/5

 

 

 

 

In English: As the weather is getting colder, my skin starts to play up on me and becomes dry and sensitive. A moisture mask is a savior during the Swedish winter, the latest I've tried is called Masque Frais Hydratant and comes from French brand NUXE.

Masque Frais Hydratant is a moisturising and refreshing mask for the face and eye area and suits all skin types. Some of the active ingredients are baobab, which binds moisture, vitamin E, which prevents early aging of the skin, and almond and licourice, which soothes and prevents irritation. The mask is free from animal ingredients, mineral oils and artificial colour, just like the rest of the NUXE products.

The mask is massaged into cleansed skin, and should be left on for 10 minutes. When the mask turns clear (it's white when you apply it), you can either massage the residue into the skin or wipe it of, depending on how much moisture you're after. For a cooling and refreshing effect, leave the mask in the fridge before you apply it (I can imagine it's a great remedy for sun-burned and tight skin!). Apply the mask 2-3 times a week or as needed.

A little goes a long way with this mask, you only need a dab the size of a hazelnut for your entire face and you will still get some residue. The scent is nothing special, I can feel a soft scent of something that I can't put my finger on but it's nice and pleasant. It feels nice and refreshing on the skin, and after you've let the mask absorb completely, your skin feels insanely soft and calmed. I've never wiped off the mask after 10 minutes when I've used it, I massage the residue into my skin for an extra boost of moisture.

This is one of the best moisture masks that I have tried out, it calms and moisturises tight, dry skin and makes it super soft. I have got combination skin so I don't need to use it several times a week, but as an extra boost once a week or so during winter, it makes my skin soft and happy. The only thing that lowers my rating of this product a tiny bit is that it's pretty expensive, a 50 ml tube costs $29 and if you use it several times a week, you will probably finish a tube quite quick.

 


Price: $29 for 50 ml
Rating: 4,5/5





Michilicious ~

Hmm, borde testa den här. Min hy brukar också bli torr när det är kallt ute .__.

Purity

Michilicious: Den är verkligen hur skön som helst på huden så har man inget emot den lite högre prislappen är det ett riktigt bra köp! =)

2010-10-25 @ 18:39:39
URL: http://purity.webblogg.se/
Emelie

Mja, jag gillar inte direkt doften. Är inte så mycket för örtiga dofter så det är nog därför. Och för mig som megatorris funkar den bara medelbra. Borde ha recenserat den vid det här laget men jag har ingen skrivlust haha.

2010-10-25 @ 19:32:35
URL: http://www.pssion.se
Purity

Emelie: Jag tycker att den luktar lite som pepparkakor, haha! =P Vad synd att den inte var tillräckligt återfuktande för dig. Jag har ju blandhy så mina fuktkrav är nog inte lika höga som dina.

2010-10-26 @ 14:24:41
URL: http://purity.webblogg.se/
Josefin

Tjenare!

Funderar på vart man kan köpa fuktmasken på smidigast ställe?

2010-10-26 @ 22:44:08
URL: http://radiancelundgren.blogg.se/
Purity

Josefin: Den finns hos Apoteket AB =)

2010-10-27 @ 18:13:57
URL: http://purity.webblogg.se/
Anonym

Kikade runt på apotekets hemsida, fullt med olika produkter från NUXE, men inte denna.. :/

2010-10-27 @ 19:08:46
URL: http://radiancelundgren.blogg.se/
Purity

Josefin: Just det, nu när du säger det så har jag för mig att Kicki sa att det här är en av dom produkterna som Apoteket inte har i sitt sortiment =/ sorry, klantigt av mig! Hur som helst, den finns även att köpa på Eleven: http://eleven.se/nuxe-refreshing-relaxing-cream-mask-12549.html och hos By Bloom: http://bybloom.com/sv/product/1141/uppfr%C3%A4schande-och-avslappnande-fuktmask

2010-10-27 @ 19:51:03
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy