Purity recenserar: Natuvive age control cleanser & tonic lotion


Kommer ni ihåg hudvårdsprodukterna från Natuvives age control-serie jag skrev om för ett tag sedan? Under den senaste månaden har jag och min mamma (som ligger bättre inom ramarna för produkternas målgrupp) testat produkterna, två av dom är ansiktsvattnet Tonic lotion och rengöringen Cleanser.



Natuvive age control: Tonic lotion and cleanser

 

 

Cleanser

 

Rengöringen har jag inte testat på min hy utan överlät åt min mamma att utvärdera. Själva formulan är som en blandning mellan tvål och rengöringskräm, den är lätt och skonsam och ska enligt produktbeskrivningen även skonsamt ta bort makeup. Så här tycker min mamma om cleansern:

 

"Jag har aldrig orkat hålla på med rengöring förut, eftersom det har varit så jobbigt att klämma fram ur tuber och liknande. Men eftersom den här rengöringen kommer i en pumpflaska är det lika lätt som att trycka fram en klutt vanlig handtvål (vilket Sanna har förbjudit mig att använda i ansiktet). Jag tycker att ungefär 1½ pump är lagom till ansikte och hals. Rengöringen löddrar inte speciellt mycket utan känns mer som en rengöringslotion, men jag känner mig ändå ren och fräsch efteråt och den är lätt att skölja bort. Den känns inte uttorkande, men jag har å andra sidan inte knastertorr hy. En av dom bästa sakerna med rengöringen är att den doftar helt underbart, det är en rogivande doft som är helt perfekt innan man ska gå och lägga sig. Det är ingen stark doft och irriterar inte min näsa, jag är allergisk så jag brukar vara känslig mot för starka dofter. Sanna tycker att min hy ser lite mindre glåmig ut efter att jag har börjat använda den här rengöringen (tack för den, Sanna). Jag tycker den är riktigt prisvärd också, den här skulle jag kunna tänka mig att köpa igen!


Betyg: 4/5 (mest för att jag inte har så mycket annat att jämföra med)"

 

Pris: 139 kr för 200 ml hos apotek

 

 

 

Natuvive age control: Tonic lotion and cleanser

 

 

Tonic lotion

 

Ansiktsvattnet Tonic lotion har både jag, med min blandhy, och min mamma, med åldrande lite torrare hy, testat. Det är inte ett traditionellt ansiktsvatten utan kommer i emulsionsform, som är lite tjockare men ändå inte lika tjockt som en kräm. Ansiktsvattnet ska skonsamt rengöra huden samtidigt som det återfuktar.

 

Det första jag tänkte på när jag pumpade upp ansiktsvattnet på en bomullsrondell (jag gillar tanken med pumpflaskor, hygieniskt och lätt att dosera!) var att det ser inte direkt smakfullt ut att svepa över ansiktet. Emulsionsformulan och färgen får mig att tänka på var, vilket inte direkt är det första jag vill gegga in mitt ansikte med. Det var helt enkelt bara att trotsa det första intrycket och smörja på, vilket jag gjorde rätt i, för det här ansiktsvattnet är helt underbart.

 

Jag är ingen flitig användare av ansiktsvatten förutom när jag har haft väldigt tunga ansiktssminkningar för att bli av med de sista sminkresterna, eller på morgonen om jag inte orkar köra en hel tvätt men ändå vill fräscha upp ansiktet. Jag tycker att traditionella ansiktsvatten får min hud att kännas stramande och lite klibbig, men med emulsionsformulan är det helt annorlunda. Ansiktet känns fräscht, lugnt, återfuktat och rent, och dessutom doftar ansiktsvattnet riktigt fräscht och gott. Jag har använt det här varje morgon och kväll den senaste månaden och är riktigt nöjd med det - jag brukar bli torr och irriterad så här års tack vare kylan men har inte lyckats drabbats av det ännu, och jag tror att det här ansiktsvattnet kan ha ett finger med i spelet eftersom det känns som en extra fuktboost innan jag applicerar min hudkräm efter rengöringen. Drygt är det också, ett litet pump räcker till hela ansiktet så den här flaskan kommer nog räcka länge, länge.

 

Pris: 139 kr för 200 ml hos apotek

Betyg: 5/5

 

Som jag nämnde har min mamma testat ansiktsvattnet hon med, så här tycker hon:

 

"Jag tycker att ansiktsvattnet kompletterar cleansern mycket bra. Den tar bort den aningen stramande känslan man känner efter man har tvättat ansiktet och om man bara kan stå ut med hur läbbig den ser ut är den kanon. Den doftar precis lika gott som cleansern och känns sval och fräsch på huden.

 

Betyg: 4/5 (har inte mycket att jämföra med här heller)"

 

 

 

In English: Remember the skincare products from Natuvive's age control series that I wrote about a while ago? Me and my mum (who's skintype is better suited for these products than mine) have tried out the products the last month, two of them are the face tonic Tonic lotion and the Cleanser.



 

Natuvive age control: cleanser

 

 

Cleanser

I haven't tried the cleanser on my skin but left it to my mum to review. The formula is like a mix between a soap and cleansing cream, it's light and easy on the skin and is supposed to remove makeup according to the product description. This is what my mum thinks of the cleanser:

"I've never had the patience to bother with cleansers before, since it's so much hassle with dealing with tubes and such. But since this one comes in a pump bottle, it's as easy to use as a regular hand soap in a pump bottle (which Sanna has forbidden me to use in my face). I think that about 1½ pumps are enough for my face and neck. The cleanser doesn't lather that much but feels more like a cleansing lotion, but I still feel clean and fresh afterwards and it's easy to wash off. It doesn't feel drying, but my skin isn't that dry on the other hand. One of the best things with this cleanser is that it smells divine, it's a calming scent that's perfect before going to bed. It's not a very strong scent and doesn't irritate my nose, I'm allergic so I'm usually sensitive for strong scents. Sanna thinks that my skin looks a little bit less dull after I'Ve started using this (thanks for that one, Sanna). I think it's really worth it's money, too, I would definately consider buying this again!


Rating: 4/5 (since I don't have that much to compare with)"

Price: 139 SEK at Swedish pharmacies

 

 

 

Natuvive age control: Tonic lotion

 


Tonic lotion


The face tonic Tonic lotion have been tried out by both me, with combination skin, and my mum, with a bit more aged and drier skin. This is not a traditional tonic but comes in emulsion form, which is a bit thicker but not as thick as a cream. The tonic is supposed to gently cleanse the skin while it moisturises at the same time.

The first thing I came to think of when I first pumped the tonic onto a cotton pad (I love the idea with pump bottles, hygienic and easy to dose!) was that it doesn't look too tasty to sweep onto your face. The emulsion formula and the colour makes me think of pus, which isn't the first thing I want to put on my skin... Anyway, I took the plunge and tried it on, which was the right thing to do, because this tonic is simply wonderful.

I'm no regular user of tonic except when I have worn heavy facial makeup to get rid of all the residue, or in the morning when I don't feel like washing my face but still want to freshen up. My experience with traditional tonics are that they make my skin feels tight and a bit sticky, but the emulsion formula makes this one different. The face feels fresh, calm, moisturised and clean, and the tonic smells really fresh and nice. I have used this every morning and night the past month and I'm really happy with it - my skin usually turns really dry and irritated this time of year due to the cold, but I haven't experienced this yet and I think that the tonic might have something to do with it since it feels like an extra moisture boost before I apply my moisturiser after cleansing my face. A little goes a very long way also, this bottle will probably last me a very, very long time.

Price: 139 SEK for 200 ml at Swedish pharmacies
Rating: 5/5

As I mentioned, my mum has also tried the tonic, this is what she thinks about it:

"I think that the tonic lotion completes the cleanser very well. It helps with getting rid of the tightness you can get after washing your face, and if you only ignore how creepy it looks it's really great. It smells just as nice as the cleanser and feels cool and fresh on my skin.


Rating: 4/5 (haven't got that much to compare with here either)"






Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy