MAC Red carpet


Imorse var jag på event hos MAC i Studio Rex lokaler på Odengatan i Stockholm för att kika lite på deras hösttrender från catwalken och hur de har förts över till kändisarna på röda mattan. På plats var MACs senior makeup artist Gregory Arlt som har jobbat för märket i 18 år och har sminkat Hollywoodkändisar som Dita von Teese, Minnie Driver, Sienna Miller med flera. Numera lär han även ut sin "red carpet master class" till makeupartister över hela världen.


 

 

Gregory Arlt, MAC Senior makeup artist



Gregory började med att berätta lite om höstens tre makeuptrender från MAC och hur dessa har förts över från catwalkens ganska extrema variant till en lite mjukare och mer bärbar variant på röda mattan, och demonstrerade sedan dessa looker på tre olika modeller. De tre trenderna heter Redd Velvet, Satin eyes och Cahsmink.



Redd Velvet

Röda eller färgstarka läppar står i fokus. Ett matt, neutralt ansikte ihop med ett par röda läppar, markerade bryn ihop med röda läppar eller en 80-talskänsla med glossiga röda läppar är tre olika varianter på den här trenden.


Gregory applying Venetian lustreglass on the middle of the lips on top of a red lip consisting of Brick lip liner and Viva Glam I lipstick.



Gregory's redd velvet look




Satin Eyes

Grafiska ögonmakeuper, rockiga "messy" sotningar, eller klassiskt sotade ögon är tre olika varianter på det här temat.



The model is wearing one of my all time favourite MAC eyeshadows, Satin Taupe. Gregory adds the last touch to the look by applying Smolder eye kohl along the lower lash line.



Gregory's satin eyes look



Cashmink

Varma, mjuka toner, en "no makeup"-look med contouring och highlighting med mycket glow i fokus är tanken bakom cashmink-temat.



Margin blush on the apples of the cheeks perfects the cashmink look with a warm, glowy result.



Gregory's cashmink look


Jag passade även på att fråga ut Gregory om några av hans bästa sminktips:

Hur skapar du den perfekta basen?
- Jag börjar gärna med en primer, prep + prime skin är suverän och fungerar lite som ett klister för basen. Jag gillar att använda olika foundations till olika hudtyper, min favorit just nu för torr hy är att blanda ut vår foundation Studio sculpt med några droppar Care blend oils för att få en mjuk, återfuktande bas som inte ser kakig ut, som jag applicerar med min favoritfoundationborste #190. Jag fixerar den sedan med ett bakat mineralpuder, Mineralize skinfinish natural.

Föredrar du brynskugga eller brynpenna?
- Definitivt skugga! Skugga ger ett mjukare resultat, är lättare att arbeta precist med och färgar även huden under brynen för en mer definierad form.

Vad är dina bästa tips för perfekta röda läppar?
- Grunda med ett tunt lager foundation på läpparna för att matta av den egna läppfärgen något, detta för att den röda färgen ska bli så intensiv som möjligt. Sedan pudrar jag längs med läpplinjen för att definiera läpparnas form, fyller i hela läpparna med en läppenna och målar slutligen på läppstift med pensel #231.

Vilken är din favorit bland ögonskuggspenslar?
- Oj, jag har ju flera! Men skulle jag bara få välja tre skulle jag säga #252, en platt pensel i en blandning av syntet och äkta hår för att packa på färg, #224, en fluffig pensel till att tona och applicera färg i globlinjen, och slutligen #266, en platt snedskuren pensel för att fylla i ögonbrynen och måla eyeliner.



Some of the MAC products used to create the looks: Smolder eye kohl, eyeshadows in All that glitters, Dazzlelight (perfect for highlighting the face aswell!) and Embark, Love nectar lustreglass, Mineralize skinfinish natural in light medium and Margin blush.

 

 

 

Vad tycker ni om de här makeuptrenderna? Vilken är din favorit? Jag kan faktiskt inte välja mellan dom tre, dom är riktigt snygga och bärbara allihop!

 

 

 

In English: This morning, I went to a MAC event at Studio Rex in Stockholm to have a peek at their fall trends from the catwalk and how they have been transferred to the celebreties on the red carpet. MAC senior makeup artist Gregory Arlt held the presentation, he has worked for the brand for the past 18 years and is the man behind the makeup on Holywood celebreties such as Dita von Teese, Minnie Driver, Sienna Miller among others. He also teaches his "red carpet master class" to makeup artists all over the world.

Gregory started out with telling us about the fall makeup trends from MAC and how they have been interpreted on the red carped to a softer and more wearable look, and then demonstrated these three looks on three models. The three trends are called Redd velvet, Satin eyes and Cashmink.

Redd Velvet - red or colourful lips are in focus. A matte, neutral face together with a pair of red lips, defined brows with a pair of red lips or an 80's look with glossy red lips are three varieties of this trend.

Satin eyes - Graphic eye makeup, rocky and "messy" smoky eyes or classic smoky eyes are three different varieties on this theme.

Cashmink - Warm, soft tones, a "no makeup" look with contouring and highlighting with a lot of glow in focus is the thought behind the cashmink theme.

 

I also took the opportunity to ask Gregory about some of his best makeup tips:

How do you create the perfect base?
- I like to use a primer first, prep + prime skin is great and works like velcro for the foundation. I like to use different types of foundation for different skin types, my favourite right now for dry skin is to mix our Studio sculpt foundation with a few drops Care blend oils to get a soft, moisturising base that doesn't look cakey, that I apply with my favourite foundation brush #190. I then set it with a baked mineral powder, Mineralize skinfinish natural.

Do you prefer a brow shadow or a pencil?

- Definitely shadow! Shadow gives a softer result, is easier to work with for a precise result and also tints the skin for a more defined shape.

What are your best tips for perfect red lips?
- Start out with a thin layer of foundation on the lips to soften the natural lip colour a bit, to get the red shade as true as possible. I then powder along the lip line to define the shape of the lips, fill in the entire lips with a pencil and finally apply the lipstick with brush #231.

Which is your favourite eyeshadow brush?

- Oh, I got several! But if I could only choose three, I would say #252, a flat brush with a mix of natural and synthetic bristles to pack on colour, #224, a fluffy brush to blend and apply colour in the crease, and finally #266, a flat angled brush to fill in the eyebrows and apply eyeliner.

 

How do you feel about these makeup trends? Which is your favourite? I honestly can't choose between the three, they are all gorgeous and really wearable!





Wysteriia

Första är ju min favorit look alla dagar i veckan ;D

2010-10-14 @ 20:54:19
URL: http://Wysteriiasblogg.se
Jenny

Tre härligt fräscha looks som inte känns alltför avancerade - Gillar!

2010-10-14 @ 21:44:19
URL: http://rosellabeauty.wordpress.com
Sexy Sadie

Den siste naturlige er nok mer meg for tiden.

2010-10-14 @ 21:55:01
URL: http://www.sexysadie.norblogg.net
Maria, Hjärterdam

Hej, när ska man skicka länken för att få vara med imorgon på Magica de Hex-sminkningen?

Här är iaf min länk, http://mrshearts.blogg.se/2010/october/magica-de-hex.html

2010-10-14 @ 22:10:40
URL: http://mrshearts.blogg.se/
Anna

När jag ser på bilderna där Gregory lägger på make-upen på modellerna så kan jag inte låta bli att tänka på en konstnär som målar på en duk :)

Han ser ut att ha så lätta drag med pennan, penseln etc och han ser ut att ha ett sådant inre lugn som jag alltid får då jag målar något :)

Han ser verkligen professionell ut :)



Kram

2010-10-14 @ 22:50:46
URL: http://shortylegsbeauty.wordpress.com
anki

Första looken är ju en tidlös klassiker, så den får bli min favorit.



Tyckte att rouget såg lite hårt ut på sista looken, men det kanske bara är jag?



Hur som helst verkar det ha varit en spännande morgon :)

2010-10-15 @ 07:51:54
Aila

Gregory Arlt? Jag dör en smula faktiskt, han är så otroligt skicklig, har sett flera av hans video, bilder...



Och han gillar #190 foundation borste, måste ge min borste en chans till för jag brukar använda #188!



Superbra inlägg, tack!

2010-10-15 @ 10:47:41
Purity

Wysteriia: Röda läppar är en klassiker!



Jenny: Ja visst känns dom väldigt bärbara och enkla alla tre!



Sexy Sadie: Det är en perfekt höstlook - varma toner = mysigt!



Maria: Jag lägger in dig i länkinlägget som kommer upp senare under dagen! Kul att du ville vara med =)



Anna: Jag håller med, han var så himla lätt på handen och fick allt att se så enkelt ut. En riktig konstnär!



anki: Tror det är lite ljuset som gör det med, men han la ju på rouget på "scenen" så därför är det nog inte lika noggrant tonat som på de andra modellerna =)



Aila: Han är verkligen superduktig och var huuur gullig och trevlig som helst, jag log hela dagen efter att ha fått ha en pratstund med honom! Kul att du gillade inlägget =)

2010-10-15 @ 11:05:27
URL: http://purity.webblogg.se/
bella

fastnade helt för 3:an! supervackert! vet du vad han använde för mer produkter på denna än margin blush?

2010-10-15 @ 12:38:00
URL: http://bellaplutt.blogspot.com
Purity

bella: Tyvärr har jag ingen aning om vilka fler produkter han använde än Margin. Misstänker att det är dazzlelight han har använt som highlighter runt ögonen dock!

2010-10-18 @ 14:14:18
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy