Purity recenserar: Shiseido Dual balancing foundation


Det har blivit mycket tester av basprodukter på sistone. En av de foundations jag har testat de senaste veckorna är Shiseidos Dual balancing foundation, som är speciellt lämplig för blandhy då den återfuktar torra partier i ansiktet samtidigt som den minimerar oljor och glansig hy.



Shiseido Dual balancing foundation SPF15 - O40 Natural fair ochre

 

 

Dual balancing foundation är formulerad med återfuktande ingredienser som ska ge optimal återfuktning av huden, samt prismatiskt nanopuder för att öka lystern och minska intrycket av synliga porer. Den har mediumhög täckning, ger en semi-matt finish och innehåller dessutom SPF15.

 

Shiseido rekommenderar att man applicerar den här foundationen med en svamp, men eftersom jag tycker att svampar är ganska oekonomiskt i längden då man bör slänga dom efter varje användning så har jag applicerat den med min vanliga foundationborste, MAC #187. Nyansen jag använder heter O40 Natural fair ochre som makeupartisten Åsa valde ut åt mig, och det är den näst ljusaste i O-färgfamiljen. Konstigt nog är O-nyanserna Shiseidos foundations med varma undertoner (O=varm, I=kall, B=neutral) och alla andra foundations jag äger har kalla undertoner, men O40 ser ändå bra ut på mig, vilket får mig att ana att Shiseido inte har lika starka undertoner i sina foundations som t.ex. MAC.




Shiseido Dual balancing foundation SPF15 - O40 Natural fair ochre

 

 

Jag är väldigt förtjust i den här foundationen, speciellt de dagar då min blandhy känns stramande och torr vilket händer rätt ofta så här under vinterhalvåret. Det är den första återfuktande foundationen jag har testat som inte får mig att se ut som ett smörpaket i ansiktet, och fukten håller i sig hela dagen utan att jag blir nämnvärt blank i t-zonen. Den är barnsligt lätt att tona in huden och täcker ojämnheter finfint utan att man anar minsta tendens till kakighet. Dessutom känns den väldigt lätt på huden, mer som en hudkräm än en foundation, och det känns knappt att man har den i ansiktet.

 

Jag har använt ett oljekontrollerande löspuder för att fixera foundationen, MAC loose blot powder, för att hjälpa till att hålla oljorna i schack under dagen, och den kombinationen gör att basen sitter fint på plats hela dagen utan att varken glida av ansiktet eller bli torr och fnasig.




Shiseido Dual balancing foundation SPF15 - O40 Natural fair ochre

 

 

Dock finns det två små negativa saker men den här produkten. För det första så är jag inte speciellt förtjust i doften, jag tycker den luktar som parfymerat fetsmink. Som tur är försvinner doften rätt fort efter att foundationen har torkat, men doften känns liksom billig och får mig att tänka på produkter som inte är speciellt vårdande för hyn. För det andra så kommer foundationen i glasflaska med skruvkork, och det finns inga separata foundationpumpar att köpa, vilket gör att jag i princip alltid lyckas hälla ut för mycket produkt på min glaspalett - den är ganska trög, så när det väl börjar rinna så blir det lite ketchupeffekt över det hela. Foundationflaskor i glas må kännas lyxigt, men samtidigt omodernt, ohygieniskt, kladdigt och det gör produkten odryg eftersom man ofta lyckas överdosera.

 

Prislappen är något i det högsta laget, den ligger i ungefär samma prisklass som lyxfoundations från Dior, Chanel och YSL. Å andra sidan har den en riktigt bra formula som jag tror faller de allra flesta i smaken, så gillar man formulan kan den nog vara värd det lite högre priset, trots den osmarta förpackningen och doften.

 

 

Pris: 430 kr för 30 ml

Betyg: 4/5





In English: I've been trying out quite a few base products lately. One of the foundations that I've been using the past few weeks is Dual balancing foundation from Shiseido, which is especially great for combination skin since it moisturises dry parts of the face, while it minimises shine for a soft matte look.

Dual balancing foundation is formulated with moisturising ingredients that are supposed to promote ideal moisture levels in skin's dry areas, and prismatic nano-powder to increase luminosity and conceal pores. It has got medium coverage, provides a semi-matte finish and contains SPF15.




Shiseido Dual balancing foundation SPF15 - O40 Natural fair ochre

 

 

Shiseido recommends that you apply this foundation with a sponge, but since I find sponges highly uneconomical in the long run since you should toss them after each use, I've applied it with my regular foundation brush, MAC #187. The shade I'm using is called O40 Natural fair ochre which makeup artist Åsa picked out for me, and it's the next to lightest shade in the O colour family. Strange enough, the O shades are Shiseido's foundation with warm undertones (O=warm, I=cool, B=neutral) and all other foundations that I own has got cool undertones, but O40 still looks good on me which makes me suspect that Shiseido doesn't have as strong undertones in their foundations as for example MAC.

I'm really fond of this foundation, especially on days when my combination skin feels tight and dry which is pretty common during the winter. It's the first moisturising foundation I've tried that doesn't make me look like I've rubbed my face in oil, and the moisture lasts all day without making my skin look too shiny. It's ridiculously easy to blend into the skin and covers imperfections great without being cakey at all. Plus, it feels really light on the skin, more like a moisturiser than a foundation, and you can barely feel it on your skin.

 



Shiseido Dual balancing foundation SPF15 - O40 Natural fair ochre

 

 

I've been using an oil controlling loose powder to fix the foundation, MAC loose blot powder, to help keeping the oils at bay during the day, and the combination of the two makes my base last great all day long without sliding off the skin or become dry and flakey.

There are two small negative things about this product, however. First of all, I'm not too fond of the scent, I think it smells like scented grease makeup. Luckily, it dissapears quite quickly as the foundation dries, but the scent feels kinda cheap and reminds me of products that aren't that good for the skin. Second of all, the foundation comes in a glass bottle with a screw cap, and there are no separate pumps available to purchase, which leads to that I amlost always pour out too much product on my glass palette - it's pretty thick, so when it starts to flow out of the bottle, it's kinda like the ketchup effect. Glass foundation bottles might feel luxurious, but at the same time old-fashined, unhygienic, messy and it makes the product last a shorter time since you often pour too much out of the bottle.

The price tag is pretty hefty, it's about the same as luxury foundations from Dior, Chanel and YSL (at least here in Sweden, it's much more decently priced in the US). On the other hand, the formula is great and I think it appeals to most people, so if you like the formula, it might be worth the money despite the stupid packaging and the scent.


Price: $38.50 for 30 ml
Rating: 4/5

"Jag arbetar efter de pressetiska reglerna. Omdöme och betyg av produkterna i detta inlägg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här."




Wysteriia

Låter som något för mig faktiskt! :)

2010-11-21 @ 13:02:45
URL: http://Wysteriiasblogg.se
Carina

När de har satt i en pump i den foundation-flaskan så ska jag definitivt testa denna.



Omdömena ifrån näst intill alla bloggare som skrivit om produkten har varit bra. Synd bara att den inte har en pump.

2010-11-21 @ 13:21:49
URL: http://www.totalbeauty.se
Veronica

Jag köpte denna foundation till nedsatt pris för att använda på mitt bröllop förra sommaren och den satt superbra på min blandhy, inte för tjock och ändå lagom täckande. Den är en favorit om än i dyraste laget för vardagsanvändning (för mig).

2010-11-21 @ 14:24:37

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy