Purity recenserar: Natuvive age control ansiktskrämer


En produkt som bara är ett måste så här på vintern är en återfuktande och lugnande ansiktskräm för att motverka vinterknastrig och irriterad hy. Anti-agekrämer kan vara ett bra val just på vintern även om du inte har några rynkor, eftersom dom brukar vara extra återfuktande och lugnande.

Apoteksmärket Natuvive har utvecklat tre anti-agekrämer till sin age control-serie: en dagkräm och en nattkräm för redan åldrad hy, och en dagkräm för att förebygga för tidigt åldrande. Jag och min mamma har hjälpts åt att testa dessa - mamma har testat krämerna för åldrad hy, och jag har testat den förebyggande dagkrämen.




Natuvive age control: prevent day cream SPF10, repair day cream SPF15, repair night cream


Prevent day cream SPF10

Den här krämen har jag testat på min blandhy, vilket den aboslut inte är anpassad för men jag brukar behöva en lite mer återfuktande och lugnande kräm så här under vinterhalvåret. Jag kan alltså inte utvärdera krämens påstådda rynkutslätande egenskaper, utan enbart dess egenskaper som återfuktande ansiktskräm.

Prevent day cream är en fluffig kräm som påminner lite om vispad grädde. Såna här krämer älskar jag på vintern, av någon anledning känns dom extra återfuktande men ändå inte feta tack vare konsistensen. Krämen har ett SPF på 10 vilket jag inte tror gör någon märkbart stor skillnad, eftersom man smörjer på ett så tunt lager av krämen, men jag tror inte heller att det skadar - är ju bättre än inget solskydd alls, trots att man inte ska förlita sig på det och bör använda en separat solskyddskräm om man har solkänslig hy. Den doftar svagt av vad jag tror är druva och aloe vera, jag tycker mer att den luktar äpple och aloe vera. Strunt samma vad det är, gott och fräscht doftar den i alla fall! Krämen kommer i en klassisk plastburk med skruvlock.

Det här är en typisk vinterkräm för mig - den skulle absolut inte fungera på min hy under sommarhalvåret för då skulle jag bli extremt oljig och fettig. Så här när min hy börjar bli torrare och känsligare, däremot, så blir den fluffiga och lugnande formulan perfekt. Det är inte den bästa vinteransiktskrämen jag har testat, vilket antagligen har att göra med att den inte är anpassad för min hudtyp, men den fungerar helt klart bra ihop med min hy och motverkar att den blir torr och irriterad. Plus för den härliga formulan och den goda doften!


Pris: 245 kr för 50 ml hos apotek
Betyg: 4/5




Repair day cream SPF15

Repair-krämen är anpassad för redan åldrad hy, så därför har jag överlåtit testandet av den här produkten till min kära mor. Krämen innehåller naturliga antioxidanter som tillsammans med UV-skyddet ska hjälpa till att skydda huden mot framtida påfrestningar, och den fuktåtergivande formulan återför hudens ursprungliga lyster. Så här tycker min mamma om ansiktskrämen:

"Jag är generellt sett bättre på att använda ansiktskrämer än rengöringar, och har provat mig igenom en hel del olika varianter genom åren. Om jag ska jämföra den här med andra jag har testat så gillar jag den här bäst av några olika anledningar - den går in i huden bra, doftar jättegott men inte för starkt, den är fluffig och känns bara återfuktande och inte speciellt fet, huden känns mjuk och jag tycker att huden ser aningen slätare ut efter jag har använt den. Den är dyrare än mina tidigare krämer jag har köpt på typ ICA, men jag kan mycket väl tänka mig att köpa den igen trots det högre priset eftersom den är så pass dryg.

Betyg: 5/5"

Pris: 265 kr för 50 ml hos apotek




Natuvive age control: prevent day cream SPF10, repair day cream SPF15, repair night cream



Repair night cream

Även denna kräm är anpassad för lite mer mogen hy, så min mamma har testat den ihop med dagkrämen. Nattkrämen har ungefär samma egenskaper som dagkrämen, med skillnaden att den har en aningen mer fuktgivande formula för att vårda huden lite extra under natten. Mammas utlåtande om krämen lyder följande:

"Jag tycker att nattkrämen är aningen för fet för min hy. Jag har inte supertorr hy så jag tror egentligen att jag skulle klara mig med dagkrämen även till natten. Det känns som att det fortfarande är en hinna kvar efter den har sjunkit in i huden som gör att det fastnar katthår i ansiktet när jag pussar kissarna godnatt. Men om man har lite torrare hy skulle jag kunna tänka mig att den är kanon. Både doft och konsistens är ungefär densamma på dagkrämen och nattkrämen, nattkrämen känns aningen "smörigare". Jag tycker den känns lite för kompakt och tror jag skulle klara mig lika bra med dagkrämen även på natten. Jag kommer absolut att använda upp burken, och vem vet - jag kanske blir helt beroende av den under vintern då huden brukar bli lite torrare.

Betyg: 3/5"

Pris:
265 kr för 50 ml hos apotek





Natuvive age control: prevent day cream SPF10


In English: A must-have product during winter is a moisturising and soothing face cream to prevent winter dry and irritated skin. Anti age creams can be a good choice in the winter even if you don't have any wrinkles yet, since they tend to be extra moisturising and nourishing.

Pharmacy brand natuvive have developed three anti age creams for their age control series: one day cream and one night cream for aged skin, and one day cream to prevent early ageing of the skin. Me and my mum have helped out trying these - my mum have tried the products for aged skin, and I have tried the preventing day cream.




Natuvive age control: repair day cream SPF15


Prevent day cream SPF10

I have tried out this cream on my combination skin, which it's not designed for but I usually need a bit more moisturising and calming cream during the winter. Therefore, I can't evaluate the wrinkle smoothing properties, but only how it works as a moisturising cream.

Prevent day cream is a fluffy cream that reminds me a bit about whipped cream. I love this type of creams in the winter, for some reason they feel extra moisturising but at the same time not greasy thanks to the consistency. The cream has a SPF 10 which I don't think will do any noticeable difference, since you apply such a thin layer, but I don't think it hurts either - it's better than no sunscreen at all, allthough you should never rely on it and use a separate sunscreen if you have skin that is sensitive to sun exposure. It smells vaugley of what I think is grape and aloe vero, I think it smells more like apple and aloe vera. It doesn't matter though, it smells nice and fresh anyway! The cream comes in a classic plastic jar with a screw top lid.

This is a typical winter moisturiser for me - it wouldn't work on my skin during the summer because it would make it extremely greasy. When my skin turns drier and more sensitive, however, the fluffy and calming formula is perfect. It's not the best winter mosturiser I have tried out, which probably has to do with that it's not made for my skintype, but it works good with my skin and prevents it from getting dry and irritated. An extra plus for the wonderful formula and scent!

Price: 245 SEK for 50 ml at Swedish pharmacies
Rating: 4/5




Natuvive age control: repair night cream



Repair day cream SPF15

The repair cream is made for aged skin, so I handed it over for my dear mum to review this one. The cream contains natural antioxidants that together with the UV protection is supposed to help preventing the skin towards future strain, and the moisturising formula restores the skin's elasticity. This is what my mum thinks about it:

"I'm generally better at using moisturisers than cleansers, and have tried a few different moisturisers through the years. If I'm going to compare this to other I've tried, this is a favourite of mine for a couple of different reasons - it's absorbed quickly by the skin, smells really nice but not too much, it's fluffy and feels moisturising without being greasy, my skin feels soft and I do think that my skin looks a tad more smooth after using it. It's more expensive than my usual moisturisers from the supermarket, but I might well buy this again despite the higher price tag since a little goes such a long way.


Rating: 5/5"

Price: 265 SEK for 50 ml at Swedish pharmacies





Repair night cream

This cream is also made for more mature skin, so my mum have tried it out together with the day cream. The night cream has about the same properties as the day cream, with the difference that it's a tad heavier to provide extra moisture during the night. Mum's opinion about it is what follows:

"I think that the night creme is a tad too heavy for my skin. My skin isn't super dry so I think that I would manage with only the day cream at night aswell. It feels like I still have a membrane after it has been absorbed by my skin, which makes cat hair stick to my face when I kiss the kitties goodnight. But if your skin is a bit drier, I would imagine that this would be perfect. Both the scent and consistency is about the same as in the day cream, the night cream feels a bit more "buttery". I think it feels a bit too compact and I think that I would manage just as well with the day cream at night aswell. I will definately finish the jar, and who knows - I might like it better when the winter comes and my skin will turn a bit drier.


Rating: 3/5"

Price: 265 SEK for 50 ml at Swedish pharmacies






Emelie

Jag gillade inte doften på repairkrämerna men däremot på prevent. Och jag tycker också det luktar äpple. Hur luktar druvor egentligen liksom?

2010-11-03 @ 18:38:24
URL: http://www.pssion.se
Purity

Emelie: Jag tycker alla luktar likadant jag, min näsa kanske inte har ett lika brett spektrum som din, hehe =P Jag undrar också hur druva luktar, jag tycker inte vindruvor luktar nånting!

2010-11-03 @ 20:43:35
URL: http://purity.webblogg.se/
Michilicious ~

Formulan låter ljuvlig när ni beskriver den, även fast jag inte har en enda aning om hur den är, tihi :P

Btw så luktar både vindruvor och äpplen nomnom :3

Purity

Michilicious: Gå förbi närmaste apotek och känn på formulan i testern, den är alldeles fluffig och underbar!

2010-11-04 @ 17:14:29
URL: http://purity.webblogg.se/
Fröken Frodig

Så gulligt att din mamma pussar katterna godnatt :)

2010-11-04 @ 17:16:42

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy