Purity recenserar: MAC PRO longwear foundation & concealer


I september utökade MAC sitt permanenta sortiment med en ny serie: PRO longwear, som består av en ny foundation, en ny concealer och en ny läppstiftsformula. Samtliga produkter ska ha extra lång hållbarhet jämfört med traditionella liknande produkter. Jag har inte hunnit testa läppstiften än, men concealer och foundation har jag hunnit prova under några veckors tid nu.

Både PRO longwear concealer och foundation har en krämig, matt formula med medelhög byggbar täckning, som fungerar speciellt bra för blandhy och ger ett naturligt resultat. Formulan utlovar dessutom över 15 timmars perfekt hållbarhet som inte kladdar av sig. Båda produkterna kommer i glasflaska med praktisk inbyggd pump - hygieniskt och praktiskt!



MAC PRO longwear foundation and concealer



PRO longwear concealer

PRO longwear är MACs första concealer på glasflaska som dessutom har inbyggd pump. Jag gillar krämprodukter där man inte kan komma i kontakt med det som är kvar i förpackningen, det blir så himla mycket mer hygieniskt då! Dessutom gör pumpflaskan det lätt att dosera, jag brukar alltid trycka ut/plocka upp lite concealer på en palett och sedan jobba med penseln från paletten.

Själva concealern är grymt krämig och lätt att tona ut på huden, men man får jobba rätt snabbt eftersom den torkar ganska fort. Och när den väl har torkat så sitter den på plats, så att koncentrera sig på ett område i taget kan vara en bra idé. Formulan är täckande och matt utan att se kakig ut och fungerar både utmärkt för att täcka mörka cirklar under ögonen och att täcka plitor och finnar. Man får dock upp ganska mycket produkt med ett pump, så man får vara lätt på handen om man inte behöver så mycket eftersom concealern är väldigt dryg, alternativt att man pumpar ut lite i en burk som man sedan använder upp inom några dagar.

Jag har vanligtvis nyansen NW20 i både concealer och foundation, men eftersom PRO longwear verkar vara en aning mörkare än resten av concealersortimentet (i alla fall i de kalltonade NW-nyanserna) så valde jag NW15 eftersom min egen hudton ligger någonstans mellan NW15 och NW20, så båda fungerar egentligen, men NW15 var aningen mindre rosa och passade bättre ihop med min hudton så jag valde den.

Det här är en av dom bästa concealers jag någonsin har testat - den sitter på plats hela dagen, funkar både till att täcka under ögonen och att täcka plitor, ser naturlig ut på huden och är riktigt riktigt dryg. Full pott!

Pris: ca 165 kr för 9 ml hos MAC
Betyg: 5/5



MAC PRO longwear concealer in NW15




PRO longwear foundation

Precis som med concealern så kommer foundationen på glasflaska med inbyggd pump. En del av MACs foundations på glasflaska kommer utan pump (dock går det att köpa till en separat foundationpump som tur är) och foundations på glasflaska utan pump är något av det värsta jag vet. Det är svårt att dosera och kladdar som tusan, så inbyggd pump är perfekt för mina önskemål. Ett pump ger lagom med foundation för hela ansiktet, precis som med concealer så pumpar/häller jag alltid ut lite foundation på en glaspalett och arbetar sedan in den i min foundationborste. PRO longwear foundation har ett inbyggt solskydd på SPF10.

Själva foundationen är dryg, lätt att applicera (jag använder min skunkborste #187 från MAC för att "stöppla" på den), lätt att tona ut och den täcker bra utan att se kakig ut. Precis som med concealern så torkar den ganska snabbt, och när den väl är på plats så sitter den - så se till att jobba ganska snabbt på ett litet område i taget för att undvika skarpa kanter eller fläckar. Den torkar till en matt finish, men det kan ändå vara en bra idé att fixera den med ett löspuder för extra hållbarhet och för att det ska vara lättare att applicera andra produkter, t.ex. rouge, ovanpå. Mitt favoritpuder för att fixera PRO longwear är prep + prime transparent finishing powder, som är ett transparent finmalet löspuder som i princip blir osynligt på huden.

Mitt största problem när det kommer till min bas är att min blandhy blir extremt oljig efter några timmar och oljorna löser upp min foundation och gör mig blank i ansiktet. Jag använder alltid en primer under och ett oljekontrollerande puder över vilket hjälper en aning, men jag behöver nästan alltid torka bort överflödig olja eller applicera mer puder under dagen för att hålla oljorna i schack. PRO longwear är den första foundation jag har provat som inte blir upplöst av oljorna och därmed håller dom under kontroll hela dagen. Min bas ser nästan lika perfekt ut efter en lång dag som när jag applicerade den på morgonen, jag har ytterst lite eller inga blanka partier i ansiktet, och andra produkter som t.ex. rouge sitter dessutom på plats längre.

Det enda lilla negativa med den här foundationen är att den inte finns i den ljusaste NW-nyansen, NW15, och NW20 verkar vara yttepyttelite mörkare än vad andra MAC-foundations i samma nyans är. Den funkar på min hy, men är man väldigt blek så är den nog för mörk. Har man däremot gultonad hy så finns den i den ljusaste nyansen, NC15. Eftersom detta inte påverkar min hudton är det inget som drar ner mitt betyg av produkten - det här är lätt min nya favoritfoundation!

Pris: ca 280 kr för 30 ml hos MAC
Betyg: 5/5



MAC PRO longwear foundation in NW20




Sammanfattningsvis fungerar dom här produkterna helt optimalt på min hud och ger precis vad jag önskar av mina basprodukter. Produkterna är dryga, täcker bra med lite produkt, täpper inte igen porerna, håller min hy i princip helt fri från flott och blänk under hela dagen och kladdar inte av sig på min iPhone när jag har pratat i telefon. Mina tidigare favoriter har varit Select cover up concealer och Studio fix fluid foundation, båda från MAC, men PRO longwear slår båda två. Har du blandhy och inte är extremt ljus i hyn föreslår jag att du går förbi närmaste MAC-disk och ber om prover på dom här produkterna, det kostar ingenting och jag tror inte att du kommer bli besviken! =)




MAC PRO longwear foundation in NW20 (left) and concealer in NW15 (right)



In English: This september, MAC added a new line to their permanent product range: PRO longwear, which consists of a new foundation, a new concealer and a new lipstick formula. All products are said to have an extra long staying power compared to similar traditional products. I haven't had the opportunity to try out the lipsticks yet, but I have tried the concealer and foundation for the past few weeks.

Both PRO longwear concealer and foundation has got a creamy, matte formula with medium buildable coverage, which works especially well for combination skin and gives a natural result. The formula promises over 15 hours of perfect wear that won't transfer. Both products comes in a glass bottle with a practical built in pump - hygienic and practical!




MAC PRO longwear concealer and foundation

 

 


PRO longwear concealer

PRO longwear is the first MAC concealer in a glass bottle, which also has a built in pump. I love cream products where you can't get in contact with what's left in the packaging, it's so much more hygienic! Plus, the pump bottle makes it easier to dose, I always pump/scoop out some concealer on a palette and then work with my brush from the palette.

The concealer itself is really creamy and easy to blend into the skin, but you have to work pretty fast since it dries really quickly. And once it's dry, it stays put, so make sure to conceantrate on one area at the time. The formula has great coverage and dries matte without looking cakey and works just as great for covering dark circles under the eyes as for covering red spots and pimples. You do get quite a lot of product out of the bottle with one pump, however, so make sure to use a light hand if you don't need that much since a little goes a very long way, or pump some into a sample jar that you can use up in a couple of days.

I usually wear NW20 in both concealer and foundation, but since PRO longwear seems to be a tad darker than the rest of the concealer range (at least the cool toned NW shades) I chose NW15 since my own skintone is somewhere between NW15 and NW20, so both works for me, but NW15 was a tad less pink and was a bit better for my skintone so I chose that one.

This is one of the best concealers I've ever tried - it stays put all day long, works great for both covering dark circles under my eyes and red spots, looks natural on the skin and a little goes a long way. A+!

Price: $16.50 for 9 ml at MAC
Rating: 5/5

 

 

 

 

MAC PRO longwear concealer in NW15

 

 

 

PRO longwear foundation

Just as the concealer, the foundation comes in a glass bottle with a built in pump. Some of the MAC foundations in glass bottles comes without a pump (you can buy a pump separately though) and foundations in a glass bottle without a pump is a thing I really dislike. It's hard to dose and it gets messy when you pour it out of the bottle, so a built in pump is perfect for me. One pump gives just enough product for the entire face, just as with concealer I always pump/pour some foundation onto a glass palette and then work it into my foundation brush. PRO longwear foundation has a built in SPF10 sunscreen.

A little goes a long way with this foundation, it's easy to apply (I use my duo fibre brush MAC #187 to "stipple" it on), easy to blend and it gives great coverage without looking cakey. Just as with the concealer, it dries pretty fast and once it's dry it stays put - so make sure to work pretty quickly on a small area at the time to avoid sharp edges or spots. It dries to matte finish, but it might be a good idea to fix it with a loose powder for extra duriability and to make it easier to use other products, like a blush, on top of it. My favourite powder to fix PRO longwear is prep + prime transparent finishing powder, which is a finely milled transparent loose powder that is invisible on the skin.

My biggest issue when it comes to my base is that my combination skin turns very oily after a couple of hours, and the oils dissolves my foundation and makes my skin look oily and greasy. I always use a primer underneath and an oil controlling powder on top which helps a bit, but I almost always have to blot off excess oils or apply more powder during the day to keep the oils at bay. PRO longwear is the first foundation I've tried that doesn't dissolve from the oils and therefore keeps them in control during the entire day. My base looks almost as perfect as it did when I applied it after a long day, I have very little or no oily breakouts, and other products like blushes stay put for a longer time aswell.

The only little negative part with this foundation is that it's not available in the lightest NW shade, NW15, and NW20 seems to be a tiny tad bit darker than other MAC foundations in the same shade. It works fine on my skintone, but if you're very pale it might be too dark. If your skin is warm/yellow toned however, the it's available in the lightest shade, NC15. Since this doesn't affect my skintone it's not something that affects my rating of this product - this is easily my favourite foundation!

Price:
$29.50 for 30 ml at MAC
Rating: 5/5

 

 

 

MAC PRO longwear foundation in NW20




To sum it up, these products work perfect on my skin and provides exactly what I wish from my base products. A little goes a very long way with both products, they don't clog my pores, keeps my skin free from oils during the day and doesn't transfer to my iPhone. My favourites have previously been Select cover up concealer and Studio fix fluid foundation, both from mAC, but PRO longwear kicks both their butts. If you have combination skin and isn't super pale, I suggest that you ask for samples for these at your nearest MAC counter, it's free and I don't think that you will be dissapointed!






stephy

Nu blev jag väldigt sugen på dessa! blir att fråga om prover :)

2010-11-05 @ 11:16:06
URL: http://fabforfight.com
Eleni

Jag har varit sugen på dessa ett bra tag nu men det är nog dags att slå till! Jag såg på en videoblogg på YT att man inte behöver fixera denna foundationen med puder, vad anser du om det?

2010-11-05 @ 11:30:35
Purity

Stephy: det tycker jag! Du och jag har ju ganska lika hudtyper så jag tror du kommer gilla dom =)



Eleni: jag tycker alltid man ska fixera foundation med puder, oavsett vilken finish man får. Den sitter bättre och andra produkter (typ rouge) som man lägger ovanpå blir jämnare i appliceringen.

2010-11-05 @ 11:40:26
URL: http://purity.webblogg.se/
Isabelle

Det här med MACs foundationfärger förvirrar alltid mig. Du skriver att NW är för kalla hudtoner (vilket är rosa undertoner väl?), men står inte NW för Neutral Warm? Samma sak med NC. Kan du förklara hur det funkar?

2010-11-05 @ 12:44:22
Marie

Nä men tjena, vad dyr foundationen är! Men den verkar onekligen bra som tusan.

2010-11-05 @ 13:19:58
URL: http://fizzivy.blogspot.com
sanna

fast det känns som att att du gillar allt, bara för att det är mac.

MEN blev intresserad när du ksrev att den håller dig matt hela dagne och att den håller så bra.

2010-11-05 @ 14:19:06
Linda

Åh, nu blev jag riktigt sugen på att testa dessa! Hemskt synd att jag bor för långt bort för att kunna fixa prover.. =(

Ser väldigt mycket fram emot att se swatches på läppstiften! =)

2010-11-05 @ 14:37:38
URL: http://paivys.blogg.se/
anki

Måste vara den enda som blir superblank på nolltid av foundationen. Då funkar Studio Sculpt tusen gånger bättre på mig.

2010-11-05 @ 14:59:23
Unn (Syndroma)

Jag har alltid gillat att vara blek, men efter det här är jag inte så säker längre... Låt oss hoppas att MAC tar sitt förnuft till fånga och producerar några ljusare nyanser till oss blekisar (:

2010-11-05 @ 17:11:40
URL: http://syndromas.blogg.se/
Purity

Isabelle: Ja, MAC är lite bakochfram. NW står för neutral warm men har rosa undertoner, NC står för neutral cool men har gula undertoner.



Marie: Jag tycker inte det är så dyrt för en high-end foundation, en "budgetfoundation" från t.ex. IsaDora eller L'oréal kostar ju typ 150 spänn så jag tycker att 280 kr för en foundation av högre kvalitet inte är så mycket. Men alla ser vi ju olika på prissättningar!



sanna: Vad tråkigt att du känner att du måste lämna en sån kommentar. Jag tar varken hänsyn till märke eller om jag har köpt produkten själv eller fått den i ett pressutskick när jag recenserar. Här har du två exempel på MAC-produkter jag inte gillar: http://purity.webblogg.se/2010/september/purity-recenserar-mac-prep-prime-lash.html och http://purity.webblogg.se/2010/august/purity-recenserar-mac-opulash-mascara.html



Linda: Åh, vad synd! Jag har inte köpt något av läppstiften än så jag vet inte om det kommer komma swatches eller recensioner på dom tyvärr, men om du spanar in hos temptalia så har hon swatchat alla nyanserna!



anki: Studio sculpt? :O den blir jag tokblank av på en gång eftersom den är så pass återfuktande... Men som sagt, olika foundations funkar olika bra på olika personer!



Unn: Ja det är lite trist, och underligt, att den inte finns i NW15! Hoppas det kommer i framtiden.

2010-11-05 @ 17:53:37
URL: http://purity.webblogg.se/
peachgirl

Alltså jag gillar förpackningen på concealern men uj, 9 milliliter? Det var inte jättestor flaska man fick för slantarna! Hade väntat mig 15 ml (som ögonkrämer brukar vara) men jaja, färgen ser ut att vara en match för mig så jag kommer nog försöka kolla om den inte kan funka för mina "problemområden". en tester skadar ju inte! Foundationen ser alldeles för rosa ut...jag är NW20 (typ) men det här skulle få mig att se ut som en gris....så jag kanske får gå över till NC is den här produkten...himla knepigt med MACs system!

2010-11-05 @ 18:20:22
Emma

Köpte idag concealerna efter min makeup kurs har vanligt vis NC20 men de tog NW15 till mig.

2010-11-05 @ 18:57:01
URL: http://emla82.blogspot.com
Fridde

Åh, jag som behöver en ny foundation väldigt snart, kalas!

Tack så mycket! :D

2010-11-05 @ 21:49:56
Sexy Sadie

All ære for at du har funnet en foundation som virker for deg, men jeg synes man ser så malt ut i MACs founadtions.

2010-11-05 @ 22:14:38
URL: http://www.sexysadie.norblogg.net
Michilicious ~

Det låter jättebra, men jag köpte en foundation från Nivea idag hehe :P Hade ändå inte haft råd med en MAC-foundation, använde ett presentkort på Kicks till den från Nivea xD

Kajsa

Åh, efterlängtat!

Du har möjligen ingen före/efterbild att bjuda på?

Mvh

2010-11-06 @ 10:49:43
Purity

peachgirl: fast 9 ml är väl inte speciellt lite för att vara en concealer? Vanliga concealers på "läppglanstub" brukar ligga på 5-6 ml, och MAC select cover up på klämtub är på 10 ml... Ja det är lite udda med MACs färgsystem, bäst är att testa färgen innan man köper en hel flaska!



Emma: NW15 var ovanligt neutral i tonen faktiskt, NW20 var mycket mer rosa! Vad tycker du om den? =)



Fridde: Hoppas den funkar för dig!



Sexy Sadie: Alla föredrar ju olika finish, jag gillar nedmattande foundations eftersom jag har så lätt att bli blank =)



Michilicious: Presentkort är nice!



Kajsa: Tyvärr inte, jag tycker inte att före/efterbilder illustrerar hur en foundation beter sig på huden mer än täckningsförmåga så därför har jag valt att inte ha med någon före/efterbild. Kolla in mina senaste FOTD's, där har jag PRO longwear-produkterna, och under Tutorials hittar du bilder på hur jag ser ut helt osminkad.

2010-11-06 @ 16:03:04
URL: http://purity.webblogg.se/
Ida

Bor uppe i norrland men läste din recension innan jag flög ner till sthlm och tyckte det lät som att mac pro longwear foundation skulle passa mig bra! Så jag gick förbi åhlens city och fick hjälp av en tjej som jobbar på mac att hitta rätt nyans. Jag sa att de foundations jag har hemma är alldeles för rosa för mig och vill ha en mer gul då jag har acneärr jag vill dölja också. Hon tyckte att NW20 passade bra, och jag såg ingen skillnad i det dåliga ljuset dom har i affärer, men när jag kom hem så såg jag att den är på tok för rosa! :( Jättesynd, för jag gillar den verkligen men mitt ansikte är rosa och min hals är gul..så ska det inte behöva vara :/ Tycker det är konstigt att hon inte kunde hjälpa mig hitta rätt nyans för min hudton.

Men tack för en bra blogg!

2010-12-05 @ 14:18:38
Purity

Ida: Men åh vad tråkigt att det blev så =( NW20 är ju inte alls rätt om du har gula undertoner, då ska du ha en NC-nyans, lite dåligt av MUA:n att inte fråga dig innan om du vet vad du har för undertoner och vad du var ute efter om det var dåligt ljus i butiken. Dom flesta som jobbar på MAC brukar vara jätteduktiga på att matcha foundation men ibland verkar det tyvärr bli fel, har hört flera som har råkat ut för det på Åhléns city speciellt vilket jag tror beror på att dom har en hel del icke-ordinarie personal där. Dom som har jobbat där länge är superduktiga nämligen och jag har aldrig blivit missnöjd med en produkt som nån av dom har hjälpt mig att prova ut. Ett tips till nästa gång är att be om ett prov på foundationen på sidan om och sen be dom plombera flaskan, så kan du testa i lugn och ro hemma från provet och om den inte passar så kan du lämna tillbaka flaskan eller byta mot en annan nyans nästa gång du åker förbi disken.

2010-12-06 @ 18:48:27
URL: http://purity.webblogg.se/
Sofia

Hej! Är verkligen jätte sugen på testa denna men då jag tyvärr bor i Norrland är det svårt få tag i ett prov tyvärr:( Hur vet man om man har rosa eller gula undertoner?:)

2011-01-04 @ 10:27:55
URL: http://tigerfian.blogg.se/
Purity

Sofia: Här har du några bra riktlinjer till hur du tar reda på vilken underton din hud har: http://ezinearticles.com/?The-Undertones---Determining-the-Right-Foundation-Color&id=2425903 Vissa personer har varken rosa eller gula undertoner, utan är mer neutrala. I så fall brukar NW-nyanserna passa bättre än NC-nyanserna i MAC-foundation.

2011-01-04 @ 17:24:40
URL: http://purity.webblogg.se/
Sofia

Åh tack! Skulle nästan tro att NW 20 är lite för mörk för mig då med tanke på din rescension då jag är ganska så ljus i huden :/

2011-01-04 @ 22:46:29
URL: http://tigerfian.blogg.se/
lulillan

Jag har neutral underton men mer åt det varma/gula hållet. Så jag slog till på en concealer i nyansen NC15. Får hoppas det blir OK även om jag är mer blåtonad under ögonen. Kanske skulle NW15 varit bättre för visst ska väl mer persikotonade nyanser dölja det blåa bättre?

2011-02-19 @ 11:55:56
URL: http://lulillan.wordpress.com
Purity

lulillan: har du gultonad hy är NC bäst, då kan du använda concealern både under ögonen och på plitor.

2011-02-21 @ 17:03:59
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy