Skönhetsmyt #2




Skönhetsmyt #2 - "En hudkräm gör min feta hy ännu fetare"


Fel! Det är jätteviktigt att återfukta efter att du har tvättat ansiktet, både morgon och kväll, eftersom du torkar ut ansiktet med rengöringen och tar bort den naturliga fuktbarriären. En fet hy reagerar med att producera ännu mer fett om du inte är noga med att återföra hudens egna fukt efter tvätt, och dessutom hamnar den i obalans vilket kan leda till finnar eller andra hudutslag. Var noga med att välja en oljefri hudkräm som tillför fukt och inte fett till din feta hy för att hålla en jämn fuktbalans i huden.




 

 

 

Beauty myth #2: "A face moisturiser makes my oily skin even oiler"

 

 

Wrong! It's really really important to moisturise after you have washed your face, both day and night, since you remove the skins natural moisture barrier when washing. Oily skin reacts with producing even more oils if you're not careful about bringing back the skin's natural moisture balance, and it also gets irritated which can lead to acne and other skin irritations. Make sure to choose an oil-free moisturiser that provides moisture, not grease, to your oily skin to mantain the moisture balance.






Litenoumjuq

Lite nyfiken fundering. Borde man inte kunna få torr hud att producera mindre fukt efter samma princip om man återfuktar mer än vad som behövs?

Funderade lite på det, eftersom man hör bara om det i ena riktningen?

2010-07-20 @ 21:52:24
Anna

Tack för tipset... jag vet snart inte vad jag skall ta mig till med min hud...



jag har egentligen aldrig haft problem med finnar, men nu på senaste tiden har jag fått mer å mer finnar och porerna i mitt ansikte ser ut att bli större... jag använder mig av Neutrogena produkter för tillfället.. jag har provat ALLT känns det som men inget verkar hjälpa



vad sjutton skall jag göra??



//Anna

2010-07-21 @ 00:52:50
URL: http://shortylegsbeauty.wordpress.com
Purity

Litenoumjuq: Jag har ingen aning faktiskt, vet inte om det funkar likadant åt andra hållet. Jag skulle höra med en hudterapeut om jag vore du för att få ett tillförlitligt svar =)



Anna: Usch vad jobbigt det låter! =/ Neutrogenaprodukterna kanske är för starka för din hy? Har man känslig hy kan den reagera med utslag och finnar om man använder för starka rengöringsprodukter. Se till att rengöra ansiktet noggrannt morgon och kväll, och var noga med att återfukta!

2010-07-23 @ 17:28:58
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy