Sculpta med foundation


Visste du att man kan använda foundation för att sculpta fram högre kindben, en smalare näsa eller skarpare ansiktskonturer? Jag har skrivit ett inlägg om vad sculpting är och hur du gör för att sculpta med puderprodukter här, i det här inlägget hade jag tänkt berätta lite om hur man går tillväga för att sculpta med flytande foundation och hur det skiljer sig från att sculpta med puder.


Varför sculpta med foundation?

Det går alldeles utmärkt att sculpta med både foundation och med puderprodukter, det är mest en smaksak vad man föredrar att arbeta med. Är du torr i hyn och ogärna använder puderprodukter i onödan så kan flytande foundation vara ett bra alternativ till det klassiska sculptingpudret, och sculptar du med en foundation så kan du dessutom använda den till att blanda ut din vanliga foundation med på sommaren för att matcha solbrännan. En foundation är dessutom lätt att tona och ger sällan några skarpa kanter - dock kan det vara lite svårare att bemästra tekniken och tar lite längre tid jämfört med att sculpta med ett puder.



 

What you need - a brush for sculpting and a foundation several shades darker than your own skintone.




Produkter

Det du behöver när du sculptar med foundation är en foundation några nyanser mörkare än din egen hudton, samt en passande borste att applicera med. Jag gillar borste #109 från MAC (en s.k. "mop brush") till detta ändamål, eftersom man kommer åt väldigt bra och  kan sudda skarpa linjer tack vare att den är så tät. Du behöver även en highlightingprodukt, antingen flytande eller i pressad form, skimirig eller matt. Vill du gå fullt ut med foundationsculptningen så använd en foundation i en eller två nyanser ljusare än din egen hudton.


Appliceringstekniker

När jag applicerar flytande foundation som sculpting så bygger jag lite, lite i taget - det är viktigt för att ha kontroll på var produkten hamnar och för att man inte ska se smutsig eller orange ut i ansiktet. Jag trycker ut lite lite mörk foundation på en glaspalett, duttar försiktigt borstens topp och sedan stryker jag på och försiktigt buffar in produkten i huden på de områden jag vill ge en illusion av att de ligger djupare in i ansiktet. Jag använder sedan samma teknik med en ljusare foundation eller flytande highlightingprodukt på de områden jag vill ge ett "lyft". Glöm inte att fixera din sculpting med ett transparent löspuder anpassat för din hudtyp för att hålla makeupen på plats!

Några vanliga områden att applicera sculpting (röda siffror) och highlighting (svarta siffror) på:


 

Kom ihåg, att sculpting tar ett tag att bemästra - öva öva öva är nyckeln till en lyckad sculptning!

 

 

 

 

 

 

 

 

In English: Did you know that  you can use foundation to sculpt higher cheekbones, a narrow nose  or sharper facial contours? I have previously  written a post about what sculpting is and how to sculpt with powder products here. In this entry, I will tell you about sculpting with liquid products and how it differs from traditional sculpting with powder products.



Why sculpting with foundation?


It works great either way using liquid products or powders to sculpt, it is  mostly a matter of taste what you prefer to work with. If you have drier skin and don't want to use more powder products than you have to, a  liquid foundation is a good alternative to the classic sculpting powder,  and if you use foundation to sculpt, you can also use the same foundation to mix with your regular  foundation in the summer to match your tanned skin. A foundation is also easy to blend and doesn't give any sharp edges - but it can be a bit harder to master the technique  and takes a little longer time than to sculpt with a powder.

 

Products


What you need  when sculpting with foundation is a foundation a few shades darker than  your own skin tone, and a brush suitable for applying it. I like the # 109  brush from MAC (a so called "mop brush") for this purpose,
since you get a very precise  applcation and easy blending, thanks to it's fullness. You  also need a highlighting product, either liquid or pressed,  shimmery or matte. If you want to go the whole way with foundation sculpting, use a foundation one or two shades lighter than your own skintone for highlighting.



Application  Techniques

When I sculpt with liquid foundation, I apply it slowly, building it up little by little - it is important to have control over where  the product goes and how much you put on to avoid looking dirty or orange  in  the face. I put a small dab of darker founation on a glass palette, dab the top of my brush gently in it and then I spread and blend it on by gently buffing the product into the  skin at the areas of the face where I want to give the illusion to be deeper set. I then use the same technique with a lighter foundation or  liquid highlighting product on the areas of the face that I want to highlight and "lift".

Some common  areas to apply sculpting (red numbers) and highlighting (black numbers):


Remember - sculpting takes some time to master. Practice, practice, practice is the key to perfection!






Josephine (Makeuponista)

Det är riktigt kul att leka med skuggor, bra inlägg! :)

2010-07-21 @ 16:48:42
URL: http://makeuponista.wordpress.com
Emma

Man kan på ett lätt och roligt sätt sculptera om hela sitt ansikte mao. :)

2010-07-21 @ 18:34:45
URL: http://emla82.blogspot.com
Ida-M

Tack för detta inlägg! Jag har börjat leka lite med att just skulptera, men har inte riktigt hittat någon bra tutorial och denna är PERFEKT!



Ska ha denna bild framme när jag sminkar mig i framtiden.

2010-07-21 @ 20:54:30
Kabuki-Emma

Superbra och pedagogiskt inlägg! :)

2010-07-22 @ 22:44:30
URL: http://www.kabukibeauty.blogspot.com/
Lisa

Bra inlägg! Kan du inte lägga upp en bild på dig när du "contourat" så att det syns ordentligt? :)

2010-07-23 @ 13:34:35
URL: http://lisacatlin.blogg.se/
Purity

Josephine: Tack, vad kul att du gillade det!



Emma: Japp!



Ida M: Vad kul att det kom till nytta!



Kabuki-Emma: Tack, glad jag blir!



Lisa: Tack! Tyvärr är det sjukt svårt att fånga contouring på bild utan att sculpta enormt överdrivet, men jag kan försöka lägga upp en bild om jag får till nån bra =)

2010-07-23 @ 17:33:01
URL: http://purity.webblogg.se/
Anonym

En fråga bara, varför använda det hemska, svengelska ordet "sculpta" istället för att bara skriva "skulptera" på svenska?

2010-07-24 @ 08:22:13
Purity

Anonym: Av samma anledning som jag säger maila istället för att e-posta - det är mer vedertaget inom området man använder ordet i och det låter bättre. Har du några fler synpunkter på hur jag använder mitt språk får du gärna lämna ditt namn och mailadress nästa gång.

2010-07-24 @ 10:18:00
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy